***

Edit. 15.10.2012: Olivialla siirryttiin yhteneväiseen käytäntöön yhteistyöpostausten kanssa, eli jokaisen yhteistyöpostauksen tai mainospostauksen alkuun kirjoittelen jatkossa aina sanan SPONSOROITU.

EDIT: 18.11.2013 kuluttaja-asiamiehen linjauksen mukainen lause *yhteistyössä XXX kanssa* korvaa SPONSOROITU -sanan.

***

 

Löysin kaverin FB-seinältä linkin mielenkiintoiseen artikkeliin blogeista ja piilomainonnasta. Tai no, artikkelin mielenkiintoisin kohta oli vasta lopussa, muuten se oli sitä samaa pohdintaa mitä aina. Kiinnittäkää silmänne viimeiseen lauseeseen:

"Kuluttajasuojalain mukaan mainonta täytyy selkeästi tunnistaa mainokseksi. Mainoksesta pitää myös näkyä, kuka on on tuotteen mainostaja. Kuluttajaliiton lakimies Katri Väänänen korostaa blogitekstien ongelmallisuutta.

–  Sivuilla tekstien vieressä olevat yritysbannerit on helpompi tunnistaa mainoksiksi. Blogitekstistä ei kuitenkaan aina pysty erottamaan, onko kyseessä aito mielipide vai kenties maksettu mainos.

Kuluvan vuoden aikana Kuluttajaliitossa mietitään linjauksia blogiteksteille."

Tämä on niin hieno juttu ettei tosikaan, jos bloggarit saisivat SELKEÄT ohjeet ulkopuoliselta taholta miten mainoksista ja kaupallisista yhteistyökuvioista postausten taustalla pitäisi ilmoittaa. Vihaan kaikenmaailman kepulikonsteja, tähtiä (kuka satunnainen lukija ymmärtää tähdestä linkin edessä, että kyseessä on mainos?!), iikkiriikkisiä ehkä mainostan ehkä en -varoituksia jossain blogin alabannerissa yms puljaamista. Ja ymmärrän toisaalta senkin, että kissankokoisilla kirjaimilla jokaisen mainoslinkin edessä sana MAINOS on kökön näköistä. Tai voihan se olla, että KL päättääkin tähden olevan riittävä, who knows. Odotan mielenkiinnolla lopputulemaa.

Ei ole varmasti helppo nakki saada kaoottista ja rönsyilevää blogimaailmaa yhdenmukaiseksi, mutta ainakin suunta on oikea jos asia nostetaan kunnolla esille. Eikä koske pelkästään muotiblogeja, vaan myös kirja-, vauva-, sisustusblogeja ja niin edelleen. Nykyään melkein tuntuu siltä, että muotiblogit ovat niitä tunnollisimpia tässä asiassa... ehkä meitä on höykytetty eniten :D mikä on ihan oikein.

Kommentit (44)

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

?!! oikeasti :o miten lakimiehet sitten saavat tuon sovellettua lakipykälään missä kerrotaan todella selkeäsanaisesti, että mainos on voitava tunnistaa mainokseksi heti ja pitää käydä ilmi kuka on mainostaja <--- tämä minua kiinnostaisi... mutta siis what the hell, eipä ole meikällä enää nupisemista sen jälkeen jos linjaus on se, että mainosviestit saa piilottaa tekstiin miten haluaa, kunhan disclaimeri löytyy blogista edes jostain :D ehkä tv-tyyli "saattaa sisältää tuotesijoittelua" tosiaan on blogillekin riittävä, ken tietää. Jäämme odottamaan mielenkiinnolla :)

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Mehän selvitettiin tuota asiaa vuosi sitten syksyllä. Puhuttiin myös useamman kerran niiden lakimiesten kanssa jne. Meille sanottiin, että maininta sivupalkissa riittää (sisältää tuotesijoittelua-tyyliin).

Tein myös koko viime syksyn opparia kosmetiikan markkinoinnista blogeissa ja lähetin sinne älyttömän listan kysymyksiä aiheesta, mutta tuli vaan vastaus, etteivät ehdi paneutua siihen litaniaan "tämän vuoden puolella (eli 2011), mutta ensitilassa pyrkivät saamaan jonkun yhtenäisen linjan tähän. Toivotaan, että nyt ehtivät vihdoin paneutua asiaan kunnolla ja saataisiin joku järki tähän hommaan! :D

Just niin. Se on ennen kaikkea lukijoidensa harhauttamista, ja tuntuu että monelle blogaajalle suhteet niihin PR-ihmisiin jotka syytää ilmaista kamaa on tärkeämmät kuin lukijoiden luottavainen suhde. Ilman lukijoita kukaan ei anna sulle mahdollisuuksia, mainosrahoja tai ilmaisia reissuja - lukijat ovat minkä tahansa blogin tärkein osa, ja on lukijan kunnioittamista olla valehtelematta hänelle.

Niksu

Kirjallisuuden kohdalla olen valmis ymmärtämään ilmoittamatta jättämisen silloin, kun kirjasta kirjoitetaan arvio (eikä vaikka jonkun sortin lukupäiväkirjaa): kirjallisuuskritiikki on jo iät ja ajat toiminut niin, että kriitikolle lähetetään kappale, jonka se lukee ja arvioi. Tietysti ongelmakohta tässäkin on se, että kuka tahansa blogia kirjoittava =/= ammattikriitikko. Kuitenkin pitäisin kirjallisuutta alueena, jossa arviota vaikkapa sanomalehdestä lukeva henkilö kyllä tietää, että ilmaiseksi se kirja on kopsahtanut postiluukusta.

s

Yksi syy vois olla se, että osa lukijoista samaistuu bloggaajaan ja lukee blogia juuri siksi. Jos sitten se samaistuksen kohde saakin ihania lahjoja niin moni kokee sen epäreiluksi: "oon ihan niinku toikin ja se saa ilmaseksi kaikkea mihin mulla ei oo varaa!". Julkkiksiin ei samalla tapaa yleensä samaistuta, joten heidän ilmaiskamat on enemmänkin sitä glamouria ja ihana haaveilun kohde.

s

Lisään vielä: tai jos ei samaistu niin ainakin kokee olevansa jollain tapaa samalla tasolla, miksei joskus ylempänäkin. Ei niin, että blogin kirjoittaja olis välttämättä suuri idoli.

Oon kanssa huomannu, että jos blogin kirjoittaja on vaikkapa ulkomaalainen niin en jaksa miettiä sen elämänvalintoja tai tavaramääriä, koska en osaa verrata elämääni jonkun satunnaisen amerikkalaisen tsybyn elämään.

Katri

Mun mielestä tää olis todella hyvä uudistus! Monet blogit jo onneks mainitsee selkeästi, jos kyseessä on mainos (tyyliin ilmoitus/sisältöyhteistyö/postaus sisältää mainoslinkin/mekko saatu blogin kautta). Tähdellä merkkailijat ärsyttää selkeyden puutteen vuoksi ja samoin nämä tapaukset, joissa sivupalkissa mainitaan, että "osa postauksista on mainoksia, partnerit on tarkasti valittuja ja sellaisia, joihin bloggaaja itse uskoo". Mun mielestä lukijalla on oikeus tietää, mitkä postaukset on mainoksia ja mitkä ei. Ei mua paljon lukijana kiinnosta, uskooko bloggaaja tähän nettikauppaan vai ei, haluan vaan tietää mitkä postaukset on mainoksia ja mitkä ei.

Tää on niin totta! Oon kyllästynyt tähän 'ehkä-jopa mahdollisesti-joskus bloggaajana saatan hyötyä blogissa esiintyvästä mainonnasta. Ja tämä mainontahan on merkitty pikkiriikkisellä tähdellä, joka näyttää pienemmältä ku kärpäsenkakka'- meininkiin, ja luulenpa, että niin moni muukin.

Mun mielestä mainoksilla ja tärpeillä, joihin bloggaaja uskoo, voidaan saada paljon hyvää aikaan. Sekä bloggaajalle rahallisessa muodossa, että lukijoille laadukkaissa postauksissa, joista he saavat vinkkejä. Ja totta kai myös tapahtuma/tuote/tms tästä saa oman etunsa.

Mutta se vaan, että häiritsee, kun ei tiedä kehutaanko tuotetta vaan rahan takia vai ei. Jos rehellisesti myöntää, että tämä on mainos, sen lukija saa itse arvioida, luottaako ja uskooko mainokseen. Mun mielestä se mahdollisuus pitää lukijalle antaa.

Kiitos ja aamen, siinä minun mielipiteeni :)

Mulle on laitettu nyt pienen ajan sisällä sähköpostia paristakin mestasta, jotka ihan selvästi halusivat itse että piilomainnostan heitä. Tuli aika tarkat ohjeet nimittäin. En tarttunut tähän, koska tuntuu ihan hölmöltä mainostaa jotain, mistä ei edes itse pidä + sitten se laiton politiikka...

MaijaS.

Mä olen varmaan ainoa lukija jolle tämä mainostus blogeissa EI ole ongelma. Mun kaaliin mahtuu ihan kepeesti että blogit ovat suosittuja -> firmat haluavat tuotteitaan sinnekin näkyviin ja tarjoavat siksi kirjoittajille mahdollisuuden kokeilla heidän tuotteitaan. Ihan yhtälailla käytän omaa harkintaa tuotteen ostossa, ja kuten Nelliina sanoikin, luotan luotettavan bloggarin arvioon ja vähemmän luotettavan arviolla ei ole painoarvoa. Johtunee siitäkin, että yleensä luen vain harvoja, fiksujen kirjoittajien blogeja joissa on aina mainittu selkeästi jos tuote on saatu lahjaksi - mutta en ole ikinä lukenut yhtään ilmaistuotteista nillittävää kommenttia joka perustuisi muuhun kuin siihen että lukijaa vituttaa kun bloggari on saanut jotain kivaa ilmaiseksi. (Esim. Nelliina sai kerran Vero Modalta parit mekot ja voi tsiisus sitä itkun määrää kommenteissa! Tai White Trashin kirjoittajan uusi pyörä - onhan se nyt ihan hanurista kun joku saa jotain mitä minä en!) Minusta taasen on kiva tietää että laadukkaiden blogisisältöjen tuottajat saavat jotain kivaa vaivanpalkaksi - minä taas saan lukea mielenkiintoisia juttuja ilmaiseksi.

Mut tästä saatujen asioiden ilmoituskäytännöstä vielä: jos minulta kysyttäisiin niin olennaista olis ilmoittaa tuotteen alkuperä silloin kun sitä jotenkin arvioidaan, eli siitä mainitaan joku adjektiivikin eikä vain että tänään oli päällä tämä. Henk. koht. olen jättänyt blogit joissa joka jumalan kuvan alla lukee luettelo päällä olevista vaatteista ja sit suluissa "blogin kautta saatu" perässä. Siitä tulee mulle enemmän dorka brassailufiilis, että kattokaa mitä kaikkee mä saan ilmaiseksi! Siis jos vaatteista ei yhtään mitään mainita, ne ovat vain päällä (eikä kyseessä ole mikään kallis erikoistuote vaan peruspaitaa ja -shortsia ym.) Saahan julkimot muutenkin merkeiltä ja kaupoilta ilmaiseksi vaatteita ym. sälää ainoastaan siksi että ne nähdään heidän päällään. Eikä niissä vaatteissa ole varoituslappua että "julkisuuden kautta saatu".

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

ai luoja että kuolin tälle: "julkisuuden kautta saatu" hahha xDD julkimoilla on tosiaan vaatesponssit, mistä fanit eivät varmasti tiedä hölkäsen pöläystä.

piti oikein miettiä että koska oon saanut viimeksi nupinaa mainonnasta, ja piti kelata kolmen vuoden taakse että kello helähti! Totta muuten, se vertsun kamppis tais olla mun eka ns. kunnollinen yhteistyökamppis ever ja silloin meni varmaan lukijatkin vähän ymmälleen että mitäs tää ny o :D mutta en minäkään ihan loppuun asti vieläkään ymmärrä sitä miksi ilmaislahjoista nuristaan yleisesti ottaen niin paljon, tai siis että miksi ihmeessä niitä ei saisi bloggari saada, jos ne ovat bloggarin oman maun mukaisia ja sopivat blogin tyyliin. Jos joku blogineito saa upeat kengät ja saan ihastella niitä hienoissa asukuvissa (ja inspiroitua), niin mahtijuttu, thumbs up!

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Ansku in Ireland

Ma olen ottanut sen kannan etta kaikki blogeissa mainostetut tuotteet on mainoksia [daa!] (maksettuja tai hyvantekevaisyytta) ja siksi kohtelen niita varauksella :) Jos saan ideoita niin hyva mutta en meneta uniani jos en ole varma onko tuote lahja vai ei. Ehka olen saavuttanut eraanlaisen Zen-olotilan ;)

Heli

Totta, ihan kätevää kun joku muu on testannut ensin :)
Toisaalta monella suositulla bloggaajalla on niin paljon "valtaa" (=lukijoita), että tuotteiden esittelystä pitäisi saada parempikin korvaus.

siruk

En usko noihin naistenlehtien tuotearvioihin niinkään paljon kuin bloggareiden tekemiin arvioihin. Lehdessähän on aina mainoksia, jotka ovat lehdille rahallisesti elinehto. Tällaisen mainostajan tuotetta ei jätetä mainitsematta lehdessä. Tuskinpa maininta voi edes olla neutraali, todennäköisesti hehkutus on melko ylistävää. Kyllä blogista vähän kauemmin seuranneena voi päätellä, missä mennään eli hehkutetaanko jokaista tuotetta. Yleensä esiteltyjä tuotteitakin on laidasta laitaan, paistinpannusta peitevoiteeseen.
Järjen käyttö on aina sallittua. Kaupallisuuttahan on jo joka puolella, niin miksi blogit jäisivät sen ulkopuolelle?

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

mä en usko 100% kuin omaan tuotearviooni, eli toimiiko tuote käytössä minulla oikeasti, ihan sama mitä joku bloggari on ko. tuotteesta kirjoittanut :D mutta hain tuolla kommentillani vähän niinkuin sellaista tiettyä kriittisyyttä myös lukijana, eli minä en ainakaan purematta niele mitä bloggari sanoo, kuten en myöskään naistenlehtien juttuihin, ja siksi en suhtaudu arvioihin ylipäänsä haudanvakavasti vaan enemmän osviittaa antavina ja mielenkiinnon herättäjinä :)

ja just tuo mitä sanoitkin, lempparibloggariinsa kehittää sellaisen suhteen itse kukin lukija, että tietää voivansa luottaa xx-bloggarin arvioon, kuten aina ennenkin. Tai että minä ainakin (suuntaa antavasti) luotan Tiptoes-blogin kosmetiikka-arvioihin, kuten aina blogin alusta lähtien, vaikka Saara saakin nyt tuotteita ilmaiseksi vs. ennen oli vain itse ostettuja, se ei ole vaikuttanut asiaan mitenkään.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Marikki

Todella hyvä juttu, jos ohjeistus bloggaajille (sekä meille blogien lukijoille) on tulossa!

Ymmärrän, että markkinoinnissa, viestinnässä ynnä muilla aloilla käytetään omaa termistöä, mutta välillä jotkut ilmaukset hämmentävät. Blogeissa on välillä uutuuskännyköiden, -tietokoneiden ja -kameroiden esittelyjä ja monesti bloggaajat ilmoittavat saaneensa laitteen "medialainaan" tms. Sama "lainaan" saatu koje voi vilahtaa blogissa kuitenkin vielä kuukausien päästä. Toki ymmärrän, että tuskin elektroniikkafirma tai pr-toimisto tekee mitään käytetyillä kännyköillä. Mutta mun mielestä termeillä voidaan johtaa lukijoita harhaan, sillä itse ymmärrän laina-sanan niin, että silloin tuote täytyy palauttaa. Ja tarkoitus ei ole epäillä kenenkään bloggaajan kirjoitusten rehellisyyttä, mutta mielessäni on käynyt, että viitsiikö päätoiminen opiskelija tai pienipalkkaista siviilityötä tekevä bloggaaja kirjoittaa kovinkaan paljon negatiivista saamastaan läppäristä tms. laitteesta, joka voi olla hinnaltaan parin kuukauden tulojen verran.

Haluan vielä selventää, että tämä ei ole nyt kritiikkiä ketään tiettyä bloggaajaan kohtaan, vaan olen joskus miettinyt asiaa ja tämä juttu tuli tästä Nelliinan piilomainontaa koskevasta kirjoituksesta mieleen. Kun pelisäännöt ovat kaikille selvät, niin sitten kenenkään ei pitäisi tarvita selventää kirjoituksiaan. :)

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

medialaina on siitä kinkkinen juttu, että bloggari ei oikeasti etukäteen välttämättä tiedä mikä laina-aika on. Välillä lähetti tulee hakemaan tuotteen viikon päästä (minulla oli nykin reissussa medialainassa viikon verran kamera) välillä parin kuukauden päästä (kamera tässäkin tapauksessa aikoinaan) ja joskus lainaan saatua laitetta ei ole noudettu takaisin ikinä (eräs kännykkä jäi minulle näin, ja kun kysyin sen palautuksesta, siitä kuitattiin vaan että voit pitää sen, ei maksa vaivaa palautella). Mutta näihinkin mahdollisesti liittyvät postaukset minä itse (voin puhua tosin vain omasta puolestani) merkkaan postauksen alussa heti -sisältöyhteistyö- sanalla, jolloin lukijalle ei saletisti jää epäselväksi että postauksen taustalla on kamppis yms. Silloin varmaan sillä laina-ajalla ei ole lukijalle mitään merkitystä, kun mainos on mainos joka tapauksessa.

Ja mun mielestä blogien tuotearvioihin on syytä suhtautua kuin naistenlehtien tuotearvioihin, eli että ihan susihuonoa tuotetta ei mainita ollenkaan, neutraalista kerrotaan neutraalisti ja huikea helmi on hehkutuksen arvoinen. Omalla kohdallani tähän vaikuttaa myös erittäin paljon se, että otan vastaan vain sellaisia tuotteita, mistä tiedän jo etukäteen että ne ovat minun juttuni, eli esiseula on jo tiukka --> ei tule pettymyksiä juuri ikinä.

Mutta kuten sanottu, olisin maailman iloisin että näitä ei tarvitsisi pähkäillä itse, vaan saisi selvän lakitekstin eteensä että tee näin :)

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

oon verskun kanssa samoilla linjoilla, että jos tuote on kuvissa mukana jatkossa ns. normikäytössä eikä sitä erikseen korosteta, on varmaan vähän turhaa kirjoitella mitään saatu -juttuja, paitsi jos tuotteesta joku erityisesti kommenttiboxissa kysyy. toivottavasti kl ottaa kantaa myös tähän.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

Ilmoitus -sanakin kyllä varmasti toimii :) meikä käyttää -sisältöyhteistyö- -sanaa heti postauksen ekana "varoitus"sanana, että lukija voi jo siinä vaiheessa skipata postauksen jos ei nappaa yhteistyöt blogeissa.

Kosmetiikkaa on suorastaan pelottavaa arvioida, koska se on niin henkilöstä kiinni toimiiko vaiko eikö, mulle maailman paras kajaalin on toiselle ihan jäätävän huono, ja sitten bloggari voi saada huudot että jollekin lukijalle ei sopinutkaan :D

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

musta on ihan kiva sortua muiden blogien mainontaan, sillä tavalla löytää oikeasti huippujuttuja, enkä koe olevani yhtään sorrettu uhri :D ei tarvitse haahuilla päämäärättömästi kosmetiikkahyllyillä, kun selkeästi muistaa että vaikka nyt Saara Tiptoes kehui tätä luomiväriä ja testikuvat olivat upeita, ostanpa sen, toimii :)

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

ehkä siinä nostetaan omaa häntää että huom huom MINÄ en ole markkinavoimien sätkynukke hahah :D no joo, en tiedä.

Mä pidän täällä sormet ja varpaat ristissä, että tästä saataisiin aikaan oikeasti pätevä ja SELKEÄ laki, jolloin ei tarvitsisi enää kenenkään itkeä ja parkua asian suhteen. JA että jos joku ei toimi sääntöjen mukaan, siihen oikeasti puututtaisiin.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

se on juuri noin, että luottamus suuntaan ja toiseen pelaa, kun kaikki toimivat saman ohjeistuksen mukaan. Musta tulee suorastaan murhanhimoinen, kun näen jossain blogissa tuotteita joista tiedän että ne on saatu ilmaiseksi (koska minulle on tarjottu tasan samat kamat), mutta bloggari vaan muina miehinä "unohtaa" mainita ilmaisuudesta. Tavallaan siinä ampuu koko blogisceneä jalkaan epärehellisyydellä.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Käyttäjä1690
Liittynyt16.11.2015

Mustakaan siinä ei ole hämminkiä. Mammablogeissa vaan pyörii sellaisia ihmisiä, jotka ovat kauhean tietoisia muka kaikesta ja sitten neuvovat kirjoittajaa aika ojentavaan sävyyn. Se on tää äitiys, kun pitää muitakin kasvattaa ;)

Heli

Ymmärrettävästi muotiblogeja hyökytetään eniten, koska niillä on nuorimmat lukijat! Kuinkahan moni on ryhtynyt käyttämään tietynmerkkistä shampoota/kynsilakkaa/purkkaa/karvanpoistovoidetta jne. sen takia kun on niin monesta blogista lukenut käyttökokemuksia ja kehuja siitä? Seuraan itse noin neljääkymmentä muotiblogia, ja olen pannut merkille että aika ovelasti blogeja käytetään mm. tuotteiden lanseerauksen apuna. Mitä useammin joku nimi/tuotemerkki mainitaan, sitä helpommin se muistuu vaikkapa hammastahnahyllyllä mieleen ja päätyy ostoskoriin.
Harva bloggaaja edes mainitsee mitään negatiivista lahjaksi saaduista tuotteista, joten lukijalle tulee varsin yltiöpositiivinen käsitys.
Terveisin anonyymi kyylä, joka on myös sortunut lukuisia kertoja ostamaan blogeissa mainittuja tuotemerkkejä :D

Versku

No jos siitä piposta ei puhuta sen enempää siinä pulkkailukuvassa, niin eikös se oli aika hyvä raja sille tarviiko kertoa, että se on saatu jostain. Jos mainostetaan, että tämä pipo on tällainen ja tällainen (tämänmerkkinen) niin miksi siihen ei sitten voi lisätä sitä saatu-merkkiä vaikka olisi jo aiemminkin mainittu. Mielestäni tässä ei ole mitään hämminkiä.

Inhimillinen turhaimaisuus-blogin Mikaela on mun mielestä hoitanut homman hyvin. Postauksen otsikossa lukee selkeästi ILMOITUS, samaan tapaan kuin esim. naistenlehdistä löytyvistä artikkelin oloisista mainoksista. Tällöin varmasti jo heti alussa lukija tajuaa, että okei nyt kyseessä ei ole tavallinen blogipostaus, vaan mainos. Mutta tosiaan olisi hyvä, jos bloggaajilla olisi yksi selkeä tapa ilmoittaa mainoksista.

Itse haluaisin kyllä saada tietää myös niistä negatiivisista jutuista, mutta toisaalta ymmärrän, jos bloggaaja ei niistä halua kertoa. Mutta esim. kosmetiikan suhteen monesti onkin niin, että jos jokin toimi yhdellä, se voi toimia toisella.

Käyttäjä1690
Liittynyt16.11.2015

Olen täysin samaa mieltä ja huomasin itsekin tuon lauseen. Tosi hyvä. Esim tää vauvablogigenre ei vaan halua tajuta sitä, että saatu tavara pitää ilmoittaa. Me kato ei ees tiedetä mistään tähdistä...itteäkin risoo eniten joku liibalaaaihkutus, missä on tunnisteessa ENGLANNIKSI et mainos, miksi sitä ei voi edes laittaa Suomeksi? Mut sit kyl vituttaa suoraan sanottuna piilomainontapoliisilukiat, jotka kysyy joka hemmetin valokuvasta löytyvästä muovikuvustakin, et onko MAKSETTU MAINOS. on joo, ikea makso mulle sikana et tää purkki tuli kuvaan.

Mut selkeät säännöt on hyväksi kaikille bloggareille, niin kaupallisille kuin ei kaupallisille ja ennenkaikkea lukijalle. Jes.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

sulta mä tuon jutun bongasinkin :D voin kuvitella, että vasta kovassa nousussa olevilta blogigenreiltä (vauvat) toi asia on ihan hukassa, ja muistan lukeneeni uskomattoman väittelyn kirjablogissa että ei tietenkään ole mitään velvollisuutta ilmoittaa onko kirja saatu ilmaiseksi. Huokaus.

Multa ei kukaan kyseenalaista enää juuri koskaan että onko maksettu vai eikö, olen mielestäni tehnyt sen verran selväksi että kerron postauksen alussa jos kyseessä on sisältöyhteistyö, eli luulen että ainakin vakilukijat ovat ymmärtäneet sen :) foliohattupäisyys nyt sitten on taas asia erikseen, eli ne jotka näkevät salattua mainontaa kuvan taustalla näkyvän ikeakipon suhteen.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Käyttäjä1690
Liittynyt16.11.2015

lisäys: kaipaisin itsekin jotain tietoa, et kuinka monesti vaikka joku vauvan hattu pitää todeta saaduksi. Ihan heitetty esimerkki, mut siis jos toi jäbä sais vaikka talvipipon, josta ehkä kirjoittaisin noston ja sit se vilkkuis jossin pulkkamäkikuvassa. En mä sitä joka kerta kyllä kirjottas, et saatu saatu SAATU! Se tuntuis ihan luonnottomalle. Nykyään sit vaan mainitsen kerran, koska blogien luonne nyt on jatkokertomushenkinen.

s

Näin mututuntumalla sanoisin, että jos vaate vilkkuu kuvassa, mutta siitä ei kirjoita mitään eikä vaikkapa siinä ole jotain erityistä logoa tai merkkiä jonka kaikki heti tunnistais niin ei kai sillä oo niin väliä. Tyyliin jos elokuvassa vilahtaa kännykkä niin ei se ole piilomainontaa, mutta jos otetaan kännykästä zoomia ja siinä lukee isolla että NOKIA niin eri juttu. Musta on kuitenki kiva, että jos bloginkirjottajat listaa kuvan alle vaikkapa asunsa tyyliin "paita Hennesiltä, farkut JC" niin perään laitetaan että "(saatu blogin kautta)" tms., vaikka kyseessä oliskin jo moneen kertaan blogissa nähty vaate.

Aivan mahtavaa jos tähän saataisiin vihdoin selkeät ja yksiselitteiset (?onkohan tuo yksiselitteisyys realistisesti edes mahdollista?) säännöt. Loppuisi se ainainen rutina blogeissa siitä mainostamisesta. Mulla ei onneksi ole semmoista rutinaa edes ollut, varmaan siksi että en mainosta :D Blogeissa mainostus on kummiskin vielä niin "uusi" juttu mutta kokoajan kasvussa että hyvä tähänkin hommaan pikkuhiljaa saada jonkinlaisia virallisia linjauksia.

Toivottavasti Suomeen tuo laki tulee - Amerikassa se on ollut jo muutamia vuosia ja blogaajien tulee ilmoittaa jos on saanut tuotteen ilmaiseksi postauksessa. Omasta mielestäni tämä on hyvä asia - sillä saadaan lukijaluottamusta ihan eri tavalla, ja sillä lukija pystyy nopeasti tunnistamaan ne blogaajat jotka blogaajat lähinnä siitä syystä että saavat ilmaista kamaa , ja ovat valmiit jota usein vääntelemään totuutta itse tuotteista saadaakseen lisää kamaa... surullista, mutta totta. Se tekee homman meille sellaisille blogaajille jotka kirjoittavat jutuista joista ihan oikeasti tykkäävät paljon helpommaksi erottua niistä jotka tekevät hommaa vain ilmaislahjojen saavittelun vuoksi.

Athelas

Yhteisiä pelisääntöjä tarvittaisiin, juu. En tiedä, miksi on niin kovin vaikeaa kehittää selkeä, omaan bloggaustyyliin sopiva tapa ilmaista saadut tuotteet. Miksi käytetään kiertoilmaisuja tyyliin "posti toi minulle tällaisen", kun voisi sanoa "sain yritykseltä X testattavaksi tuotteen Y" tms.?

Ja vielä omituisempaa on, kun (usein lukijoiden asiallisen palautteen vuoksi) bloggaaja viimein taipuu noudattamaan lakia, mutta tekee sen silmiä pyöritellen (a la "T-paita saatu Lindexin kampanjasta, onko nyt tarpeex selvästi häh? Ja ton kynsilakankin varmaan maksanut sisko aikoinaan ja luomivärikin voi olla saatu tai sitten ei, en muista niin ilmoitan nyt tässä ettei kenellekään jää mitään piilomainontatraumoja nii! *dubbelrolleye*")(huom. esimerkki täysin fiktiivinen ;D)

Piilomainonnan poistamisen lisäksi vielä kun saataisiin kaikki maailman bloggaajat merkitsemään lainaamiensa kuvien lähteet ("Google" ei riitä), koko maailma pelastuisi ja joulukin tulisi useammin kuin kerran vuodessa ;).

Samaa mieltä.

Nykyään ärsyynnyt tosin myös vastakkaisesta korostamisesta. Mikähän
piilokettuilu siinä on takana, kun toisten bloggaajien pitää alleviivata, että tämän arvonnan palkinnot ostin itse omilla rahoillani eikä kukaan sponsoroinut tätä". Eikö se ole oletusarvokin, että jos ei mainitse arvontaa sponsoroiduksi, palkinto on hankittu itse? Eiväthän sponsoroituja arvontaja harrastavatkaan viittaa arvonnoissaan kettuilevasti, kuinka kyseistä palkintoa ei tarvinnut maksaa itse.

Äh, ärsyttää tämä aihe ja sen epämääräisyys jo niin, että kaikki aiheeseen liittyvä saa ohimosuonet sykkimäät. Yksiselitteiset säännöt, jotka koskevat kaikkia blogeja, kiitos!

Suvi

Ei kai tässä nyt mistään laista ollut kyse vaan siitä, että liitto miettii linjauksia. Kuluttajaliitto on yhdistys, joka tosiaan voi tehdä ohjeistuksen bloggareille, mutta ei se mitään lakeja tee eikä sitä ohjeistusta mikään pakko ole noudattaa. Eli ihan vielä ei kannata hihkua onnesta. :) Kuluttajaliitto vaan valvoo kuluttajien etuja ja oikeuksia eikä sen ohjeistuksilla ei ole lain voimaa. Toki heidän aloitteensa perusteella asia voi nousta esille sitten, kun määritellään esim. kuluttajansuojalakia/kuluttaja- ja markkinointilakeja uudelleen.

Mielenkiintoista luettavaa blogialoittelijalle! On mukava lukea blogeja, joissa heti postauksen alussa ilmoitetaan mahdollisesta yhteistyöstä. Vaikkakin luotan siihen, että bloggaaja ei kehuisi ilmaiseksi saamaansa tuotetta, jos ei todella siitä tykkäisi!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Nelliinan vaatehuone -blogista tuttu Niina Tapojärvi on kenkäfriikki, lukutoukka ja innokas puutarhanhoitaja Pätsiniemestä. 1941 rakennetussa hirsitalossa asuvat hänen kanssaan aviomies, kaksivuotias tytär ja vanha kissa. Blogiin eksyy aiheita remontista, puutarhasta, käsitöistä, kokkauksesta sekä tietysti reissuja, tyyliä ja kauneutta. Niina uskoo, että punainen huulipuna pelastaa huonoimmankin hiuspäivän.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
Helmikuu
Tammikuu
2016
Joulukuu
Marraskuu
Lokakuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Huhtikuu
Maaliskuu
2015
2014
Joulukuu
Toukokuu
2013
2012