Kirjoitukset avainsanalla Jooga

Merkittävä osa suomalaisista tekee istumatyötä ja kärsii kroonisista niska-hartiaseudun kivuista. Niin minäkin aikaisemmin.

Yritin etsiä jos jonkinlaisia selän venytysasentoja, vaihtelin työtuolin säätöjä ja kokeilin myös sähkötyöpöytää. Kaikesta huolimatta selkää särki. 

Työfysioterapeutti huomautteli alkavasta kumarasta asennostani. Siihen löytyi apu vasta, kun kiinnitin huomiota lantion seudun kireyksiin. 

Personal trainerini kertoikin sitten eräässä ohjaustuokiossa, että usein niska-hartiaseudun kireydet johtuvat lantion seudun rajoittuneesta liikkuvuudesta. Kierre alkaa tästä:

  • Jos istut paljon, lonkankoukistajat kiristyvät ja pääsevät usein jopa lyhenemään.
  • Kireät lonkankoukistajat vetävät helposti lantion sedun virheasentoon ja alaselän notkolle.
  • Kun alaselkä painuu notkolle, yläselkä alkaa helposti köyristyä helposti kumaraan. Yläselän kumaraa asentoa edistää vielä tilanne, jossa rintalihakset ovat vahvemmat kuin yläselän lihakset.

Olen huomannut selvästi lantion liikkuvuuden merkityksen omaan ryhtiini viimeisen vuoden aikana, kun olen avannut lantion lihaksia säännöllisesti osana joogaharjoitustani. Lempivenytykseni on tässä:

  • Aloita liikesarja hyvästä perusasennosta.
  • Pyöräytä hartiat taakse ja anna harteiden laskeutua alas.
  • Ota keskikeho hallintaan: ajattele, että vedät tiukkojen farkkujen vetoketkjua kiinni.
  • Pidennä niska: kuvittele että joku nostaa sinua kevyesti takaraivolta ylöspäin.

  • Kumarru sitten alas eteentaivutukseen.
  • Yritä pitää polvet niin suorassa kuin mahdolllista, mutta älä kuitenkaan laita polvia lukkoon, vaan pidä polvissa pieni pehmeys.
  • Ajattele, että viet alavatsaa kohti etureisiä.

  • Vie vielä kädet nilkoille tai säärille ja suorista selkä.
  • Kurkkaa hieman ylöspäin.

  • Vie sitten kädet mattoon.
  • Jätä vasen jalka eteen 90 asteen kulmaan ja vie oikea jalka suoraksi taakse. Jätä varpaat ja/tai päkiä vielä mattoon.

  • Paina sitten takajalan polvi mattoon ja suorista takajalan nilkka.
  • Suorista vielä selkä, käännä katsetta kohti katonrajaa.

  • Ala nyt viemään vasenta kättä vähitellen mattoon: paina ensin käden sormet, sitten kämmensyrjä, ranne, kyynärvarsi ja lopulta kyynärpää mattoon. Tämän jälkeen tuo samalla lailla vähitellen oikea käsi mattoon.
  • Yritä pitää etujalan koko jalkapohja maassa, mutta jos asento tuntuu hankalalta, voit jättää vain jalkaterän ulkosyrjän mattoon ja nostaa sisäsyrjää ylös.
  • Jos sinulla on vasen jalka edessä, voimakas venytys tuntuu vasemmassa nivusessa.
  • Paina takajalan isovarpaan kynttä lattiaan, niin lantiosi pysyy suorassa.
  • Pysy venytyksessä noin 10 rauhallisen hengityksen ajan. Toista sen jälkeen venytys oikealla jalalla.

  • Mikäli et saa vietyä käsiä kovin alas mattoon, kannattaa ottaa tukea käsien alle. Esimerkiksi tukeva tietosanakirja tai joogatiili auttaa niin, että saat varattua painoa käsien varaan ja löydät tuntumaa nivuseen.

Millainen on sinun lempivenytyksesi?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Enpä olisi ikinä uskonut kirjoittavani noita otsikon sanoja.

Meillä on suvussa paljon opettajia. Vanhempani ovat opettajia, puolisoni on opettaja, äidin puolen suvussa on opettajia, puolison lähisuvussa on opettajia.

Vannoin aikoinaan pyhästi, että minusta ei koskaan tulee opettajaa, koska tiedän liian hyvin, mitä opettajan työ on. Nyt olen reilut puoli vuotta opettanut joogaa, ja ihastun sivutyöhöni päivä päivältä enemmän. Miksi?

1. Jokainen tunti on valtava kehityshaaste

Toisten opettaminen on uskomattoman vaativa työ. Sitä tehdään koko persoonalla.

Jokainen uusi tunti on pienimuotoinen performanssi, johon on valmistauduttava huolella. Jokaisella tunnilla olet avoimesti esillä toisten edessä, heikkouksinesi ja vahvuuksinesi.

Kaiken tämän vuoksi ajattelin, että en koskaan pystyisi opettamaan kenellekään yhtään mitään. Toki päätyöni puitteissa valmennan ihmisiä, mutta silloin aiheena on oma erityisosaamiseni, josta olen kerännyt parinkymmenen vuoden verran kokemusta.

Mutta joogan opettaminen, liikunnan ohjaaminen. Minähän olin koululiikunnassa mätämuna. En olisi ikinä uskonut, että jonain päivänä ohjaisin ryhmäliikuntaa, mutta niin vain teen sitä.

Opettaminen on joka kerta todellinen askel omalle epämukavuusalueelle - ja juuri se on alue, jossa tapahtuu kehitystä!

2. Muita opettamalla oppii itse

Tärkein syy, miksi halusin joogaopettajaksi oli se, että haluan oppia lisää muita opettamalla. Toistaiseksi tärkein oppimani läksy on se, kuinka erilainen jokainen keho on. 

Joogaliikkeissä eli asanoissa on perusidea, jonka mukaan liikettä lähdetään työstämään, mutta jokainen keho toimii eri lailla. Jokaisella keholla on oma tapansa saada aikaan toivottu vaikutus.

Näin ollen parinkymmenen oppilaan ryhmässä saattaa hyvinkin olla parikymmentä erilaista versiota asanasta. Tämä on kiehtovaa, enkä koskaan kyllästy seuraamaan ja tutkimaan sitä.

3. Opettamalla voi jakaa muille sitä hyvää, minkä on löytänyt

Tämä on varmaan suurin syy, miksi nautin joogan ohjaamisesta. Jooga on noin kymmenen vuoden ajan tuonut omaan elämääni niin paljon hyvää: uutta itsetuntemusta, itsensä hyväksymistä ja jokaisen tunnin jälkeen sanoinkuvaamattoman hyvän olon. Mahtavinta on päästä todistamaan, kuinka tämä tapahtuu myös oppilaissa.

Ohjaan tällä hetkellä seitsemää ryhmää eri puolilla Uudellamaalla. Ryhmissä on eri-ikäisiä, -kokoisia ja -näköisiä ihmisiä, joilla on moninainen liikunnallinen tausta.

Yhteistä kaikille oppilailleni on liikkeen ja hengityksen tuoma onni. Kun 60-90 minuuttia keskittyy joogaharjoitukseen, seuraa omaa hengitystään ja nauttii liikkeestä, on tunnin jälkeen pikkuisen parempi ihminen.

Siksi minä haluan ohjata joogaa. Vaikka ennen tuntia, pitkän työpäivän jälkeen olen usein uupunut, olen tunnin jälkeen täynnä intoa ja energiaa. Tuntuu, että maailmasta on tullut vähän parempi paikka.

Millaisia kokemuksia sinulla on opettamisesta tai joogasta?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin | Snapchat (Aino): @ainomarja

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Oletko tullut ajatelleeksi, miten mainokset syntyvät? Ehkä olet suunnitellutkin,  että ryhtyisit malliksi mainoksiin.

Itse luulin aikaisemmin, että useimmat tv- ja lehtimainosten esiintyjät ovat ammattimalleja tai -näyttelijöitä. Viime vuonna minulle selvisi, että niin ei kuitenkaan ole.

Sain vuonna 2017 nimittäin mahdollisuuden esiintyä kolme kertaa mainoskuvauksissa. Keväällä olimme Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskuksen mainoskuvauksessa, jossa olimme Plan B -uusiotuotteiden kesä- ja syysvaatteiden valokuvamalleina.

Kesällä suoritin joogaopettajatutkinnon Happy Jack Yoga -organisaation valmennuksessa.

Valmennus muutti elämäni monella tavalla. Annoinkin mielelläni haastattelun kameran edessä, kun olin suorittanut tutkinnon ja valmistunut.

Joulun alla oli kolmas mainoskuvaukseni Discoveryn tuottamassa mainoksessa. Siellä kuvattiin Pyeongchangin talviolympalaisten kotikatsomon kisatunnelmia esittävä mainos, jota esitetään parhaillaan Tv5:lla sekä elokuvateattereissa. 

TV5 esittää kisojen ajan 9.-25.2.  runsaasti olympiaohjelmaa. Suomen miesten jääkiekkopelit sekä olympialaisten ratkaisupelit nähdään TV5:lla yksinoikeudella.

Tässä kolme  asiaa mainoskuvausten kulissien takaa, joita et kenties tullut ajatelleeksi:

Mainokseen päätyy vain jäävuoren huippu kuvamateriaalista

Kaikissa kuvauksissa, joissa olen ollut mukana, on materiaalia kuvattu vähintään kokonaisen päivän ajan. Joogaopettajakoulutuksessa kuvaaja seurasi kameran takaa ryhmäämme monta päivää aamusta iltaan.

Silti jokaisella kerralla lopullista, julkaistavaa materiaalia on tullut vain muutama minuutti tai pari kuvaa. Valmiita mainoksia katsellessa ei tavallinen ihminen tule ajatelleeksi, mikä määrä työtä tuotoksen takana on.

Helposti voisi luulla, että nuo muutama mainosminuutti kuvataan yhdellä otolla pikaisesti, mutta ei. Yksittäistä, simppeliä liikettä saatetaan hioa kymmeniä kertoja, ja kuvaaja saattaa poimien tuhansien kuvausminuuttien joukosta vain muutamat, mieleenpainuvat sekunnit, joita ei välttämättä käsikirjoituksessa olekaan.

Lisäksi kuvauksissa on uskomattoman paljon porukkaa: on puvustajaa, maskeeraajaa somistajaa ja kamera- sekä valohenkilöstöä...

Amatööri on kuvauksissa kuningas

Jokaisella kolmella kerralla, kun minua on kuvattu, olen tuntenut oloni hemmotelluksi. Kuvausryhmä pyrkii kaikilla tavoin varmistamaan, että esiintyjillä on kaikki hyvin - onhan se paras edellytys kuvausten onnistumiselle.

Tavis tunteekin itsensä kuvauksen päähenkilöksi, vaikka loppujen lopulta saattaakin vilahtaa mainoksessa vain ohikiitävän hetken ajan.

Esimerkki hemmottelusta on se, että kuvauksissa on yleensä valtavasti hyvää ruokaa. Verensokerin pysyminen tasaisena kun on esiintyjille tärkeää....

Kuvauksissa voi olla paljon luppoaikaa

Tämä toki riippuu roolistasi. Mutta jos olet pienessä osassa, enemmistö  kuvauksista voi olla oman esiintymisvuoron odottelua.

Siksi kuvauksiin kannattaakin varata mukaan ajanvietettä. Itse otin läppärin mukaan ja hoitelin vuoroani odotellessa rästitöitä pois.

--

Miten mainosmalliksi sitten pääsee? Joskus taustalla voi olla vain tuuria: Plan B -malleiksi pääsimme, koska olimme tehneet aiemminkin blogin kautta yhteistyötä Kierrätyskeskuksen kanssa, ja joogaopettajakoulutuksessa lähes jokaista valmistunutta haastateltiin mainosvideolle.

Sen sijaan olympialaismainokseen minut valittiin Suomen Roolituspalvelun kautta. Se on Suomen suurin casting-toimisto, jonka rekisteristä haetaan esiintyjiä elokuviin, tv-sarjoihin, mainoksiin sekä musiikki- ja yritysvideoihin.

Minä ja Venla liityimme rekisteriin jonkin aikaa sitten. Rekisteriin voi liittyä kuka tahansa: kaikenikäisiä, -näköisiä ja -kokoisia esiintyjiä tarvitaan, eikä aiempaa näyttelemiskokemusta tai täydellistä suomenkielentaitoa tarvitse olla.

Oletko sinä pohtinut, miten mainokset syntyvät?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin | Snapchat (Aino): @ainomarja

Kommentit (4)

Vierailija

Paljonko mainoksista mukana olikoille maksetaan? Esim. Tuo kisakatsomomainos.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Vuosi lähenee loppuaan. Uuden vuoden kynnyksellä on perinteisesti tapana tehdä taikoja ja rituaaleja, joiden avulla varmistetaan hyvä onni alkavalle vuodelle.

Tinan valamisen, ennustamisen tai rakettien ampumisen sijaan minä keskityn tänään olemaan onnellinen ja kiitollinen. Opin seuraavan, onnen tunnetta lisäävän harjoituksen kesällä joogaopettajakoulutuksessa, ja sen jälkeen olen säännöllisesti ammentanut siitä voimaa ja iloa arkeen.

Toivon, että sen avulla sinäkin voit huomata elämässäsi hyviä asioita, jotka kantavat sinut uuteen vuoteen.

  • Istu mukavassa, ryhdikkäässä asennossa selkä suorassa. Voit istua tuolilla tai lattialla risti-istunnassa. Mikäli istut risti-istunnassa varmista, että lantiosi on korkeammalla kuin polvet eli laita esimerkiksi tyyny tai muu koroke pepun alle.
  • Rentouta kasvot ja ojenna selkä. Tuo oikea kätesi kasvojesi eteen, ja aseta pikkusormi toiselle sieraimelle sekä peukalo toiselle.
  • Sulje vasen sierain ja hengitä sisään oikealta. Sulje sitten molemmat sieraimet, ja seuraavaksi  hengitä ulos vasemmalta. Anna keuhkojen hitaasti tyhjentyä kokonaan.
  • Seuraavaksi sulje oikea sieran ja hengitä hitaasti sisään vasemmalta.  Sulje sitten molemmat sieraimet, ja hengitä ulos oikealta. Tämä on yksi kierros.
  • Jatka vuorosierainhengitystä noin 5-10 kierroksen ajan. Sen jälkeen vapauta sieraimet ja hengitä rauhallisesti sisään ja ulos molemmista sieraimista. 
  • Anna hengityksen kulkea vapaasti. Nosta sitten molemmat kädet rinnallesi, sydämen kohdalle. Keskity ajattelemaan kolmea hetkeä, ihmistä tai asiaa, jotka tekevät sinut onnelliseksi.
  • Muistele, miltä ne tuntuvat, tuoksuvat tai maistuvat ja millaisia tuntemuksia ne herättivät kehossasi. Elä uudelleen nämä onnelliset tunteet ja tuntemukset ja koe, kuinka saat niistä jälleen uutta voimaa ja iloa.
  • Tämän jälkeen keskity miettimään lupausta tai tavoitetta tulevalle päivälle. Mieti, miten voisit olla hyvä itsellesi tai toisille - millä keinoilla voisit tehdä maailmasta hieman paremman paikan. 
  • Anna itsellesi lupaus seuraavalle päivälle, seuraavan kuukauden ajaksi ja laajenna lopulta horisonttisi koko tulevan vuoden ajalle. Tunne, kuinka sinulle rakkaat, onnen tunnetta tuottavat asiat ovat tukenasi ja kantavat lupaustasi tulevalle päivälle, kuukaudelle ja koko vuoden ajaksi.

Onnea ja rakkaudentäyteistä vuotta 2018 sinulle, rakas blogini lukija!

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestinnän ammattilainen. 13-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää äidin ja tyttären elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Bloggaajiin saat yhteyden tästä. Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2018
2017
2016
2015

Kategoriat