Oletko tullut ajatelleeksi, miten mainokset syntyvät? Ehkä olet suunnitellutkin,  että ryhtyisit malliksi mainoksiin.

Itse luulin aikaisemmin, että useimmat tv- ja lehtimainosten esiintyjät ovat ammattimalleja tai -näyttelijöitä. Viime vuonna minulle selvisi, että niin ei kuitenkaan ole.

Sain vuonna 2017 nimittäin mahdollisuuden esiintyä kolme kertaa mainoskuvauksissa. Keväällä olimme Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskuksen mainoskuvauksessa, jossa olimme Plan B -uusiotuotteiden kesä- ja syysvaatteiden valokuvamalleina.

Kesällä suoritin joogaopettajatutkinnon Happy Jack Yoga -organisaation valmennuksessa.

Valmennus muutti elämäni monella tavalla. Annoinkin mielelläni haastattelun kameran edessä, kun olin suorittanut tutkinnon ja valmistunut.

Joulun alla oli kolmas mainoskuvaukseni Discoveryn tuottamassa mainoksessa. Siellä kuvattiin Pyeongchangin talviolympalaisten kotikatsomon kisatunnelmia esittävä mainos, jota esitetään parhaillaan Tv5:lla sekä elokuvateattereissa. 

TV5 esittää kisojen ajan 9.-25.2.  runsaasti olympiaohjelmaa. Suomen miesten jääkiekkopelit sekä olympialaisten ratkaisupelit nähdään TV5:lla yksinoikeudella.

Tässä kolme  asiaa mainoskuvausten kulissien takaa, joita et kenties tullut ajatelleeksi:

Mainokseen päätyy vain jäävuoren huippu kuvamateriaalista

Kaikissa kuvauksissa, joissa olen ollut mukana, on materiaalia kuvattu vähintään kokonaisen päivän ajan. Joogaopettajakoulutuksessa kuvaaja seurasi kameran takaa ryhmäämme monta päivää aamusta iltaan.

Silti jokaisella kerralla lopullista, julkaistavaa materiaalia on tullut vain muutama minuutti tai pari kuvaa. Valmiita mainoksia katsellessa ei tavallinen ihminen tule ajatelleeksi, mikä määrä työtä tuotoksen takana on.

Helposti voisi luulla, että nuo muutama mainosminuutti kuvataan yhdellä otolla pikaisesti, mutta ei. Yksittäistä, simppeliä liikettä saatetaan hioa kymmeniä kertoja, ja kuvaaja saattaa poimien tuhansien kuvausminuuttien joukosta vain muutamat, mieleenpainuvat sekunnit, joita ei välttämättä käsikirjoituksessa olekaan.

Lisäksi kuvauksissa on uskomattoman paljon porukkaa: on puvustajaa, maskeeraajaa somistajaa ja kamera- sekä valohenkilöstöä...

Amatööri on kuvauksissa kuningas

Jokaisella kolmella kerralla, kun minua on kuvattu, olen tuntenut oloni hemmotelluksi. Kuvausryhmä pyrkii kaikilla tavoin varmistamaan, että esiintyjillä on kaikki hyvin - onhan se paras edellytys kuvausten onnistumiselle.

Tavis tunteekin itsensä kuvauksen päähenkilöksi, vaikka loppujen lopulta saattaakin vilahtaa mainoksessa vain ohikiitävän hetken ajan.

Esimerkki hemmottelusta on se, että kuvauksissa on yleensä valtavasti hyvää ruokaa. Verensokerin pysyminen tasaisena kun on esiintyjille tärkeää....

Kuvauksissa voi olla paljon luppoaikaa

Tämä toki riippuu roolistasi. Mutta jos olet pienessä osassa, enemmistö  kuvauksista voi olla oman esiintymisvuoron odottelua.

Siksi kuvauksiin kannattaakin varata mukaan ajanvietettä. Itse otin läppärin mukaan ja hoitelin vuoroani odotellessa rästitöitä pois.

--

Miten mainosmalliksi sitten pääsee? Joskus taustalla voi olla vain tuuria: Plan B -malleiksi pääsimme, koska olimme tehneet aiemminkin blogin kautta yhteistyötä Kierrätyskeskuksen kanssa, ja joogaopettajakoulutuksessa lähes jokaista valmistunutta haastateltiin mainosvideolle.

Sen sijaan olympialaismainokseen minut valittiin Suomen Roolituspalvelun kautta. Se on Suomen suurin casting-toimisto, jonka rekisteristä haetaan esiintyjiä elokuviin, tv-sarjoihin, mainoksiin sekä musiikki- ja yritysvideoihin.

Minä ja Venla liityimme rekisteriin jonkin aikaa sitten. Rekisteriin voi liittyä kuka tahansa: kaikenikäisiä, -näköisiä ja -kokoisia esiintyjiä tarvitaan, eikä aiempaa näyttelemiskokemusta tai täydellistä suomenkielentaitoa tarvitse olla.

Oletko sinä pohtinut, miten mainokset syntyvät?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin | Snapchat (Aino): @ainomarja

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (4)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestinnän ammattilainen. 14-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää äidin ja tyttären elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Bloggaajiin saat yhteyden tästä. Seuraa blogia tästä.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016
2015

Kategoriat