Kun viime kuun alussa sain taas kerran niskani ja yläselän oikein kunnolla jumiin ja päätä pystyi kääntämään noin sentin suuntaansa, totesin että nyt tähän tietokoneella asuvan epäergonomiseen elämään on tultava muutos. Sirdaludit veks ja jumppaa tilalle.

Lyhyt liikesarja joka päivä töiden jälkeen on ollut niin toimiva, että laitan sen nyt yleiseen jakoon. Mitään ihmeellisyyksiä tässä ei ole, mutta joskus meitä passiivisia liikunnanvihaajia täytyy vähän muistuttaa. Myös Saku lähti mukaan selkäjumppahaasteeseen, mutta ihan toisesta syystä kuin minä. Hän urheilee monta kertaa viikossa on kestojumissa sen vuoksi, sillä on laiska venyttelemään.

Aikaa koko korjaussarjaan kuluu noin 7 minuuttia ja jos lisää perään vielä vartalon kiertoja, kokonaisaika on 10 minuuttia. 

1. Soutu. Fyssarini laittaa minut aina lämmittelemään selkää vastuskuminauhojen kanssa soutuliikkeellä. Kuminauhat ovat todella halpoja ostaa kotiin, ja ne mahtuvat pieneen tilaan säilytykseen. 

2. Aurinkotervehdys A. Jooga-ajoilta käteen jäi muutamia kunnon teholiikkeitä, joita voi hyödyntää joogan ulkopuolella vetreyttämismielessä. Vanha kunnon aurinkotervehdys saa selän lisäksi koko kropan liikkeelle ja jo 3 liikesarjaa riittää tähän tarkoitukseen. Katso aurinkotervehdyksen video-opastus täältä, jos ei ole ennestään tuttu. 

3. Selän notkistus. Konttausasentoon ja sitten köyristämään selkää kuin kissa, ja vastapainoksi notkolle ja katse kattoa kohti. Tämä on ihan huippuliike tietokoneen uhrille!

4. Selänpelastaja. Tämä on parasta mitä olen fyssarilta ikinä oppinut. Jos ei ehdi mitään muuta, kannattaa tehdä edes tämä liike, sekin jo auttaa.

Foamrollerin sijaan selän alla voi käyttää tiukaksi käärittyä paksua pyyhettä tai mitä tahansa patenttiratkaisua, kunhan rinta aukeaa kunnolla ja venytys tuntuu. Tässä liikkeessä ei tehdä muuta kuin etsitään oikea asento (niska lepää, kämmenpuoli ylös) ja annetaan venyä kunnes kiristys alkaa helpottua. Olen yleensä minuutin pari tässä asennossa. 

7 - 10 minuuttia on niin lyhyt aika, että sen taatusti ehtii nipistää jostain välistä päivää. Takaan, että selkätuska helpottuu. 

Kommentit (8)

Sanna U

Auttoi paljon myös kun alkoi pitkin päivää ajatella pitkiä selkälihaksia ja kuinka pää on niiden varassa. Ryhti suoristuu parissa päivässä tosi paljon ja pahin kipu hellitti.

Halina

Apua just eilen puhuttiin poikaystävän kanssa (farmaseutti) kuinka kevyesti ihmiset käyttää lihasrelaksantteja normaaleihin vaivoihin kuten huonoista asennoista aiheutuneisiin lihasjäykkyyksiin! En tosiaan edes tiennyt, että sirladunia tai vastaavia saa edes sellaisella perusteella! :o Tavallinen käyttöaihehan on tämä: "Titsanidiinia käytetään jäykkien lihasten rentouttamiseen multippeliskleroosin tai muiden selkäytimeen vaikuttavien sairauksien yhteydessä." - lääkeinfo.

Eli hmm todellakin se jumppa on ensisijainen vaihtoehto! Hyvä, että olette lähteneet yhdessä tekemään! Loppujenlopuksi niin pieni asia, joka lisää hyvinvointia! :) eikä tarvitse pelätä maksavaurioita, verenpaineen häiriöitä tms. kuten noissa lääkkeissä. Olen edelleen järkyttynyt, että niitä määrätään helposti muillekin kuin tuki-ja liikuntaelinsairaille/spastiduudesta kärsiville/selkäydinpotilaille jne. Itse kyllä kokeilisin kaikki muut keinot ensin :D

Vierailija

Todennäköisemmin saa reseptin sirdaludeihin kuin fysioterapiaan. Mutta on noilla relaksanteilla ihan paikkansa siinä vaiheessa kun on niin pahasti jumissa, ettei pelkkä jumppa enää laukaisen tilannetta.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

En voi vastata kuin omalta osaltani eli minulla on kunnon ongelmaselkä ja niska, löytyy välilevynpullistuma selässä ja hermojuurivaurio niskassa, ja niiden kanssa kipu saattaa yltyä niin pahaksi että hengitys ja nieleminen vaikeutuu. Eli mihinkään tavalliseen selkäkipuun en tosiaan Sirdaludia tarvisi.

Mutta tässäkin on se, että romuselän kanssa kyllä pärjää kun vaan muistaa jumpata. Eli ihan oma vika, jos antaa tilanteen mennä todella pahaksi kun varsin hyvin tietää mikä tienpäässä odottaa, jos könöttää huonoissa asennoissa töissä.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Vierailija

Ns. Selänpelastajaliike eli maataan rollerin päällä vain niskan ja puolen rintarangan varassa ja jalat suorana ei ole välttämättä terveellinen liike/asento. Polvet pitäisi pitää mielummin koukussa kuin suorana ja lyhyt rolleri ei tunnu kovinkaan mielyttävältä keskeltä rintarankaa kun painaa turhaan nikamiin (huomioi myös pullistumat välilevyissä, nikaman siirtymät, tulehdustilat nikamissa/lihaksissa)

Vierailija

Sain sellaisen vinkin hierojaltani, että tuollaisella kuminauhalla kannattaisi tehdä aina tunnin kahden välein pieni selkäjumppa, jos istuu paljon koneella. Aktivoi hyvin yläkroppaa.

Helposti nuo liikkeet kyllä jäävät tekemättä. Pitäisi teipata joku muistilappu näytön reunaan.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Nelliinan vaatehuone -blogista tuttu Niina Tapojärvi on kenkäfriikki, lukutoukka ja innokas puutarhanhoitaja Pätsiniemestä. 1941 rakennetussa hirsitalossa asuvat hänen kanssaan aviomies, kolmevuotias tytär ja vanha kissa. Blogiin eksyy aiheita remontista, puutarhasta, käsitöistä, kokkauksesta sekä tietysti reissuja, tyyliä ja kauneutta. Niina uskoo, että punainen huulipuna pelastaa huonoimmankin hiuspäivän.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
Syyskuu
2017
Joulukuu
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
Helmikuu
Tammikuu
2016
Joulukuu
Marraskuu
Lokakuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Huhtikuu
Maaliskuu
2015
2014
Joulukuu
Toukokuu
2013
2012
2011
2010