- Yhteistyössä DNA  & DNA Appinen -

Alustuksena tähän postaukseen sen verran että nyt potkaistaan käyntiin blogiyhteistyö DNA:n kanssa. Taustalla on DNA:n ja Allerin blogien pidempiaikaisempi yhteistyö, jossa ideana on tuottaa vaihtelevaa sisältöä blogiin aina silloin tällöin, luonnollisesti bloggaajan omaan linjaan sopien. Minä valitsin aiheeksi tällä kertaa urheilun ja erityisesti käyttämäni urheilusovellukset sillä antiliikkujan (minä) vanhaa liikuntablogia, Liikunnanvihaajaa, kaipaillaan tasaisin väliajoin. Ilmeisesti muitakin antiurheilijoita linjoilla. Ajattelin että nyt tuodaan Liikkis vihdoin vierailulle rättiblogiin.

Olen tässä kevään aikana lähtenyt pikkuhiljaa ihan tosissani ylös, ulos ja lenkille, että pystyisin jossain vaiheessa tekemään paluun täydellä teholla myös rullaluistimille. Jos joku uudempi lukija ei tiedä, niin rakkain urheiluharrastukseni on roller derby. Pelasin ennen raskautta Tampere Roller Derbyn A-joukkueessa ja ehdin nipin napin pelaamaan koko kauden 2013 Suomi Cup:ia. (Roller derbyn SM-sarja.) Samaisena syksynä minulta leikattiin molemmat polvet kondromalasian vuoksi ja kuntoutus jäi pahasti vaiheeseen sillä raskauspahoinvointi ja liitoskivut saivat minut melkein petipotilaaksi koko raskauden ajaksi.


Joten työsarkaa riittää, mikäli aion palata samaan fyysiseen kuntoon kuin puolitoista vuotta sitten. Käyn tällä hetkellä roller derby treeneissä mummoluistelemassa, eli en vielä luistele tavoitteellisesti, mutta yritän kuitenkin parhaani. Kotona suoritan polvien kuntoutukseen liittyviä harjoituksia joka päivä, että rustoista vapautetut polveni saisivat tukea vahvoista reisilihaksista. Lisäksi teen tietysti paljon vaunulenkkejä että tyttäremme saa nukkua raittiissa ilmassa. Tavallaan ihan hyvä että tyttö ei nuku jos vaunut ovat paikoillaan, että tulee ainakin varmasti lähdettyä liikkumaan joka päivä. Sisäinen lusmuni aivan varmasti lusmuaa, jos siihen on mahdollisuus.


Kyykkäystä talon ympäri, varma tapa saada kylähullun maine. Reisilihasten kuntoutusohjelmaani kuuluu kyykyt joka päivä, paitsi jos on luistelutreenit. Muuten treeneistä tulee vähän turhan hapokkaat.


Treenauksessa apunani toimii vanha ja uskollinen Samsung Note -puhelimeni, ja pari näppärää urheilusovellusta. Kuten varmasti moni tietää, älypuhelimiin on saatavilla vaikka kuinka paljon liikuntaan liittyviä sovelluksia. Otan joka tapauksessa aina lenkille puhelimen mukaan, joten siinä samalla on helppo käyttää myös treenisovellusta. Minun kohdallani se tarkoittaa ilmaisversiota Sports Trackerista (ladattavissa Google Play -kaupasta jos android-käyttis kuten minulla), joka mittaa lenkin pituuden, vauhdin ja kulutetut kalorit, sekä näyttää kartasta reitin. Suuntavaistottomalle sangen näppärä juttu. Uskotteko jos kerron että olen eksynyt lenkillä useammankin kerran.

Perusversio Sports Tracker (Juoksu Pyöräily) -sovelluksesta on suomenkielinen ja ilmainen, eikä sitä varten ole pakko luoda käyttäjätunnusta. Tilin luominen kuitenkin kannattaa, sillä silloin talteen jää oma liikkumishistoria ja voi halutessaan seurata esimerkiksi vuoden aikana kertyneita kilometrejä, ja tavoitteellinen liikkuja voi ihastella juoksukuntonsa karttumista. Se on muuten kumma juttu miten paljon tsemppiä jo pelkästään kännykän näytöllä raksuttava kellotus saa aikaan, verrattuna siihen että lenkkeilee ilman kelloa. Kilpailuvietti herää välittömästi.

Sports Tracker on nostettu myös DNA:n sovellusoppaan, Appisen hyödyllisiin urheilusovelluksiin.


Vaikka en tällä hetkellä juoksekaan (rustottomat polvet eivät kestä), on pakko vinkata maailman paras juoksumotivaattori mitä ehdin käyttää silloin muutama vuosi sitten. ZOMBIES, RUN! (Free) -sovellus laittaa liikettä lenkkeilijän töppösiin, sillä et todellakaan halua niskaan hengittävien verenhimoisten zombien saavan sinua kiinni. Ohjelma pyörittää taustalla kauhutarinaa ja on kerrassaan mahtava tapa lenkkeillä vähän erilailla. Voit unohtaa lintujen liverrykset pururadalla ja valmistautua juoksemaan henkesi edestä silloin kun zombit hyökkäävät.

Tarinallinen kauhujuoksuohjelma sopii vaihtelua ja pientä seikkailua kaipaaville, siinä sivussa tulee tehtyä myös ihan kunnon treeni. Tämän sovelluksen voi ladata ainakin adroidille ilmaiseksi, ja sitä varten tarvitsee luonnollisesti kuulokkeet lenkille mukaan. En ehkä lähtisi iltalenkille pimenevään metsään tämän kanssa :D On muuten myös oiva tapa saada se lopullinen kylähullun maine jos eläytyy liikaa ja kirkuu jännissä paikoissa pyrähtäen samalla juoksuun.


Mieheni käyttää treenisovelluksia vielä minuakin innokkaammin, joten kysäisin vielä häneltä aiheesta. Saku nimesi suosikikseen suomalaisen (tamperelaisen!) Training Apps -sovelluksen. Tämä pitää sisällään eri urheilijoiden laatimia viikko viikolta eteneviä treeniohjelmia. Sovelluksessa on sekä ilmaisohjelmia että maksullista sisältöä (osa tuotosta menee suoraan urheilijoille itselleen). Tällä hetkellä himotreenaajalla on meneillään aitajuoksija Noora Toivon kuuden viikon vatsalihasohjelma. Tämä kyseinen ohjelma on maksullinen (2,69e). Sovellus ohjaa käyttäjäänsä tekemään liikkeet oikein (joka liikkeestä on havainnollistava video) ja merkkiääni kertoo koska on aika vaihtaa liikettä. Hauska juttu että tämä kyseinen neitokainen kenen vatsalihasohjelmaa meillä suoritetaan on myös Akaasta eli kotikylän likkoja.


Oliko tuttuja? Jos on vinkata hyviä urheiluappeja niin antaa tulla, sovellusviidakosta on välillä vaikea löytää ne helmet. Erityisesti ilmaiset tai edulliset joogasovellukset ovat hakusessa.

Kommentit (21)

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

Olet ihan oikeassa että liikunta vaikuttaa, kun vaan saa sen säännölliseksi rutiiniksi :) Juoksu oli parhaimmillaan jumalaista ja pahimmillaan (eli useimmiten) s**tanasta :D Harmi sikäli että mä en välttämättä enää koskaan juokse näiden polvieni kanssa. Mut kyykyt onnistuu ;)

Kokeile Zombeja, se on huippu!

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

MutiNa

HeiaHeai on kyllä must treenien kirjaamiseen, jotta sitten voi fiilistellä vuoden vaihteessa kuinka monta lenkkiä on tehty tai kuinka monta kertaa kyykätty! (ja kun on tosi hifistelijä, niin totta kai on ensin sport tracker lenkillä, jotta saa kilometrin ynnä kilometrivauhdit ylös, josta ne sitten siirretään sykkeiden kanssa HeiaHeiaan...)

Yoogaia on kanssa tosi mainio vaikkei varsinaisesti ookkaan sovellus. Mutta toimii vuorotyöläisellä, jotta ei saa kirveelläkään salille. Niin voi jumpata, joogata ja harrastaa ties mitä muuta ohjatusti omassa olohuoneessa (ja vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu). Livetunteja en ole vielä sattuneesta aikataulusyystä kerenny kokeilemaan vaikka Yoogaiallu oonkin jo useamman kuukauden!

tuulituu

Mun uusi suosikkiappsi on Sworkit, perusversio on ilmainen ja jo siinä on tosi paljon vaihtoehtoja. Helppokäyttöinen ohjelma, voi valita haluaako tehdä lihaskuntoa, sykkeen kohotusta, venyttelyä tai pilatesta/joogaa. Ohjelmassa valitaan minuuttimäärä, jonka haluaa treenata ja sitten jokaista liikettä varten tulee sekuntikello ja selkeä ohje kuvan/videon mudossa, miten liike tehdään. Oon tykännyt tosi paljon, suosittelen testaamaan!

Roosa

Miulla sama diagnoosi toisessa polvessa, mutta lääkäri sekä ortopedi sanoi, ettei missään nimessä leikata / tähystetä. Hämmentävää? Noin 7 vuotta on tämän kanssa eletty ja vahvisteltu reisilihaksia ja kehonhuoltoa harrastettu aktiivisemmin niin on vaivat pysyneet suunnilleen poissa.

Itse vannon HeiaHeia!-appsin nimeen - siellä on gps ja tietty kaikki liikkumiset tulee sinne kirjattua ylös. Taisit itsekin käyttää sitä Liikkiksen aikaan?

Meri

Moi!

Kuuluin liikunnanvihaajiin vielä pari vuotta sitten, nyt mieli on muuttunut aivan täysin ja lenkki tai jooga kuuluu arkeen lähes päivittäin. Onneksi! Ihmeellistä miten paljon se vaikuttaa mielialaan ja jaksamiseen.

Juoksu oli varmaan melkein vuoden verran ihan hirveetä kidutusta ennenkuin tekniikka ja lihaskunto alkoi olla jossain tasapainossa. Itse sain lisää intoa treeniin Runtales-sovelluksesta, jossa juoksija on pääosassa kunnon länkkäri-leffan tyylisessä jännärissä. Tarinassa on haasteita joissa juostaan kovempaa tai hidastetaan, tarina myös mukautuu onnistumisten myötä. Vasta kaks ekaa jaksoa on saatavilla (ilmaiseksi) ainakin androidille. Tänä vuonna pitäis ilmestyä kokonaan! Täytyykin sitä odotellessa kokeilla toi zombijuttu. :)

Tsemppiä kyykkyihin!

Mulla on käytössä HeiaHeia, sinne saa myös näppärästi tallennettua lenkit ja sillä saa myös lenkin piirrettyä kartalle, merkittyä keski- ja maksiminopeudet, matkan jne. Myös painotaulukon saa tehtyä, ja sinne voi lisätä kavereita, joiden treeniviikkoja pääset myös seuraamaan ja joita voit kannustaa. :) Vuoden lopussa sieltä on sitten kätevä verrata koko vuoden tilastoja esimerkiksi edellisiin vuosiin. En tiedä joko heiaheia on kaikille tuttu, mutta tuli nyt mieleeni kun sekin taitaa olla suomalainen ja mielestäni kätevä perussovellus. :)

krista

Sports Trackerkin muuten on suomalainen ;)

Enemmän mä naureskelen "kaupunkihulluille" jotka hölkkäilee paikoillaan punasissa valoissa :D Täällä meillä ei naura ku oravat

JJomi

Appeina on käytössä kuntosalin oma sovellus, jonka kautta voi varata tunteja ja seurata treenimääriä ja Polar Loopin synkronointiohjelma :D Eli taidetaan mennä vähän hifistelyn puolelle... Jooga-appia en osaa sanoa, mutta itse olen nyt muutaman videon katsonut doyogawithme.com -sivulta ja ihan hyvältä ainakin ne on vaikuttanut :) Eikä sinne tarvitse edes rekisteröityä nähdäkseen videoita!

Ellan

PFT ( Personal Fitness trainer) on myös hyvä ja monipuolinen apsi. PFT:stä löytyy valmiita ohjelmia, treenejä ja liikkeitä, joista kaikista on video. Voi valita ainakin lihasryhmän, välineen tai lajin perusteella. Itse olen tehnyt mm. 30 min keskivartaloharjoitusta, kahvakuulatreeniä ja haaveissa on aloittaa juoksuohjelma :)

Laura

Yoga Studio app on loistava. Sopii vasta-alkajille kuin edistyneillekin. Valmiita harjoitusohjelmia löytyy 15min eteenpäin. Muistaakseni maksoi jokusen euron, mutta hintansa väärti. Ei suomenkielistä käännöstä, joten jos asanoiden nimet eivät aukea niin joutuu vilkuilemaan mitä ohjaaja tekee. Mutta ohjeet on selkeät.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Nelliinan vaatehuone -blogista tuttu Niina Tapojärvi on kenkäfriikki, lukutoukka ja innokas puutarhanhoitaja Pätsiniemestä. 1941 rakennetussa hirsitalossa asuvat hänen kanssaan aviomies, kaksivuotias tytär ja vanha kissa. Blogiin eksyy aiheita remontista, puutarhasta, käsitöistä, kokkauksesta sekä tietysti reissuja, tyyliä ja kauneutta. Niina uskoo, että punainen huulipuna pelastaa huonoimmankin hiuspäivän.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
Helmikuu
Tammikuu
2016
Joulukuu
Marraskuu
Lokakuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Huhtikuu
Maaliskuu
2015
2014
Joulukuu
Toukokuu
2013
2012
2011