Otteita tosielämästä, Tampere - Helsinki moottoritieltä.

Mistä johtuu, että edelleen ihmiset kuvittelevat moottoritien olevan kiva kaksikaistainen tie, jossa voi körötellä molemmilla kaistoilla ilman sen suurempaa syytä. Se nyt ei kuitenkaan ihan uusi juttu enää varsinaisesti ole, että se toinen kaista on OHITUSkaista. Huristelin eilen kohti Helsinkiä ja tottakai eteeni osui KOLME kyseistä kenopäätä, jotka nyhäävät ohituskaistalla tasan samaa vauhtia kuin oikea kaista vetää. Eli ei sitten minkään maailman kiirettä, 100 on ihan hyvä vauhti 120 alueella. Edes siinä vaiheessa näillä kyseisillä idiooteilla ei säkenöi, kun muut alkavat mennä ohi oikeaa kaistaa, ehei. Siinä vasemmalla on tosi kiva körötellä.

Iskin päätä rattiin ja kiristelin turhautuneena hampaita niin paljon tuon kahden tunnin matkan aikana, että harkitsin jo jonkun tyypin perässä ajelua (minne ikinä nyt olikaan menossa) ja pientä huutoläksytystä jotta olisko aika mennä uudelleen autokouluun prkl!!!

Ja sitten taajuuksille tuli Radio Millenium ja nauroin tippa linssissä koko loppumatkan nysväreistä huolimatta. Omin sanoin noin suunnilleen mukailtu pätkä lähetyksestä:

Moottoritiekäyttäytyminen on ihan p*rseestä. On vain kaksi tyyppiä liikenteessä; ne jotka ajavat sataaneljääkymppiä ja ne jotka ajavat yhdeksääkymppiä. KUKAAN ei aja sataakahtakymppiä, ikinä. Ja tästäkös sitten ongelmia tulee kun nämä kaksi ryhmää kohtaavat.

Ehdotankin seuraavaa. Kaikki, jotka ajavat ylinopeutta, teloitetaan. Koska he kuolevat kaahailunsa vuoksi todennäköisesti kuitenkin, niin teloitukseen vaan. Ja kaikki, jotka ajavat alinopeutta, ruoskitaan. Josko siitä sitten oppisivat ajamaan vähän vauhdikkaammin. Ja ruoskittu selkähän estäisi löhöilyn siinä penkissä, joten sitä kaasua tulisi painettua vähän tehokkaammin.

Radio Millenium, I love you!!!!!!! Maailman paras ja täydellisin kuski kiittää ja kumartaa, mihin voi kirjoittaa nimen alle kannattaakseen nysvärien ruoskintaa :DD Vihaan yhtälailla hurjastelijoita ja nyhväreitä. Ne kivat keltaiset numeroilla varustetut ympyrät tienvarsissa eivät katsokaas ole siellä koristeina, vaan ne tarkoittavat ajonopeutta. Onko se niin vaikeaa ymmärtää?! (Ääriolosuhteet pois lukien [rautalankavalo]).

(En edes aloita tästä Tampereen pikku erikoisuudesta, jossa toinen kaista on 60 ja toinen 80, menee usko ihmisiin jos edes ajattelen asiaa).

Kommentit (91)

Leena

Itse en kyllä löytänyt tieliikennelaista mitään kohtaa, jonka mukaan vasen kaista olisi vain _tietyllä nopeudella_ ohittaville? Verorahoilla ne tiet on rakennettu, ja kaikilla on niitä oikeus käyttää.

Tosin ymmärrän vaaratilanteen, joka syntyy siitä, kun joku ajaa vasenta kaistaa hiljempaa. Ja joku tulee takaa tuhatta ja sataa. Mutta minusta syy tähän on niissä ylinopeutta ajavissa, lakia rikkovissa. ;)Eikä niinkään niissä, jotka ajavat vähintään 80 km/h mutta eivät riko nopeusrajoituksia. Mikäs tähän sitten olisi ratkaisuna. Eri tiet fysiikan laista piittaamattomille, ja eri tie sitten nopeusrajoituksia noudattaville? (ja onnettomuuksista välittäville)

kirppu

Siellä ei muuten saa enää ajaa sataakahtakymppiä! Tän viikon alusta alkaen rajotukset muuttu sataseen :)

Ja ilman niitä yhdeksääkymppiä ajavia se ohituskaista olisikin aivan turha ;)

Jenni

Hyvä Leena, mites verorahat nyt tähän liittyvät? :D Ja totta kai moottoritiet kuuluvat kaikkien käyttöön, mutta tässä onkin kyse siitä, kuinka siellä kuuluu ajaa. Se vasen kaista todellakin on OHITUSkaista ja erittäin käytännöllinen kekstintö, kun niitä hitaampiakin kulkuneuvoja liikenteestä löytyy. Eli jos nyt vaan pääsääntöisesti ajetaan nopeusrajoituksenmukaisesti sitä oikeaa kaistaa, ja vasemmalle vaihdetaan vasta ohitettaessa (eikä jäädä siihen notkumaan).

Hieno teksti Nelliina, me likes :D

Heidi

^ ne laskee tällä viikolla, ainakin eilen Lahden motari oli vielä 120 rajoituksilla. :)

miuku

Itse en ymmärrä ihmisiä, joille 80km rajoitus on vähimmäisnopeus. Se on suurin sallittu nopeus, eli hiljempaakin saa ajaa! Toki liikenteen häiritseminen tai vaarantaminen selväsiti liian alhaisella nopeudella on asia erikseen. Eikä silloin ole asiaa ohittavien kaistalle.

Terhi

Tänä aamuna oli Tre-Hki välillä vielä 120km/h nopeusrajoitus. Ja aamen tälle postaukselle :D Olen ihan samaa mieltä.
Laitoin vakionopeudensäätimen päälle Kiillon jälkeen Tampereelta lähtiessä (navigaattorista näki suunnilleen sen nopeuden mitä oikeasti ajetaan) 120km/h vauhtiin ja annoin mennä.
Aina tulee joku vastaan perse edellä oikean puoleisella kaistalla, joten ohitan vasemmalta. Noh, sitten on joku kiinni takapuskurissa, kun haluaa sitä sataaneljääkymppiä ohi, vilkuttelee vielä valojaankin, senkin törppö. Kyllä ois kulunu tupakkaa tolla matkalla, jos polttaisin.
Odotan "innolla" paluumatkaa iltapäivällä... grrrh

Taru

Pointti tässä kai olikin (ainakin osittain), että ne hitaasti ajavat ajaisivat sillä oikealla kaistalla niin että takaa nopeammin tulevat pääsisivät vasenta OHITUSkaistaa pitkin OHI :)

-m-

Kyllähän tässä järkikin sanoo, että minä vanhalla autonropposellani ajan sitä rajoituksenmukaista/pientä alinopeutta siellä oikealla, enkä mene ohittavien tientukkeeksi... kaikki eivät tunnu sitä tajuavan. En todellakaan haluaisi sitä vaaratilannetta että joku ajaa perääni sen takia että hidastelen vasemmalla kaistalla!!

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

ah olis maailman parasta jos olisi "nysväritiet" erikseen kaikille prkleen tientukkeille ja sunnuntaiajelijoille <3 ja kyllä se verorahoista huolimatta nyt vaan on ohituskaistaksi tarkoitettu se vasen kaista ;) se on ihan helkkarin vaarallista että 120 alueella joku köröttää 80 vasemmalla, etenkin jos on huonompi näkyvyys ja seuraa äkkijarrutuksia mutkien jälkeen tms. eli josko vaan köröttäjät köröttäis siellä oikealla. Tosin megaylinopeutta ajavat sais mun puolesta myös ruoskia.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

adl

"vain _tietyllä nopeudella_ ohittaville".... NIIN, kun ne _ohittaisivat_ eivätkä köröttelisi siinä oikealla puolella olevan vieressä. Koko tie tukkiutuu, ja jos sitä ohituskaistaksi kutsutaan niin sitten sinne kaistalle mennään vain kun ohitetaan. Ei luulisi olevan niin vaikea ymmärtää. Jos oikealla joku ajaa satasta ja toinen lähtee "ohittamaan" vasemmalta kahdeksaakymppiä niin voi ratketa riemu muutamalla takanatulijalla. "kaikilla oikeus käyttää" kun verorahoilla tiet tehty. no kaikilla on myös oikeus käyttää päätään ja mennä sääntöjen mukaan niin että liikenne helpottuu mutta näitä lahjoja ei ole kaikille suotu.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

tiellä ajetaan mielellään sitä nopeutta, joka siinä kyltissä on ilmoitettu. Jos kaikki näin toimisivat, kuinka paljolta säästyttäisiin... ja ohituskaista ohittaville. On autoja, joille on määritelty nopeudeksi max 100, joten silloin he ajavat kiltisti motarilla sitä oikeaa kaistaa, jotta 120 ajavat pääsevät ohi. Helppoa.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

tosiaan se järjenkäyttö olis sallittua, että tajuttais nyhätä sillä oikealla kaistalla mutta ehei... ei toimi suomessa. Noissa rinnakkainajoissa tulee just niitä vaaratilanteita että turhautuneet takana ajavat lähtevät oikealta ohi ja sitten vasemmalla köröttäjä paniikkeeraa ja voi TSIISUS! Miksei vaan kaikki voi toimia fiksusti aargh!

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Eräs ihana autoilijaporukka moottoritiellä on myös kisailijat. Tapahtuipa kerran matkalla Tampereelle. Olin saanut muutamaa kuukautta aiemmin ajokortin ja olin kuskina. Vasemman puoleista kaistaa ajeli heppu satasta sadankahdenkympin alueella. Ohi vaan, moottoriteillä on yleensä kiva ohitella. Mitä vielä, tuo maanteiden kuningas painoi kaasun pohjaan ja kiihdytti nopeutensa 130 km/h. En meinannut päästä ohituskaistalta enää pois koska takaa tuli autoja ja ohitettava auto sääti nopeutensa koko ajan samaksi kuin minulla. Hidasteli ja kiihdytteli riippuen siitä mitä minä tein ja tietysti liittymä alkoi lähestymään, kun tätä oli soudettu ja huovattu jo muutamia kilometrejä. Oli ehkä karmein kokemus ikinä ja meinasin alkaa itkemään kesken ajon. Onneksi se talipää kuitenkin poistui motarilta yhtä liittymää aiemmin ja pääsin takaisin omalle kaistalle.

Mikään ei ole niin kamalaa kuin ajaa ensimmäistä kertaa uudessa paikassa, kun joku törppöilee rinnalla. Olisi paljon mukavampaa yrittää keskittyä oikean kaistan valitsemiseen ja muuhun hyödylliseen.

liikennesuunnittelija

hei, tää keskustelu alkaa mennä kohti verkko-Hesarin keskustelun tasoa! Joo-joo, kenenkään ei oo pakko lukee jne...

Mutta oikeesti, mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä? Niin ku täältäkin huomaa, itse kaikki aina yrittää parhaansa tehdä, mutta aina edessä ja sivulla ja takana on jotain talikkopäitä... Kumma juttu.

Haluaisin vielä kuitenkin muistuttaa, että se kelta-punainen rinkula, jossa on numeroita sisällä, on nopeusrajoitus, eli suurin sallittu nopeus ko. väyläosuudella! Mutta ymmärrän kyllä miten "alinopeus" ärsyttää ja luo vaaratilanteitakin. Nopeusrajoitukset otettiin käyttöön alunperin nimenomaan nopeuksien homogenisoimiseksi, ei niinkään nopeuksien alentamiseksi. Samalla nopeudella kulkevassa liikennevirrassa ei synny konfliktitilanteita niin paljon kuin vaikka just motarilla "alinopeutta" ajava niitä luo, ajoi se kummalla kaistalla tahansa.

Linda

Alinopeuskin varsinkin moottoritiellä on yhtä rangaistava teko kuin ylinopeutta ajaminenkin :)

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

piti kirjoittaa myös tuosta että painetaan kaasua kun joku on menossa ohi, joka on itseasiassa yleensä miesten ongelma. Onko se joku egojuttu että kukaan ei mee mun ohi prkl vai mitä ihmettä!! Toi sun juttu on jo sellainen että olisin soitellut poliisille siitä ajomatkalta ja ottanut rekkarin ylös...

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

"Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla" Eli poliisi varmasti käyttääpi harkintaa tässä asiassa ihan itse. MUTTA alinopeus on helkkarin paljon vaarallisempaa kuin ylinopeus, sitä sydärin määrää kun suhauttaa 120 motarilla jonkun 80 ajavan perään mutkan jälkeen..

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

no tuota...pakko osallistua keskusteluun näin harvakseltaan autonratista näyttäytyvänä. joku taisikin jo ylempänä todeta, että toden totta ne keltaiset ympyrät tienvarsissa eivät ole koristeita eivätkä myöskään ajonopeuskylttejä vaan nopeusrajoitteita. on otettava huomioon myös vahukset ja vähemmän kokeneet ajajat, jotka eivät välttämättä uskalla hurjastella edes sitä sallittua ajonopeutta. en lähtisi heitä siitä ruoskimaan :D

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

kun kaikki vaan ajais sen rinkulan nopeutta niin tämä maailma olis parempi paikka. Alinopeus todellakin luo vaaratilanteita, ikinä pelästynyt niin paljon kun moottoritiellä ajanut kurvissa 70-80 km /h ajavan perään sataakahtakymppiä, lukkojarrutusta sitten vaan, luoja kiitos oli kuiva tie. Ja tietenkin kaikki muut kuskit on syvältä, sehän nyt on ihan vakio ;)

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Ohikulkija

JOOO!! ei saa tulla perä eellä vastaan. se on turvallisuusriski hyvät ihmiset. joustavuus ennenkaikkea!! ! :)

Ida

Ahhahhhahhhaa, tuo teksti olis niin voinu olla mun kirjoittama :DD pian verenpaine-taudista kärsivä naiskuski täällä heii!

Nuo köröttelit on kyllä eniten persiistä, kuten myös ne kaahailijat. Ei oikein osaa edes päättää kummat on ärsyttävämpiä. Mutta voin kertoa samantapaisen tarinan kuin Terhi tuossa aikaisemmin.Olin itse ohittamassa ja ajoin hiukan ylinopeutta niin sitten siihen autoni perään tuli hinkuttamaan joku kaahari*mies*kaahari niin voi !!!!! :DD hyvin ärsyttävää (ja sydänmen tykytyksiä aiheuttavaa) oli myös se että kun pääsin ohitse haluamasta autosta ja olin palaamassa oikean puolen kaistalle niin tämä lahopää lähti painamaa ohi kun olin ehkä puoliksi oikealla kaistalla. Siinä sitten pystyttiinkin hetken aikaa oikealla puolella tasaamassa hengitystä. Ja kyllä, sain tältä kaverilta myös valojen vilkuttelua. Siinä kohtaa teki mieli vetää liinat kiinni ja antaa sen ajaa perään ja mennä vähän kertomaan asioita ko. kuskille.

Hitsi, voisin kertoa vaikka mitä juttuja, mutta ehkä on parempi rauhoittua, sillä mulla on koko viikonloppuna edessä ajovuoroja töiden puolesta. Kuinka huono yhdistelmä saadaan kun lisätään nuori naiskuski, joka ei ole ajanut muuta kuin omaa autonsa ja joka on _hivenen_ aggressiivinen liikenteessä eikä kaiken lisäksi ole ajanut Helsingissä kertaakaan, annetaan sille ajoneuvoksi 8-paikkainen pakettiauto, jollaista ko. kuski ei myöskään ole koskaan kokeillut ja jonka kyytiin tulee ulkomaalaisia muusikoita, jotka pitäisi saada hengissä hotellille?! Voin auttaa teitä ja kertoa että vastaus on "hyvin huono" :DD

Mutta kiitos tästä postauksesta, samaistuminen oli 100-prosenttista! :)

Ohikulkija

oha seki turvallisuusriski että jos on nopeusrajoitus 80 ja joku hinari vetää siellä 50. noynoy.

Vierailija

Kaikkein hirveintä musta on ruuhka-aikaan mennä kiihdytyskaistalle, jossa edessä oleva ajaa kuuttakymppiä vielä kiihdytyskaistan lopussakin ja pahimmassa tapauksessa PYSÄHTYY, kun ei mahdu mihinkään väliin! No mahtuisi, jos kiihdyttäisi samaan vauhtiin kuin muutkin ajajat.

AnniK

Pystyn samaistumaan yleiseen mielipiteeseen asiasta :D Sen verran harvoin ajelen motaria, (silloinkin yleensä TRE-Idepark -väliä)mutta silti jotkut kuskit ärsyttävät. Ps. Tampereen erikoisuus ilmeisesti pikku hiljaa poistuu, se erikoisuushan on vain ollu turvallisuuskysymys Ikean kohalla, mutta tietääkseni yhtään kolaria ei siltikään oo sattunut.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

toivottavsti poistuu, kun vaan tiet saadaan rakennettua. Menee järki niiden urpojen kanssa jotka ajavat sillä 60 kaistalla ylinopeutta! Voisin ilmoittautua vapaaehtoiseksi liikenteenvalvojaksi sille kohdalle ja antaa sakon ihan jokaiselle, joka vetelee ylinopeutta sillä 60 kaistalla, eikä tajua vaihtaa 80 kaistalle raah!!! Urpot.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

aj

Voihan vali vali.. mitäs jos menisitte junalla, niin ei hitaat kuskit enää ärsytä. Paitsi sitten tietysti junat on myöhässä ja vali vali..

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

inhoan tasalaatuisesti sekä nyhäreitä että kaahailijoita, molemmat ovat vaarallisia. Luojan kiitos ei tarvitse ajaa autoa usein, kuolisin varmaan v*tutukseen muuten :D

Onnea bändille hahhhaha :D mutta se on plussana helsingin liikenteessä, että ihmiset tajuaa antaa tilaa jos ikset vilkun päälle tarkoituksen että vaihdat kaistaa. Tampereen ääliöt pitää itsepintaisesti kiinni omasta kaistastaan asenteella mun eteen et tuu stana!! Urpot.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Salamanteri

osuit aiheellasi niin heikoimpaan kohtaani.(siis mielipiteeni on sama kanssasi, mutta aihe saa pulssin kohoamaan ja kädet tärisemään.) Kaiken huippuhan on että ne samat urvelot jotka ajaa siellä 120 alueella 90 jatkaa samalla vauhdilla myös ikean kohdalla olevan 60-80 alueenkin.. siinä jos missä ei ole järkeä!!! Rajoitusta pudotetaan juuri sen takia että liian suuri vauhti aiheutaa vaara tilanteita kyseisessä kohdassa, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää...(sama ongelma pätee myös kaupunki alueella ja siellä vasta pelottaakin.)

miuku

Elikkäs olet sitä mieltä, että epävarmankin kuskin on kauhunhiki otsalla jurnutettava 120km/t vaikka kuinka pelottaisi ja tuntuu, että taidot ei riitä?

Nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus. Väylälle voi olla asetettu myös vähimmäisnopeus, jota ei saa alittaa.

Nia

Epävarman kuskin ei tarvitse lähteä ohittelemaan ketääm motarilla? Jos on epävarma eikä uskalla ajaa kovaa, voi ihan hyvin körötellä sillä oikealla puolella- ja kaikki ovat tyytyväisiä. En usko, että Nelliina ihan tuota tarkoitti.
Vasen kaista on ohituskaista, sinne ei mennä köröttelemään satasta ja aiheuttamaan vaaratilanteita. Koska sekin aiheuttaa vaaratilanteita, kun ihmiset menevät ajamaan sinne kahdeksaakymppiä ja takaa tulevat ajavat 120km/h.

Aurora

Ahahahhaha mä nauran täällä ääneen :D :D Mullahan ei ole edes ajokorttia, mutta onnistun silti pelkääjänpaikaltakin vetämään tuosta ohituskaistan köröttelykäyttäytymisestä hirveät kilarit ja kerran taisin jollekin täysurpolle näyttää kansainvälistä sormimerkkiäkin ihan oma-aloitteisesti, kun vihdoin päästiin siitä ohi. Poikaystävä häpeää toisinaan aika paljon. :D

HeliJ

So very true joka sana! Enemmän vaaratilanteita liikenteessä aiheuttavat 90:ää ohituskaistalla ajavat kuin ne 140:ää ajavat.

Veera

Me kehitettiin kaverin kanssa loistava ratkaisu tähän ongelmaan yhdellä reissulla. Oma kaista kaikille! Kaikki pellot jja metsät vaan sileäksi ja asfalttia päälle. :D
Sä voisit pyrkiä kyseisen teeman avustuksella eduskuntaan. "oma kaista kaikille!" olisi loistav slogan. :D
Ihan en kyllä tiedä miten nuo risteysalueet tuossa skenaariossa toteutettaisiin..

Kristiina K.

Hyvä Leena, koska kerrot lukeneesi tieliikennelakia, niin vastaasi on varmasti tullut tämä kohta:

9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.

Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.

Oikealla, oikealla, oikealla! Ajan hyvin paljon Keski-Suomesta pohjoiseen ja että ne turvelot ottavat aivoon, jotka ajavat 10-30 km/h alle nopeusrajoituksen ja löytävät kaasujalan sitten kyllä pitkään ja hartaasti odotetulla ohituskaistalla hidastaakseen taas sen jälkeen. Toinen hermoja kiristävä paikka on Oulun jälkeinen leveäkaistainen tie. Sillä tiellä EI jurruuteta keskellä kaistaa vaikka tuntuisi kuinka turvalliselle paikalle ajaa, pällit. Ja sieltä vasemmalta kaistalta sopii pysyä poissa, vaikka olisi kuinka verovaroin rakennettu, jos ei meinaa ketään ohitella.

Enkä ala edes puhua siitä, miten vaarallisia henkilöautokuskit ovat rekan hytistä katsottuna. Onhan se varmasti ärsyttävä, että rekka jurraa edessä, mutta silti ei tarvitse tehdä päättömiä ohituksia, pakottaa rekkaa jarruttamaan vittuilujarrutuksilla (kannattaa kerrata fysiikan lait siitä, mitä tapahtuu kun 50 tonnia yritetään pysäyttää lyhyellä matkalla...) ja muita ihanuuksia.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

ei ei, mulla on parempi ratkaisu: moottoritien alkuun jokaiselle autolle sellainen pieni telakka, johon ajetaan autolla ja sitten kuin liukuhihnatyyliin suhautetaan helsinkiin, kaikki 120 vauhtia, kukaan ei voi ohittaa eikä nysvätä :D perfect. Eli, muutetaan motarit liukuportaiden kaltaisiksi matoiksi :D

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Vierailija

Minua eniten liikenteessä ärsyttävät takapuskurissa roikkuvat!

Ajoin muutama viikko sitten Tampereelta Jyväskylään sumussa, vesisateessa ja loppujenlopuksi pimeydessä kera vesisateen. Heti kun Kangasala ohitettiin niin perässä roikkui joku kaveri riippumatta siitä ajoinko hieman alinopeutta, norminopeutta vai ylinopeutta saadakseni kaverit karistettua. Tätä en yhtään ymmärrä!
Säikähdin kunnolla, kun pimeässä mäennyppylän jälkeen huomasin henkilöauton jääneen tienposkeen huomiovalot vilkkuen ja konepelti auki. Mikäli kyseessä olisi ollut onnettomuuspaikka ja vaatinut äkkijarrutusta, niin takana tullut auto olisi rysäyttänyt 100km/h peräpuskuriin kiinni. Siinä olisi ollut hengenlähtö lähellä. Ai että säikähdin, ilmeisesti takakaverit ei...
Murr. Muistakaa ne turvavälit! Talvi tulee ja jarrutusmatkat pitenevät.

Lopuksi voisin paasata heijastimien ja huomioliivien tärkeydestä jalankulkijoille maanteiden lähettyvillä ja taajaamissa. Samalla reissulla säikäytti valokuvaajamies tienposkessa, joka oli pukeutunut mustiin! Vain salamavalo paljasti hänet. Huh.

R-A

Oikeassa oot, köröttelijät pysykööt oikealla kaistalla, ja mieluiten ajonopeus ei ainakaan alle satasen! Liian hitaasti kun menee, tulee vaan riskejä eteen.

Itselleni sattui "hauska" juttu kesällä kun ajelin motarilla mittarin mukaan sellaista 120km/h, oikealla kaistalla ja ohituskaistalle puskee BUSSI, joka menee vähintäänkin sitä 120km/h. Joo, liikenne oli kyllä hiljaista, mutta en usko, että sen siivellä bussikaan saa tuollaista vauhtia ajella. Eikä se ajonopeus ohituksen jälkeenkään hidastunut, bussi "körötteli" täysillä, jatkaen edelleenkin sillä ohituskaistalla ja minä jäin 120km/h kauas taakse...

Viivi

Mä niin komppaan tätä tekstiä. Ohituskaista ohittelijoille ja vältetään sitä turhaa alinopeutta.
Oli kuitenkin ihan pakko kommentoida tohon "kurvissa 80km/h" kun täällä meillä päin on (siis tampere-hesa motarilta löytyy) mutka jossa kehoitetaan menemään vaan 80, etenkin silloin se on hyvä kun mutkan jälkeen pitää nousta rampille. Ite tosiaan hiljennän vauhdin aina tohon 80 tai ainakin 90, ja sitten muut kuskit on vihaisia ku tottelen vain suosituksia. Vaikka eihän sen pitäis olla mun vika. Eli sekin ois ihan plussaa, että ei mennä ylinopeutta, ei mennä alinopeuttakaan, vaan ymmärretään että jollain pätkällä saattaa nopeus hetkellisesti muuttua olosuhteiden pakosta :)

minni

Moottoritiellä ei muuten tasan oo niin jyrkkiä mutkia, ettei jo riittävän kaukaa näkisi edellä olevia ajoneuvoja, vaikka ne vähän hitureita olisivatkin.
Ja jos pitää riittävän TURVAVÄLIN, niinkun jokaiselle autokoulussa on opetettu, niin ei tarvitse pelätä, että ajaisi niiden hitaampien perään. Ellei nyt sitten satu keskittymään johonkin ihan muuhun, mutta mikäli ei ajamiseen ja muuhun liikenteeseen pysty keskittymään, niin on varmaan parempi kulkea vaikka junalla.
Tuntuu muuten usein siltä, että suurimman osan suomalaisista kuskeista pitäis mennä uudestaan autokouluun opettelemaa noita liikennesääntöjä..

tuj

Nykyään on olemassa myös näitä cruise-ohittajia. On hienot todellista nopeutta mittaavat navigaattorit ja nopeus säädetty cruisella 125km/h ja sitten auta armias, ku edellä ajava ajaa 122km/h niin ei voi painaa sitä kaasua vaan mennään sillä CRUISELLA ohi... ja siihen toimitukseen menee yleensä se väh. kaks kilometriä eli puoli ikuisuutta. Voi pannahinen, kun palaa käpy tuollasiin, jotka ei osaa enää omaa jalkaansa käyttää. HNGH!

Irkku

Hahhah, Nelliina, mainio aihe... :D

Minä ainakin ottaisin ajokortin pois kaikilta niiltä jotka ajaa alle nopeusrajoituksen moottoritiellä ELLEI ole kova sade/sumua/lumisade/liukkautta/pimeyttä yhdistettynä edellisiin, eli poikkeavat olosuhteet... SILLOINKAAN ei tarvitsisi ylireagoida ajamalla neljääkymppiä...

Jos on epävarma tai vanha niin voi ajaa jotain kurppaista pikkutietä, allright? Tai jättää se automobiili kotiin ja käyttää junaa/bussia.

Kaikilta eläkeläisiltä ajokortti pois, please.

Ja inhoan myös yli kaiken niitä dorkia, jotka ei ymmärrä sitä ohituskaistan merkitystä. Inhoan myös niitä, jotka ei tajua väistää ohituskaistalle tehdäkseen tilaa rampista tuleville autoilijoille vaan vetävät ihan vittuillakseen eteen.

Tämän allekirjoitan ihan TÄYSIN :D vihaan sitä ''ja sinähän et tähän väliin sieltä tule''-asennetta. Oon kyllä monesti aiheuttanut varmaan jonkinsortin vaaratilanteen kun oon röyhkeästi sitten vain tullut sieltä rampilta. ymmärrän, että mulle on kolmio ja väistämisvelvollisuus mutta herranjumala en mä voi siihen kiihdytyskaistalle pysähtyäkään :D inhottaa kun ei voida nostaa jalkaa kaasulta ihan pieneksi hetkeksi, että annettaisiin tietä. argh :D

Kuuntelin eilen ihan samaa Milleniumin juttua, ja kyllä nauratti :D Tosin harvemmin kyseinen radio-ohjelma pahemmin pettääkään (:

Itse en autoilusta juurikaan mitään tiedä kun en ratin takana istu, mutta minusta tuntuu että samainen "ohituskaistan käyttö" on ihmisille hankalaa tilanteessa kuin tilanteessa.

Esim. Liukuportaat, milloin kaikki teinit ja mummotkin tajuaisivat, että jos liukuportaissa seistään, niin seistään sitten oikeassa reunassa ja jätetään vasen reuna niille jotka eivät jaksa kykkiä vaan syystä ti toisesta haluavat kiivetä ihan tavallisten portaiden lailla ylöspäin. Tai vesijuoksu, voi että vihaan niitä mummoja jotka luulevat juoksevansa "oikein", mutta todellisuudessa uivat juoksuvyön kanssa ja tuhahtelevat sitten kaikille oikeassa reunassa _juokseville_, kun nämä ovat muka liian hitaita. Kai se mummeli nyt ohittaa kaikki, jos vetää aivan eri (=väärällä) tekniikallakin!

Menipäs nyt vähän aihen vierestä, mutta tämän avautumiseni pointti oli, että allekirjoittaisin mielelläni tuon saman nysväreiden (ja kaikkien muidenkin ohituskaistojen väärinkäyttäjien) ruoskinnan kannatuksen! :D

Anon

Missä kohtaa Suomen tieliikennelakia lukee, että moottoritien vasen kaista olisi OHITUSkaista? Lain mukaan oikeaa kaistaa on suosittava, mutta muuten vasen kaista on kaista siinä missä oikeakin.

skruttet

liikenteessä pitää osata ennakoida. juuri ne jotka eivät tätä kykyä hallitse, joutuvat onnettomuuksiin. eli, ihan kaikkea löytyy liikenteessä. itse kiroilen eniten sellaisia jotka kelistä riippumatta ajavat ihan miten sattuu, kuten kerran yksi nainen uutisissa "ajoin vain nopeusrajoitusten mukaisesti kahdeksaakymppiä", oli vaan tiheä sumu ja pimeää ja hän oli joutunut onnettomuuteen huonon näkyvyyden vuoksi. hmmmm... repesin.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

jos välttämättä haluaa olla niin helvetin idiootti, että ei suostu ajamaan oikealla kaistalla kuten laki SUOSITTELEE, niin kyllä, se on mahdollista ajaa vasemmalla. En kuitenkaan käsitä _miksi_ kukaan olisi ehdoin tahdoin näin idiootti, koska laki nimenomaan suosittelee oikeaa reunaa + on yleisen tavan mukaista pitää se vasuri ohituskaistana + "Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti" --> oikealla kaistalla hitaasti nyhääminen on melkoista estämistä. Että jos haluaa olla "terveisiä p*rseestä" -tyyppi niin kyllä se on mahdollista (monessa muussakin paikassa kuin vain liikenteessä), mutta ei suositeltavaa, ei edes lain mukaan.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Onnenkissa

En siitä Suomen laista tiedä, mutta sain ajokortin 2 viikkoa sitten ja kyllä siellä autokoulussa ainakin selvästi opetettiin, että vasen kaista motarilla on ohittamista varten.

Inkku

Muistutan edelleen siitä samasta mistä jo useampi aikaisemminkin, eli nopeusrajoitukset tarkoittavat suurinta sallittua ajonopeutta. Moottoritiellä kuuluu ajaa vähintään 80km/h ja enintään nopeusrajoituksen mukaista vauhtia. Ymmärrän vitutuksen siitä, että käytetään vasenta kaistaa "nysväämiseen". Vasen kaista on ohittamista varten. Mutta muistakaamme sekin että tarpeettomasta ja liian pitkään jatkuvasta vasemman kaistan käytöstä rapsahtaa sakot jos sattuu viranomainen asian huomaamaan.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

Ja minä muistutan siitä, että ajetaan oikealla kaistalla jollei olla ohittamassa (ja siinäpä se koko postauksen pointti olikin). Sais rapsahtaa vähän useamminkin, niin menis perille ehkä pikkuhiljaa että nysvärit voivat ajaa oikealla ;) en vaan tajua mikä järki on ajaa vasurilla rinnakkain oikean kaistan kanssa samaa vauhtia, menee niin yli ymmärryksen.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

jep :) en ole koskaan kuullut, että kukaan ajo-opettaja kertoisi autokoulussa moottoritiellä kuuluvan ajaa ihan kumpaa kaistaa tahansa haluaa, ihan mitä nopeutta haluaa. Vaan liikenteen sujuvuuden takaamiseksi vasen = ohitus ja oikea normiajoa varten. Niin perusjuttuja ja normeja, että olen aika ihmeissäni noista vasenkaistatumpeloista tuolla liikenteessä.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Hanna

Tänään just totesin, että tolla välillä mitä ajan töihin (n.30km maantietä kesärajotuksien aikaan 80 ja 100 km/h ja nyt talviaikaan 70 ja 80 km/h) ei ole kans kun kahenlaisia kuskeja: niitä jotka ohittaa kauheella ylinopeudella, tunkee pikkuruisiin väleihin ja joutuu sit jarruttelemaan, ettei aja takaluukusta sisään ja sitte on niitä seittemänkympin suhareita, joita tuntuu jännittävän kaikki vastaan tuleva ja edessä tai takana ajava liikenne ja koko ajan tasasesti ajetaan n. 10km/h alle nopeusrajotuksen. Ja nää kaks tyyppiä tuntuu ruokkivan toinen toisiaan: traktorit tms. selvästi hiljempaa ajavat on helppo ohittaa eikä haittaa liikennettä samalla tavalla ku nää köröttelijät, joilla on vielä ikävä tapa alkaa kiihdyttää ja kiilata vasemmalle, kun niitä ohittaa. Sit noilla reikäpääkaahareilla menee hermo ja ne tekee ihan tyhmiä ohituksia, jollon taas köröttelijää hirvittää ja taas tippuu nopeudet. Mul olis kyl kans vaiks mitä purnausaiheita liikenteestä... Ite tietysti ku on niiiiin täydellisen hyvä kuski :D

ils

Onneksi muutan Saksaan, jossa kaistoja riittää kaikille. Ja liikennesäännötkin osataan siellä paremmin, kun moottoritie ei ole mikään 'kerran vuodessa' -erikoisuus.

bussifani

Eikös se Ikean kohdalla oleva 60/80 erikoisuus ole vain väliaikainen? Siinä ei kyllä tunnu kukaan osaavan noudattaa niitä nopeuksia. Ja mun mielestä syyksi ei voi sanoa, että ei ole tottunut tuollaisiin omituisiin rajoituksiin, koska niitä liikennemerkkejä kuuluu katsoa siellä tienvarsilla :)

aino

joku pari vuotta sitten ajettiin äiskän kanssa autolla motarilla, ja tuli joku kohta, missä piti liittyä ns vetoketjuna viereisen kaistan autojonoon (anteeks, epä-ajokortin ajanut 18v täällä, termit not so hallussa :D), ja kun meille ei tullu mitään hyvää väliä, nii piti sitten (kunnon odottamisen jälkeen) puskea sinne väliin, about pakolla. siitähän se taakse jäänyt autoilija raivostu, vilkutteli valoja ja oli ihan hurjana. pisti tyttöystävänsä tsekkaamaan rekkarin ja soitti samantien perään, jtn "ettekö te v*ttu osaa vetskarimenetelmää stna!!!11" ja ihan raivona ties mitä haukkumasanoja sai mamma siinä kuunnella.. ihan tyynen rauhallisena sitten vastas jotain tyyliin "eiköhän tämä ollut tässä" ja sulki puhelimen. geez...

Ituo

Mutta eikös se taas ole ihan virallisesti kiellettyä? Että sakot saa. Kun autokoulussa aina painotettiin että omalla kaistalla, siis oikealla, pysytään, mutta joko hivenen kiihdytetään tai hidastetaan että tulijalle syntyy sopiva väli.

Heli

Täällä jenkeissä on ihanaa ajella nelikaistaisella moottoritiellä, kun ohituskaistoiksi tarkoitettuja kaistoja EI OLE. Voit siis ohittaa itseäsi hitaamman/ärsyttävän auton sekä oikealta että vasemmalta. Vain rekoille ja muille hitaammille/raskaammille liikennevälineille on sääntö, jonka mukaan niiden pitäISI ajaa oikeanpuolimmaista kaistaa. Joka tapauksessa, ensimmäiset ajokokemukseni paikallisilla moottoriteillä olivat suhteelliset karmeita. Autoja meni ohi samaan aikaan sekä vasemmalta että oikealta, ja ruuhka-aikaan oikealle rampille ajaminen on melkoista uhkapeliä - niin ja niitä ramppeja on myös vasemmalla puolella yhtä usein kuin oikealla. Lisää yhtälöön 16-vuotiaat juuri kortin saaneet tunarit, yli 90-vuotiaat aistinsa lähes menettäneet maanteiden rollaattorikuskit ja sekopäiset rekkakuskit, joiden mielestä on ihan OK ajaa 150 km/h täysperävaunullisella yhdistelmällä, joka on lastattu täyteen sepeliä. Ai niin, ja ne helvatan 4x4 pickup-kuskit, jotka katsovat oikeudekseen ajaa ihan miten sattuu ihan vain siksi, että sattuvat ajamaan liitoitellun kokoisella peniksenjatkeella.

jiann

ai ku rakastan sun ärsyyntymis-/vuodatustekstejä, kun ne on niin hauskasti kirjotettu ja osuu usein yksiin omien kanssa :D

Autokoululainen

Itsellä on muutama ajotunti takana ja tunnustan olevani ylirauhallinen ja harkitseva kuski. Jokaisessa risteyksessä kyttäilen jokasuuntaan ja liikkeelle lähtö saattaa tapahtua hyvin hitaassa tahdissa. Hidastan myös ennen suojateitä ja varon kaikkia kääntyviä autoja, vaikkei siihen olisi aihettakaan. Maantiellä, hyvällä säällä pyrin kuitenkin siihen, että ajan rajoitusten mukaisesti; yleisen liikenneviihtyvyyden takaamiseksi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että se neula näyttää juuri täsmälleen siihen kymmeneen mikä liikennemerkissä lukee. Alkaa ahdistaa itseä ja varmaan noita nysvääjiäkin(kokeneita kuskeja?) kun taustapeilissä näkyy kymmenittäin tuskaisia naamatauluja jonossa. Ja älkää huoliko, tämä oppilas tietää kuinka käyttäytyä motarilla :)

Iris

Täällä on niin köyhä liikennekulttuuri ja ihmiset just tollasii *** pilkunhinaajia. Eihän kyse ole siitä, miten joku pykälä x sanoo, vaan siitä, että liikenne sujuu! Ja sitä vartenhan ne säännötkin on tehty. Voi vapaasti verrata esim. Keski-Eurooppaan, missä liikenne sujuu ihan eri tavalla kuin täällä ja liikennesäännöt on paljon löyhemmät. On se terve järki jännä asia... Mikähän tässä onkin niin vaikea ymmärtää?

:DD loistava teksti !
siis itsehän olen kovin seesteinen ja rauhallinen ihminen (...) mutta mun pipo palaa välittömästi jos joku hituroi liikenteessä. siis aivot sulaa niinku ihan heti siihen paikkaa ko kuudenkympin rajoituksella hurruutellaan neljääviittä ja niin eespäin. hyh, ihan alko itteäki ärsyttään sun puolesta :D

Tiina

Toisaalta ihan yhtä ärsyttävää, kun yrität antaa sille kiihdytyskaistalla olevalle tyypille tietä himmaamalla vähän, niin sitten ei vaan tajuta tulla siihen väliin! Hidastellaan vaan siellä KIIHDYTYSkaistalla...

Aina kun ei pysty siinä motarilla vaihtelemaan kaistaa kiihdytyskaistan kohdalla tilaa antaakseen, sitten yrittää itse olla kiltti toisella tavalla niin ei sekään onnistu höh. Joskus sitten teenkin toisinpäin, kiihdytän vähän ja menen ohi, jos vaikka taakse uskaltaisivat paremmin. Yleensä jompikumpi tapa onnistuu, hankalaa vaan kun pitää yrittää arvata sen hitaan kuskin mielenliikkeitä ja samalla seurata sitä muutakin liikennettä.

Itse yritän katsoa mahdollisimman kaukaa kiihdytyskaistalle tullessani sopivaa rakoa siitä liikennevirrasta (jos vaan näkee, riippuu liittymästä), ja sen mukaan sitten säätää sen "nasta lautaan"-hetken niin, että pääsee siirtymään kiihdytyskaistalta ajokaistalle samalla nopeudella kuin se liikennevirta kulkee. On muuten helpompaa niin, kuin että matelee siinä kaistalla tai vaihtoehtoisesti päättömästi kiihdyttää heti kun se kaista alkaa... (en siis väitäkään että Petra tai Nelliina näin tekisivät, yleisesti vaan huomioin)

Girlie

Ihhihhii ihana teksti Nelliina! Siis toi on jotenki jännä juttu. Ennen kun itse pääsin liikenteeseen köröttelemään, en todellakaan tajunnut, mikä siinä voi niin ärsyttää, että joku ajaa liian hitaasti tai perseessä kiinni TAI NE MOPOAUTOT. Mutta sitten kun alettiin äitin kanssa ajamista opetella ja pääsi tuonne ajelemaan, niin ei hemmetti. Tässä maailmassa ei taida olla mitään raivostuttavampaa ku hidastella sen mauton takana tai just sitten niitten vasentaa kaistaa ajavien urpojen takana. Näitä asioita ei jotenkin ihan tajua ennen kun ite on siellä liikenteessä. Ymmärrän sen, jos kaikki ei halua ajaa aivan täysiä, mutta ei hemmetti sinne moottoritielle EI TULLA ajamaan kahdeksaakymppiä. Niin se nyt vaan on. :D

Nippe

Jep, kiellettyä on. Autoilijalla ei ole mitään velvollisuutta, eikä saisikaan, siirtyä ohituskaistalle jotta kiihdytyskaistalta tulija pääsee oikealle kaistalle.

riksu

Itse ajan viikoittain noin 500km erilaisilla teillä. Autossani on vakionoupeusensäädin joten ajan aika tarkalleen nopeusrajoituksen mukaista nopeutta. Ymmärrän jos nyt talven alkaessa ei ole vielä talvirenkaita (tosin ihmettelen niitä jotka eivät mitenkään olleet huomanneet sitä parin viikon hypetystä tulevasta talvesta ja jäisistä teistä ja jättivät vaihdon viime tippaan...) ja ajavat TODELLA varovaisesti. Tosin jos lähtee liukastelemaan kesärenkailla ja vaarantaa liikenteen niin olisi voinut jäädä kotiin. Niitä en ymmärrä jotka risteyksistä tuuppaavat eteen hirveällä kiireellä eteen niin että saa tosissaan jarrutella ja sitten ajelevat 60-70km/h. Enkä niitä jotka ajavat sitä 65km/h edessä ja kun ohittaa niin yhtäkkiä nopeus nouseekin 80km/h ja alkaa armoton perässä ahdistelu ohittajaa kohtaan. Usein ratissa on joku TODELLA vanha jonka ajoasennosta näkee että näkökykykin on hiukan hakusessa. Motarilla vasemmalla kuhkailijat eivät ajattele asiaa pidemmälle. Mitäpä jos jotakin yllättävää tulee tielle ja he ovat siinä tukkimassa kaikki kaistat? Alinopeus ei ole rankaistavaa mutta merkittävästi muuta liikennettä hitaammin ajava voi saada poliisilta huomautuksen liikenteen vaarantamisesta. Enskalta kysytty :) Ja jos nyt tätä blogia lukee henkilö joka lähti uudella Honda Civicillä letkan perässä ohittelemaan sinistä rellua: kiitos, meinasit tappaa meidät kaikki...Jos et ole varma ehditkö ohi niin älä ohita. Edessä ajavan eteen tunkeminen väkisin ja paniikissa keulaa viistäen on berberistä. Suosittelen tutustumaan omaan autoonsa kunnolla ennen kuin ohitellaan ja ajellaan teillä joilla nopeudet ovat isoja. Plus että letkan mukana ohittelu on laitonta. Ja tämä koskee myös vasenta kaistaa motarilla.

Riina

Itse erittäin tuoreena kuskina ja autokoulun opit vielä terävästi mielessä voisin sanoa, että ko. koulussa kehotettiin säätämään ajonopeus ulkoisten olosuhteiden sekä omien taitojen mukaan. Myönnän olevani hidastelija: usein ajan noin 10km/h liian vähän. Pidän sitä kuitenkin pienenpänä pahana kuin sitä, että ajaisin liian kovaa omiin taitoihini nähden ja menettäisin ajokkini hallinnan. Kaikilla on kuitenkin oikeus ajaa yleisillä teillä, eikä kokemattomasta 'hinurista' tule taitavaa ja sulavaa kuskia ilman ajokokemusta.

Riina

Eräällä tutulla on muuten hyvä vinkki moottoripyörällä perässäroikkujiin, jotka pitävät noin metrin turvaväliä: Pese takaikkuna

Kisu

Mä kävin just autokoulun toisen vaiheen ja siellä oli nainen joka kertoi kyyneleet silmissä siitä, kun pari vuotta sitten oli joutunut kolariin. Oli saanut kortin jo pari vuotta aikaisemmin ja lähti ekaa kertaa ajamaan pitkää matkaa.

Matkan varrella oli moottoritiellä savuttava menopeli jonka kaikki ohitti 120km vauhdissa ihan normaalisti, tämä nainen (kyydissään kaksi lastaan) menetti autonsa hallinnan. Kolme kertaa ympäri ja penkalle. 120km/h vauhdista siis. Normaalisti kukaan ei selviydy edes 90km/h kolarista. Kenenkään ei olisi pitänyt säilyä elossa. Häneltä on tuhoutunut selästä kaikki lihakset ja niskanikama on murtunut, toisen lapsen käsi on leikattu jo viisi kertaa.

Poliisi sanoi syyksi vaan sen, ettei ollut tarpeeksi ajokokemusta 120 vauhdissa ohittamiseen.

Mun mielestä on tarpeetonta vauhkota hidastelijoista, kun ne hidastelijat todennäköisesti tiedostaa sen, etteivät pysty hallitsemaan sitä autoa liian kovassa vauhdissa ja ajavat sen mukaan. Itsekin olen kokenut sen tunteen, kun auto lähtee käsistä, kun tiehen oli jäätynyt syvät urat.

Todennäköisesti ne motarilla hidastelijat ovat sellaisia jotka eivät vielä hallitse autoa täydellisesti ja se pitää muidenkin autoilijoiden ymmärtää.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

enhän minä keuhkonnut hidastelijoista kuin vasemmalla kaistalla? Oikealla saa nyhveröidä aivan rauhassa, kunhan tosiaan tajuaa hinuttaa siellä, eikä tunge ilman syytä vasemmalla kaistalle ETTÄ muut pääsevät ohi. Toi tapaus oli erikoistapaus, ei kukaan varmaan kiukuttele silloin jos kaikkien on pakko siirtyä vasemmalle savuttavien autojen tieltä tms. Tosin oon edelleen sitä mieltä, että jos on todella epävarma kuski, pysyy poissa moottoritieltä ihan kokonaan ja huristelee pikkuteillä sitten niin kauan ennenkuin tulee varmuutta lisää. Suurin osa reiteistä on mahdollista ajaa ilman motaria. + autokouluissa pitäisi korostaa (jopa laittaa pakolliseksi!) ajoharjoituksen tärkeyttä, eihän sitä koskaa opi ajamaan jos vasta parin vuoden päästä kortin saamisesta ajaa ensimmäisen pitkän matkansa :o heti vaan rattiin ja etsimään sitä tuntumaa, vaikka jossain takapelloilla ens alkuun jollei muuten uskalla. Ajamista pelkäävät kuskit ovat pelottavia liikenteessä.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Anniina

Varmasti egojuttu! Meijän ukon pitää ainakin aina ohittaa kaikki ja jos joku menee siitä ohi ni se sanoo jotain tyyliin: "No kylläpäs sillä oli kiire". Aina se pitää huomauttaa jos joku ajaa ohi :D

Anniina

Varmasti epämiellyttäväää, mutta ei läheskään yhtä epämiellyttävää kuin se kun rekkakuskit ohittelevat muita ja toisiaan

Muiden autoilijoiden idioottimaisuuden tai törttöilyn vältää parhaiten jos kulkee junalla! Tai bussilla!
Itsellä tulee jo auton kyydissä ollessa tieraivo päälle, ja näköjään sitä ei puutu kuskeiltakaan.

(tässä ei nyt mitenkään viitattu nopeuteen, koska kuten kaikki tietää VR ei aina kuljeta ja bussilla täytyy körötellä. Verenpaine pysyy kuitenkin alhasena. Ja sitä voi vaikka nukkua matkan ajan! Mahtavaa!)

Sipe

hahaa, täällä yksi tamperelainen autoilija, joka on myös tutustunut tuohon eri nopeuksisten kaistojen ihanuuteen Ikean kupeessa :---D itse olen ratkaissut ongelman posottamalla kyseisen tienpätkän aina kaheksaakymppiä kaistasta riippumatta, toistaiseksi oon selvinnyt sakoitta :DD

Varmaan on ollut vielä autoilijoita kesärenkaat alla. Itse ajelen aina alle nopeusrajoitusten, koska se on ihan sallittua. Varsinkin jos taivaalta vähänkään tulee jotain märkää! Koitan kyllä pysytellä siellä oikealla kaistalla, mutta jos esimerkiksi on jotain erikoiskuljetusta lähtenyt ohittamaan, niin koitappa sinne oikeelle sitten vaihtaa takasin jos Herrat Aika-On-Rahaa lähtee sitä kautta ohittelemaan.

Suurempi ongelma on ne hemmetin kiireidiootit jotka tulee persuksiin roikkumaan ja hurauttaa ohi sataaviittäkymppiä ohituskaistan kautta ja kurvaa suoraan siihen eteen niin että loskaa tursuaa omaan tuulilasiin semmosella vauhdilla ettei nää eteensä ollenkaan. Ei meillä varovaisillakaan kuitenkaan ole hinkua sinne pikkuteiden auraamottomiin tietyöpesäkkeisiin..

PS. Siinä ratissa on semmonen nappula jota painamalla tulee iso TÖÖÖÖT ja johan nyhvärit väistyy ;D

poni

Heippa,
tulin kyllä tästä jutusta surulliseksi. Minkä takia Nelliina sinun ja monen muun kommentissa on tämä yksi yhteinen piirre: kaikki muut ovat urpoja, mutta itsestä ei löydy mitään vikaa. Sanoisin törkeästi yleistäen, että suomalaisen onnettoman liikennekäyttäytymisen perussyy löytyy aina ja poikkeuksetta jokaisesta itsestään, valitettavasti. Aina vaan joku muu on törppö ja idiootti, voi huokaus. Mitä jos kaikki joiden otsasuonet pullistuvat seuraavan kerran ajallessa kun ns. ¨vihollisauto¨ ilmestyy näköpiiriin, sanovat itselleen rauhallisesti: olen törppö mutta en kuitenkaan julista sitä kanssa-autoilijoille. Ohi kyllä pääsee ja matka jatkuu ilman että suu vaahdossa ja pää punasena louskuttaa omassa kopperossaan pitkin teitä. Katsokaa ihmiset itseänne seuraavan kerran peiliin ja nähkää meuhkaava apina.

Musta tossa stoorissa oli hiukan hassua se, että se "savuttava menopeli" on tarvinnut ohittaa nimenomaan juuri sillä 120 km tuntinopeudella. Melko kovaa vauhtia on tainnut sitten se savuttava kotterokin kuitenkin ajella jos siitä ei yhtään sen hitaammin ole ohi päässyt. "Savuttavasta menopelistä" itselleni tulee lähinnä mielikuva jostain seitsemääkymppiä louskuttavasta romusta, etenkin jos tämä oli vieläpä se ainoa matkan aikana eteen tullut ajokki joka oli "pakko" ohittaa.. Myös keliolosuhteista ois ollut mielenkiintoista tietää jotain.

Sinänsä turhaa jälkiviisautta ja spekulointia, tiedetään, mutta oliskohan epävarman kuskin sitte kuitenkin ollu parempi pysytellä siellä savuttavan kotteron takana jos kotterokin kuitenkin veteli tyyliin satasta tai jotain..? Ei se nyt kuitenkaan NIIN suuri synti ole ajella satasta siellä 120:n tiellä - kunhan sen tekee siellä oikeanpuoleisella kaistalla! Ja siellä on myös täys oikeus pysyä jos on epävarmuutta ohittamisen suhteen. Nopeammat pääsee siitä vasemmalta halutessaan kyllä ohi. Tai siis se ois ainakin tarkoitus... ;-)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Nelliinan vaatehuone -blogista tuttu Niina Tapojärvi on kenkäfriikki, lukutoukka ja innokas puutarhanhoitaja Pätsiniemestä. 1941 rakennetussa hirsitalossa asuvat hänen kanssaan aviomies, kaksivuotias tytär ja vanha kissa. Blogiin eksyy aiheita remontista, puutarhasta, käsitöistä, kokkauksesta sekä tietysti reissuja, tyyliä ja kauneutta. Niina uskoo, että punainen huulipuna pelastaa huonoimmankin hiuspäivän.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
Helmikuu
Tammikuu
2016
Joulukuu
Marraskuu
Lokakuu
Elokuu