KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Gasum

Kun minulta kysyttiin haluaisinko kokeilla biokaasuautoa, jouduin myöntämään että en ole täysin varma mikä se on. Toki olen tietoinen että bensiinikäyttöisille autoille kehitetään jatkuvasti vihreämpiä vaihtoehtoja, mutta olin ympäristöystävällisempien ratkaisujen suhteen vasta sähköauton asteella. Kuvittelin että biokaasua ja maakaasua käytetään energiana lähinnä teollisuudessa.

Kävin sivistämässä itseäni useammallakin aiheeseen keskittyvällä nettisivulla (Vihreä Kaista, Aja kaasulla, Gasum) ja sen jälkeen kuittasin että kyllä, haluan ehdottomasti kokeilla tätä. Näin meille saapui linjakas hopeanharmaa Volgswagen Golf Variant kahdeksi viikoksi. 

Kiinnostuin aiheesta ihan erityisesti sen ympäristöystävällisyyden vuoksi, mutta ei edullisuuskaan näillä nykyisillä bensiinihinnoilla ole yhtään hassumpi etu. Käytän mielelläni julkisia (junaa) aina kun se on mahdollista, mutta landella asuessa auto on lähes pakollinen sillä joukkoliikenteen aikataulut eivät pääsääntöisesti toimi kuin arkipäivinä työmatkoilla.

Mitä biokaasuilu sitten tarkoittaa autoilijalle. Sen lisäksi että kärry kulkee kotitalouksien ja teollisuuden biohajoavista jätteistä tuotetulla kaasulla, kaasuauton päästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin bensiinipirssin. Biokaasulla ajelusta ei synny lainkaan pienhiukkasia. Ei tarvitse olla nero ymmärtääkseen, että uusiutuva energia on tulevaisuuden pakollinen suuntaus. Ilahduttavaa, että vaihtoehto voi olla myös kotimainen. Suomalaiselle Gasumin biokaasulle on myönnetty Avainlippu-merkki ja Joutsenmerkki, niistä voinee päätellä miten poikkeuksellinen tuote on kyseessä. 

Biokaasu on halvempaa kuin bensiini, bensiinilitraa vastaava määrä maksoi tankkaushetkellä noin 92 senttiä. Verottajalta meillä Suomessa ei tietenkään voi välttyä, mutta kaasuauton käyttövoimavero verrattuna esimerkiksi dieselautoon on merkittävästi kevyempi.

Ilmiselvästi seuraava ajatus on, että biokaasuautolla on taatusti hintaa niin että heikompia hirvittää. Ei ole. Hintaeroa tavalliseen bensiinikäyttöiseen autoon on vain muutama satanen, mikä autojen hinnoittelussa on lähes yhtä kuin ei mitään.

Kaasulla kulkevassa autossa on aina kaasutankin rinnalla myös perinteinen bensatankki. Moottorille kelpaa kumpi menovesi tahansa ja näin ollen kaasun käyttö ei vaadi kuin pieniä teknisiä muutoksia. Tästä syystä auton hintakaan ei juuri nouse bensiinikäyttöistä korkeammaksi. Auto vaihtaa sujuvasti polttoainetta kesken ajon, kaasun loppuessa se siirtyy bensatankille. 

Lainavolkkari ilmoitti pitkää matkaa ajaessa että kaasulla pääsee vielä esimerkiksi 40 kilometria, etsitäänkö lähin kaasuasema? Kyllä on niin viimeisen päälle nämä nykyajan autot, meidän Micrassa kun on erikoisvarusteina lähinnä ratti ja polkimet.

Gasumilla on tällä hetkellä Suomessa 18 tankkauspistettä, ja suunnitelmissa on avata tulevina vuosina vielä useampi lisää. Kaasutankilla huristeli trippimittarin mukaan noin 400 kilometria, ja jos laskisi mukaan bensiinitankin, autolla voisi ajella yhteen menoon jopa 1300 km.

Gasum tuottaa biokaasua kotimaisuusasteella 100%. Biokaasua tuotetaan esimerkiksi biohajoavista jätteistä. Yksi hyvä arkea lähellä oleva esimerkki on K-kauppojen hävikki, joka kierrätetään biokaasulaitoksessa ja se päätyy lopulta takaisin Keskolle Pirkka-tuotteiden valmistuksen energiaksi. Tätä samalla tavalla tuotettua kaasua tankataan myös autoihin. 

Jos olisin ostamassa uutta autoa, minulle olisi tämän kokemuksen perusteella täysin selvä asia että haluaisin kärryyni bensiinitankin rinnalle myös kaasutankin. Pihinä naisena en usko että antaisin montaakaan kertaa moottorin kääntyä bensiinin puoleen, vaan pitäisin huolen että matkareitiltäni löytyisi biokaasupiste. Täällä Tampereen seudulla biokaasua voi tankata jo kahdella asemalla, Viinikassa ja Lielahdessa.

Minulla oli auto käytössä kaksi viikkoa, palautin sen Laakkoselle eilen. Jos tämä tuntui kiinnostavalta kokeilulta, käy osallistumassa Gasumin kilpailuun ja kokeile onneasi josko huristelisit lomareissulla auringonlaskuun kaasuautolla. Voittaja saa auton käyttöön viikoksi, ja maksuttomat kaasut tottakai. Jaossa on myös K-lahjakortteja. Klikkaa logoa ja päädyt Gasumin sivulle arvontakuponkia täyttelemään:


Kommentit (3)

erkki741

Itse en hommaisi kaasuautoa. Haluan ajaa sellaisella autolla, jossa on myös jarrut. Pelkän kaasupolkimen käyttö aiheuttaa sen, että vauhtia saattaa olla jossakin mutkassa liikaa – tai ainakin pysähtyminen on vaikeaa

HeidiElina

Hei Nelliina!
Olipa mukava lukea, että olet tarttunut haasteeseen ja kokeillut kaasuautolla ajamista! Ja siten levittänyt eteenpäin kaasuautoilun ilosanomaa.. ? Tästä vaihtoehdosta kun tuntuu olevan niin vähän tietoa tavallisen autoilevan kansan keskuudessa.. Työtä siis tiedottamisen saralla riittää! ? Meidän perheessä on kaksi autoa, joista molemmat ovat kaasuautoja. Itse asiassa toinen niistä on täsmälleen samanlainen, kuin millä ajelit ? Itselläni on pelkkää hyvää sanottavaa kaasuautoilusta - käyttö ja toimivuus, taloudellisuus, ekologisuus... lista on pitkä! Toivotaan, että jatkossa maanteillä nähtäisiinkin yhä enemmän kaasuautoja huristelemassa! ?
Kiitos vielä inspiroivasta blogistasi! ?

Vierailija

Miksi kaasuauto olisi parempi kuin sähköauto? Tuntuu uutuudessaan huolimatta valmiiksi menneen ajan vehkeeltä. Aika kritiikitön postaus, mutta tokihan ymmärrän, että tämä oli "yhteistyötä" eli mainos. Kokeile kuitenkin myös muita vaihtoehtoja ennen oikeasti autokauppaan lähtemistä :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Nelliinan vaatehuone -blogista tuttu Niina Tapojärvi on kenkäfriikki, lukutoukka ja innokas puutarhanhoitaja Pätsiniemestä. 1941 rakennetussa hirsitalossa asuvat hänen kanssaan aviomies, kaksivuotias tytär ja vanha kissa. Blogiin eksyy aiheita remontista, puutarhasta, käsitöistä, kokkauksesta sekä tietysti reissuja, tyyliä ja kauneutta. Niina uskoo, että punainen huulipuna pelastaa huonoimmankin hiuspäivän.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
Helmikuu
Tammikuu
2016
Joulukuu
Marraskuu
Lokakuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Huhtikuu
Maaliskuu
2015
2014
Joulukuu
Toukokuu
2013
2012
2011
2010

Kategoriat