Kun ilma on kolea, on helppoa käpertyä sohvannurkkaan herkkujen kanssa. 

Olen onnekseni löytänyt muutaman pienen kikan, joiden avulla tulee ihan huomaamattaan syötyä terveellisesti ilman suurta vaivaa. Muun muassa näiden avulla painoni on pysynyt suunnilleen samana koko aikuisikäni.

Nämä vinkit eivät ole mitään rakettitiedettä, ja suurin osa niistä lienee itsestäänselvyyksiä monelle:

1. Ota pienempi lautanen

Erityisesti buffet-ruokailussa mutta myös ihan tavallisella aterialla tulee helposti täytettyä lautanen kukkuroilleen, vaikka nälkä lähtisi vähemmälläkin. Jos syön yksin, otan mieluummin pienemmän lautasen kuin ison. Näin annoskoko pienenee ihan itsekseen.

Minulla nimittäin osa ruoasta ei mene nälän tyydyttämiseen vaan syön vain huvin vuoksi, koska ruoka on niin hyvää. Monesti huomaan, että nälkä on lähtenyt jo pienen lautasellisen jälkeen.

2. Juo ennen ateriaa lasi vettä

Yritän juoda vähintään pari litraa vettä päivässä. Sen lisäksi että vesi on monella tapaa hyväksi keholle, se myös täyttää kätevästi vatsalaukkua.

Toisinaan yritän juoda ennen ateriaa ensin lasillisen vettä. Silloin ihan fysiikan lakienkin mukaan vatsaan mahtuu vähemmän kaloripitoista ruokaa.

Samoin töissä, jos on kiire enkä pääse juuri silloin syömään kun nälkä iskee, yritän juoda muutaman kulauksen vettä. Sen avulla jaksaa ruokataukoon asti.

3. Täytä puolet lautasesta kasviksilla

Yritän itse noudattaa lautasmallia, jossa puolet lautasesta on täynnä mieluiten tuoreita kasviksia.

Vanha neuvo, mutta pitää edelleen paikkansa ja toimii täydellisesti. Kun syö ensimmäiseksi puoli lautasellista kasviksia, mahaan mahtuu vähemmän kaloripitoisia, raskaampia ruoka-aineita kuten perunaa tai pastaa.

4. Käytä pakastevihanneksia

Terveellisen ruokavalion perusta ovat kasvikset, joita virallisten suositustenkin mukaan pitäisi syödä puoli kiloa eli noin viisi omaa nyrkillistä päivässä.

Joskus este kasvisten käytölle on aika. Siksi ostan usein kaupan valmiita pakastevihannes tai -juuressekoituksia.

Valmiiksi pilkottuina ne ovat superhelppo tapa lisätä ruokaan kasviksia, ja myös asiantuntijoiden mukaan pakasteissa vitamiinit säilyvät oikein hyvin.

5. Varaa laukkuun terveellistä välipalaa

Minulla on aina käsilaukussani pähkinöitä, usein myös hedelmiä sekä välipalapatukoita. Näiden avulla pystyn välttämään sen iltapäivän kriittisen hetken, jolloin maha kurnii ja seuraavaan ateriaan on vielä pitkä aika.

Ilman terveellisiä välipaloja sorrun helposti ostamaan töiden jälkeen kotimatkalle mitä tahansa. Kun menee kauppaan nälkäisenä, välipalan terveellisyys ei ole ensimmäiseksi mielessä.

6. Keskity ruokailuun

Olen viime aikoina yrittänyt keskittyä ruokailuun. Se tarkoittaa, että en lue ruokapöydässä vaikka söisin yksin, vaan istun rauhassa pöydän ääressä ja maistelen sekä tuoksuttelen ruokaa.

Jos tekee jotain muuta samalla kun syö (esimerkiksi napostelee telkkarin ääressä) on helppoa syödä enemmän kuin tarvitsisi. Sitäpaitsi ruokailu on kokonaisvaltainen nautinto, kun keskittyy siihen, mitä tekee.

Miten sinulla on tapana syödä?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (6)

Babette
1/6 | 

Jos juot ennen ruokailua lasillisen vettä, laimenevat vatsahapot ja ruoka ei sula kovin hyvin. 

MiiMiia
2/6 | 

Syysiltoina herkut kyllä kieltämättä enemmän houkuttelee! Pitäisi varmaan vaihtaa jäätelöannos jugurttiin ja marjoihin kun nekin ovat nyt parhaimmillaan. :)

Vierailija
3/6 | 

Hyvä bloggari,

nämä ohjeet ovat varmasti toimivia sinulle, ehkä muillekin. Mutta mitenkään uusia oivalluksia ne eivät ole, enkä ole varma ovatko lehden lukijat  kiinnostuneita itsestäänselvyyksistä kokemusasiantuntijan näkökulmasta. Lukisin mielelläni aikuisen kirjoittajan blogia, joka ei ole omien iho- tai vatsaongelmien kuvausta ja niiden besserwisser-tyyppistä ratkomista vaan kykenisi tavoittamaan laajempia kokonaisuuksia oman navan ulkopuolelta. Arvostan rohkeuttasi tuoda asioita esiin, mutta oikeasti, ne eivät saavuta sitä tasoa joka olisi yleisemmin kiinnostavaa. Toivon menestystä elämääsi, poistun nyt tästä blogimaailmasta. 

Aino Pajukangas
Liittynyt9.9.2015

Hyvä vierailija, mielipiteesi on mielenkiintoinen ja herätti monenlaisia ajatuksia. Mielestäni teit täysin oikean päätöksen poistua blogimaailmasta.
Ennen kuin alat lähettelemään kriittisiä kommentteja lifestyle-blogeihin, kannattaisi hieman perehtyä siihen, mikä on lifestyle-blogi. Lifestyle-blogi kun nimen omaan käsittelee erilaisia ilmiöitä kirjoittajan oman elämän kautta.
(Jo Wikipediakin tietää, että "lifestyleblogi on henkilökohtainen, päiväkirjamainen tyyliblogi. Blogissa käsitellään kokonaisvaltaisesti henkilön elämäntyyliä: muotia, vapaa-ajanviettoa, musiikkia, matkailua, ihmissuhteita, sisustamista, matkailua ja ruokakulttuuria.")
Tämän blogin tarkoitus on tarjota lukijoille vertaistukea, iloa tai hyötyä omaa elämäämme koskevien oivallusten ja kokemusten kautta.
Blogin kommentit ovat tämän harrastuksen suola ja pippuri. Rakentavista kommenteista saamme itsekin usein iloa ja uusia ajatuksia.
Sen sijaan tämäntyyppisten kriittisten kommenttien kohdalla toivoisimme vain, että joku edes joskus uskaltaisi kommentoida suoraselkäisesti omalla nimellään. 
Toivottavasti sinulle sentään tuli parempi olo, kun sait kertoa mielipiteesi tänne blogiini?
Hyvää jatkoa sinullekin! Suosittelen, että pysyttelet tutumpien median lajityyppien tai esimerkiksi vakamielisen kirjallisuuden parissa :)

Kirjoitan blogia 13-vuotiaan tyttäreni kanssa: Sulassa sovussa

Blogimme myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestinnän ammattilainen. 14-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää äidin ja tyttären elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Bloggaajiin saat yhteyden tästä. Seuraa blogia tästä.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016
2015

Kategoriat