Silloin tällöin joudun ryömimään ulos kotikolosta ja kohtaamaan ulkona vallitsevan harmauden, mutta onneksi on edes punainen takki. Jos asuisin Skotlannissa, jossain vanhassa kivilinnassa nummien keskellä, tämä sumuinen ja kostea ilma olisi ainoastaan viehättävää, mutta Amurin rumin kerrostalo... hmmm.

c2tammik14_1

Muistelen edelleen Edinburghin reissua suurella lämmöllä, kaikki ne upeat goottirakennukset ja hautausmaat, melkein lähti henki -vaellus Arthur`s Seatille (voi jeesus oikeasti miten pöljä sitä voi ihminen olla), käveltävissä oleva kaupunki ja säkkipillikulkueet. Pitää varmaan jossain vaiheessa ottaa uudelleen, ja ehkä tällä kertaa vuokrata auto ja lähteä kiertelmään Skotlannin maaseudulle. Ei sattumalta kukaan ole tehnyt autoreissua kyseiseen paikkaan, kannattaako harkita?

Kommentit (41)

Anniina

Me vaellettiin kaverin kanssa kymmenen päivää Skotlannin ja Englannin rajamailla, ja se reissu kyllä avasi silmät sille, miten paljon on aiemmilla reissuilla heittänyt hukkaan mahdollisuuksia tavata paikallisia ihmisiä ja miten antoisaa tää "kulttuurivaihto" on - oon matkustanut paljon, mutta käveleminen kylästä kylään on ehdottomasti paras tapa tutustua paikallisiin. Vielä kun kieli on englanti, niin tämä on erityisen helppoa. Lähtökohtaisesti jo se, että ollaan kävellen matkassa, herättää ihmisten huomion, joten on helppo alkaa jutella niitä näitä. Ihmiset oli tosi ihania. Alueella on paljon ihan kunnon vaellusreittejäkin, mutta me käveltiin teitä pitkin. Leirintäalueitakin on; me tosin yövyttiin lähinnä pelloilla ja pihoilla ihmisten luvalla. Kuultiin paljon tarinoita, kuunneltiin kansanmusaa, keiteltiin maisemapaikoilla ruokaa ja opittiin niin paljon enemmän paikallisesta elämästä kuin ikinä muulloin vastaavassa ajassa. Toki moni mieluummin tekee jotain vähän muuta kuin telttailee ja vaeltaa, mutta ajattelinpa nyt mainita, jos joku innostuis!

anki

Minä ja mieheni lähdemme parin viikon päästä häämatkalle skotlantiin, ja nimenomaan roadtripille. Luin juuri Edinburgh-postauksesi ja jäin miettimään, mitä mieltä olit Glasgowsta, jossa ilmeisesti myös kävitte? Siitä en löytänyt mitään postausta.

Hyvää uutta vuotta!

Liittynyt10.9.2015

ooooh ihana matkaa! Käytiin Glasgowssa päiväreissulla, mutta se kaupunki ei auennut meille yhtään, jäi tosi nihkeä vaikutelma vrt. Edinburghiin. En varmaan kirjoittanut siitä sen vuoksi, etten lataa kehenekään muuhun matkaajaan ennakkoluuloja :D koska veikkaan että me ei vaan päivässä ehditty ja osattu löytää oikeita paikkoja.

Petra H.

Toi Dunrobin linna oli kyllä hienoin! Mekin käytiin varmaan tusinassa linnassa tai rauniolla, mut tuo oli kyllä huikea kalusteineen :)

Liittynyt10.9.2015

Mun matkakuume nousee nyt siihen malliin että apua :D meille sopi tuo automatkailu niin hyvin, että luulisin että me päädyttäisiin siihen, se on niin vapaata ja saa mennä ja tulla ilman aikatauluja :)

Glasgowssa käytiin, mutta se ei jostain syystä auennut, ei ehkä osattu vain oikeille paikoille.

Liittynyt10.9.2015

Johtuen Diana Gabaldon faniudestani, tuo Inverness on suorastaan ihan pakollinen vierailukohde.

Katsoin tuossa viikonloppuna matkailusarjaa Irlannista ja ei kyllä ollut huonommat maisemat sielläkään, ohjelmassa haastateltiin ihmisiä jotka ihan oikeasti asuivat keskiaikaisissa LINNOISSA, siis niissä missä on aikoinaan asuneet ehdat linnanherrat sukuineen... ihan käsittämättömän mahtavaa huh!

Sofia

Kannattaa ehdottomasti lähteä roadtripille. Oma reittimme ol Edinburgh-Sterling-Glasgow-Oban-Loch Duich-Loch Ness-Inverness-Edinburgh. Loch Duichin rannalla on ihastuttava Ratagan Yoouth Hostel. Saavuimme autolla myöhään yöllä ja näimme Five Sisters vuorijonon vasta aamulla aukaistuamme verhot, aivan upea paikka. Sterling, eli Braveheartin tapahtumapaikka on ihana jos kävelee linnaan rinnettä kiertävää metsätietä pitkin. Nyt tuli hirmu ikävä Skotlantia ihan mahtava paikka ja autoilulle aivan mahtava. Nessin hirviön fanina ainoa pettymys oli Loch Nessin mitäänsanomattomuus. Jättimäinen järvi mutta latteat reunat eli ihan eri maailmasta Loch Dochiin verrattuna. Siellä on upea linnanraunio ja vuoret sekä poneja juoksemassa järvenreunoilla. Tästä on muutamia vuosia aikaa mutta en usko että puitteet ovat siitä paljon muuttuneet. Täytyypä heti suunnitella paluuta.

Thym

Ajoin 300km halki Skotlannin poikaystävä urhoollisena kartturina viime maaliskuussa. Voin lämpimästi suositella. Me oltiin liikkeellä just ennen pääsiäissesonkia, eli ei ruuhkia, majotus oli helppo löytää ja ne maisemat <3 Vasemman puoleiseen liikeenteeseen tottuu, kun aloittaa maaseudulta pikkuteiltä, parin viikon jälkeen meni Aberdeenin keskustakin heittämällä. Ajettiin Skotlanti ympäri rannikkoa myöten ja käytiin lisäksi Orkneyn saarilla ja Isle of Skyellä. Aberdeen oli meilläkin lähtö- ja paluupaikka. Briteissä ei muuten ole juuri talvikunnossapitoa eikä nastarenkaita, me vältettiin viime maaliskuun pyryt, kun oltiin niiden pohjoispuolella, mutta olis jäänyt autoilut kyllä väliin, jos olis tullut lunta ja pakkasta.

jellyf

Kävimme viime kesänä kiertämässä Skotlantia autolla. Reissu oli mahtava, vaikka jokaisena päivänä vettä tulikin. Kannatan ehdottomasti!
Tässä meidän heinäkuisen matkan suositeltavat kohteet:
1. päivä: Lento Aberdeeniin (lennot olivat sinne halvemmat), Cairngormsin kansallispuiston läpi ajo ja pysähtyminen Balmoralissa. Yöpyminen Nairnissa.
2. päivä: Tutustuminen Nairnin lähellä oleviin esihistoriallisiin hautamuistomerkkehin ja Cullodeniin (suosittelen jos Gabaldonin kirjat kiinnostavat). Delfiinien bongausta Fortrosen Chananry Pointissa (näkyy hyvin rannalta), pikavisiitti tislaamoon ja tutustuminen Dunrobin Castleen (todella kaunis linna ja haukkojen lennätystä oli hauska katsoa). Ajo Dornieen ja Eilean Donanin linnaan tutustuminen (oli jo kiinni, mutta auringon laskiessa saa mahtavia kuvia). Yöpyminen Broadfordissa.
3. päivä: Vaeltelua Uigin luona olevalla Fearie Glenissä (satumainen paikka), Portreen värikkäiden talojen kuvaus ja kävelyä Neist Pointin majakalla. Yöpyminen Fort Williamsissa.
4. päivä: Glenfinnanissa Harry Potterin junan kyttäystä (kyytiin pääsee Fort Williamsista), Glencoen alueen läpi ajo ja yöpyminen Edingburgin luona Dalhousie Castlessa.
5. päivä Rosslyn Chapeliin tutustuminen (upea, ylihintainen, valokuvaus kielletty sisällä) ja huristelu muutaman pysähtymisen kauttaa Aberdeeniin.
Autolla ajo oli melko hurjaa, sillä tiet olivat varsinkin Skyellä kapeita. Yhtä kauniita auringonlaskuja en ole aikaisemmin nähnyt.

Popoi

Viime keväänä kävin siellä toistamiseen ja tällä kertaa vuokrasimme kahden kaverini kanssa auton päiväksi ja ajelimme Ylämaiden puolelle tutustumaan Balmoralin linnaan. Aberdeenin ympäristössä on paljon kiinnostavia vanhoja linnoja (Castle Trail tms.), kuten Stonehavenin kalastajakylässä Dunnottar -linnan rauniot rantakalliolla. Bussilla ja junalla on helppoa liikkua ja halpaa, kunhan ostaa liput hyvissä ajoin. Junamatkalla Invernessistä etelään on kauniit, jylhät maisemat. Ehdottomasti suosittelen visiittiä ylämaille, vaikkapa Invernessiin, josta on helppoa tehdä retkiä lähialueille (Loch Ness,Ullapool) ja lähteä saarille, kuten Isle of Skye:lle. Jos tuntuu, että Edi on nähty ja haluaa vaihtelua, niin rosoinen ja mäkinen Glasgow on lyhyen junamatkan päässä.

Manta

Skotlannissa asuvana komppaan muita! Auton vuokraaminen kannattaa ehdottomasti, vaikka itsekin rakastan Edinburghiä niin kyllä se oikea tunnema löytyy maaseudulta. Lukemattomat linnat, tunnelmalliset kylät, vuoret, rannat, saaret.. kaikkea löytyy!! Tosta harmaudesta kyllä pakko sanoa, että ei se Skotlannissakaan nyt aina niin ihanalta tunnu vaikka sopiikin sinne synkkyyteen ;)

Ei liity nyt aiheeseen yhtään, mutta. :D En tiiä onko ongelma mun bloglovin-profiilissa vai koko Seuraan Olivian blogeista pelkästään sua, ja siitä huolimatta sinne päivittyy Magicpoksia ja Strictly Stylea Nelliinan vaatehuoneen alle. Voi olla että on jo ennestään tuttu ongelma, mutta oli pakko kertoa, kun häiritsee! :D

myohmy

En ole ikinä käynyt Skotlannissa, mutta katselin Top Gearia (kyllä vain!?) ja siellä testasttiin ferraria. Ei siinä auto oli hieno, mutta aloin henkäillä, että missä tuo oikein on ajanut. Piti ihan selvittää missä se ajo oli kuvattu ja paikaksi selvisi Skotlanti. Edinburgista pohjoiseen Perthiin ja Pitlochryyn päin, josta jatkuu A9 tie ihan kansallispuiston vieressä. Jos itse lähtisin Skotlantiin lomalle niin suuntaisin ehdottomasti tuonne. Niin upeat oli maisemat. http://www.youtube.com/watch?v=lRMNDhSpV2s Tuo videon musiiikki on vähän hassu, mutta nuo maisemat on juuri siitä jaksosta mitä tarkoitin. Kun noita maisemia katselee niin tulee mieleen hieman Pohjois-Norja. Jotenkin samanlaista karuutta ja kauneutta, joka minuun vetoaa.

Äää, reissukuume! Oltiin elokuun lopulla miehen kanssa Irlannissa, ja seuraavaksi aateltiin mennä pienelle kierrokselle joko Englannin tai Skotlannin kautta Dubliniin ja Corkiin. :) Onko suosituksia Britannian kaupungeista?

emilia

Me tehtiin myös kesällä 2010 roadtrip Skotlantiin. Ihan huippua. Reitti oli suurinpiirtein Edinburgh - Pitlochry - Fort William - Skye - Glen Coe - Falkirk - North Berwick - Edinburgh. Edinburghiin tehtiin vain päiväreissuja North Berwickistä, koska a) halpa ja loistava hotelli NB:ssä autoilevalle matkailijalle, b) helppo päästä autolla+junalla Edinburghiin. Matkan parhaat paikat oli Skye ja Glencoe. Varsinki Glencoessa maisemat maantien varrella oli semmoset, että luukku auki vaan tuijotin. Ja toki sielä piti käydä myös Lost Valleyssa kävelemässä, vaikka reitti oliki vähän jännempi ku luultiin. Ja ne ihmiset...oiihan ne mukavaa porukkaa. :) Varsinki yks B&B-pariskunta ja yks hotellinpitäjätäti, jolla oli oma viskibaari kirjastohuoneen nurkassa ja joka ties viskeistä ihan kaiken. EIkä se kirjastohuonekaan paskempi ollu illalla, ku takassa oli tuli. :)

Jos ei olis ollu eka kerta ku ajeltiin väärällä puolen tietä, niin jännän äärelle olis varmaan päässy ajelemalla Bealach na bà:ta Applecrossiin.

En voi ku suositella ja toivoa, että pääsisin itekki takasin Skotlantiin. Ihan mahtava paikka, varsinki just maaseutu ja pikkukaupungit.

Elisa

Olen tehnyt roadtripin sekä Skotlannissa että Irlannissa, aikaa tosin on jo 10 vuotta niistä. Skotlannissa ajoimme Aberdeen-Perth-Fort William-Inverness ja pohjoisrannikkoa takaisin Aberdeeniin. Irlannissa Belfastista pohjoiseen katsomaan Giant's causeway, sitten Derry- Donegal-Belfast. Skotlannista en muista äkkiä yhtään sellaista todella mieleenpainuvaa asiaa, Irlannista monta, ääni Irlannille :). Voi tietysti olla että olimme Skotlannissa ihan väärissä paikoissa, mutta olen Edinburghissa ja sen ympäristössä käynyt eri reissuilla koska serkku asuu siellä ;). Mutta Pohjois-Irlanti: Luulen että viehättyisit seinämaalauksista (http://en.wikipedia.org/wiki/Murals_in_Northern_Ireland), hassusta murteesta, rapistuneista linnoista, Derryn kaupungista, Giant's Causewayn kauneudesta, länsirannikon kalliojyrkänteistä jne. Olin Irlannissa vaihdossa joten katselin muitakin paikkoja kuin tuon retken kohteet: Galwayn edustalla on pienet Aran-saaret joilla asuu viimeiset ihmiset joille iirin kieli on äidinkieli, sinne voi tehdä veneretken ja vuokrata vaikka pyörät jos haluaa tauon autoilusta. Ja irlantilaiset ovat oikeasti maailman avuliain kansa: yksikin mies lähti ajamaan autolla meidän edellä ja näyttämään tietä kun emme maaseudulla löytäneet yöpaikkaamme ja en saanut selvää hänen vahvalla murteella suoritetusta reittiopastuksestaan. Kaveri ajoi 20 kilometriä ihan vain että turistit pääsevät varmasti perille. Se "hostelli" oli muuten ihanin jossa olen koskaan ollut, paikkaan ei tullut sähköjä joten peseydyin vanhassa emaliammeessa, kynttilöiden valossa, lämpimän veden tullessa kaasulämmittimestä. Saattaisit pitää siitä paikasta, voin yrittää kaivella muististani että mikä se oli jos päädytte Irlantiin lähtemään.

Petra

Edinburgin reissupostauksia on täällä luettu hurjan monta kertaa! Ollaan myös matkustamassa sinne, kunhan vaan reissubudjetti ja aika saadaan kokoon :)

Petra H.

Mää mää! Oltiin miehen kanssa 2010 roadtripillä Skotlannin ympäri, se oli ihanaa! Edinburghista rannikkoa pitkin ylös aina John O'Groatsiin asti, sit pohjoisrantaa pitkin, Skyen saarelle ja sieltä parin mutkan kautta Edinburghiin. 12 päivää, joku 1600km muistaakseni. Suosittelen, tosin sää voi olla mitä tahansa nenän polttavasta auringosta kymmeneen asteeseen ja vesisateeseen, heinäkuussa.. :)

Piti vielä tsekata FB-albumia ja siellä oli tämmöinen summary: Roadtrip Skotlannissa: Edinburgh, Isle of May, Aberdeen, Fraserburgh, Inverness, John O´Groats, Thurso, Ullapool, Island of Skye, Fort William, Aviemore, Pitlochry, Stirling, Edinburgh. :)

Katjuska

Me ollaan miehen kanssa kuljettu Skotlannissa aina julkisilla: bussilla, junalla ja lautalla ympäriinsä. Skyen saari on hieno niin kuin myös Islay, jossa vuokrasimme pyörät ja poljimme ympäri saarta viskitislaamolta toiselle. Skyella on niin suuret korkeuserot, että pyöräily siellä vaatii jo kunnon urheilumeininkiä. Junassa ja bussissa saa istua tovin jos toisenkin, jos mielii upeille saarille, mutta maisemat ovat joka puolella niin mahtavat, että tunnit kuluvat heittämällä. Mielestäni Skotlannissa pitää nimen omaan mennä saarille. Niissä on jotain maagista. Toki maa on kyllä uskomattoman kaunis joka puolella, joten tilanne on win-win, meni minne tahansa.

Niina

Olen ollut perheen kanssa muutama vuosi sitten Skotlannissa niin, että vuokrasimme viikoksi huoneiston pienestä kylästä vastapäätä Edinburghia lahden toiselta puolelta. Vuokrasimme auton, jolla teimme päivän mittaisia reissuja. Tykkäsimme tosi paljon, vaikka ei mikään road trip ollutkaan kyseessä. Paikka, jossa mielestäni kannattaa ehdottomasti käydä, on Rosslynin kappeli hiukan Edinburghin eteläpuolella (n.10-15 km). Se on tuttu Da Vinci koodin loppukohtauksesta, mutta tästä huolimatta paikassa on aivan maaginen tunnelma. Edinburghin lähellä on myös hienoja linnoja, esim. Stirling.
Jos on ihastunut goottilaistunnelmaan ja hautausmaihin, suosittelen myös Irlantia. Se on samankaltainen kuin Skotlanti, mutta jollain lailla vielä taianomaisempi (puhun nyt nimenomaan maaseudusta, ei Dublinista yksinään). Siellä voi pikkutiellä ajaessa yhtäkkiä tulla vastaan luostarien ja kirkkojen raunioita, hautausmaita ja hylättyjä rappiolla olevia herraskartanoita.

Jenni

Näin Skotlantiin pari vuotta sitten muuttaneenä suosittelen lämpimästi jonkinnäköistä roadtripiä! Edinburgh on suuri rakkaus, mutta kyllä täällä riittää muutakin nähtävää ihan yllinkyllin!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa

Nelliinan vaatehuone -blogista tuttu Niina Tapojärvi on kenkäfriikki, lukutoukka ja innokas puutarhanhoitaja Pätsiniemestä. 1941 rakennetussa hirsitalossa asuvat hänen kanssaan aviomies, kaksivuotias tytär ja vanha kissa. Blogiin eksyy aiheita remontista, puutarhasta, käsitöistä, kokkauksesta sekä tietysti reissuja, tyyliä ja kauneutta. Niina uskoo, että punainen huulipuna pelastaa huonoimmankin hiuspäivän.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.