Olen mielenkiinnolla seurannut viime päivinä keskustelua ah niin polttavasta ja alati keskustelua herättävästä aiheesta, piilomainonta blogeissa. Bisquits taisi aloittaa kohinan tällä kertaa pohtiessaan postiluukusta kolahtavia paketteja. Piilomainontapohdinta levisi myös kirjablogien puolelle ja viimeisimpänä More To Loven tytöt tarttuivat aiheeseen.

En usko, että kukaan aktiivisesti blogimaailmassa vaikuttava on epätietoinen aiheesta piilomainonta on lailla kielletty. Koskee myös blogeja. Lakipykäliin voi jokainen käydä tutustumassa ja näin se nyt vaan on, halusi tai ei. Siksi minun on jokseenkin vaikea ymmärtää, miksi tämän asian kanssa räpistellään edelleen. Sekin on aivan sama, onko blogi työ vai ei.

Ihmisillä on jänniä tapoja tulkita lakia kuten "luulin et omas blogis saa tehdä mitä haluaa" tai "osa kirjabloggaajista oli sitä mieltä, että ei tarvitse sanoa, onko kirja saatu lahjaksi vai ei, sen perusteella, ettei se vaikuta mielipiteeseen" tai "kirjablogeissa tämä mielestäni onkin aika eri juttu kuin vaikka noissa muotiblogeissa. Tai vaikka leivontablogeissa". Nämä ovat suoria lainauksia kirjabloggaajien keskustelusta. Mitä tähän nyt sanoisi, miksi ihmeessä kirjablogit ja muotiblogit olisivat eri viivalla? Sama laki koskee ruokabloggaajia, tekniikkabloggaajia, neulebloggaajia ja ihan kaikkia bloggaajia.

Ehkä meitä muotibloggareita on höykytetty aiheesta niin paljon, ettei vastaavia harhaluuloja enää kenelläkään ole, mutta toki moni luistelee vieläkin sieltä missä aita on matalin. Mutta kuten aiemmin totesin, kyse ei kuitenkaan liene tiedon puutteesta.

Kaikkia piilomainontakeskusteluja maustaa vaikituisesti heitot lukijoiden kateellisuudesta. Että kateudesta vaan huudellaan bloggarille ja udellaan tuotteiden taustoja. Kateudella saattaa tietysti selittyä osa tästä myllytyksestä, mutta luulisin kuitenkin suurimman osan peräänkuuluttavan enemmän luotettavuutta ja avoimuutta. Vaikka blogeissa kuinka vakuutetaan jokaisen tuotearvion olevan aito ja rehellinen, herää silti pieni epäilys... Tästäkin syystä (LAIN lisäksi) tieto ilmaisuudesta pitäisi olla esillä. Lukijalla on oikeus tietää, vaikuttaako postauksen taustalla markkinavoimat vai ei.

Minua lukijana puhtaasti ärsyttää, jos bloggari ei kerro lahjaksi saadun tuotteen promootiotaustaa. Tieto saattaa löytyä korkeintaan tiukan kommenttiboxitivaamisen jälkeen. Ja sekin kierrellen ja kaarrellen. Asia ottaa pannuun erityisesti bloggarin roolissa, sillä piilomainontaa harrastavat blogit ikävä kyllä ampuvat koko blogisceneä nilkkaan aiheuttaen epäilyksiä kaikkien vilpillisyydestä. Lukijalla ei pitäisi olla syytä epäilyyn, vaan mainos on tunnistettava yhdellä lukukerralla. Tai sitten kyseessä on varmasti itse ostettu (tai anopilta saatu) tuote.

Ihan oman keskustelunsa voisi aloittaa myös aiheesta kuinka monta kertaa saman tuotteen kohdalla tieto ilmaisuudesta on oltava esillä, asia on kovin tulkinnanvarainen. Mutta eiköhän tähänkin jossain vaiheessa saada tarkennusta.

Lisää lakipykälistä voi lukea esimerkiksi Kuluttajaviraston sivulta. Miina Ojajärvi tiivistää mielestäni asian hyvin: "Kuluttaja suhtautuu myönteisemmin mielenkiintoiseen blogiin tai viihdeohjelmaan kuin perinteiseen mainokseen. Onkin varmasti houkuttelevaa lisätä markkinoinnin tehoja upottamalla mainosviestit kohderyhmien suosimiin kanaviin. Se sopii – kunhan muistaa, että kuluttajan, oli hän sitten aikuinen tai lapsi, on aina tunnistettava, milloin häneen vaikutetaan kaupallisesti."

Rautalankamalli: mainonta ja kaupallisuus blogeissa on ok, mutta ne on pystyttävä tunnistamaan. Helppoa, eikö? Näin lukijoilla ei pitäisi olla napisemisen aihetta, eikä bloggarin tarvitse käyttää kiireisiä päiviään kommenttiboxisotaan. Win-win.

Niin että mikä ihme siinä blogissa näkyvän ilmaiseksi saadun tuotteen ilmoittamisessa on niin älyttömän vaikeaa, että siitä pitää yrittää luikerrella ohi? Se ei vaadi kirjoittajalta kuin tekstinpätkän: sain tämän tuotteen x (lahjaksi/ arvioitavaksi/ ilmaiseksi) yritykseltä x. Tai että postaus on tuotettu yhteistyössä xx tahon kanssa. Saa toki muunnella omaan kirjoitukseensa sopivaksi, kunhan viesti pysyy selvänä. Unohduksia ja virheitä sattuu varmasti jokaiselle, mutta voitaisko bloggarit ihan oikeasti pelata reilua peliä ja tällä tavoin tehdä loppu tästä iänikuisesta jankkaamisesta. Kiitos ja näkemiin.

Kommentit (49)

JL

Totta! Lukijana minakin haluan tietaa, etta onko tuote saatu vai ostettu. Bloggaajan vastuulla taas on loytaa tasapaino tuotteiden esittelylla. Taytyy tosin myonta, etta jos jatkuvasti loytyy blogista arvontaa tai mainitaan jatkuvasti samasta tuotteesta, etta ovat ilmaisia niin alkaa pikkasen arsyttaa. Tuntuu, etta bloggaaja on silloin markkivoimien pyorittelemana. Lukijana voin silloin jattaa nama blogit lukematta, en todellakaan ymmarra naita tyyppeja, jotka jaksavat vikista kommentibokseissa tai erilaisilla keskustelupalstoilla, kuinka se bloggaaja tekee sita ja tata. LOPETTAKAA SE LUKEMINEN! Niin yksinkertaista se on.

Juuri näin!

Itse olen jotenkin rivien väleistä haistellut, että ehkä tuotelahjoja saavista "mainosbloggaajista" alkaa jossain vaiheessa itsestäkin tuntumaan oma blogi pelkältä mainonnalta, jos tuotelahjat tosiaan särmästi merkattaisiin. Monestihan esim. blogin kaupallistumisesta, diileistä ja ilmaislahjoista aletaan huudella kommenttiboksissa negatiiviseen sävyyn, ja yleensä bloggari ykskantaan vastaa, että "mikään ei muutu". Ehkä tämä aiheuttaa halua pitää asiaa vähän piilossa, kun tuotelahjoja alkaakin sataa ikkunoista ja annetaan mahdollisuuksia järjestää esim. kivoja kilpailuja lukijoille.

Tähänhän tietysti luulisi, että ratkaisuna olisi ennemminkin olla kirjoittamatta niistä tuotelahjoista kuin jättää maininta pois, tai sitten hyväksyä ja myöntää rehellisesti se kaupallistuminen, jossa ei siis selkeästi esiin tuotuna ole yhtään mitään vikaa, tietenkään. Monesti ainakin nuoremmilla bloggaajilla tuntuu olevan vain tarve miellyttää kaikkia, eikä ehkä ymmärretä, että mainospuolelle kumartaminen voi olla pyllistämistä toiseen suuntaan. Ja toki toisinpäin.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

allekirjoitan täysin... huono omatunto liiallisesta tuotetulvasta ja mainostamisesta voi olla yksi syy, miksi tietoja pantataan. Mutta siihenhän on ihan tosi helppo vaikuttaa, senkus ilmoittaa tuotteita lähettäville tahoille että jatkossa toivoo ensin kysyttävän voiko lähettää tai palauttelee paketit ;D Mun mielestä kaupallistuminen on erittäin ok, jos bloggari itse sitä haluaa, mutta tyylikkäästi lain puitteissa kiitos. Ja lukija voi sitten valita lukeeko markkinointia tekevää blogia vai siirtyykö independent blogeihin.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

NKoo

(Manos)bloggaajan tehokas keino saada lukijoiden kritiikki hiljenemään on ottaa esiin ns. "kateellisuus"-kortti. Siinä vaiheessa minun ärsytyskynnys nousee ja blogi jää historiaan. Parin blogin kanssa näin on käynytkin.

Tällä hetkellä pohdin erään blogin kanssa jatkanko lukemista.... mainostaminen on niin ärsytttävää - kun sen tekee PIILOmainontana.

Mikä vika on reilussa pelissä?

Piilomainonnasta olen samaa mieltä. Mainonnan tulisi olla niin läpinäkyvää, ettei siitä jää epäilystäkään. Ja en edes tiennyt, että kirjabloggaajatkin saavat nykyään kirjoja ilmaiseksi, tosin taidan lukea vähän pienempiä kirjablogeja.

Mutta toinen asia, minä olen missannut varmaan viikon postaukset, koska ne eivät ole tulleet bloggeriin, jota kautta seuraan blogiasi. Nytkin piti muistaa ihan erikseen tulla katsomaan, onko tänne jotain kolahtanut, ja olihan tätä : )

Mukavaa syksyä! Nautitaan siitä : )

Kirjabloggaajien tapa pyytää kirjoja johtuu kirjakritiikin historiasta ja ominaisluonteesta. Uskottavaa kritiikkiä ei pysty kirjoittamaan, mikäli ei tunne kirjan tyylilajia tai esimerkiksi kirjailijan aiempaa tuotantoa. Niinpä esimerkiksi perinteisesti sanomalehtiin ja aikakauskirjoihin kirjoittavat kriitikot lukevat läpi ajankohtaiset julkaisulistat, ja pyytävät niistä itselleen mielenkiintoisimmat julkaisijan tiedottajalta.

Pyydetty arvostelukappale on myös lupaus kritiikin julkaisusta (ellei ole hirvittävän kuuluisa ammattikriitikko). Eikä kukaan oikeasti halua 30 epäkiinnostavan kirjan tupsahtavan postiluukusta joka kvartaalilla tai pysty lukemaan kriittisesti sellaisia määriä.

Sanomalehtikritiikeissä toki on lukijankin oletuksena, että arvostelukappale on saatu ilmaiseksi. Blogeissa tällaista oletusta ei välttämättä synny, ja siksi itse merkitsen jo postauksen kategoriaan, että mistä lähteestä arvostelemani kirja on peräisin. On huonoa kritiikkietiikkaa, jos ei kehtaa kirjan lähdettä mainita, eritoten silloin, jos se on suoraan kustantajalta saatu.

Ilona

Fiksu kirjoitus sulta, niin kuin odotinkin :). Ei tässä asiassa pitäisi olla mitään epäselvää kenellekään! On ihan turha vedota mihinkään "olisin ostanut tämän tuotteen muutenkin" - jos tuote on saatu ilmaiseksi markkinointitarkoituksissa, asiasta on ilmoitettava lukijoille selvästi.

Kuten Bisquitsia, itseänikin ärsyttää nämä "postiluukusta kolahti" jne. postaukset. Aluksi luulin ihan oikeasti, että bloggaaja oli itse tilannut tuotteen, mutta tämä ei ilmeisesti monen kohdalla pitänytkään paikkaansa.

Samoin kännyköiden kohdalla "sain testaukseen" -postauksista en tajunnut, että bloggaaja oikeasti saa pitää sen testattavan kännykän.

Onneksi tämä keskustelu on nyt avannut silmäni ja suhtaudun jatkossa kriittisemmin blogeissa esiteltyihin tuotteisiin.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

postiluukusta kolahti ei todellaakaan kerro lukijalle että kyseessä on promotuote, toi on ihan naurettavaa edes olettaa niin! Ja samoin kaikki selitykset voi tunkea sinne minne... no niin, eli tiedot esiin ja sillä selvä :D

Ps. minulle on jäänyt yksi "testaukseen saatu" tuote käsiin, eli luulin monta kuukautta että se halutaan takaisin mutta ei sitten näköjään :D nykyään vissiin yleisempää tuo että testiin saadut ovatkin itseasiassa pysyviä lahjoja.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Noita itse asiassa tarjotaan nimenomaan testaukseen. Eli siinä sähköpostissa ei mainita sanallakaan, onko testiaika viikko, kuukausia, vuosi vai ikuisuus. Joskus, kun on tullut kyseltyä, että kuinka pitkästä lainasta on kyse, mainostava vastaa, että "katsellaan". Eli kertomatta jättäminen saattaa johtua myös bloggaajan tiedottomuudesta.

lambi

Mun mielestä olisi kaikkein reiluinta, jos kirjoittaa testatusta tuotteesta ja ilmaiseksi saadusta tavarasta, että jo heti otsikon jälkeen olisi oma kappaleensa jossa mainittaisiin, että "Tuote X on saatu tahtolta N" tai tuo että tämä on tuotettu yhteistyössä tahon Y kanssa. Sitä ei mun mielestä pitäisi piilottaa minnekään runosuonen pulppuamisen keskelle tai muotoilla mitenkään hauskasti vaan pitäisi ihan oikeasti jo heti ekaksi kertoa, että tämä on muuten sponsoroitu teksti.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

oon melkein samaa mieltä, olisin täysin samaa mieltä jos jokin virallinen taho tekisi tästä hyvin selkeän ohjeistuksen ja määräisi kyseisen pätkän. Mutta siihen asti kun näin ei ole, pidän itse ainakin vähän pehmeämmän linjan ja kerron blogimaiseen tapaan promoista tekstin seassa. Varsinaisiin kampanjapostauksiin lisään "kampanja" tagin :)

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Bemary

Ai niin muuten! Myöskään Blogilistalle sun päivitykset eivät oo noin viikkoon päivittyneet (Saraseeni mainitsi tosta Bloggerista saman ongelman tiimoilta) minkä vuoksi oon luullut, ettet ole päivttänyt blogiasi jostain syystä ollenkaan. Jossain ompi jotain vikaa siis.

tyhmäblondi

ai eikö tämä koske omia ostoja (että täytyy kertoa mistä mikin tuota on ostettu) vai siis mitä täh..?

NIINPÄ! Hyvä Nelliina! Lukijalla on oikeus tietää. On rasittavaa lukea postauksia, jotka ovat ilmiselvästi tietyn tuotteen mainoksia, mutta bloggari ei mainitse asiasta mitään. Se on edelleen hämmentävän yleistä.

Mameha

Juurikin näin.

Itseäni tosin vähän mietityttää, että miten tuota lakia sitten käytännössä sovelletaan. Silloin tilanne on toki selvä, kun selvästi esittelee jotain tuotetta ja jos on yleensäkin tapana kertoa rättien alkuperä, mutta entäs sitten nämä ns. kuvapostaukset ja bloggaajat jotka eivät muutenkan kerro mistä vaatteet on hankittu? Itse pidän ihan pikkublogia ja en ikinä kirjoittele tuotteiden merkkejä tai alkuperiä jos kukaan ei erikseen kysy (ei silti en ole lahjuksia saanutkaan :D) Eli onko pelkkä kuva ilman tekstiä/tuotemerkkiä mainos? Jos, niin onko se sitä silloinkin kun ko. tuote ei ole kuvassa mitenkään oleellisessa osassa (esim. asukuvassa näkyvän naaman meikkivoide joka ei liity postaukseen mitenkään)?

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

Myös kuva promotuotteesta tuotteesta on markkinointia, vaikka tekstiä ei olisikaan. Itse ostettuja tuotteitaan taas saa kuvata ilman tietoja niin paljon kuin haluaa.

Meikkivoidekysymys on hyvä, en tiedä :) siinähän tosin ei tule mikään merkki millään tavalla esille eli silloin on myöskään vähän vaikeaa mainostaa jonkin yrityksen puolesta... paitsi jos kommenttiboxissa sitten joku kysyy ja kertoo meikin ja kuinka ihana se on ;)

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Mä en yleensä jaksa vaivata päätäni sen kaltaisilla turhuuksilla, kuin kuka saa mitä jostain ja miksi, mutta aiheesta tekee mielenkiintoisen eräs toinenkin seikka, ja se on kuluttajien harhaanjohtaminen.

Jos bloggaaja saa arvioitavakseen tuotteen yritykseltä X, niin yritys X tietenkin olettaa bloggaajan kehuvan tuotetta, vaikka tuote olisikin ihan pyllystä. Jos bloggaaja kehuu tuotetta, hän saa jatkossakin ilmaista kamaa yritykseltä, mutta jos taas esittää kritiikkiä tuotteesta, voi olla varma, ettei yritys X enää lähettele ilmaista kamaa huonon julkisuuden vuoksi.

Käsi sitten sydämmellä siitäkin, oli nyt kyse kirjoista, vaatteista, musiikista tai vaikka tekohampaista, kertooko bloggari yleensä täyden ja rehellisen mielipiteensä huonosta tuotteesta, vai kaunisteleeko asiaa, vain säilyttääkseen oman asemansa ilmaisten lahjojen vastaanottajana? Ja samalla siis jakaa väärää informaatiota tuotteesta lukijoilleen.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

vaikka tuo ei kaikkia vaivaakaan, niin siitä huolimatta laki velvoittaa bloggaajaa kertomaan markkinointikytkökset. Jokainen bloggari voi vastata itse miten tuotelahjat arvioi, mutta minä suoritan jo niin tiukan esikarsinnan että en edes saa ns. huonoa kamaa :) ja toisaalta sekin pointti että minulle sopimaton tuotehan saattaa olla ihan täydellinen jollekin toiselle, joten superlyttäys on vähän kyseenalaista.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Ei taas tätä keskustelua, mun näppis varmaan räjähtää!:D

Nelliinalle sen verran, että mietin ihan samaa noissa leffablogeissa kuin sinä. Miten niin muka samat säännöt eivät koske sitä genreä? Bloggaajia syytetään aina siitä, että he kehuvat huonojakin tuotteita, koska tahtovat saada lisää ilmaista tavaraa. No, eikös samalla kapeakatseisella linjalla leffabloggaaja voi kehua ilmaiseksi saamiaan leffoja, koska tahtoo lisää ilmaisia leffoja? Niinpä.

Ja sitten tuohon "turhaan kehumiseen yleensä". Jos firma nimeltä Navea lähettää aihan hirveän tuotteen, miksi ihmeessä bloggaaja kehuisi sitä, saadakseen LISÄÄ HIRVEITÄ tuotteita? Eikö se nyt kuulosta jo vähän epäloogiselta. Ihan vain siksi, että kaikki, mitä saa ilmaiseksi, tekee onnelliseksi?

Aargh.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

eiks ole turhauttavaa :D luulis nyt hitto soikoon näin yksinkertaisen asian olevan jo selvää ihan joka jampalle mutta ehei... raaah! Muotiblogit ovat vissiin jotenkin "kamalampia ja korruptoituneempia" kuin kaikki muut blogit yhteensä, siltä ainakin tuntuu kun lukee muista aiheesta bloggaavien keskusteluja :S ja hei sellainen jännä tuli tuola kirjablogeissa esiin, että he pyytävät ITSE kustantajilta arvostelukappaleita ja se on ihan jees, kun miettii millainen sekopäämyrsku nousee muotiblogissa jos bloggari pyytäisi itse jotain :DD

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Jatkan vielä.

"On rasittavaa lukea postauksia, jotka ovat ilmiselvästi tietyn tuotteen mainoksia, mutta bloggari ei mainitse asiasta mitään. Se on edelleen hämmentävän yleistä."

Tähän täytyy sanoa, että itsellä on tapana kehua maasta taivaisiin myös itse hankittuja juttuja. Eli vaikka postaus on "ilmiselvä mainos", bloggaaja ei ole välttämättä saanut siitä mitään vastiketta.

Muutenkin olisi kiva, jos tästä mainostamisesta (siis yleensä) ei enää tehtäisi niin suurta tabua. Se on niin yleistä, että pitääkö siitä vielä erikseen valittaa. Voi vaan sitten keskittyä lukemaan niitä blogeja, jotka sopivat omaan makuun, kun bloggaaja tuskin muuttaa tapojaan, vaikka joku kommentoisi, että "mainostat koko ajan".:)

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

ja tässä on JUST se homma mikä näistä sluibailijoista aiheutuu, eli kun yksi kusettaa, epäillään ihan kaikkia bloggareita että varmaan huijaat tälläkin postauksella taas ja tää on piilomainos. Jos kaikki olisivat asiassa rehellisiä, lukija voisi LUOTTAA siihen että ilman mainoksesta kertovaa tekstiä bloggarin kehupostaus on ihan "oma", eikä sitä tarvitsisi erikseen tentata kommenteissa. Taitaa olla utopiaa...

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

kaipa nämä muotiblogit rinnastuu naistenlehtiin, joiden kohdalla on perinteisesti ollut vaikeampi erottaa journalistista sisältöä mainonnasta, koska lehdet pyörivät mainostuloilla. sen sijaan sitten nuo leffa- ja kirjablogit rinnastuvat kirja- ja elokuva-arvosteluihin, jotka toki vaikuttavat myyntiin, mutta lisäksi siinä on sen kirjailijan tai artistin maine toimittajan käsissä. ja kriitikoiden ajatellaan olevan riippumattomia toisin kuin naistenlehtien.

kenellekään tuskin tulee yllätyksenä se, että kriitikot saa lehdistökappaleita kirjoista, levyistä ja elokuvista ja heille järjestetään lehdistönäytöksiä. mutta nyt sitten näiden blogien myötä kysymykseksi nousee oman hyödyn tavoittelu: bloggaaja ei olekaan riippumaton kriitikko, vaan se tuleeko kirjoja tai levyjä tai leffoja lisää riippuu siitä kirjoittaako niistä hyviä arvioita tai ei. mikä vähän ikään kuin hämärtää koko kritiikin idean.

en tiedä mitä tästä kaikesta pitäis ajatella. henkilökohtaisesti en edelleenkään osaa rinnastaa kirjaa ja jotain shampoopulloa, mutta voihan se mieli vielä muuttua. kun maailmakin muuttuu.

Mä pidän meikkiblogia ja olen "yhteistyössä" eli siis affiliated yhden yrityksen kanssa. Kyseessä on amerikkalainen yhden naisen meikkifirma. Ostan ihan itse omilla rahoillani tältä yritykseltä tuotteet, en saa tuotteita ilmaiseksi, tai rahaa jos kirjoitan jostain. Kun linkkaan yrityksen sivuille käytän tiettyä koodia. Jos joku klikkaa siitä ja ostaa, saan tietyn prosenttiosuuden ostosta. Mutta ei siis mitään järkyttäviä summia.

Jokaisen postauksen lopussa olen maininnut tästä, että saan muutaman prosentin myynnistä, jos käyttää mun linkkiä. Ja se tepsii.

Mulla on vähän yli 100 lukijaa, mitä ei itseasiassa tajuaisi ainakaan viimeisimpien kommenttimäärien perusteella. Mutta mä en todellakaan halua, että kukaan mun lukija ymmärtää väärin, tai ei saa selvää, että mikä on mainos ja mikä ei ole.

Mua itseä häiritsee blogien piilomainonta todella paljon, kuten muitakin ihmisiä, joten en halua sitä omassa blogissani harrastaa ollenkaan.

Kirjoitin näin: "Ostan ihan itse omilla rahoillani tältä yritykseltä tuotteet, en saa tuotteita ilmaiseksi, tai rahaa jos kirjoitan jostain."

Tuolla raha-kohdalla tarkoitan siis sitä, että en saa rahasummaa, jotta kirjoittaisin tuotteesta. Saan muutaman pennosen, jos joku seuraa mun linkkiä ja ostaa jotain. Kukaan ei pakota ostamaan. Sinne nettikauppaan pääsee muutakin kautta kuin mun referral linkkien kautta.

Hyvää, tiukkaa tekstiä. Toisaalta mietin että miten pitäisi menetellä jos joku lahja uppotautuu arkigarderoobiin ja näkyy monessa asukuvassa. Pitäiskö ihan joka ikinen kerta kertoa että kyseessä on lahja?

Itsellä ei kyllä tätä ongelmaa olen, tosi harvoin olen saanut jonkun goodiebagin, paketteja ei tule (harmi, osoitteeeni on... no ei sentään)

Heidi

Kiva että otit tämän aiheen itsekin käsittelyyn! Itse olen jo pidemmän aikaa miettinyt tätä mainonta/piilomainonta -systeemiä blogeissa, ja olin tosi ilonen siitä, että Bisquits nosti asian pöydälle!

Itse peräänkuuluttaisin myös avoimuutta: miksei voi suoraan kertoa, jos tuote on jostain saatu? Eikö osa bloggaajista vain ajattele, että se ei ole keneltäkään pois, jos rehdisti kertoisi alkuperän? Tai siis, MIKSI sitä pitää salailla??

Itse lopetan aina hyvinkin pian blogin seuraamisen, jos siellä alkaa "postiluukusta putoilla" milloin mitäkin, ja sitten lukijat saa arvuutella, kuinka rehellinen mielipide nyt oikeasti on kyseessä...

Aiemmin tuossa joku kommentoi, että bloggaajan "rehellisen" mielipiteen voi kyseenalaistaa siksi, että kuka nyt ilmaista tuotetta haukkuisi. Itse asiassa olen miettinyt ihan samaa... Kaikkihan sanoo kirjoittavansa vain niistä tuotteista, mistä oikeasti tykkää, mutta sisältö on usein sitten tasoa "Joo siis tää on tosi ihana saippua/meikki/whatever, kattokaa miten ihana!", vailla mitään varsinaista arvostelua. Joidenkin kirjoittajien kohdalla on oikeasti tullut mieleen, että ihanko oikeasti kaikki kelpaa, ihan vaan sen takia, että se on ILMAINEN?! :D En yhtään tiedä, missä vaiheessa bloggaajat alkavat saada noita mainostuspyyntöjä (eli esim. kuinka suuri blogin pitää olla), mutta joskus tuntuu, että varsinkin ns. "aloitteleviin" tuntuu pieni ahneus hiipivän noissa ilmaislahjoissa.

**

Mutta asiasta toiseen: haluisitko kirjoittaa vaikka pienen postauksen Nöpön nykytilasta? Muistan kun kyselit apua allergioissa, niin olisi hauska kuulla, mikä on nyt tilanne, mitä syö yms. :)

Hattara

Kommentoin nyt MouMoun jättämään seuraavaan kommenttiin, jossa puhuttiin kännyköistä: "Noita itse asiassa tarjotaan nimenomaan testaukseen. Eli siinä sähköpostissa ei mainita sanallakaan, onko testiaika viikko, kuukausia, vuosi vai ikuisuus. Joskus, kun on tullut kyseltyä, että kuinka pitkästä lainasta on kyse, mainostava vastaa, että "katsellaan". Eli kertomatta jättäminen saattaa johtua myös bloggaajan tiedottomuudesta."

Mun mielestä olisi parempi kärttää se tieto testauksen pituudesta ennen kuin hyväksyy tuotteen testiin. Tuosta tulee väistämättäkin mieleen että loppuuko testiaika siihen jos bloggaaja ei kirjoita tuotteesta positiivista arviota? Minun mielestäni siinä vaiheessa mainostaja satelee liikaa ehtoja: "saat tämän tuotteen jos kirjoitat siitä jotain positiivista, muussa tapauksessa ois paree lähettää se paluupostissa takaisin asap." En nyt todellakaan tarkoita että näin olisi juuri MouMoun tapauksessa käynyt. Minusta on vain huolestuttavaa jos blogimainostus liusuu koko ajan pikkuhiljaa vain röyhkeämmäksi. Markkinavoimilla on taipumus viedä koko käsi kun niille antaa pikkusormen.

Way to go Nelliina! *ilmaläpy*

Hassua, kun itsekin kirjoitin tästä ihan samasta asiasta ja aivan täsmälleen samalla pointilla: ei se mitään, jos saa kamaa ilmaisekssi. Ei muiden lahjat ole multa pois. Mutta rakkaat kanssablogaajani: muistakaa pliis se rehellisyys (boldattuna)!

Inhoan eniten sitä, kun selkeästi sponssattu teksti ikään kuin ujutetaan sinne normitekstien joukkooon... Rauh! Aiheeseen liittyvän kirjoitukseni "Rehellisyyttä pliis!" ja muutaman ei-sponssatun rehellisen tuotearvion (hehe) löytää (jos ketään kiinnostaa): http://www.nasunasu.com/2011/08/rehellisyytta-pliis.html

Käyttäjä1690
Liittynyt16.11.2015

Kiitos. Tästä ollaan mekin taidettu joskus keskustella face to face, mutta sanon vielä että allekirjoitan täysin. Kävin itse jotain tuohon More to Loven hieman erikantaiseen juttuun laittamassakin, mutta siellä on vähän turha keskustella kun lukijat hyökkää kimppuun kateellisuuskortilla, vaikka avoimuuttahan tässä ajetaan takaa. Pitäskin käydä katsomassa mitä vittuiluakommenttini on kerännyt, kun unohdin koko jutun.

Kun tavaraa tulee ilmaiseksi, meinaa välillä itselläkin unohtua se lähde. Esimerkiksi juuri uutuuskirjat, joihin mulla on katalogit ja jos löydän jonkun kiinnostavan uutuuden (lastenkirjoista) enkä löydä sitä kirjastosta, voin tilata sen tunnuksillani arvioitavaksi. Kun käyttää omaa aikaa tiedon etsimiseen ja aineistoon perehtymiseen on se ilmaisjuttu itselläin unohtunut monen työvaiheen jälkeen, vaikka ei saisi.

Musta on täysin naurettavaa silti "unohtaa kiireessä", "ei ilmaisuus vaikuta mielipiteeseen" ja ties mitkä "kaikkihan näitä saa, lehdetkin" kommentit kun kyse on laista, ei mielipiteestä.

ja nyt kun omalla bloginimelläni kirjoitan, voin kyllä todeta More to Love-blogin leväperäisen promotavan ihmetyttävän itseäni, sillä jos vuoden muotiblogi ei kunnioita yhteisiä pelisääntöjä, on se lähinnä lukijoiden aliarvioimista.

Bisquits

Ollaan harvinaisen samaa mieltä asiasta. :-) En tosiaan ymmärrä, miksi tuotteen alkuperä pitää ehdoin tahdoin piilottaa sanakikkailujen taakse, kun suoraan sanominen olisi paljon helpompaa.

Minuakin on raivostuttanut tuo iänikuinen kateuskortti tästä aiheesta puhuttaessa. Oikeastaan aina, jos kirjoittaa jostain aiheesta kriittisemmin, alkaa tulla niitä ''olet vain kateellinen'' tai ''suomalaiset on niin kateellista porukkaa'' -kommentteja. Kai jotkut ihmiset tosiaan uskovat, ettei taustamotiivina voi mitenkään olla mitään muuta kuin kateus. Tämä ärsyttää minua, koska itse en ole erityisen kateellinen ihminen - olen kriittinen, mutta en kateellinen. Jos jostain olen joskus harvoin kateellinen, niin kyllä se koskee jotain hiukan suurempaa juttua elämässä kuin ilmaisia shampoopulloja tai ''testattavaksi'' saatuja kännyköitä. ;-)

Olen mietiskellyt tämän aiheen jälkipuinteja eri blogeissa ja tullut siihen tulokseen, että osa on ehkä nyt avannut silmänsä piilomainonnan suhteen. Ainakin osa lukijoista tuntuu tehneen niin, mikä on minusta mainio juttu. Osa bloggaajista sen sijaan ei tunnu edelleenkään ymmärtävän, mistä on kysymys, vaikka rautalangasta vääntäisi, joten turha on edes yrittää.

Olen muuten ottanut yhteyttä Kuluttajavirastoon ja kysynyt heiltä muutamia kysymyksiä, joita tämän aiheen tiimoilta on noussut. Jos saan heistä jotain irti, julkaisen vastaukset. We'll see...

Piilomainonnan ohella mun mielestä yksi merkittävä ongelma on, että monet bloggaajat tuntuu pitävän velvollisuutenaan esitellä IHAN KAIKKI "mitä sieltä postiluukusta tupsahtaa".

Näiltä blogeilta melkein toivoisi, että niissä olisi kerran viikossa tai parissa pelkästään niihin ilmaiskrääsöihin keskittynyt postaus, jolloin se jokin, mikä alunperin kyseisessä blogissa sytytti, ei katoaisi.

Kata

Olipa kiinnostava kirjoitus, kun bloggareiden tuotelahjoista ja mainoksista tunnutaan taas kohisevan useammassakin blogissa. Itse kyllä arvostan sitä, että jos bloggaaja saa jonkin tuotteen kokeiltavakseen tai vaatteen lahjaksi päällensä, se myös mainitaan kyseisen postauksen yhteydessä, koska eihän siinä ole (tai ainakaan pitäisi olla) mitään häpeällistä tai salaista eikä itseäni myöskään henkilökohtaisesti nuo bloggaajien saamat ilmaisjutut aiheuta mitään kateuden närästyksiä (hyvähän se vaan on että joku testailee tuotetta ennalta, jotta sitten voi miettiä olisiko se sopiva myös itselle). Se vaan on osa blogimaailmaa ja etenkin muotiblogien maailmaa nykyään ja mitä avoimemmin asioista puhutaan sen parempi. Enemmän sen sijaan ärsyttää joidenkin bloggaajien tapa läväyttää postaukseen kymmenen samaa vaatetta nettikaupasta, jonka mainos on sitten sivun vieressä, ilman että postauksessa on juuri mitään tekstiä tai muutenkaan järkeä, lähinnä noista tulee sellainen olo, että menkää ihmiset nyt ihmeessä ostelemaan näitä vaatteita linkin kautta ja ansaitsemaan minulle euroja. Tästä blogista ei ole koskaan tullut mitään piilomainontafiiliksiä, koska kerrot aina suoraan jos tuote on saatu lahjana, ja varmaan sen takia en ole täältä ikinä tainnut lukeakaan niitä tyypillisiä "paljon sä saat rahaa tästä kun mainostat tätä" ym. kitinöitä.

Peppiina

Esim. MouMou ei välitä paskaakaan laista eikä säädöksistä. Nehän eivät koske häntä.

Mira

Olen kanssasi ehdottomasti samaa mieltä! Tätä on tullut pohdittua viime aikoina paljon, ja olen huomannut että blogit ja siinä esiintyvät tuotteet vaikuttavat omaan elämääni yllättävän paljon. Sen vuoksi on ehdottomasti reilua sanoa onko se tuote saatu.

Sinun blogissasi olen ollut tyytyväinen mainonnan määrään (tämä on ehdoton lemppariblogini!), mutta yhtään lisää sitä en tähän blogiin sitä haluaisi :) Olet onnistunut silti hienosti erottelemaan milloin olet tehnyt ostopäätöksen itse ja milloin olet saanut tuotteen. Pisteet siitä!

Tiina

Tuo testattavien tuotteiden saaminen omaksi onkin minulle ihan uusi juttu. Olenkin vähän ihmetellyt, mitä tuotteen testiin antanut pr-toimisto/valmistaja/kauppa tekee esim. jollain vähän käytetyllä polkupyörällä.

Yksi ärsyttävä argumentti tässä keskustelussa on ollut se, että jotkut bloggarit vetoavat siihen, ettei blogin kirjoittaminen ole työtä vaan harrastus. Laki on laki harrastajallekin. Vähän sama juttu, jos vetoaisi ylinopeussakon saatuaan, ettei tieliikennelaki koske minua, koska en aja autoa ammatikseni...

MothMouth

Todella hyvä postaus! En ole hirveästi edes törmännyt tähän ilmiöön kun suurimmassa osassa lukemistani blogeista ei ole mainoksia. Tuntuu aika käsittämättömältä jos bloggaaja ei todella selkeässä mainostuksessaan mainitse missään jos tuote on saatu ilmaiseksi, eihän asiassa ole kuitenkaan edes mitään hävettävää? Itse en ole koskaan saanut mitään tuotteita ja sponssausta blogin kautta ja jos näin kävisi niin totta hemmetissä asiasta kertoisi lukijoille avoimesti!

Joskus on tullut myös mietittyä että luuleeko joku lukija että bloggari harjoittaa piilomainontaa ihan vain sydämellisellä jonkin tietyn asian kehumisella? Itse ainakin syyllistyn varmasti tähän kehumalla tiettyjä sarjiksia, kirjailijoita ja kenkiä, mutta olen kuitenkin kaiken itse maksanut joten voikohan sitä edes piilomainontana pitää. Jokainen kun varmasti kirjoittaa mieluusti tavaroista ja asioista joista itse pitää, ilman markkinavoimien jylläystä taka-alalla. :) Tavallaanhan siis jokainen bloggari harjoittaa haluamattaankin piilomainontaa, sillä jo asukuvistakin voi joku lukija bongata haluamansa asian.

J

Kris nimimerkki on kommentoinut more to loven aihetta koskevaan teksiin mielestäni hyvin, joten kopioin sen tähän.

"Piilomainonta tietysti on ja sen tuleekin olla laitonta, mutta tyyli- ja lifestyleblogithan perustuvat suurilta osin pelkästään kirjoittajansa tekemien valintojen esittelemiseen ja mainostamiseen. Blogia lukiessaan voi siis olettaakin altistuvansa kaikenlaiselle "mainonnalle" ja voisin olettaa, että kun kyse on plus-kokoisten pukeutujien blogista, klikkailee suuri osa lukijoistakin itsensä tänne pukeutumisvinkkien (eli sen mainonnan) toivossa. Piilomainonnassa on kyse siitä, että kuluttaja altistetaan mainonnalle tarkoituksellisesti niin, ettei kuluttaja sitä itse huomaa. Tästä ei blogeissa ole kyse, ellei blogin kirjoittajan ja tuotteen lähettäjän välillä tehdä sopimusta, jossa blogin kirjoittaja lupaa esitellä ilmaiseksi saamansa tuotteen blogissaan vaivihkaa positiiviseen sävyyn.

Tuotesijoittelu on sitten asia erikseen. Mutta se ei automaattisesti ole piilomainontaa. Eikä laitonta."

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

tuotesijoittelukin pitää olla lukijalle selvää kauraa, ei riitä pelkkä disclaimeri sivubannerissa. TV-ohjelmiltakin vaaditaan yhteistyöbrändien logoja joka välissä ja muuta alleviivaavaa, että tuotesijoittelu on ok. Ja samoin tuo piilomainonta ei vaadi mitään salamyhkäisiä sopimuksia yrityksen ja bloggarin välillä, vaan piilomainontaa on jo jättää mainitsematta ilmaiseksi saadun tuotteen oikea alkuperä ja jättää lukijat siihen luuloon että se on itse ostettu. Lukijan on pystyttävä tunnistamaan mainos (oli se sitten kuvaa, tekstiä tai molempia) ja näin ei tapahdu jos tuotteen promoalkuperää ei ilmoiteta.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Nelliinan vaatehuone -blogista tuttu Niina Tapojärvi on kenkäfriikki, lukutoukka ja innokas puutarhanhoitaja Pätsiniemestä. 1941 rakennetussa hirsitalossa asuvat hänen kanssaan aviomies, kaksivuotias tytär ja vanha kissa. Blogiin eksyy aiheita remontista, puutarhasta, käsitöistä, kokkauksesta sekä tietysti reissuja, tyyliä ja kauneutta. Niina uskoo, että punainen huulipuna pelastaa huonoimmankin hiuspäivän.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
Helmikuu
Tammikuu
2016
Joulukuu
Marraskuu
Lokakuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Huhtikuu
Maaliskuu
2015
2014
Joulukuu
Toukokuu
2013