Divitan Hyvinvoinnin huippuvuosi 2016 tarjosi kuudennen viikon tehtäväksi säännöllisen syömisen opettelun.

Säännöllisen syömisen myötä verensokeri pysyy tasaisena ja saamme tasaisesti energiaa päivän puuhailuihin. Tämä auttaa painonhallinnassa, sillä usein säännöllisyys ateriaväleissä ennaltaehkäisee holtitonta syömistä. Itse ainakin tunnistan hyvin tämän ilmiön... :D

Olen tehnyt suuren ruokavalioremontin 2012-2013 terveydellisistä syistä, joten sinällään tämä ei ole uusi asia minulle. Opettelemalla opettelin tuolloin muun muassa syömään aamupalaa sekä pitämään ruokailuvälit noin kolmessa neljässä tunnissa.

Joskus kuitenkin arki hankaloittaa fiksun syömistavan toteuttamista. Näinhän se yleisestikin ottaen menee: Ei fiksu ja järkevä syöminen mitään rakettitiedettä ole. Usein se käyntäntöön vieminen ja uusien tapojen rutiiniksi, pysyväksi tavaksi saaminen on se ongelma.

Haastetta voivat säännöllisen syömisen toteuttamiseen tuoda pienet lapset omine tarpeineen sekä hektinen, epäsäännöllinen työ ja arki. Näin meilläkin.

Mitä sitten voisi tehdä, jotta säännöllistä syömistä voisi toteuttaa myös tällaisessa epäsäännöllisessä elämässä?

Tässä vinkkini säännölliseen syömiseen:

1. Tunnista ongelmakohtasi

Onko ongelmasi syömättömyys vai liiallinen napostelu? Jääkö aterioita syömättä ja sitten syöt illalla koko päivän edestä? Oireileeko kehosi: heikottaa, särkee päätä, voit pahoin?

Ongelman tiedostaminen on jo puoli voittoa.

2. Kuuntele kehoasi

Opettele tunnistamaan nälän tunne ja löytämään itsellesi sopivin ateriaväli. Napostelija voi sotkea nälän ja janon tunteet keskenään. Juo ensin vettä. Odota. Jos nälän tunne on ja pysyy, on aika syödä. Tasaisen ateriavälin löytämiseen oman kehon tuntemus on tärkeää: Opettele syömään pienen nälän tunteen ilmaantuessa. Älä odota sitä kiljuvaa nälkää, sillä silloin ajaudumme herkästi ylilyönteihin.

3. Varustaudu ennakoiden

Pidä liikkeellä ollessasi laukussasi hätävaraevästä: pähkinöitä, hedelmiä tai muuta helppoa, huoneen lämmössä säilyvää ruokaa. Pidä terveellistä ruokaa helposti saatavilla etenkin jos olet kiireinen ja tapasi on ”syödä lennossa”. Näin vältyt nälkäisenä tehdyiltä herkkuostoilta sekä pinnan kiristymiseltä.

4. Suunnittele päiväohjelmasi ruokailut huomioiden

Jos arki on kiireistä, voi olla aiheellista käyttää muistutusta vaikkapa puhelimessa. Ruoka-aika NYT! Pidä kiinni ruoka-ajoista, sillä tarvitset säännöllisesti polttoainetta päivän touhuihin. Älä buukkaa tapaamisia tai tekemisiäsi liian ahtaalle. Opettele sanomaan ei aikasieppareille. Napostelijan puolestaan kannattaa koostaa syömiset isommiksi kokonaisuuksiksi, ja opetella tauottamaan syömiset, jotta kehokin saa lepoa välillä mässäilyltä.

5. Totuta keho pikku hiljaa

Uusien tapojen opettelu ja niihin tottuminen voi viedä aikansa. Useita viikkoja. Jopa kuukausia. Jos esimerkiksi aamupalan syöminen tuntuu vieraalta, työläältä tai jopa oksettavalta, totuta kehoasi vaikka vain suupala kerrallaan. Lisää ruokamäärää vähän kerrallaan. Vaikkapa yksi ruoka-aines kerrallaan. Pääasia, että syöt jotakin.

Näitä keinoja hyödynsin, kun muutin elintapojani säännöllisemmäksi. Todistetusti toimii!

Millaisin keinoin sinä olet toteuttanut säännöllisen syömisen arjessasi?

NK

Kommentit (2)

Sari Kristiina
Liittynyt30.8.2015

Hei! En ole koskaan ollut napostelija, ylipainoinen tai muuten kovin epäterveellisesti elänyt. Mutta ruokailutavoissa on ollut parantamisen varaa, vihanneksia ja hedelmiä enemmän sekä ruokailuvälit olleet hiukan hukassa. Kuukausi sitten ryhdyin pitämään ruokailuvälit 3-4 tunnissa ja mietin oikeasti mitä syön. Vatsani takia pyrin myös käyttämään gluteenittomia tuotteita. Klo 18-19 jälkeen vain hedelmiä! Ilta-/saunasiiderit jätin kokonaan pois. Ja paras seuraus on ollut hyvät yöunet. Yleensä olen nukkunut muutamana iltana viikossa hyvin , ja loput valvonut. Nyt olen kuukauden sisään nukkunut muutamaa yötä lukuunottamatta todella hyvin, vähintään 6 tuntia/yö. Iltasyöminen (ja juominen) selkeästi vaikuttaa minun kohdallani yöuniin. Elämänlaatu parani pienellä muutoksella, suosittelen muillekin.

Niina Koponen
Liittynyt22.9.2015

Hienoa! Mukava kuulla elämänlaadun paranemisesta! :)

Saman todennut, että usein ne pienet arkiset muutokset ja tietoiset valinnat riittävät hyvinvoinnin lisäämiseksi. Aina ei tarvita mitään radikaalia, isoa elintapojen muutosta!

Niina :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Hyvinvointialalla ja HR-asiantuntijatehtävissä toimivan freelancerin,

Niina Koposen ajatusten virtaa, oivalluksia elämästä.

Unelmien toteuttamista ja merkityksellisen elämän luomista.