Tällä viikolla on käyty mediassa kiinnostavaa keskustelua lisäravinteista. Aiheesta julkaistut jutut pysäyttivät, minä kun olen ollut lisäravinteiden suurkuluttaja.

Oli tullut aika kurkistaa omaan kaappiin ja pohdiskella päivittäistä lisäravinneannosta uusin silmin. Otan nykyään päivittäin

Bio Lattea

Kävin kesällä suolihuuhtelussa, minulla kun on aina ollut kenkku vatsa ja kärsin usein ummetuksesta. Sain silloin hoitajalta erinomaisia ruokavaliovinkkejä, joista Bio Latte on ollut ihan paras! Olen testannut sitä heinäkuusta asti.

Valmiste sisältää muun muassa psylliumia, mustikkajauhetta ja maitohappobakteereita. Psyllium on liukenematon luontainen kuitu, joka turpoaa kun joutuu kosketuksiin nesteen kanssa. Se lisää liikettä suolistossa ja samalla puhdistaa suolta. 

Otan tätä iltaisin ruokalusikallisen veteen sekoitettuna. Eron kyllä huomaa aamulla vessassa, jos Bio Latte on illalla unohtunut!

D-vitamiinia

D-vitamiinilisä on jo virallisissa terveysohjeissakin sallittu kaikille. Minä syön kesät talvet vähintään 50 mikrogrammaa D-vitamiinia.

Osteoporoosi-diagnoosin jälkeen seerumistani mitattiin D-vitamiinipitoisuus ja luustoasioihin erikoistunut lääkäri suositteli minulle tämänsuuruista D-vitamiinilisää.

B-vitamiinia

Vaihdoin kesällä vegaaniruokavalioon. Kasvikunnan tuotteista saa muuten kaikki välttämättömät vitamiinit ja aminohapot paitsi B-vitamiinia.

Vaikka kaikilla meillä, jotka joskus olemme syöneet lihaa, on elimistössä varastossa B-vitamiinia pitkäksi ajaksi, aloitin kuitenkin varmuuden vuoksi ottamaan tätä B1-, B2-, ja B16-vitamiineja sisältävää ravintolisää.

K-vitamiinia

Suolihuuhteluhoitajani suositteli myös K-vitamiinilisää, kun hän sai lisää tietoa elimistöstäni.

K-vitamiini vaikuttaa luuston terveyteen, sillä se siirtää kalsiumia verestä luukudokseen. Ilman riittävää K-vitamiinia veressä oleva kalsium voi tarttua suonten seinämiin ja kalkeuttaa verisuonia.

Oen nyt testannut K-vitamiinilisää kesästä lähtien. Päälle päin sen vaikutuksia ei ole huomannut.

Haluaisinkin taas käydä luuntiheysmittauksessa, jotta saisin selville, ovatko nykyiset elämäntapani kunnossa osteoporoosin kannalta.

Kalsiumia

Samoin osteoporoosini takia syön päivittäin 500 mg kalsiumia, lääkärin määräyksestä.

Sen lisäksi juon 2-3 lasillista vitaminoitua kauramaitoa.

Magnesiumia

Olen viime aikoina taas ottanut magnesium-lisän ruokavaliooni, vaikka pidin siitä jonkin aikaa taukoa. Magnesiumia suositellaan paljon liikkuville, sillä se edistää lihasten toimintaa.

Tietojeni mukaan terveen ihmisen elimistöön ei kerry liikaa magnesiumia ruoasta tai valmisteista, joten tätä en aio jättää pois. Uskon, että sillä on iso merkitys myös vatsan toimintaan.

Verrattuna aikaisempaan olen jättänyt C-vitamiinin, sinkin ja omgegaöljyt pois. En huomannut C-vitamiini-sinkkivalmisteessa kuitenkaan mullistavaa vaikutusta ja uskon saavani nykyään ihan tarpeeksi hyviä rasvahappoja pelkästä ruoasta, olenhan kasvissyöjä.

Minkä verran sinä käytät ravintolisiä?

P.S. Muistathan osallistua arvontaani jättämällä kommentin blogipostaukseen viimeistään sunnuntaina 10.9. klo 21 mennessä. Voit voittaa lähes 50 euron arvoisen paketin tuoretta, käsintehtyä kosmetiikkaa!

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (1)

Uukka
1/1 | 

liian vähän syön...talvisin D-vitamiinia sen 50mg ja ajoittain c+sinkki ...tuota Biolattea aion kokeilla, kun mun pitää nyt käyttää koko ajan ViSibliniä, jossa ei ole muuta kuin kuitua.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestinnän ammattilainen. 14-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää äidin ja tyttären elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Bloggaajiin saat yhteyden tästä. Seuraa blogia tästä.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016
2015

Kategoriat