Kirjoitukset avainsanalla reklamaatio

Olen tehnyt asiakaspalvelutyötä noin 30 vuotta. Olen huono reklamoimaan. Kehuminen on helpompaa! Pääasiassa olen saanut hyvää palvelua, tai ainakin neutraalia. Nykyäänhän ei välttämättä asioidakaan ihmisten kanssa kuin kassalla. Tavarataloissa, vaate- ja ruokakaupoissa "saa olla aika rauhassa".

Olen muutaman kerran elämässäni antanut palautetta, kirjallisesti. Vuosia sitten erään tavaratalon kassalla meni hermot kahteen nuoreen kassaneitiin. Heillä oli kovasti keskenään kerrottavaa viikonlopun tapahtumista, myös silloin kuin minua palveltiin. En voi sietää sellaista, että kassa kälisevät keskenään, kun asiakkaita on paikalla. Etenkään, jos he kälisevät henkilökohtaisista asioistaan. Tänä keväänä laitoin erääseen ruokakauppaan viestiä, että vaihdan kauppaa, jos ostoskärryjä ei pestä. Hiekkakerros kärrynpohjalla ei houkuta laittamaan sinne ruokatarvikkeita. (Kärryt olivat ko. kunnossa useita viikkoja). Samassa viestissä kyllä sitten kehuin kaupan henkilökuntaa. Vastauksen sain pian, ja lupasivat kärryt pestä. Ja onhan ne nyt siedettävämmät.

Reklamointi on jotenkin niin vaikeaa. Koen, että narisenko turhasta. Itse asiakaspalvelutyötä tekevänä myös yrittää ymmärtää. Joskus kyllä ymmärrys ei riitä. Vappuna menin ruokakauppaan, ja ajattelin ostaa munkkeja. Olin paikalla noin 20 minuuttia ennen sulkemisaikaa. Munkit löysin, mutta vaan ei ollut pihtejä. Kysyin ohikävelevältä myyjältä, josko pihtejä olisi saatavilla. Vastus oli: Ei ole, ne ovat jo pesussa. Tämän jälkeen myyjä jatkoi matkaansa. Jäin aivan hölmistyneenä katsomaan häntä. Munkit sain, kun hain hedelmäpussin ja keräsin sen avulla munkit pussiin. Ei mielestäni kyllä ollut parasta näyttöä asiakaspalvelusta. Mutta enpä sitten saanut asiasta valitettua.

Samaisessa kaupassa olen lopen kyllästynyt kassahenkilöön, jolla on aikaa supatella asiakkaiden kanssa. Nimenomaan supatella, ilmeisesti henkilökohtaisia asioita. Kyseinen henkilö ei välttämättä edes katso minua palvellessaan, kun juttelee tuttunsa kanssa, jompaan kumpaan suuntaan jonoa. Eikös tämäkin olisi ihan reklamaation paikka, etenkin kun tämä sama kaava toistuu usein?

Viime viikolla kävimme tyttäreni kanssa kenkäostoksilla kaupassa, missä ulkomaalaistaustainen henkilö palveli meitä. Huonompi homma oli, että hän ei selkeästikään puhunut suomea eikä myöskään ymmärtänyt. Hän lähti etsimään meille toista kokoa, mutta hän katosikin jonnekin :). Siihen sitten jäimme seisomaan hyllyjen väliin, kunnes suomalainen rouva tuli auttamaan meitä. Hienoa, että työllistetään erilaisen tausta omaavia henkilöitä, mutta kyllä minä oletan saavani suomessa suomenkielistä palvelua. 

Olen pyrkinyt hyviä asiakaspalvelijoita kehumaan, etenkin nuoria, jotka ottavat ensiaskelia työurallaan. Mikäpä muu heitä kannustaisi kuin suora positiivinen palaute. Ehkä vielä joskus opin antamaan myös sitä rakentavaa palautetta. Mikään ei voi muuttua, jos ei asiasta kerrota.

Oletko sinä reklamoinut, tai kiinnitätkö huomioita asiakaspalvelun laatuun? Pitäisikö asiakkaan puuttua epäkohtiin vai niellä saamansa huono palvelu? Onko se turhasta narisemista?

SK

 

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Kahden poismuuttaneen nuoren äiti, erään miehen naisystävä. Oman äitini sanoja lainatakseni: "Sarin elämästä tulee väkisinkin mieleen sana tuulitunneli." Paljon on sattunut ja tapahtunut, hyvässä ja pahassa. 

Kirjoittelen elävästä elämästä, ilman punaista lankaa, asioista suoraan niiden oikeilla nimillä.

 

Blogiarkisto

Kategoriat