Kirjoitukset avainsanalla arkiruoka

Kun syysillat pimenevät, on helppoa käpertyä sohvannurkkaan herkkujen kanssa. Ilmiö näkyy sitten viimestään vuodenvaihteessa pikadiettien ja elämänmuutosten ruuhkana.

Olen löytänyt muutaman pienen kikan, joiden avulla tulee ihan huomaamattaan syötyä terveellisesti ilman suurta vaivaa. Muun muassa näiden avulla painoni on pysynyt suunnilleen samana koko aikuisikäni.

Nämä vinkit eivät ole mitään rakettitiedettä, ja suurin osa niistä lienee itsestäänselvyyksiä monelle:

1. Ota pienempi lautanen

Erityisesti buffet-ruokailussa mutta myös ihan tavallisella aterialla tulee helposti täytettyä lautanen kukkuroilleen, vaikka nälkä lähtisi vähemmälläkin. Jos syön yksin, otan mieluummin pienemmän lautasen kuin ison. Näin annoskoko pienenee ihan itsekseen.

Minulla nimittäin osa ruoasta ei mene nälän tyydyttämiseen vaan syön vain huvin vuoksi, koska ruoka on niin hyvää. Monesti huomaan, että nälkä on lähtenyt jo pienen lautasellisen jälkeen.

2. Juo ennen ateriaa lasi vettä

Yritän juoda vähintään pari litraa vettä päivässä. Sen lisäksi että vesi on monella tapaa hyväksi keholle, se myös täyttää kätevästi vatsalaukkua.

Toisinaan yritän juoda ennen ateriaa ensin lasillisen vettä. Silloin ihan fysiikan lakienkin mukaan vatsaan mahtuu vähemmän kaloripitoista ruokaa.

Samoin töissä, jos on kiire enkä pääse juuri silloin syömään kun nälkä iskee, yritän juoda muutaman kulauksen vettä. Sen avulla jaksaa ruokataukoon asti.

3. Täytä puolet lautasesta kasviksilla

Yritän itse noudattaa lautasmallia, jossa puolet lautasesta on täynnä mieluiten tuoreita kasviksia.

Vanha neuvo, mutta pitää edelleen paikkansa ja toimii täydellisesti. Kun syö ensimmäiseksi puoli lautasellista kasviksia, mahaan mahtuu vähemmän kaloripitoisia, raskaampia ruoka-aineita kuten perunaa tai pastaa.

4. Käytä pakastevihanneksia

Terveellisen ruokavalion perusta ovat kasvikset, joita virallisten suositustenkin mukaan pitäisi syödä puoli kiloa eli noin viisi omaa nyrkillistä päivässä.

Joskus este kasvisten käytölle on aika. Siksi ostan usein kaupan valmiita pakastevihannes tai -juuressekoituksia.

Valmiiksi pilkottuina ne ovat superhelppo tapa lisätä ruokaan kasviksia, ja myös asiantuntijoiden mukaan pakasteissa vitamiinit säilyvät oikein hyvin.

5. Varaa laukkuun terveellistä välipalaa

Minulla on aina käsilaukussani pähkinöitä, usein myös hedelmiä sekä välipalapatukoita. Näiden avulla pystyn välttämään sen iltapäivän kriittisen hetken, jolloin maha kurnii ja seuraavaan ateriaan on vielä pitkä aika.

Ilman terveellisiä välipaloja sorrun helposti ostamaan töiden jälkeen kotimatkalle mitä tahansa. Kun menee kauppaan nälkäisenä, välipalan terveellisyys ei ole ensimmäiseksi mielessä.

6. Keskity ruokailuun

Olen viime aikoina yrittänyt keskittyä ruokailuun. Se tarkoittaa, että en lue ruokapöydässä vaikka söisin yksin, vaan istun rauhassa pöydän ääressä ja maistelen sekä tuoksuttelen ruokaa.

Jos tekee jotain muuta samalla kun syö (esimerkiksi napostelee telkkarin ääressä) on helppoa syödä enemmän kuin tarvitsisi. Sitäpaitsi ruokailu on kokonaisvaltainen nautinto, kun keskittyy siihen, mitä tekee.

Miten sinä syöt näin syksyisin?

P.S. Muistathan osallistua arvontaani jättämällä kommentin blogipostaukseen viimeistään ensi sunnuntaina 10.9. klo 21 mennessä. Voit voittaa lähes 50 euron arvoisen paketin tuoretta, käsintehtyä kosmetiikkaa!

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (6)

Babette

Jos juot ennen ruokailua lasillisen vettä, laimenevat vatsahapot ja ruoka ei sula kovin hyvin. 

MiiMiia

Syysiltoina herkut kyllä kieltämättä enemmän houkuttelee! Pitäisi varmaan vaihtaa jäätelöannos jugurttiin ja marjoihin kun nekin ovat nyt parhaimmillaan. :)

Vierailija

Hyvä bloggari,

nämä ohjeet ovat varmasti toimivia sinulle, ehkä muillekin. Mutta mitenkään uusia oivalluksia ne eivät ole, enkä ole varma ovatko lehden lukijat  kiinnostuneita itsestäänselvyyksistä kokemusasiantuntijan näkökulmasta. Lukisin mielelläni aikuisen kirjoittajan blogia, joka ei ole omien iho- tai vatsaongelmien kuvausta ja niiden besserwisser-tyyppistä ratkomista vaan kykenisi tavoittamaan laajempia kokonaisuuksia oman navan ulkopuolelta. Arvostan rohkeuttasi tuoda asioita esiin, mutta oikeasti, ne eivät saavuta sitä tasoa joka olisi yleisemmin kiinnostavaa. Toivon menestystä elämääsi, poistun nyt tästä blogimaailmasta. 

Aino Pajukangas
Liittynyt9.9.2015

Hyvä vierailija, mielipiteesi on mielenkiintoinen ja herätti monenlaisia ajatuksia. Mielestäni teit täysin oikean päätöksen poistua blogimaailmasta.
Ennen kuin alat lähettelemään kriittisiä kommentteja lifestyle-blogeihin, kannattaisi hieman perehtyä siihen, mikä on lifestyle-blogi. Lifestyle-blogi kun nimen omaan käsittelee erilaisia ilmiöitä kirjoittajan oman elämän kautta.
(Jo Wikipediakin tietää, että "lifestyleblogi on henkilökohtainen, päiväkirjamainen tyyliblogi. Blogissa käsitellään kokonaisvaltaisesti henkilön elämäntyyliä: muotia, vapaa-ajanviettoa, musiikkia, matkailua, ihmissuhteita, sisustamista, matkailua ja ruokakulttuuria.")
Tämän blogin tarkoitus on tarjota lukijoille vertaistukea, iloa tai hyötyä omaa elämäämme koskevien oivallusten ja kokemusten kautta.
Blogin kommentit ovat tämän harrastuksen suola ja pippuri. Rakentavista kommenteista saamme itsekin usein iloa ja uusia ajatuksia.
Sen sijaan tämäntyyppisten kriittisten kommenttien kohdalla toivoisimme vain, että joku edes joskus uskaltaisi kommentoida suoraselkäisesti omalla nimellään. 
Toivottavasti sinulle sentään tuli parempi olo, kun sait kertoa mielipiteesi tänne blogiini?
Hyvää jatkoa sinullekin! Suosittelen, että pysyttelet tutumpien median lajityyppien tai esimerkiksi vakamielisen kirjallisuuden parissa :)

Kirjoitan blogia 13-vuotiaan tyttäreni kanssa: Sulassa sovussa

Blogimme myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Viime aikoina töissä on piisannut puuhaa. Onneksi on sellaisia helppoja, nopeita ja maistuvia arkireseptejä kuin tämä tonnikalapasta.

Resepti on alun perin peräisin tv-toimittaja Pirkko Arstilan keittokirjasta, jossa sitä kehutaan taatusti lapsille maistuvaksi. Niin se onkin, vaikka muuntelenkin sitä hieman joka kerta. Pirkon ohjeen mukaan kerma pitäisi esim. olla vuolukermaa, mutta itse käytän ihan tavallista.

Tällä kertaa arkiruoka syntyi muutamasta perusaineksesta:

  • 1 iso tai 2 pientä sipulia
  • 1 iso paprika
  • 2 purkkia tonnikalaa öljyssä (itse käytän aina MSC-merkittyä tonnikalaa, jotta delfiinit eivät kuole turhaan)
  • purkillinen tomaattikastiketta
  • purkillinen ruokakermaa
  • oreganoa, mustapippuria, (paprikajauhetta)

Kastikkeen valmistaminen on oikeasti melkein lasten leikkiä! Tein siitä kuitenkin videon kanavallemme YouTubeen:

 

  • Pilko sipuli ja paprika
  • Kaada tonnikala öljyineen pannulle
  • Lisää pilkottu sipuli ja sen jälkeen hetken kuluttua paprika
  • Kaada joukkoon tomaattimurska
  • Lisää mausteet
  • Lisää lopuksi ruokakerma, anna muhia hetken
  • Tarjoa tuoreen salaatin, justoraasteen ja pastan kera

Millainen on sinun helpoin ja nopein arkiruokareseptisi?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin | Snapchat (Aino): @ainomarja

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kauppojen hyllyt pullistelevat uutuustuotteita. Tuntuu, että joka kerta kun teen isot ruokaostokset, kaupassa maistatetaan tai lehdissä kirjoitetaan uudesta, mullistavasta super-ruoasta, jota on tietenkin ihan pakko kokeilla!

Tiesitkö, että ruoka- ja juomayritykset oikeasti kisaavat siitä, kuka kehittää vuoden parhaan elintarvikkeen? Kilpailun nimi on Vuoden Suomalainen Elintarvike, ja sen yleisöäänestys on juuri tänään alkanut!

Minulla oli ilo ja kunnia olla mukana raadissa, joka valitsi finaaliin päässeet tuotteet 50 kilpailuun osallistuneen joukosta. Raati tapasi, maisteli ja arvioi kilpailutuotteita yhden aamupäivän ajan ja teki vaikeita valintoja.

Nämä seitsemän tuotetta me valitsimme kisan viimeiselle kierrokselle, ja nyt on sinun vuorosi. Kuka tahansa voi äänestää lempparituotettaan kilpailun voittajaksi täälläÄänestysaika päättyy 27.4.2017, ja voittaja julkistetaan 16.5.2017.

Apetit Tuorekset, Sienestäjän pannuvihannes 
Todellinen arjen helpottaja, joka innostaa ja auttaa kokkaamaan kasviksista, kun niitä ei tarvitse kuoria ja pilkkoa itse. Maistuvia sieniä sisältävä sekoitus vetoaa erityisesti metsän antimia arvostaviin suomalaisiin.

Linkosuon Leipomon uunipaahdettu RuisLastu sour cream & onion
Yhtä ohuita ja rapeita kuin perunalastut, mutta rukiinen vaihtoehto sipsihyllylle! Perunalastuista lainattu sour cream -maku toimii myös ruislastussa. 

Chipstersin Hyvä Apaja uunivalmis, ruodoton kirjolohifilee paistopussissa, pippuri
Maistuvaa kirjolohta lautaselle ilman perkausta ja kalan käsittelyä. Tarjoaa vaihtoehdon norjalaiselle lohelle. Paistopussissa kirjolohi kypsyy herkullisen meheväksi.

Pramian Kelkka drinkkisekoitus
Raikas juomasekoitus valmiina muovipullossa. Täysin kierrätettävä pullo valmistetaan suomalaisista kierrätysmuovipulloista oman tuulivoimalan energialla. 

HK:n Maakarit® Nürnbergin Günther grillimakkara 
Suomalaiseen makkaraan on tuotu kansainvälinen maku kotimaisin voimin. Street food -trendin inspiroima kotikokki voi valmistaa Güntheristä vaikkapa herkullisen hodarin.

Leivon Leipomon Jyväjemmari ruissiemenkuivaleipä
Näkkileivän uutta sukupolvea edustava tuote. Maistuu hyvältä ja säilyy hyvin. Plussaa myös lisäaineettomuudesta. 

Gold & Green nyhtökaura nude 
Ohittamaton suomalainen ruokainnovaatio maistuvassa muodossa. Nyhtökaura on madaltanut kynnystä kokeilla uudenlaisia raaka-aineita ruuanlaitossa. 

Ovatko nämä tuotteet sinulle tuttuja? Onko pääsiäisen ohjelmassasi kokkailua ja herkuttelua vai jotain aivan muuta? Ihanaa pääsiäistä kaikille blogimme lukijoille!

Kilpailutuotteiden arvioiminen oli sekä hauskaa että haastavaa. Raadissa olivat mukana minun lisäkseni juontaja ja ruokakirjailija Vappu Pimiä (vas.), toimialapäällikkö Pekka Heikkilä Elintarviketeollisuusliitosta, Citymarket-ketjun johtaja Johanna Kontio, S-kokeilukeittiön  tuoteasiantuntija Anni Puurunen ja toimialapäällikkö Elisa Piesala Elintarviketeollisuusliitosta.
Kilpailutuotteiden arvioiminen oli sekä hauskaa että haastavaa. Raadissa olivat mukana minun lisäkseni juontaja ja ruokakirjailija Vappu Pimiä (vas.), toimialapäällikkö Pekka Heikkilä Elintarviketeollisuusliitosta, Citymarket-ketjun johtaja Johanna Kontio, S-kokeilukeittiön  tuoteasiantuntija Anni Puurunen ja toimialapäällikkö Elisa Piesala Elintarviketeollisuusliitosta.


// Postauksen tuotekuvat: Apetit, Linkosuon Leipomo, Chipsters, Pramia, HKScan, Leivon Leipomo ja Gold & Green. //

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin | Snapchat (Aino): @ainomarja

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Meidän perheessä on jo pitkään testailtu innolla kiinnostavia lihankorvikkeita. Ne kelpaavat myös perheen sekasyöjille. Omasta mielestäni on ylellistä, että kuivan soijarouheen, linssien tai papujen lisäksi kasvissyöjille on tarjolla helppoja, maukkaita vaihtoehtoja proteiininlähteeksi.

Ihan ensimmäisellä kerralla tein nyhtökaurasta "lihapullia" mutta myöhemmin olen käyttänyt sitä usein myös wok-ruoissa.

Trendituotteen pääraaka-aineet ovat vesi, kaura, herneproteiini ja härkäpapuproteiini. Siitä on olemassa kolme makuvaihtoehtoa: maustamaton nude, kaffirlime-seesami-inkivääri ja tomaatti-savupaprika-lehtipersilja. 

Käytimme "lihapulliin" maustamatonta versiota ja nuudeli-wokiin kaffirlime-seesami-inkivääri -makua. Wokissa lisäsimme nyhtiksen ruokaan kypsennyksen loppuvaiheessa, lihapullia valmistettaessa taas raastoin kylmät nyhtökaurakokkareet raastinraudalla hienommiksi ja lisäsin taikinaan korppujauhoa sekä munaa.

"Lihapullat" maistuivat kyllä perheelle, vaikka kuopus suhtautui niihin aluksi epäluuloisesti. Wok-ruoka miellytti meitä vielä enemmän, sillä voimakkaampi mausteseos peitti sopivasti alleen kauramaisen maun.

Omasta mielestäni nyhtökaura maistuu ja tuntuu suussa aivan samalta kuin nyhtöpossu. Perheenjäsenet väittävät toista. He sanovat, että olen välttänyt punaista lihaa jo niin kauan, etten enää muista miltä se maistuu. Heidän mielestään nyhtiksen naturell-versiosta puskee läpi kauran maku.

Nyhtökauran ravintosisältö / 100 grammaa

  • Energia: 853 kJ / 204 kcal
  • Proteiini: 31,2 g
  • Hiilihydaatit: 7,5 g
  • Rasva: 4,9 g
  • Suola: 1,3 g

Valion Mifu, on "sulamaton raejuusto". Itse en täysin tajua, miksi sitä markkinoidaan vegebuumin kyljessä. Sehän ei ole vapaa eläinperäisistä raaka-aineista, sillä se tehdään maidosta.

Mifua on ainakin kolmea makua: neutraali Original, Välimeren tomaatti ja Meksikon pippuri. Pakkauksessa on rakeiden mukana maustekastike. Meillä käytettiin välimeren tomaatin makuista mifua intialaistyyppiseen Palak paneer -kastikkeeseen, jota popsimme riisin ja salaatin kera.

Jäin miettimään, että Mifu on jotenkin hassu tuote. Raejuusto ajaisi mielestäni saman asian, jos sen lisäisi vasta valmiiseen ruokaan. Mifu-soosi oli ihan mukiinmenevää, vaikka perhe ei ruokarakeita kastikkeen seasta juuri maistanutkaan.

Mifu sisältää 100 grammassa

  • Energiaa: 371 kJ / 88 kcal
  • Proteiinia: 14 g
  • Hiilihydraatteja: 1,3 g
  • Rasvaa: 3 g
  • Suolaa 1,2 g

Härkis tuli markkinoille aikoinaan suurella kohulla, ja olin siitä hyvin iloinen. Sen saapuessa tuntui, että kasvissyöjää todella hemmotellaan vaihtoehtojen runsaudella!

Härkis on härkäpapuvalmiste, jota voi käyttää ruuanlaitossa paistetun jauhelihan tapaan. Se lisätään ruokiin kypsennyksen loppuvaiheessa.

Teimme härkiksestä ensimmäisellä kerralla tomaatti-oliivikastiketta, jota söimme perunoiden kanssa (vaikka siitä pitikin tulla pastakastike). En tiedä, oliko käyttämämme kastikkeen makuyhdistelmä voimakkaampi kuin nyhtökauran kohdalla, mutta härkiksen maku tuntui tomaattikastikkeessa lempeältä. Siitä ei maistunut mitenkään läpi papu, ja se tuntui suussa pehmeän lihamaiselta.

Toisella kerralla käytin härkistä makaroonilaatikkoon. Ruoka onnistui ihan kivasti, mutta omimmillaan härkis on mielestäni kastikkeissa.

Härkiksen ravintosisältö / 100g

  • Energia: 888 kJ / 212 kcal
  • Proteiini: 17 g
  • Hiilihydraatit: 13 g
  • Rasva: 9 g
  • Suola: 1,5 g

K-kauppojen pakastealtaista löytyy Oumph-kasvisproteiinia, mutta itse innostuin kokeilemaan sitä vasta tänä syksynä.

Ruotsalainen Oumph on soijapohjainen kasviproteiini. Sitä myydään erimuotoisina paloina ja suikaleina, sekä maustamattomina että maustettuina

Meillä käytettiin kebab-maustettuja suikaleita wrapeissa lihan korvikkeena. Siihen ne sopivat erinomaisesti.

Oumph muistuttaa mielestäni häkellyttävästi lihaa, ainakin voimakkaasti maustettu kebab-versio. Siinä ei ole minkäänlaista soijan sivumakua.

Oumphissa on 100 grammassa

  • Energia: 300 kJ / 70 kcal
  • Proteiini: 17 g
  • Hiilihydraatit: 0 g
  • Rasva: 0,5 g
  • Suola: 0,6 g

Aikaisemmin olen kokeillut myös qvornia, joka on sieniproteiinipakaste. Sitä saa sekä rouheena että eri kokoisina paloina.

Kokeilujakson perusteella uskon, että jatkamme qvornin käyttöä ja ostamme jatkossa myös oumphia sekä härkistä, Nyhtökaura taitaa jäädä hyllyyn voimakkaan kauran maun vuoksi.

Oletko sinä kokeillut kasvisproteiineja? Mistä pidät eniten?

Kommentit (7)

Anni // Annimok

Kiitos tästä! Tosi hyvä postaus ja kattava arvostelu.

Härkistä on tullut jo testattua ja havaitsin sen toimivaksi juurikin kastikkeissa. Itse tein siitä myös erittäin onnistunutta lasangea! Nuo muut ovat mietityttäneet ja tietysti nyhtökaura kiinnostanut lähinnä kohun vuoksi... Tuo oumph on ihan uusi tuttavuus ja pitää testata, mutta mifurakeista olen ihan samaa mieltä kanssasi; varmasti ihan ok hyviä, mutta raejuustoa nyt on iät ja ajat lisäilty lämpimpien ruokien kupeelle (ja sekaan) ja lehmänmaitotuotteesta on vegeys kaukana.

Olen itse pääasiassa täysin kasvissyöjä, mutta käytän maitotuotteita ja syön välillä kalaa. Kanaa ja lihaa en ole syönyt yli kymmeneen vuoteen. Olen käyttänyt tähän asti lähinnä soijarouhetta ja juustovalmisteita tuhdittamaan ruokia, mutta härkis jäi suosikkeihin ja monta asiaa on vielä testaamatta!

Sannapas

Härkiksestä saa hyvän kaalilaatikon. Sopii mun mielestä siihen paremmin kuin soijarouhe, jota ennen käytin.

Aino Pajukangas
Liittynyt9.9.2015

Kappas! Minä kokeilin kaalilaatikkoon nyhtökauraa (raastettuna) ja sekin oli ihan ok. Ensi kerralla täytyy kokeilla tuota härkistä. Tosin luulen, että parhaiten kaalilaatikkoon sopisi qvorn-jauhe. Se on sopivasti (esim. grillimausteella) maustettuna aivan kuin jauhelihaa paitsi että se ei ole rasvaista.

Kirjoitan blogia 13-vuotiaan tyttäreni kanssa: Sulassa sovussa

Blogimme myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin

Minna M

Kiitos vinkeistä! Me olemme testanneet Mifua. Samat ajatukset sen suhteen. Tuntui vähän turhalta tuotteelta, kun on jo raejuusto. Härkistä löytyy jääkaapista, mutta en ole vielä päättänyt mitä siitä tehdään. Emme ole kasvissyöjiä, mutta haluamme vähentää lihansyöntiä. Mukavaa viikonloppua!

Az

Härkiksestä tulee kelpo pihvejä, Mifu on outo ja tarpeeton tuote, nyhtistä ei edelleenkään saa mistään.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestintäkonsultti. 13-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää keski-ikäisen ja teinin elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin!
Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
2016
2015

Kategoriat

Instagram