Minulla alkoi muutaman viikon loma koska hotellimme on kiinni lattiaremontin vuoksi.  Mikä olisikaan parempi tapa aloittaa loma, kuin jokavuotinen tyttöjen kalareissu! Tällä kertaa matkaseurueeseeni kuului ystäväni sekä yhtiökumppanini Heidi sekä pikkusiskoni Henna.

Meidät kutsuttiin Ruotsiin Kengis Bruk Salmon Lodgelle perhokalastamaan lohta ammattioppaan ohjeistuksella. Paikka on alunperin rakennettu 1646 ja toimii nykyään ns. kalastus lodgena. Yleensä paikalle saapuu n. kuuden hengen ryhmä kalastamaan viikoksi. Heitä odottaa upea hirsitalo, ammattikalastusopas sekä mielettömät puitteet! Täältä voitte käydä lukemassa paikasta lisää.

Ylläkseltä ajaa Pajalaan noin tunnin, joten kovin pitkästä matkasta ei ole kyse. Lähdimme noin puolenpäivän maissa ja saavuttuamme paikalle purimme kauppakassit keittiöön ja vaihdoimme kalastuskamppeet päälle. Ilma oli yllättävän lämmin, jotakuinkin +15 astetta ja pilvinen. Erinomainen siis kalastukseen! Kengis Brukilla on 2,5 km yksityistä vesialuetta suoraan lodgen edessä.

Saavuttuamme kalastuspaikalle oppaamme Aslak Lund opetti meille, miten kahden käden lohivapaa käsitellään. Kalastamme Hennan kanssa yhden käden vavoilla yleensä harjusta ja taimenta, joten meillä olikin kova työ oppia miten isolla, pitkällä ja kahden käden vavalla sitä perhoa oikein heitetään. Heidi ei ole perhokalastusta aikaisemmin kokeillut, mutta hän oli luonnonlahjakkuus! Siellä me sitten kolme naista heittelimme perhoa ja samalla ympärillä hyppi isoja lohia. Fiilis oli mieletön! Unohdin kaikki työhuolet ja keskityin vain uuden oppimiseen ja nautin täysin sydämin päivästä ystävien kanssa. Kävin välillä kokeilemassa omaa vapaa alempana kivien kohdalta ja nappasinkin elämäni ensimmäisen lohen!! Kokoa sillä oli 10cm ja väsytysaika 2sek. WAU!

Noin tuntia myöhemmin joimme nokipannukahvit rannassa ja palasin jokeen isompi lohi kiikarissa. Seisoin pitkällä joessa ison kiven päällä kun yhtäkkiä lohi hyppää metrin päässä minusta. Olin yhtä aikaa innoissani ja säikähtänyt, miten tuollainen iso kala tulee näin lähelle. Yritin heittää perhoa kalan uimaan suuntaan, mutta turhaan. Seuraavaksi kala pyöri Hennan edessä ja jatkoi matkaa kohti rantaa. Aslak huomasi kalan rannassa ja käveli kohti sitä, nappasi pyrstöstä kiinni ja veti rantaan. Siinä vasta ihmettelemistä olikin! Pian selvisi, ettei kalan käytös ollut mitenkään normaalia ja Aslak tutki kalan sairauksien tai jonkin vamman varalta. Kala vaikutti terveeltä ja se päästettiin takaisin uiskentelemaan. Saattoi vain olla väsynyt ja hieman koordinaatit sekaisin.

Vaikka näimme valtavan paljon isoja lohia, emme onnistuneet sellaista nappaamaan, minun 10cm jättiläisen lisäksi. Lohen kalastaminen onkin erittäin haastavaa eikä aina vain tule kalaa. Päivä on mielenkiintoinen, hauska ja opin valtavasti!

Palasimme lodgelle noin klo 19 ja otimme lasit 2010 vuoden rieslingiä. Kippistimme päivälle ja aloitimme illallisen valmistamisen. Illan menu oli paahdettuja kuningasravun jalkoja, uusia perunoita, mätimousse, saaristolaisleipää sekä paahtoleipää. Saimme vielä illallis vieraiksi vanhat  ystävät Pajalasta lastensa kanssa<3

Herkut pöydässä!
Kattaus

Seuraavana aamuna söimme hyvin ja kävimme vielä kalassa. Opit olivat tulleet jäädäkseen ja heittäminen sujui huomattavasti paremmin. Saalis jäi jokeen, mutta reissu oli varmasti yksi parhaista kalastus reissuista! Ainoa asia jota kaduin, oli se, että emme jääneet toiseksi yöksi. Ensi kerralla sitten!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa

Pariskunta Ylläsjärveltä, Lapista. Sirly on yrittjänä Boutique hotellissa Aurora Estatessa ja Aleksi rakentaa puusta, jäästä ja lumesta. Seuraa meidän arkea sekä oman kodin rakentamista. Perheessä myös 8 vuotias Alaskanhusky Viivi.