Kirjoitukset avainsanalla Jooga

Oletko tullut ajatelleeksi, miten mainokset syntyvät? Ehkä olet suunnitellutkin,  että ryhtyisit malliksi mainoksiin.

Itse luulin aikaisemmin, että useimmat tv- ja lehtimainosten esiintyjät ovat ammattimalleja tai -näyttelijöitä. Viime vuonna minulle selvisi, että niin ei kuitenkaan ole.

Sain vuonna 2017 nimittäin mahdollisuuden esiintyä kolme kertaa mainoskuvauksissa. Keväällä olimme Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskuksen mainoskuvauksessa, jossa olimme Plan B -uusiotuotteiden kesä- ja syysvaatteiden valokuvamalleina.

Kesällä suoritin joogaopettajatutkinnon Happy Jack Yoga -organisaation valmennuksessa.

Valmennus muutti elämäni monella tavalla. Annoinkin mielelläni haastattelun kameran edessä, kun olin suorittanut tutkinnon ja valmistunut.

Joulun alla oli kolmas mainoskuvaukseni Discoveryn tuottamassa mainoksessa. Siellä kuvattiin Pyeongchangin talviolympalaisten kotikatsomon kisatunnelmia esittävä mainos, jota esitetään parhaillaan Tv5:lla sekä elokuvateattereissa. 

TV5 esittää kisojen ajan 9.-25.2.  runsaasti olympiaohjelmaa. Suomen miesten jääkiekkopelit sekä olympialaisten ratkaisupelit nähdään TV5:lla yksinoikeudella.

Tässä kolme  asiaa mainoskuvausten kulissien takaa, joita et kenties tullut ajatelleeksi:

Mainokseen päätyy vain jäävuoren huippu kuvamateriaalista

Kaikissa kuvauksissa, joissa olen ollut mukana, on materiaalia kuvattu vähintään kokonaisen päivän ajan. Joogaopettajakoulutuksessa kuvaaja seurasi kameran takaa ryhmäämme monta päivää aamusta iltaan.

Silti jokaisella kerralla lopullista, julkaistavaa materiaalia on tullut vain muutama minuutti tai pari kuvaa. Valmiita mainoksia katsellessa ei tavallinen ihminen tule ajatelleeksi, mikä määrä työtä tuotoksen takana on.

Helposti voisi luulla, että nuo muutama mainosminuutti kuvataan yhdellä otolla pikaisesti, mutta ei. Yksittäistä, simppeliä liikettä saatetaan hioa kymmeniä kertoja, ja kuvaaja saattaa poimien tuhansien kuvausminuuttien joukosta vain muutamat, mieleenpainuvat sekunnit, joita ei välttämättä käsikirjoituksessa olekaan.

Lisäksi kuvauksissa on uskomattoman paljon porukkaa: on puvustajaa, maskeeraajaa somistajaa ja kamera- sekä valohenkilöstöä...

Amatööri on kuvauksissa kuningas

Jokaisella kolmella kerralla, kun minua on kuvattu, olen tuntenut oloni hemmotelluksi. Kuvausryhmä pyrkii kaikilla tavoin varmistamaan, että esiintyjillä on kaikki hyvin - onhan se paras edellytys kuvausten onnistumiselle.

Tavis tunteekin itsensä kuvauksen päähenkilöksi, vaikka loppujen lopulta saattaakin vilahtaa mainoksessa vain ohikiitävän hetken ajan.

Esimerkki hemmottelusta on se, että kuvauksissa on yleensä valtavasti hyvää ruokaa. Verensokerin pysyminen tasaisena kun on esiintyjille tärkeää....

Kuvauksissa voi olla paljon luppoaikaa

Tämä toki riippuu roolistasi. Mutta jos olet pienessä osassa, enemmistö  kuvauksista voi olla oman esiintymisvuoron odottelua.

Siksi kuvauksiin kannattaakin varata mukaan ajanvietettä. Itse otin läppärin mukaan ja hoitelin vuoroani odotellessa rästitöitä pois.

--

Miten mainosmalliksi sitten pääsee? Joskus taustalla voi olla vain tuuria: Plan B -malleiksi pääsimme, koska olimme tehneet aiemminkin blogin kautta yhteistyötä Kierrätyskeskuksen kanssa, ja joogaopettajakoulutuksessa lähes jokaista valmistunutta haastateltiin mainosvideolle.

Sen sijaan olympialaismainokseen minut valittiin Suomen Roolituspalvelun kautta. Se on Suomen suurin casting-toimisto, jonka rekisteristä haetaan esiintyjiä elokuviin, tv-sarjoihin, mainoksiin sekä musiikki- ja yritysvideoihin.

Minä ja Venla liityimme rekisteriin jonkin aikaa sitten. Rekisteriin voi liittyä kuka tahansa: kaikenikäisiä, -näköisiä ja -kokoisia esiintyjiä tarvitaan, eikä aiempaa näyttelemiskokemusta tai täydellistä suomenkielentaitoa tarvitse olla.

Oletko sinä pohtinut, miten mainokset syntyvät?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin | Snapchat (Aino): @ainomarja

Kommentit (4)

Vierailija

Paljonko mainoksista mukana olikoille maksetaan? Esim. Tuo kisakatsomomainos.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Vuosi lähenee loppuaan. Uuden vuoden kynnyksellä on perinteisesti tapana tehdä taikoja ja rituaaleja, joiden avulla varmistetaan hyvä onni alkavalle vuodelle.

Tinan valamisen, ennustamisen tai rakettien ampumisen sijaan minä keskityn tänään olemaan onnellinen ja kiitollinen. Opin seuraavan, onnen tunnetta lisäävän harjoituksen kesällä joogaopettajakoulutuksessa, ja sen jälkeen olen säännöllisesti ammentanut siitä voimaa ja iloa arkeen.

Toivon, että sen avulla sinäkin voit huomata elämässäsi hyviä asioita, jotka kantavat sinut uuteen vuoteen.

  • Istu mukavassa, ryhdikkäässä asennossa selkä suorassa. Voit istua tuolilla tai lattialla risti-istunnassa. Mikäli istut risti-istunnassa varmista, että lantiosi on korkeammalla kuin polvet eli laita esimerkiksi tyyny tai muu koroke pepun alle.
  • Rentouta kasvot ja ojenna selkä. Tuo oikea kätesi kasvojesi eteen, ja aseta pikkusormi toiselle sieraimelle sekä peukalo toiselle.
  • Sulje vasen sierain ja hengitä sisään oikealta. Sulje sitten molemmat sieraimet, ja seuraavaksi  hengitä ulos vasemmalta. Anna keuhkojen hitaasti tyhjentyä kokonaan.
  • Seuraavaksi sulje oikea sieran ja hengitä hitaasti sisään vasemmalta.  Sulje sitten molemmat sieraimet, ja hengitä ulos oikealta. Tämä on yksi kierros.
  • Jatka vuorosierainhengitystä noin 5-10 kierroksen ajan. Sen jälkeen vapauta sieraimet ja hengitä rauhallisesti sisään ja ulos molemmista sieraimista. 
  • Anna hengityksen kulkea vapaasti. Nosta sitten molemmat kädet rinnallesi, sydämen kohdalle. Keskity ajattelemaan kolmea hetkeä, ihmistä tai asiaa, jotka tekevät sinut onnelliseksi.
  • Muistele, miltä ne tuntuvat, tuoksuvat tai maistuvat ja millaisia tuntemuksia ne herättivät kehossasi. Elä uudelleen nämä onnelliset tunteet ja tuntemukset ja koe, kuinka saat niistä jälleen uutta voimaa ja iloa.
  • Tämän jälkeen keskity miettimään lupausta tai tavoitetta tulevalle päivälle. Mieti, miten voisit olla hyvä itsellesi tai toisille - millä keinoilla voisit tehdä maailmasta hieman paremman paikan. 
  • Anna itsellesi lupaus seuraavalle päivälle, seuraavan kuukauden ajaksi ja laajenna lopulta horisonttisi koko tulevan vuoden ajalle. Tunne, kuinka sinulle rakkaat, onnen tunnetta tuottavat asiat ovat tukenasi ja kantavat lupaustasi tulevalle päivälle, kuukaudelle ja koko vuoden ajaksi.

Onnea ja rakkaudentäyteistä vuotta 2018 sinulle, rakas blogini lukija!

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Syksy on ollut pimeä ja märkä, mutta minun mieleni rauhallinen. Yleensä näihin aikoihin vuodesta olen ahdistunut, masentunut ja stressaantunut ja haaveilen vain matkasta lämpimään. Vaan ei tänä vuonna.

Mielenrauha. Tasapaino. Jatkuva tyyneys ja tyytyväisyys.

Ne ovat olotila, jonka olen saanut kokea tänä syksynä uudella tavalla.

  • Entä sitten, jos vettä tulee kaatamalla viidettä päivää? Minähän olen terve, minulla on lämpimät, vettäpitävät vaatteet, ja innokas karvakorva kaverina, joka lähtee ulos säässä kuin säässä.
  • Mitä sitten, vaikka tiputin lattialle astian, joka on ollut kodissamme parikymmentä vuotta? Sehän on vain yksi astia. Meillä on niitä paljon ja uusia saa, jos tarvitsee.
  • Entä sitten, jos töissä on kiire? Minuuttiaikataulunkin keskellä voi hengittää hetkisen ja ajatella sitten edessä olevaa urakkaa hetki ja asia kerrallaan.

Tällaisia uudenlaisia ajatuskulkuja olen tunnistanut itsestäni ja itsekin yllättynyt. Myös lapset ovat ihmetelleet, että minulta ei enää pala pinna samanlaisista pikkuasioista kuin aiemmin.

Valmistuin kesällän joogaopettajaksi. Käymäni Happy Jack Yoga -organisaation koulutus oli kokonaisvaltainen kokemus.

Fyysisen asana-harjoituksen lisäksi ohjelmaan kuului meditaatio- ja keskittymisharjoituksia ja esimerkiksi keskusteluja sekä tietoa ravinnosta, kehon puhdistautumiskeinoista ja itsetutkiskelusta.

Otin valmennuksen jälkeen seuraavat neljä keinoa käyttööni, ja olen varma, että ne ovat vaikuttaneet merkittävästi olotilaani.

1. Päivittäinen meditaatio

Yritän tietoisesti hiljentyä hetkeksi joka päivä, rauhoittaa ajatukset ja esimerkiksi keskittyä tunnustelemaan hengityksen kulkua kehossani tai keskittyä havainnoimaan juuri siinä hetkessä ympäröivän maailman ääniä.

Toisinaan meditoin aamun alkajaisiksi kodinhoitohuoneessamme pyykkien ja siivousvälineiden keskellä muutaman minuutin, joskus laitan bussissa matkalla töihin rentouttavaa musiikkia kuulokkeisiin. Joskus hetkeni on vain muutaman, tietoisen hengityksen mittainen, kun istun ruuhkassa auton ratissa tai rauhoitun hetken ennen joogatunnin alkua ja muistutan itselleni: "Hengitä."

Nämä pienet hetket ovat lisänneet onnellisuuttani ja tyytyväisyyden tunnetta.

2. Säännöllinen, fyysinen harjoittelu

Ennen kesän opettajakoulutusta joogaharjoitteluni oli epäsäännöllistä, mutta vasta valmennuksessa tajusin, kuinka tärkeää on päivittäinen harjoittelu. Nykyään teen joka päivä vähintään muutaman jooga-asanan. Usein parinkymmenen minuutin mittaisen harjoituksen, parhaimmillaan yli tunnin kestävän.

Joogassa on taikaa, koska mielestäni jooga itsessään on meditaatiota. Kun keskityn liikkeeseen ja hengitykseen, en voi ajatella mitään muuta vaan elän täydesti siinä hetkessä.

3. Kasvisravinto

Aloin kesäkuussa vegaaniksi, eli jätin ruokavaliostani pois kaikki eläinperäiset tuotteet. En aiemminkaan syönyt lihaa, mutta nyt jätin pois myös kalan, munat ja maitotuotteet sekä kofeiinin.

En ole koskaan voinut paremmin kuin tänä syksynä! Yleensä olen loka-joulukuussa flunssan kourissa, mutta nyt yksikään nuhapöpö ei ole iskenyt minuun näppejään.

Oloni on kevyt, ja lisäksi aikuisiän akne, joka oli kiusannut minua ainakin parikymmentä vuotta, lähti pois yhdessä viikossa vegaaniruokavalion ansiosta.

4. Kehon puhdistaminen

Otin kesällä tavakseni puhdistaa kieleni joka aamu kielenpuhdistimella ja käyttää nenäkannua päivittäin. Tällaiset rutiinit ovat yleisiä esimerkiksi Intiassa, mutta vähemmän tunnettuja länsimaissa.

Minulle niistä on ollut apua. Suuhygieniani on parantunut ja syyskaudelle tyypillinen, kuiva nuha jäänyt pois.

Lisäksi kokeilin kesällä suolihuuhtelua ja alkusyksyllä mehupaastoa. Suolihuuhtelu oli kokonaisuudessaan positiivinen elämys ja sitä olen harjoittanut kotona aptekkivälineillä myöhemminkin.

Täysi mehupaasto ei minulle kuitenkaan sopinut. Sen sijaan aion ensi keväänä kokeilla ruokavalion keventämistä esimerkiksi muutaman päivän kasvossosekeittopaastolla.

Joogaopettajakoulutuksessa saimme myös monia muita, henkisiä ja konkreettisia työkaluja, jotka ovat lisänneet merkittävästi onnellisuuttani.

Jos haluat tietää lisää, ota yhteyttä! Kerron mielelläni niistä tarkemmin.

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kesän jälkeen olen harrastanut liikkuvuutta ja lihaskuntoa lisäävää liikuntaa keskimäärin kuusi kertaa viikossa - enemmän kuin koskaan elämässäni. Yllättäen kuitenkin myös lihakseni ovat olleet useammin ja pidempään kipeämmät kuin aikoihin.

Luin loppukesällä palautumiseen liittyen kiinnostavan jutun Mind Body Green -verkkojulkaisusta, jossa monta kohtaa pitää paikkansa myös omalla kohdallani. Osa näistä näkökohdista saattaa tuntua itsestäänselviltä, mutta itselleni ne tuottivat ahaa-elämyksiä.

Tajusin, että lähes aina syynä on jokin näistä, jos tuntuu että lihakset kipeytyvät ja palaudun hitaammin:

 1. Liian vähän vettä

Erityisesti joogaohjaajakoulutuksessa Mallorcalla mutta myös myöhemmin, kun olen harjoitellut ja ohjannut lämpimissä tiloissa, tämä on suurin syy heikkoon palautumiseeni.

Jos normaalistikin minun olisi hyvä juoda vähintään pari litraa vettä päivässä, intensiivinen harjoitus lisää nesteentarvetta moninkertaisesti. Helppo tapa tarkistaa nestetasapaino on ikivanha: tarkkailla vessassa käydessä virtsan väriä. Mikäli se on jotain muuta kuin haalean oljenväristä, minun kannattaa lisätä vesimäärää.

Hikoilu poistaa lihaksista kuona-aineita mutta samalla, kun kehosta poistuu nestettä, voi menettää lihasmassaa.

2. Liikaa istumista

Tämä on syy, johon sorrun joka arkipäivä. Istumisen jäykistävät vaikutukset lihaksiin ja sidekudoksiin huomaan jo, jos unohdun koneen ääreen muutamaksi tunniksi.

Ei turhaan sanota, että jopa puolen tunnin välein päätetyöläisen olisi hyvä pitää jaloittelutauko.

3. Liian vähän unta

Myös tämä on itselleni perussynti. Kun teen 5-päiväistä päivätyötä, käytän työmatkaan yli tunnin suuntaansa, ohjaan viikossa useamman tunnin joogaa, teen omaa joogaharjoitusta aamuisin reilun tunnin sekä kävelytän koiran aamuin illoin, unelle jää väistämättä turhan vähän aikaa.

Tiedän, että keho uudistuu ja lihakset rakentuvat levossa. Sanotaanhan joogassakin, että loppurentoutus on joogan tärkein asento eli asana, sillä sen aikana harjoituksen vaikutukset laskeutuvat elimistöön.

Ei turhaan ole uutisoitu, että kuuden tunnin yöunet vastaavat valvottua yötä. Taistelen tämän ongelman kanssa joka ilta, mutta en ole vieläkään keksinyt, mistä saisin vuorokauteeni lisää tunteja tai mitä jättäisin pois.

4. Liian paljon raskasta liikuntaa

Paljonko on paljon liikuntaa? Yritän aina kertoa oppilailleni, että joogassa on kuunneltava kehoa, mutta toisinaan minulla itselläni on haasteita samassa asiassa.

Innostuin päivittäisestä joogaharjoituksesta kesäkuun koulutuksessa niin paljon, että jatkoin harjoituksia kuusi kertaa viikossa. Harjoitukseni on voimakasta vinyasa flow -joogaa, joka vastaa kunnon treeniä oman kehon painolla.

Joskus heinäkuun puolella aloin epäillä, että tämäntyyppinen harjoitus on hieman liikaa kuusi kertaa viikossa, jos mittarissa on jo vuosia yli 40, eikä nuku tarpeeksi.

Vasta viime aikoina olen alkanut kuulostella kehoani aamuisin ja tunnustella, onko tänään voimakkaan harjoituksen vai pehmeämmän, palauttavan joogatuokion aika.

Omaan kehoonsa kannattaa suhtautua rakastavasti, eikä vaatia siltä liikaa. Olen itse huomannut, että yksi täydellinen lepopäivä, 3-4 voimakasta harjoitusta sekä 2-3 lempeämpää on minulle hyvä yhdistelmä.

Miltä sinun kehosi tuntuu liikunnan jälkeen?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestintäkonsultti. 13-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää keski-ikäisen ja teinin elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin!
Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
2016
2015

Kategoriat

Instagram