"Blogeista tuli bisnestä - Kuningaskuluttaja selvitti, miten lukijoilla ansaitaan rahaa."

"Saako bloggaaja tienata blogillaan? Onko se tienesti lukijalta pois? Tämä mies jättää raksahommat ammattilaisille ja käyttää aikaansa talotyömaan blogiin. Koska bloggaaja rakentaa halvemmalla."

"Muoti- ja tyyliblogit ovat kepeää ja kaunista viihdettä. Ne ovat myös haluttuja näyteikkunoita mainostajien tuotteille sekä tapa tehdä tulospalkkaista myyntiä. Tiedätkö sinä, kuka sinun klikkauksillasi tienaa rahaa?"


 

Aika raflaavat esittelytekstit tämän illan Kuningaskuluttajassa. Jään mielenkiinnolla odottamaan.TV1 klo 20:00.

Ps. Vastaus kakkoskohdan kysymyksiin. Ei, bloggari ei tietenkään saa tienata työllään, blogiyrittäjyys on erityisen kiellettyä ja se on suoraan lukijan tililtä pois. Tsekkaa palkkakuittisi jollet usko: siellä alareunassa on yksi miinusmerkkinen lisärivi missä lukee 10 euroa nälkää näkeville bloggareille.

Kommentit (61)

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

what the hell? Minähän nimenomaan olen ehdottomasti piilomainontaa vastaan ja kannatan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä blogimainonnan suhteen, sekä toivon että Kuluttajaliitto saa pian aikaiseksi ohjeistuksen tästä aiheesta.

Et ilmeisesti ole tämän blogin lukija, jos et kantaani tiedä, joten suosittelen tutustumaan näkemyksiini ennen kuin alat huutelemaan kalikoista ja älähtämisistä, aloita vaikka tästä ja lue sen jälkeen yllä olevat kommentit: http://www.olivialehti.fi/nelliinan-vaatehuone/2012/07/sponsoroitu-piilo...

Ja kyllä, vedän välittömästi herneen nenään jos minua syytetään aiheettomasti asiasta joka on itselleni tärkeä, ja mitä haluan edistää.

PS. postauksen viimeinen kohta oli sarkasmia...

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

miimmu

Varsin asianmukainen ja hyvä juttu Kuningaskuluttajalta. Ei siinä ole mitään vikaa, että blogeilla tienataan, mutta piilomainonnassa on. En ymmärrä, miksi itse suhtaudut niin negatiivisesti kaikkeen kriittiseen. Tuskin se, että erilaisista kaupallisista kytköksistä halutaan läpinäkyviä ja näin kuluttajan / lukijan kannalta parempia, olisi jotain vikaa. Vai onko se pois bloggarilta? (Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, eikö?) Eikö ole hyvä, että blogimainontaa käsitellään myös kriittisesti ja kuluttajan oikeusturvan kannalta? En ymmärrä, miten saat sen käännettyä niin, että blogeilla EI saisi tienata...

Ainakin omasta mielestäni on hieman eri asia lukea suositusta tuotteesta, jonka joku on itse ostanut ja kertoo siitä rehellisen mielipiteensä, kuin että tuote vain sattuu vilahtamaan blogissa, ja tarkasti kerrotaan mikä se on, mutta ei välttämättä sitä, mistä se on peräisin. Outoa valittaa siitä, että hommaan halutaan säännöt, joiden tarkoitus on vain estää piilomainontaa.

Vierailija

hmm, tai sitten ko.bloggaaja tekee jotain muuta palkkatyötä, josta ei halua blogissaan kertoa (mikä on täysin ok!)ja saa siitä rahat kuluttamiseensa. Minusta on ihana lukea blogeja, ovat aikalailla korvanneet naistenlehdet yms. ja lukijalla on vapaus valita, ellei tykkää jostain lopettaa vain lukemisen! miksi tuhlata elämäänsä huonoihin/ärsyttäviin blogeihin ja pahimmassa tapauksessa vielä jatkaa haukkumisia törkeillä keskustelupalstoilla? Nautitaan hyvistä blogeista ja vaihdetaan näkymää, ellei joku miellytä! Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi!

JennaL

Aaarh menee niin jo yli tämä iänikuinen aihe. En ymmärrä, että miksei muut ajattele tätä yhtä mustavalkoisesti kuin mä -> jos v*ituttaa, niin ei lue ja jos on kateellinen, niin siitä sitten vaan yrittämään samaa.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

hahhah ihana :D mä olisin muuten yhtä mustavalkoinen, mutta periaatteesta haluan taistella avoimemman mainoskäytännön puolesta, kun kerran bloggarina voin. Jos olisin ainoastaan lukija, äänestäisin pelkästään selaimen ruksia painamalla, tack och adjö niille blogeille ja bloggareille jotka eivät miellytä, enkä jättäisi itsestäni merkkiäkään jälkeen.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Henna

Silmään pisti erityisesti tuolta kolumnista kohta "Virallinen selitys on se, että naistenlehdet myyvät hyvää oloa ja kritiikki ei kuulu konseptiin."

Musta tuntuu, että blogien lukijat jotenkin odottaa -erotuksena naistenlehtiin- juuri sitä, että jos saa firmalta X tuotteen, ja se on ihan kamala, niin silti bloggari vois rehellisesti kirjoittaa saaneensa tuotteen, kokeilleensa, ja että huono oli. Nykyään kun monen bloggarin linja tuntuu olevan, että jos sain, kokeilin ja totesin huonoksi, niin ei sellasesta sit viiti kirjottaa. Ja ymmärrän kyllä kirjoittajan kannalta tämänkin ratkaisun. Se vaan ehkä hämärtää lukijan kuvaa siitä, mitä oikeasti tapahtuu ja pahimmillaan saa bloggarin näyttämään siltä, että se ihan varauksetta kehuu kaiken mitä on saanut testattavaksi.

Jotenkin ei tunnu aina olevan ihan selvillä, että ei lukijat tasan samaa hae blogista kuin naistenlehdestä. Itse olen ainakin blogeista vailla nimenomaan niitä rehellisiä mielipiteitä (koska, kuten kolumnistakin saattoi lukea, ei niitä sieltä naistenlehdistä saa). Kun on itse esimerkiksi tuhottoman laiska testailemaan uusia kosmetiikkatuotteita, niin on enemmän kuin hienoa, että voi lukea jonkun asiasta innostuneemman blogista, että onko joku nyt oikeesti toimiva juttu vai ei.

Henna

En usko että tulee riittämään joku pikku teksti jossain nurkassa, kun printtimainoksistakin huomautetaan, jos on vaikka maksuehdot tms. liian pienellä präntillä jossain puolipiilotettuna.

Tai jos aluksi riittääkin, niin asiaan tullee korjausta, jos tarpeeksi moni valittaa siitä.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

no joo oli aika hurjat skenaariot, olis hauska tietää mistä nuo luvut on revitty. Ja just tuo että jos tekee kuussa 15 affiliate-mainospostausta, ei taida ihan olla sama vaikutus enää kuin ekalla kerralla. Sanon vaan että melkoisen karhunpalveluksen teki kuningaskuluttaja affeja käyttäville bloggareille, jos sen perusteella luullaan että bloggari tekee pari tonnia per postaus. Ja edelleen, haluaisin tietää ketä ne suomalaiset superbloggarit on jotka yltää 10 000 euron kuukausituloihin mainoksilla :----D tiukkoja bisnesmiehiä vissiin. Nää on pakko olla jotain isompien sivustokokonaisuuksien pyörittäjiä.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Ja silti (ihan salaa) käyn joskus lukemassa keskustelupalstojen sotaa, ja nauran, ihan vähän, ja aavistuksen ylimielisesti. Ihan parasta viihdettä, vaikka ylilyöntejäkin kyllä on, sellaisia yksityisyyttä loukkaavia. Mutta juu, oma valinta, millä tyylillä kirjoittaa. Sitä saa mitä tilaa ;)

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

joo ei antanut minullekaan mitään uutta, mutta toisaalta blogimaailma on jo niin tuttu että enpä muuta odottanutkaan. Ja muistan tuon jutun kun se julkaistiin, tuttua sekin tosin minulle mutta monelle ei tuntunut olevan, olen tosi iloinen että tuokin puoli tuodaan kuluttajille ilmi. Eniten häkellytti että miksi noita yhteistyöjuttuja ei erikseen kysyttäessä myönnetä.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

etenkään jos ei ole lukenut blogeja kauaa, on varmasti täysin pihalla kaikenmaailman mainosjutuista joita yritetään parhaansa mukaan piilotella. En tajua, miksi ei voi vaan olla rehellinen ja läpinäkyvä mainosyhteistöistään, silloin siinä ei olisi lukijallekaan mitään kritisoinnin aihetta. HC-mainosvastaiset lukijat kun tuskin edes hakeutuvat muotiblogien pariin.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

mun ei tosiaan tarvi käyttää kommenttivalvontaa, koska omalla käytökselläni/kirjoitustyylillä pystyn ihan täysin vaikuttamaan siihen miten lukijat minua kohtelevat :) jätän tarkoituksella kärkkäimmät mielipiteeni blogista pois (jonkun mielestä se on tylsää, mulle se on mielenrauhaa), se on linjaveto sille että blogi pysyy hyvänmielen paikkana. Joku muu taas ei välttämättä halua pysyä neutraalihkona, sekin on valinta. Mutta tosiaan se on tilastollinen fakta, että raivopostaukset ja kommenttiboxisodat ovat kaikkein luetuimpia --> niistä aletan kirjoittaa keskustelupalstoille --> linkkausten kautta vielä lisää lukijoita jotka joko osallistuvat myllytykseen tai vain käyvät viihdetarkoituksessa tsekkaamassa kommentointia. Ja tämän kaiken voi tehdä ihan tarkoituksella jos haluaa lukijamäärät vaikkapa hetkellisesti ylös. Toki myös vahingossa, jos on tapana esittää mielipiteensä kärkkäämmänpuoleisesti noin niinkuin ylipäänsä.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

mun mielestä bloglovinin kautta näkyy postauksesta osa jo heti siinä listauksessa, eli sitä kautta seuraavan on varmaan helppo skipata mainospostaukset?

Minä olen ihan tietoisesti tehnyt valinnan että en halua joka toisen postauksen olevan mainosyhteistyö, se ei tunnu hyvältä. Mutta en kritisoi ns. mainosbloggaajiakaan kunhan toimivat rehellisesti, sekin on yksi tapa blogata että on mahdollisimman kaupallinen.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Elisa

Aaa. Nyt tajusin, kiitos kun tarjosit vastauksen tähän mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen. Olen jo pitkään ihmetellyt, että onko se oikeasti niin vaikea kitkeä blogista pois tappelu ja mielensäpahoitus, mutta siinä onkin tällainen etu. Luen kaikkein mieluiten juuri sinun blogiasi ja naapurisi Stellan, koska niissä ei bloggaaja juuri koskaan ota julkisesti kantaa mihinkään loanheittoon mitä heitä vastaan on suunnattu. Itse kun olen aikuinen ihminen, jolle ei tulisi mielen viereenkään haukkua julkisesti bloggaajia tai kommentoida heidän yksityiselämäänsä tai ulkonäköään ikävästi, niin ei huvita myöskään lukea blogista mitään capseilla kirjotettuja raivonpurkauksia inhottaville anonyymeille. Ja olen mielessäni miettinyt, että jos sinä ja Stella (etenkin Stella) olette onnistuneet pitämään blogin siistinä niin miksi muut eivät siinä onnistu. Se onkin tarkoituksellinen valinta. Puuttuu vain tutkimus siitä, että millaiset lukijat eniten klikkailevat itseään Nellyyn blogien kautta: kivasti kommentoivat, ikävästi kommentoivat, vai hiljaiset lukijat :D

Käyttäjä1690
Liittynyt16.11.2015

Mulle särähti korvaan, että JOKA NELJÄS tienaa blogillaan. Joka neljäs?!?! Tsekkasin blogilistan, missä on OSA suomalaisista blogeista ja nyt siellä on vaatimattomat 50 323 blogia. No hitto, täähän alkaa olemaan aika yleinen ammatti :D

Tutkijat myös tiesi, et joka postauksesta missä on NELLYKOLLAASI (hehehe) tienaa tän ja tän verran, ei silleen yhtään ajateltu et jos niitä kollaaseja on se 15/kk, niihin voi turtua ja ne menettää arvonsa? Jos niillä kollaaseilla tienaa 10 000 kuussa, pitää varmaan ittekki harkita. Louis Vuitton vaippabag sit unelmalistalle jiiänee.

ellu

Moni tosi kiva blogi on muuttunut huonompaan suuntaan, kun suosio on kasvanut. Se vanha blogimeininki näkyy edelleen joissain postauksissa, mutta välissä on sitten se 10 nellykollaasipostausta, jotka eivät kiinnosta sitten yhtään. Sikäli huono neuvo tuo lukemisen lopettaminen, jos kuitenkin haluaisi lukea edelleen niitä ei-mainospostauksia. Ehkä joku vielä keksii jonkin keinon filtteröidä mainospostaukset pois (jos postaus sisältää tradedoubler tmv. linkkejä, älä näytä, ei luulis edes olevan kovin vaikea toteuttaa), sillähän tämä ratkeaisi.

Tämä blogi on niitä harvoja ja valittuja, jotka ovat jatkaneet samalla linjalla jo vuosia. Kiitos siitä!

hanko

Mä en oo viel kerinnyt tuota Kuningaskuluttajan ohjelmaa katsomaan, mutta jotenkin tää koko aihe alkaa olemaan jo aika kulunut. Blogit & mainonta ja piilomainonta on niin moneen kertaan kaluttu juttu. Mielenkiintoisempaa olisi kuulla naistenlehtien piilomainonnasta. Törmäsin jokin aika tähän Sanna Ukkolan kolumniin, joka avas ainakin omia silmiä melkoisesti: http://yle.fi/uutiset/sanna_ukkola_viiden_tahden_toimittajat/6418877

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

Se on lukijoiden valinta mihin kerääntyvät, ja välillä on ihan täys mysteeri miksi pintapuolisesti laadukkaat kuvat+tekstit -blogit eivät ole välttämättä lainkaan suosittuja, mutta kirjoitusvirheitä täynnä oleva kännykkäkuvablogi on ihan jäätävän suosittu. Luulisin, että tyypit jäävät kiinni enemmän bloggarin persoonaan, kuin itse blogiin, jos tajuat mitä yritän selostaa :D

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

mustamekko

Kuningaskuluttajan juttu oli ihan kiinnostava ja hyödyllinen. En usko monenkaan tajuavan, että tietyissä yhteistyökuvioissa bloggaaja saas suoraan jonkun proviikkasumman tuotteesta, jonka lukija ostaa bloggaajan linkin kautta.

Sun blogissa on musta tosi hyvä meininki tän asian suhteen, selkeä peli eikä mainokset pääse ainakaan tätä lukijaa ärsyttämään.

Sit jossain toisissa blogeissa oon törmännyt siihen, että lukijat kyselee bloggaajalta, että miten sulla voi olla varaa kaikkeen tähän kuluttamiseen, ja bloggaaja vastaa vaan "teen tosi paljon töitä". Eli jotenkin siis piilottelee sitä faktaa, että iso osa tuloista ehkä tulee juuri mainonnan, ja kenties lukijoiden linkkausten ja ostosten perusteella. Musta tässä ei välttämättä ole mitään ongelmaa, ja tietyssä mielessä se on hienoakin, jos blogilla onnistuu hankkimaan elantosta. Mutta miksi ei voida olla avoimia ja rehellisiä? Kertoa miten homma toimii?

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

Nuorten ja lasten takia blogimainonnan pitäisi ilman muuta olla mahdollisimman läpinäkyvää, mutta sitähän se ikävä kyllä ei ole. Mutta kuten tuossa alempana kirjoittelin, kuluttajaliitto on puuhaamassa suositusta miten mainoksista pitää blogeissa ilmoittaa, että sitä odotellessa. Blogimainonnasta toistaiseksi ei voi kyllä sanoa että kuluttajalle tulisi erikseen laskua, isoilla yrityksillä on mainosbudjetti lyöty lukkoon aina tulevalle vuodelle, ja siitä sitten päätetään mihin sitä käytetään (lehtimainonta, TV, PR-tempaukset, blogit). Ja blogeissahan mainostetaan muutenkin käytännössä melkein ilmaiseksi :D

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

allekirjoitan 100 prosenttisesti sen että piilomainontaan pitää puuttua. Nyt blogimaailma on täynnä jos minkälaista käytäntöä laidasta laitaan, toiset ilmoittavat mainokset rehdisti ja avoimesti, toiset eivät hiiskahdakaan tai muotoilevat postauksensa sellaiseen muotoon että lukijan on kertakaikkiaan mahdotonta tietää onko kyseessä mainos vai ei.

Tällähän hetkellä blogimainontaan ollaan tekemässä Kuluttajaliiton puolelta suositusta kuinka bloggarien pitää toimia. Ehkä se toisi vähän järkeä tähän viidakkoon. MInä käytän yhteistyöpostauksen alussa aina sanaa *sponsoroitu*, että lukijalle ei jää epäselväksi postauksen kaupallinen tausta. Minä pelkään ehkä eniten että Kuluttajaliitto toteaa riittäväksi toiminnan missä koko blogipohjan pimeimmässä alanurkassa on infobanneri: saattaa sisältää mainontaa ja that`s it. Eli vähän samaan tyyliin kuin TV-sarjoissa näkyy vain alussa pieni teksti yläkulmassa että sisältää tuotesijoittelua. Sitten piilomainonnan kritisoijilla ei oikein ole enää aseita valittaa. Mutta saapa nähdä mitä sieltä tulee.

Ps. Kirsi, mitä youtubeguruja :o haluatko linkata jonkun?

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Katja

Pakko olla samaa mieltä tuosta kulutuskeskeisyydestä! Kirsi kirjoitti meikäläisen ajatukset luettavaan muotoon. :D

Ehkä osaltaan tähän blogilla tienaamisesta närkästymiseen on vaan yksinkertaisesti se, että blogaamista ei vielä pidetä työnä. Se on sinänsä hassua, koska onhan meillä monia kirjoittamisesta tienaavia ammattiryhmiä.

Joillekin lukijoille tuntuu jääneen kuva, että sitä rahaa sataa taivaasta blogaajan niskaan ilman mitään työpanosta. Samalla tavalla närkästytään muistakin ammattiryhmistä, että " ei nekään mitään leipänsä eteen tee". Surullisen kuuluisa esimerkki: POMOT. :D

Mitä tulee piilomainontaa niin sitä saa ja pitääkin kritisoida. Ikävä kyllä keskuudessamme tallaa hyvinkin vietävissä olevia ihmisiä, jotka eivät edes tajua, miten heitä mainonnalla manipuloidaan. Se on hyväksikäyttöä ja moraalisesta mielestäni väärin. Blogaajat voisivat panostaa vielä enemmän siihen, että lukijalle olisi mahdollisimman helppoa tunnistaa, milloin kyseessä on maksettu mainos ja milloin ei.

Kirsi

Minusta on huolestuttavaa, että suosituimpien blogien sisältö on todella kulutuskeskeistä. Tällaiset blogit voivat inspiroida lukijoita kuluttamaan enemmän.. vähän sellaista vaikutusta olen huomannut itsessäni, mikä on pelottavaa. Itse olen nyt alkanut äänestää jaloillani, ja hylännyt blogit, joiden kirjoittajat esittelevät monta kertaa kuussa valtavia ostossaaliitaan jenkkiläisten Youtube-gurujen tapaan, ja ovat muutenkin täynnä tuote-esittelyjä ja vaatekollaaseja. Mielestäni sellaista elämäntapaa ei pitäisi ihailla ja tukea.

Toivottavasti jonakin päivänä blogilistan suosituimmat blogit sisältäisivät vaikkapa diy-ideoita ja muuta terveempää hömppää. Tai vaikkapa ihan jotain ei-ulkonäköpainoitteista asiaa! Sitten olisi minun faith in humanity restored :)

Helmi

Tästä blogista tykkään, eikä mainokset todellakaan pompi silmään. :o)

Mutta siis, veikkaisin tässä ärsyyntymisessä olevan kyse siitä, että tiettyjä to-del-la kaupallisia ja sisällöltään köyhiä blogeja lukevat nuoret tyttöset eivät ymmärrä mitä tekevät, kun klikkailevat mainoslinkkejä ja uskovat, mitä bloggari mistäkin tuotteesta sanoo, kun eivät tajua sen olevan silkkaa mainostamista. Sitä voi olla nuoren vaikea ymmärtää, kun heidän kenties ihailemansa bloggaaja tekee sitä omalla naamallaan. Kyse on siis mielestäni nuorten kuluttajaryhmien harhaanjohtamisesta, ja SE ärsyttää. Aikuinen ihminen toki ymmärtää, mitä tekee ja osaa toivottavasti kyseenalaistaa lukemansa, mutta nuoret ja lapset välttämättä eivät. Siksi mielestäni tietyt kollaasit ja mainoslinkit ovat jossain määrin moraalittomia. Helppoa rahaa bloggaajalle ja mainostajalle, nuorten ihmisten maksaessa viulut. Samalla luodaan melkoista kulutuskulttuuria, johon myöskään harvalla nuorella on varaa. Näin itse ajattelen, voin toki olla väärässäkin.

Ann

Ehkä sekin vaikuttaa että mitkä blogit on nousseet suosioon. Siis eihän kaikki suositut blogit ole kamalan hyviä. Voi olla laadukkaampia jotka ei saa pennin hyrrää bloggaamisesta. Monen blogin taso laskee kun aletaan puhua rahasta joka aika nurinkurista. Luulisi että silloin juuri panostaisi eikä vaan rustaisi jotain yhden rivin postauksia ja muutamaa kuvaa. Tai niitä mainoskollaaseja.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

kiitti, kevyenä ja hyväntuulisena koitan tän blogin myös pitää :)

Tuo ammattibloggareiden epäammattimaisuus johtuu varmaan pitkälti siitä, että kyseessä ovat usein nuoret tytöt joille suosio on tullut yllättäin ja hetkessä, eli tavallaan siltä blogiyritykseltä puuttuu kokonaan liiketoimintasuunnitelma ja muu järjestelmällinen taustatyö mikä yrityksen perustamiseen yleensä kuuluu. Blogikritiikille ominaiset omaan persoonaan kohdistuvat hyökkäykset ovat ikävää luettavaa kenelle tahansa, niihin on jopa tälläisen vakaamman vanhemman bloggarin vaikeaa suhtautua neutraalisti, jos ne tuntuvat epäreiluilta. Mieti vaikka niin että jos sinä saisit päivittäisessä duunissa (en tiedä oletko työssäkäyvä vai opiskelija vai jotain muuta elämänvaihetta elävä) kuulla 10 kertaa päivässä miten paska tyyppi olet ja teet duunisi huonosti, se ei juuri motivoisi. Bloggariyrittäjällä tilanne saattaa olla juuri tämä. Mutta verrattain uusi ala etsii käytäntöjä ja suuntaa koko ajan, ehkä näistä kipukohdista päästään joskus selkeämmille vesille.

Ps. tässä blogissa ei ole koskaan ollut yhtäkään mainosta missä olisi klikkailuperusteinen palkkio, ei ole minun juttuni. Ei noissa affeissa mitään pahaakaan ole, kunhan vaan lukijalle on selvää että kyseessä on puhdas mainos.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Palloja viidakossa

Myönnettäköön, että olen itsekin enemmän hiljainen luovuttaja näissä asioissa:D

Enemmän minun korvaani ehkä nimenomaan särähtää se, jos yhdessä lauseessa tuodaan esiin, että blogi voi olla oikea elinkeino ja toisessa lauseessa dissataan juuri saatua kommenttia. Kommentit otetaan kovin henkilökohtaisesti, vaikka halutaankin luoda kuvaa blogista yrityksenä. Puhun nyt nimenomaan blogeista, jotka korostavat toiminnan yrittäjämäisyyttä ja kovaa työtä. Jos blogia työnä korostetaan, pitäisi siinä tapauksessa ehkä osata jättää työt töihin ja suhtautua kommentteihin kuin asiakaspalautteisiin (ei ne muut yrityksetkään aina asiallisia kommentteja saa). Toisaalta liialliseen henkilökohtaisuuteen meneminen on minusta kommenteissa aina tökeröä, sitä esiintyy aivan liikaa. Joskus silti tuntuu, että asiallisiinkin kommentteihin vastataan turhan kärkkäästi.

Ja vaikka lukija ei maksakaan tilausmaksua, on lukija lopullinen maksaja ostaessaan mainostettuja tuotteita. Liiketoiminnassa tarvitaan aina asiakkaita ennemmin tai myöhemmin:)

Kiitoksia vastauksestasi. Sun blogi on musta juuri sopivan hömppää ajanvietettä, jota tarvitaan:). Mainostus ei ole täällä koskaan pistänyt liiaksi silmiin. Ja jos omilla klikkailuillani voin joskus vaikka jonkin pennin sinne suuntaan lähettää, niin teen sen ilomielin.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

Tää on just se mitä tuohon alemmas jo kirjoittelinkin: "Bloggarin kannattaa ilman muuta kuunnella (järkevää) palautetta ja kritiikkiä, jos haluaa esimerkiksi kehittää blogiaan lukijaystävällisemmäksi, saada ehkä enemmän lukijoita ja sitä kautta mainostuloja, mutta jos näitä tavoitteita ei ole, ei lukijapalautteella ole bloggarille välttämättä mitään merkitystä. Tämäkin linja lukijan on vain pakko hyväksyä ja tehdä omat valintansa jatkaako lukemista epäkiinnostavasta sisällöstä huolimatta vai poistuuko kokonaan paikalta ja etsii parempaa luettavaa." Karu fakta vaan on, että palautteesta ei ole pakko ottaa onkeensa ja lukija voi kiukutella aiheesta vaikka maailman tappiin asti ilman että bloggari muuttaa tapaansa blogata milliäkään.

Ja sitten vielä se mielenkiintoinen fakta, että yksi tehokkain lukijamäärien kasvatustaktiikka on, että bloggari aiheuttaa tahallaan hämminkiä ja provoaa, silittää lukijoita vastakarvaan. Mitä kritisoidumpi bloggari, mitä isompi sota käynnissä kommenttiboxissa, sitä valtavammat lukijamäärät. Siinä vaan saa olla aika paksu nahka bloggarilla.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

mun toimintatapoja saa ehdottomasti kritisoida, jos teen jotain epäilyttävää :) blogien kritisointi on vaan liian usein sitä bloggarin persoonaan puuttumista, mikä on yleensä melko asiatonta ja täysin eri asia.

Henkilökohtainen blogi (varsinkin itsenäinen bloggari joka ei bloggaa portaalien alaisuudessa) on mielestäni eri asia kuin muotilehti, sillä blogi on lukijalle ilmainen kun taas muotilehdestä maksetaan. Tällöin en katso, että lukijalla on juuri sananvaltaa bloggarin kirjoituksiin, eikä tarvitsekaan olla. Bloggarin kannattaa ilman muuta kuunnella (järkevää) palautetta ja kritiikkiä, jos haluaa esimerkiksi kehittää blogiaan lukijaystävällisemmäksi, saada ehkä enemmän lukijoita ja sitä kautta mainostuloja, mutta jos näitä tavoitteita ei ole, ei lukijapalautteella ole bloggarille välttämättä mitään merkitystä. Tämäkin linja lukijan on vain pakko hyväksyä ja tehdä omat valintansa jatkaako lukemista epäkiinnostavasta sisällöstä huolimatta vai poistuuko kokonaan paikalta ja etsii parempaa luettavaa. Henkilökohtaisesti en usko että mainosvaltaiseksi muuttunut entinen lemppariblogi tulee muuttamaan linjaansa epäkaupallisemmaksi, en ainakaan keksi yhtäkään esimerkkiä missä näin olisi käynyt. Olen selvästi blogien lukijana hiljainen luovuttaja kun poistun vaan paikalta jos meno ei miellytä :D

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

-mirkku-

Mun mielestä kritiikki on kehityksen kulmakivi ja näin ollen siitä olisi jossakin määrin syytä myös ottaa opikseen.

"Jos ei kiinnosta, klikkaa tiesi muualle!" -asenne on hieman ylimielinen, koska bloggaajan suosio (ja kaupallisissa blogeissa osa toimeentulosta) perustuu lukijoiden mielipiteeseen. Kyllä kai sen julkisen blogin kirjoittamisen tarkoituskin on, että joku sitä myös lukee. Jos bloggaaja kirjoittaa blogiaan lukijoiden luettavaksi, niin miksi häntä ei kiinnostaisi lukijoiden mielipiteet, harva bloggaaja kun oikeasti haluaa, että lukijamäärät (ja sivutulot)romahtavat.

Kaikkia ei tietenkään voi miellyttää ja bloggaajalla on täysi oikeus pitää juuri sellaista blogia, kun häntä itseään kiinnostaa. Blogi saa olla kirjoittajansa näköinen, ja eri tyylistä pitävät ihmiset voivat lukea muita blogeja.

Mutta jos torjuu kaiken kritiikin turhana nillittämisenä (tosin puolet blogin sisällöstä täyttävien nelly-kollaasien kritisoiminen ei ole mielestäni pienestä nillittämistä) niin saattaa käydä oikeasti niin että lukijat klikkailevat tiensä muualle.

Tietenkään suurten lukijamäärien hamuaminen ja suosituksi tuleminen eivät ole jokaisen bloggaajan päämääriä. On kai niitä bloggaajia, joiden mielestä on yksi hailee onko blogilla 20 tai 20000 lukijaa. Mutta jos missään määrin välittää lukijamääristä, niin eikö kritiikin voisi nähdä pikemminkin auttavan bloggaajaa kehittymään paremmaksi bloggaajaksi tai pitävän hänet hyvänä bloggaajana?

Jos yhä suurempi osa lukijoista alkaa kyllästyä nelly-kollaaseihin, niin kritiikki on tapa ilmaista kirjoittajalle, että jos hän haluaa pysyä suosittuna bloggaajana, niin sisältöön kannattaa panostaa rahankeruuta enemmän.

Summa summarun, yksittäinen lukija ei voi olettaa että blogin täytyisi miellyttää juuri häntä. Mutta jos bloggaaja haluaa pysyä suosittuna, ei kannata suhtautua ylimielisesti suuren yleisön kritiikkiin.

HIHHII Huvittaa tää nillitys, että sillä ja sillä saa tienata, ja tolla ei. Ja on niitä Nelly-kollaaseja. Mulla ainakin on sellanen nappi Bloglovinissa, josta voi merkitä ihan luetuksi jonkun postin, jonka otsikkona on jotain nellyhommia yms. Ja mulla on myös sellanen ominaisuus tässä tietsikkaisessa, että voin mennä jonnekin toiselle sivulle, jos teksti ei miellytä. Vähän sama, kuin ostin kaupassa mandariinejä enkä klementiinejä, ihan vain koska VOIN ITSE VALITA :D

Ja otin tässä lähinnä kantaa siihen, että kun jotkut valittaa bloggaajille että "ei mainoksia, ei kollaaseja". Älä sitten lue jos ei kiinnosta :D Ja hyvin sanottu tuo kaikki työ on arvokasta.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

Just tuo mitä sanoit. Tekee mieli lyödä päätä pöytään joka kerta kun joku valittaa bloggareille noista nellykollaaseista. Älkää herran tähden lukeko niitä kollaasiblogeja jos ei kerran kiinnosta, niiden tekeminen kun on ihan laillista ja bloggari saa ladata affiliatemainoksia vaikka joka ikisen postauksen täyteen. Siitä on ihan turha itkeä, ainoa mitä voi tehdä on "äänestää jaloillaan" eli poistua. Miksi tää on niin vaikeeta :D

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

koska bloggari on itse pääpiru, teki mitä tahansa :D no ei vaan, musta tuntuu että tän blogin lukijoille oon ainakin onnistunut tekeen selväksi että kerron ihan varmasti jos saan jonkun tuotteen PR-lahjana tai teen yhteistyöpostauksen, ja yhteistyöpostauksissa kerron asiasta kissankokoisilla kirjaimilla heti ekana sanana. Hienosti se kyllä on sisäistetty eikä kukaan kehittele täällä salaliittoja (eikä niitä myöskään ei ole).

Jos kuningaskuluttajan arviot 10 000 euron kuukausitienesteistä affiliate-ohjelmia käyttävien bloggarien suhteen oli oikea, alan ymmärtää miksi niitä mainoskollaaseja tungetaan ovista ja ikkunoista :D Tää on muuten ihan kauheeta että nellykollaasi on blogimaailman kirosana, vaikka itse kauppa on yks mun lemppareita. Ja ihan itse maksan ;)

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

nauratti tuossa kuningaskuluttajan jutussa taas kerran tää miesten ja naisten välinen ero *rankka yleistys*. Rakentajaäijä ihan pokalla tarjoaa (ja huom _tarjoaa_ itse) yhteistyösopparia yrityksille 700 viikokävijän lukijamäärällä, kun taas muistan esimerkiksi WTD-Nataa paheksutun suomen jokaisella keskustelupalstalla kun kymmenien tuhansien viikkokävijöiden neitokainen oli itse ehdottanut yhteistyötä Tunturille. "Kauhee rikos, kuinka kehtaskin, luulee varmaan ittestään liikoja." Tässä on se vissi ero että miehet tekevät pää pystyssä bisnestä minimaalisilla lukijamäärillään ja suosittelevat muidenkin ottavan opiksi kuinka homma toimii, rahaa säästyy ja rahaa tehdään, kun taas naiset paheksuvat ja lannistavat toisiaan vuodesta toiseen yhteistyöfillareista. Miksi!

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Palloja viidakossa

Kommentoin tosi harvoin blogeihin, mutta tämä asia on sellainen joka on kiinnittänyt välillä huomioni. Alkuun haluankin sanoa, että tämä on yksi mun lempiblogeja, enkä siis nyt missään nimessä kritisoi tätä blogia tai sen pitäjää:) Keep up the good work!

Suomessa on viime aikoina herännyt enemmän sellainen aate, että blogin pitäminen voi olla työtä ja sitä kautta elinkeino. Tämä asia on musta tosi jees.

Samalla kuitenkin useimmat bloggarit on vankasti sitä mieltä, että esimerkiksi liiallisistä mainoksista nillittäminen kommenteissa on turhaa, koska lukijathan voi äänetää jaloillaan. Näissä kommenteissä usein vedotaan siihen, että kyseessä on oma blogi ja sinne voi kirjoittaa mitä haluaa (en nyt puhu nimenomaan tästä blogista) No tämäkin on totta, mutta...

Minusta bloggarit tässä vähän kuin koittaa nyppiä rusinat pullasta. Halutaan olla yrittäjiä, saada elinkeinoa ja kasvattaa blogikulttuuria Suomeen, mutta toisaalta ei siedetä asiakaspalautetta, eikä osata vastata reklamaatioihin. Toki suomalainen kommentointikulttuuri on suurelta osin melko ala-arvoista, mutta se on kuitenkin viime kädessä blogin asiakaspalautetta. Jos esim. joku tunnettu naisten lehti kirjoittaisi kissan kokoisilla kirjaimilla lehteen, että "älä osta jos et tykkää, me ei muututa", niin se olisi röyhkeää (tai se olisi oikeasti asennelehti). Bloggari kuitenkin saa tehdä niin, vaikka toisaalta haluaakin ajaa blogitoimintaa samanlaisena elinkeinona kuin esimerkiksi naisten lehteä.

Minä pidän tätä vastakkain asettelua hieman ristiriitaisena.

Toki paras tapa on äänestää jaloillaan ja lukea niitä blogeja, joista tykkää. Joskus on kuitenkin käynyt esim. niin, että se entinen lempiblogi on muuttunut ajan saatossa huomattavasti mainosvaltaisemmaksi. Ainakin tuollaisessa tilanteessa haluaisin uskoa, että jos moni antaa palautetta, voisi blogin pitäjä ehkö muuttaa toimintaansa ja lukija voisi saada lempibloginsa takaisin:) On surullista, jos aina pitäääänestää vain jaloillaan..

Käyttäjä1690
Liittynyt16.11.2015

Nää on aina mahtavia juttuja, kun keskustelusta juontuu aina jotain hemmetin salaliittoja bloggareita kohtaan. Odotan jo innolla, kuinka huomenna pojan uudet kevätkledjut esitellessä oon piilomainostaja. Luulen ettei se tienaaminen oo ongelma monellekaan, vaan se ilmaiseksi saatu tavara. Onneksi lukija voi äänestää jaloillaan mutta myös bloggari hieman miettiä sisältöään ennen nellykollaasien julkaisua.

Hei bongasin facebookista kengät jotka mätsää sun avaruus/tähti legginseitten kanssa! mene facebookissa sivulle : shoes (-: ja selaa kuvia huomaat kyllä kun ne tulevat vastaan. Kiilakorkokengät siis!

Shrek

Olettaisin, että ihan yhtä lailla on bloggaajia ja bloggaajia kuin on myyntimiehiä ja myyntimiehiä. Toiset markkinoivat/mainostavat/myyvät kuluttajalle ihan tietoisesti paskaa ja toiset taas vaan sellaista, mihin itsekin uskovat. Ja ostaahan kenenkään ei ole pakko mitään. Että vaikka Nelliina nyt hehkuttaisi huomenna uutta apila-leinikki-sireeni-ruusunmarjakuosista rimpsuhamettaan, niin en minä sitä hankkisi, koska en voi sietää mitään goddamn rikkaruohokuoseja vaikka Nellu jostain käsittämättömästä syystä diggaa niitä ;) Että lukijalla oma harkinta on ihan jees juttu.

Terhi

Hehee.. Tämähän se on erinäisiä keskustelupalstoja puhuttava aihe.
Itse rinnastan blogikirjoittelun muuhun kirjoittavaan työhön. Miksi kirjailija, toimittajan tai runoilijan pitäisi saada palkkaa, jos se ei kuulu bloggaajallekaan? Oman aikakauden dokumentointiahan blogien kirjoittaminen on. Harmi, ettei niistä sähköisessä muodossa kauheasti jää historiaan elämään, kun osa bloggareista poistaa niitä vanhoja juttujaan.
Ja mitä tulee kollaaseihin, itse en lue blogeja niinä päivinä, jolloin siellä näkyy joku kollaasi. Ne ovat tylsiä. Jos blogi alkaa olla pelkkiä selviä sponsorijuttuja, lopetan lukemisen. Kuten sanoit, valta on lukijalla :)

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

No jos tuolle linjalle mennään niin työksi luetaan myös autolla ympyrää ajelu, pienen kovan pallon lyöminen nurmikolle ja muuta vastavaa, että miksei sitten salaattien kuvaaminenkin. Musta on ihan käsittämätöntä miten joku (et siis sinä, vaan kommentoin aihetta yleisesti noihin kuningaskuluttajan aavistuksen erikoisiin kysymyksiin viitaten) voi olla sitä mieltä että omaa palkkaansa ei saa tienata blogia kirjoittamalla, että se olisi jotenkin väärin. Siitä maksetaan verot, ihan kuin kaikesta työstä, ja kaikki työ on arvokasta. Ymmärrän kaiken kritiikin mikä kohdistuu piilomainontaan ja lukijoiden tarkoitukselliseen hämäämiseen ja olen vahvasti tätä puljaamista vastaan, mutta en todellakaan ymmärrä miksi kukaan väheksyisi blogiyrittäjyyttä.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

Mun mielestä toi on juuri blogien mahtava puoli, kaikki valta on lukijalla. Lukija voi olla lukematta omasta mielestään huonoksi muuttuneita blogeja ja vaikuttaa suoraan bloggarin mainostuloihin (jos siis ne perustuvat sivunäyttöihin tai noihin nellylinkkeihin). Mä en myöskään diggaa näistä mainoskollaasiblogeista, ja yksi toisensa jälkeen olen tiputtanut sellaiseksi muuttuneet blogit listaltani koska sisältö ei ole ollut enää innostavaa. Eli lukijan valinta, sataprosenttisesti :)

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Hahhhaaa! Päivän naurut! :) Kiitos niistä, sillä niinhän se on, että blogisti ei saa missään nimessä hyötyä yhtikäs mitenkään omasta työpanoksestaan. ;) Mikähän siinä on, että itsekin sitä jotenkin vähättelee ja noloksuu sitä omaa bloggailuharrastustaan...

Aika mielenkiintoinen aihe. Pitääpä oikeasti katsoa Kuningaskuluttuja tänään.

No ei tuossa nyt varmaan konkreettisesti tarkoitettu, että se on lukijalta pois rahallisesti.
Kyllä mä ainakin olen huomannut, että sisällöt muuttuu ja monissa blogeissa alkaa joka toinen merkintä olla Nelly- ja Bubbleroom- ja ties mitä kollaaseja, kun niistä saa rahaa. Enkä tosiaan tarkoita, että bloggaaja ei saisi tienata työllään, siis ihan työtähän sekin todellakin on.
Siinä vaiheessa kun sisällöstä alkaa jo 50 prosenttia olla suoranaisia mainoksia, on se lukijalta pois. Mutta sitten voikin äänestää jaloillaan ja olla lukematta kyseistä blogia!
Sun blogi se vaan pysyy viehättävästi sun näköisenä, ja se on huippukivaa, ja tämmöisen blogin pitämisestä sietäisikin saada tienestiä.

Henna

Kuulostaa mielenkiintoiselta, pitää varmaan areenasta katsoa sitten jälkikäteen.

Onneksi jokainen voi veroehdotuksessa raksia valitsemansa bloggarit kelle ne omat rahat menee mutta onhan siellä ne vakiobloggarit joille joutuu joka palkasta aina maksamaan tietyn prosentin :( ikävää opintotukea saaville ja työttömille kun muutenkin jo pienet tulot niin sitten ei saa edes päättää kelle bloggarille verorahat menee!!

http://media-cache-ec4.pinterest.com/192x/9e/d3/cf/9ed3cf739da5679358c54...

Veikkaan, että blogien tienestikritiikki kohdistuu osin siihen, kuinka "helpolla" tietynikäinen lukijakunta hullaantuu. Ymmärrän sen perusteen, että joidenkin (puhun nyt tietoisesti mystisestä massasta) mielestä jotkut bloggaajat eivät ansaitsisi palkkaa, kun onnistuvat ikäänkuin ratsastamaan kaupallisuudella, joka on kohdistettu teini-ikäisiin tyttöihin - tunnetusti aika sokeaan kuluttajaryhmään.
Nuoriin tyttöihin ja naisiin saattaa tehota se, että saavat vain ihailla ja kadehtia kaunista bloggaajaa, joka postaa kuvia syömästä sushistaan... jollaista ei välttämättä pikkukaupungissa ole. Ihannekuvia siis, ei välttämättä kunnon sisältöä.

Mutta tietenkin... työtähän se salaattienkin kuvaaminen on. ;)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Nelliinan vaatehuone -blogista tuttu Niina Tapojärvi on kenkäfriikki, lukutoukka ja innokas puutarhanhoitaja Pätsiniemestä. 1941 rakennetussa hirsitalossa asuvat hänen kanssaan aviomies, kaksivuotias tytär ja vanha kissa. Blogiin eksyy aiheita remontista, puutarhasta, käsitöistä, kokkauksesta sekä tietysti reissuja, tyyliä ja kauneutta. Niina uskoo, että punainen huulipuna pelastaa huonoimmankin hiuspäivän.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
Helmikuu
Tammikuu
2016
Joulukuu
Marraskuu
Lokakuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Huhtikuu
Maaliskuu
2015
2014
Joulukuu
Toukokuu
2013
2012