Huonoselkäisenä konttorirottana selkävaivat ovat tuttuja jo vuosien ajalta. Pari vanhaa välilevynpullistumaa muistuttelevat itsestään aika ajoin ja jos laiminlyön hartioiden liikkeen edes päiväksi, saan tuta seuraukset. Tähän asti olen tehnyt kevyttä irrottelevaa heiluttelua ja pumppausjumppaa, mutta nyt fyssarini neuvoi minulle maailman parhaan venytyksen. 

Koska hyvä täytyy ehdottomasti laittaa aina jakoon, tässä tulee. Tarvitset tätä rinnan avausta varten foam rollerin, tai muun vastaavan putkilon. Myös tiukaksi kääritty pyyherulla toimii hyvin, Läpimitaltaan suurempi rulla toki venyttää enemmän.

Rulla asetetaan lattialle pitkittäin ja sen päälle asettaudutaan niin että rullan reuna jää lapaluiden väliin ja sen pitää jatkua niin pitkälle, että se tukee myös päätä. Eli nuppi ei saa retkottaa reunan yli. Sitten kädet T-asentoon ja anna koko rintakehän ja käsivarsien venyä. 

Asennossa pyritään olemaan niin rentona kuin mahdollista, vähintään pari minuuttia. Olen yleensä rullan päällä niin kauan, että pystyn ihan oikeasti olemaan siinä rentona. Alkufiilis nimittäin on kaikkea muuta kuin rento, kun on koko päivän käpertynyt sykkyrään koneen ylle ja jokainen lihas lyö vastaan.

Tämän avulla olen kuin uusi ihminen, sen teho on ihan huikea. Kunhan vaan muistaa tehdä tämän joka päivä, heti töiden jälkeen. 

Kommentit (9)

helipaulan

Tää vinkki tuli kuin tilauksesta!
Oon naputellu kolmisen viikkoa konetta opiskeluiden takia ja sen huomaa..

Vierailija

Oi miten hyvä vinkki, kiitos!! Miten en ole tajunnut kääntää rullaa noin, vaikka säännöllisesti muuten sitä käytänkin. Tämä menee käyttöön!

Vierailija

Meillä on onneksi sähkönostopöydät, voi seistä tai istua töitä tehdessä. On kyllä helpottanut paljonkin pakottaviin selkäkipuihin.

Riitulitii

Ei todellakaan ole mikään ikääntyneen (65v) ja rankavaivaisen väline. Liian äkkijyrkkä putken pää on ikävän tuntuinen luhistuneiden seälkänikamien kohdilla. Ehkä menettelisi jos olisi koko rangan pituinen putki!

Halina

Itsellä joogafolsteri joka toimii samassa kuin putki, mutta pehmeämpi!:) vaihtelen aina päivän mukaan!:) fyssari neuvonut aikoinaan saman avauksen pyyhkeellä, mutta joogassa innostuin juuri tuosta folsterista!:) joogasta sain itse myös muita hyviä yläselän avausliikkeitä :)

Eustoma

Itselleni fysioterapeutti neuvoi käyttämään selkävaivoihin pilatesrullaa. Kun asettuu rullan päälle pituussuunassa ja alkaa rullata niin jotan aukenevat jumit lapaluiden välistä. Ainoa huono puoli on toki huimaus joka rullaamisesta aiheutuu. :)

Tiina s.

Hei!

Kävin juuri fyssarilla ja hän neuvoi saman venytyksen ja juurikin paksulla froteepyyherullalla. Joten nim. Riitulitii, kokeile ehdottomasti pehmeämmällä rullalla.

Toinen liike samalla rullalla. Laita rulla poikittain selän alle (rintsikoiden kohtaan), kädet niskan taakse ja tee pieniä pumppaavia nostoja ilmassa. Vaikka vain viiden sentin korkuisia.

Näillä olen saanut selän ja rintalihaksen lukon auki.

Vierailija

Jos pyyhe tuntuu litistyvän kasaan ja tuo foam roller on liian suuri, niin muutamalla eurolla saa loistavan rullan uimapötkylästä. Sen pystyy vielä leikkaamaan helposti just sopivan mittaiseksi. 

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Nelliinan vaatehuone -blogista tuttu Niina Tapojärvi on kenkäfriikki, lukutoukka ja innokas puutarhanhoitaja Pätsiniemestä. 1941 rakennetussa hirsitalossa asuvat hänen kanssaan aviomies, kaksivuotias tytär ja vanha kissa. Blogiin eksyy aiheita remontista, puutarhasta, käsitöistä, kokkauksesta sekä tietysti reissuja, tyyliä ja kauneutta. Niina uskoo, että punainen huulipuna pelastaa huonoimmankin hiuspäivän.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
Helmikuu
Tammikuu
2016
Joulukuu
Marraskuu
Lokakuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Huhtikuu
Maaliskuu
2015
2014
Joulukuu