Arki ja istumatyö jäykistää monen toimistotyöläisen niska-hartiaseutuja. Hiirenkäyttö laittaa ranteet koville, ja yllättävän monella meistä on myös turhan heikot niskalihakset.

Teen näitä kolmea pientä liikettä lähes päivittäin. Ne eivät vie yhteensä kuin alle 5 minuuttia mutta niiden avulla kriittiset paikat kehosta vahvistuvat ja virkistyvät.

Ranteiden heilutus

  • Istu mukavassa perusasennossa selkä suorassa
  • Ojenna kädet hartioiden tasolle
  • Heiluta ranteita ensin noin 30 sekunnin tai minuutin ajan ylös alas sormet suorina
  • Purista sitten kädet nyrkkiin ja kierrä nyrkkejä ensin myötäpäivään noin 30 sekunnin ajan ja sitten vastapäivään noin 30 sekunnin ajan
  • Muista pitää muu käsivarsi liikkumattomana, ainoastaan ranteet liikkuvat
  • Liike tuo mukavasti lämpöä ranteisiin, vetreyttää niitä ja voi ehkäistä rannekanavien tukoksia

Käsien heilutus pyyherulla pään alla

  • Taittele isokokoinen kylpypyyhe (tai joogamatto) rullalle
  • Mene lattialle makaamaan ja aseta rulla selkärankasi alle niin, että pääsi lepää mukavasti tuettuna rullan päällä, eikä rullan kulma paina mitään kohtaa selkärangasta
  • Vie käsivarret suorina pään yli lattiaan ensin vuorotellen. Tee 30 toistoa
  • Vie sen jälkeen käsivarret suorina pään yli lattiaan yhtä aikaa, tee noin 30 toistoa
  • Liike avaa jumiutuneita yläselän suuria lihaksia (epäkäslihas eli musculus trapezius) ja saa veren kiertämään niska-hartiaseudulla

Kuollut kala

  • Makaa selälläsi lattialla
  • Vie kädet ristiin hartioiden päälle
  • Avaa suusi ammolleen niin, että leuka tulee lähelle rintakehää ja leuan alle tulee kaksoisleuka
  • Nosta hitaasti niskaa lattiasta kuitenkin niin, että hartiat pysyvät kiinni lattiassa
  • Pidä niskaa ylhäällä ensin esimerkiksi viiden sekunnin ajan ja pidennä sitten aikaa vähitellen
  • Varmista, että leuka pysyy apposen ammollaan, silloin niskalihakset aktivoituvat
  • Liike vahvistaa niskalihaksia, jotka puolestaan antavat tukea niskarangalle

Millaisilla keinoilla sinä ehkäiset istumatyön vaivoja?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (2)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestinnän ammattilainen. 14-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää äidin ja tyttären elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Bloggaajiin saat yhteyden tästä. Seuraa blogia tästä.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016
2015

Kategoriat