Jo pelkästään työni puolesta olen kiinnostunut motivoinnista ja muutostarinoista.

On mahtavaa auttaa muita saavuttamaan omia tavoitteitaan!

On myös mahtavaa seurata ihmisiä ja kasvutarinoita työni ulkopuolella.

Haluan oppia ja kehittyä itsekin.

Voimme aina oppia toisiltamme jotakin uutta.

On kiintoisaa kuulla kokemuksia erilaisista muutosmatkoista ja nyt haluankin jakaa kanssanne erään inspiroivan muutostarinan, jonka koostin vanhaa työkaveriani jututettuani:

MYYNTITYKIN SPORTTINEN MUUTOS

Hieman päälle vuosi sitten heräsin jonkinnäköisestä horroksesta ja päätin ottaa itseäni niskasta kiinni: Aloitin treenaamisen. Halusin saada itseni lasten jälkeen takaisin hyvään edustavaan kuntoon, mutta lähinnä sellaiseen että olisin itseeni tyytyväinen, 36-vuotias Ketlin kertoo.

Olen kahden pienen pojan äiti. Teen pitkää päivää ja usein hyvin stressaavaakin myyntityötä isossa kansainvälisessä IT-alan yrityksessä. Olen lyhyt, alle 160 senttinen, joten jokaikinen ylimääräinen kilo näkyy kehossani selkeästi. Lasten jälkeen se ei tuntunut niin isolta jutulta - varsinkin kun avioliittoakin takana jo 14 vuotta. Mutta viimein havahduin, että jotakin on tehtävä.

Startti työnantajan tuella

Työnantaja sponssasi meille Lean in Five Weeks Challenge – viiden viikon treenit. Teimme HIIT/Crossfit - tyylisiä treenejä Tomi Kokon ja Markus Pöyhösen vetämänä; erilaisia harjoituksia omalla kehonpainolla, sprinttejä, lukematon määrä punnerruksia ja kyykyjä. Ruokavalio uusittiin. Kehosta lähtikin viiden viikon aikana viisi kiloa!

Kovalla treenillä ja puolison tuella tuloksiin

Treenit työnantajan tuella antoivat potkun persuuksiin: en löhöillyt enää koko ajan sohvalla TV:n ääressä, näin kropassani muutoksia ja halusin lisää! Jatkoin treenaamista LIFW face to face – ryhmässä ja sille tielle olen jäänyt. Sen verran iso elämäntapamuutokseni on ollut kokonaisuudessaan, että halusin vielä enemmän ja viime syksynä palkkasinkin tutun PT:n, jonka tiukassa puristuksessa vedän juuri minulle ja minun tavoitteisiin räätälöidyn kokonaisuuden parissa kesään asti.

Yksi konkreettisista voimatavoitteistani on vetää kesään mennessä 12 leukaa ja tehdä käsillä seisoen punnerruksia. Vielä kolme kuukautta sitten en vetänyt yhtään leukaa, nyt menee neljä. Kiloja on lähtenyt ja lihasta tullut tilalle. Vaaka ei kerro tässä vaiheessa koko totuutta, mutta vaatekoko on muuttunut vähän reilussa vuodessa M-L:stä S-kokoon. Jos mieheni ei minua tässä hommassa tukisi, en pystyisi tähän, sillä aika ja jaksaminen ei kaikkeen riittäisi, Ketlin huomauttaa.

Motivoivat muutokset

Nautin liikunnan tuomasta hiestä, treenikivusta ja endorfiinilatauksesta, Ketlin listaa. Nautin siitä, että huomaan ulkonäössäni muutoksia ja kehittymistä voimatreeneissä. Nautin siitä, että olen todistanut jaksavani juosta kolme puolimaratonia. Tough Viking – esterataseikkailu puolestaan oli mielettömän hauska, ei kuitenkaan hirveän haastava kokemus.

Eihän tämä ole aina ollut mikään ”rillutirallati hauskaa treenata” – kokemus. Edelleen joka kerta treeneihin lähtiessäni päätän, että nyt treenataan ja kunnolla. On jaksoja kun mikään ei oikein kiinnostaisi, ja silloin olenkin treenannut harvemmin. Ei treenin mitään pakkopullaa pidä olla. Ylikuntoa pitää myös varoa, eikä kroppaa saa rikkoa. Nuokin kerkesin alkuinnostuksessani kokemaan.

Tasapaino ennen kaikkea

Edelleen yritän löytää sitä oikeaa tasapainoa perhe-elämän ja omien tekemisieni välillä. Minulla on huono omatunto äitinä kun olen paljon poissa kotoa. Silti samalla koen olevani parempi äiti olemalla tyytyväisempi itseeni ja innostamalla omalla treenaamisella myös pikkumiehiänikin urheilemaan. Vaikka olen enemmän poissa kotoa treenaamassa kuin aikaisemmin, on tämän kaiken vaikutus ollut positiivinen myös parisuhteeseen.

Mitä sitten tapahtuu kun pääsen kesään mennessä tavoitteeseen? Onko tämä kaikki kuitenkin ihan liikaa? Kuinka pitkään jaksan näitä 5-6 treenikerran viikkoja? PT-treenit toki jossakin vaiheessa loppuvat, sillä ei minulla ole varaa omaan PT:hen pidemmän päälle. Onneksi olen kuitenkin löytänyt yhteisön, jossa jokaikinen on hurahtanut tähän urheilutyyliin ja elämäntapaan. Yhdessä treenifrendeinä tulemme varmasti vetämään kovia treenejä myös jatkossa!

WAU! Huikea muutos, kerta kaikkiaan! Hienoa Ketlin!

Hatun noston arvoinen suoritus, eikö?!

Mitä voimme ottaa opiksi tästä inspiroivasta muutosmatkasta:

  1. Hakeudu kannustavaan ja tavoitettasi tukevaan seuraan
  2. Jos haluat muokata kehoasi, tee konkreettisia muutoksia elintapoihisi
  3. Tee ahkerasti töitä tavoitteidesi eteen
  4. Muokkaa ajankäyttötapojasi
  5. Kuuntele kunnioittaen kehoasi ja itseäsi

NK

Ps. Muutostarinoita tulossa lisää myöhemmin! ;)

Kansikuva: Tomi Kokko

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Hyvinvointialalla ja HR-asiantuntijatehtävissä toimivan freelancerin,

Niina Koposen ajatusten virtaa, oivalluksia elämästä.

Unelmien toteuttamista ja merkityksellisen elämän luomista.