Syksy on ollut pimeä ja märkä, mutta minun mieleni rauhallinen. Yleensä näihin aikoihin vuodesta olen ahdistunut, masentunut ja stressaantunut ja haaveilen vain matkasta lämpimään. Vaan ei tänä vuonna.

Mielenrauha. Tasapaino. Jatkuva tyyneys ja tyytyväisyys.

Ne ovat olotila, jonka olen saanut kokea tänä syksynä uudella tavalla.

  • Entä sitten, jos vettä tulee kaatamalla viidettä päivää? Minähän olen terve, minulla on lämpimät, vettäpitävät vaatteet, ja innokas karvakorva kaverina, joka lähtee ulos säässä kuin säässä.
  • Mitä sitten, vaikka tiputin lattialle astian, joka on ollut kodissamme parikymmentä vuotta? Sehän on vain yksi astia. Meillä on niitä paljon ja uusia saa, jos tarvitsee.
  • Entä sitten, jos töissä on kiire? Minuuttiaikataulunkin keskellä voi hengittää hetkisen ja ajatella sitten edessä olevaa urakkaa hetki ja asia kerrallaan.

Tällaisia uudenlaisia ajatuskulkuja olen tunnistanut itsestäni ja itsekin yllättynyt. Myös lapset ovat ihmetelleet, että minulta ei enää pala pinna samanlaisista pikkuasioista kuin aiemmin.

Valmistuin kesällän joogaopettajaksi. Käymäni Happy Jack Yoga -organisaation koulutus oli kokonaisvaltainen kokemus.

Fyysisen asana-harjoituksen lisäksi ohjelmaan kuului meditaatio- ja keskittymisharjoituksia ja esimerkiksi keskusteluja sekä tietoa ravinnosta, kehon puhdistautumiskeinoista ja itsetutkiskelusta.

Otin valmennuksen jälkeen seuraavat neljä keinoa käyttööni, ja olen varma, että ne ovat vaikuttaneet merkittävästi olotilaani.

1. Päivittäinen meditaatio

Yritän tietoisesti hiljentyä hetkeksi joka päivä, rauhoittaa ajatukset ja esimerkiksi keskittyä tunnustelemaan hengityksen kulkua kehossani tai keskittyä havainnoimaan juuri siinä hetkessä ympäröivän maailman ääniä.

Toisinaan meditoin aamun alkajaisiksi kodinhoitohuoneessamme pyykkien ja siivousvälineiden keskellä muutaman minuutin, joskus laitan bussissa matkalla töihin rentouttavaa musiikkia kuulokkeisiin. Joskus hetkeni on vain muutaman, tietoisen hengityksen mittainen, kun istun ruuhkassa auton ratissa tai rauhoitun hetken ennen joogatunnin alkua ja muistutan itselleni: "Hengitä."

Nämä pienet hetket ovat lisänneet onnellisuuttani ja tyytyväisyyden tunnetta.

2. Säännöllinen, fyysinen harjoittelu

Ennen kesän opettajakoulutusta joogaharjoitteluni oli epäsäännöllistä, mutta vasta valmennuksessa tajusin, kuinka tärkeää on päivittäinen harjoittelu. Nykyään teen joka päivä vähintään muutaman jooga-asanan. Usein parinkymmenen minuutin mittaisen harjoituksen, parhaimmillaan yli tunnin kestävän.

Joogassa on taikaa, koska mielestäni jooga itsessään on meditaatiota. Kun keskityn liikkeeseen ja hengitykseen, en voi ajatella mitään muuta vaan elän täydesti siinä hetkessä.

3. Kasvisravinto

Aloin kesäkuussa vegaaniksi, eli jätin ruokavaliostani pois kaikki eläinperäiset tuotteet. En aiemminkaan syönyt lihaa, mutta nyt jätin pois myös kalan, munat ja maitotuotteet sekä kofeiinin.

En ole koskaan voinut paremmin kuin tänä syksynä! Yleensä olen loka-joulukuussa flunssan kourissa, mutta nyt yksikään nuhapöpö ei ole iskenyt minuun näppejään.

Oloni on kevyt, ja lisäksi aikuisiän akne, joka oli kiusannut minua ainakin parikymmentä vuotta, lähti pois yhdessä viikossa vegaaniruokavalion ansiosta.

4. Kehon puhdistaminen

Otin kesällä tavakseni puhdistaa kieleni joka aamu kielenpuhdistimella ja käyttää nenäkannua päivittäin. Tällaiset rutiinit ovat yleisiä esimerkiksi Intiassa, mutta vähemmän tunnettuja länsimaissa.

Minulle niistä on ollut apua. Suuhygieniani on parantunut ja syyskaudelle tyypillinen, kuiva nuha jäänyt pois.

Lisäksi kokeilin kesällä suolihuuhtelua ja alkusyksyllä mehupaastoa. Suolihuuhtelu oli kokonaisuudessaan positiivinen elämys ja sitä olen harjoittanut kotona aptekkivälineillä myöhemminkin.

Täysi mehupaasto ei minulle kuitenkaan sopinut. Sen sijaan aion ensi keväänä kokeilla ruokavalion keventämistä esimerkiksi muutaman päivän kasvossosekeittopaastolla.

Joogaopettajakoulutuksessa saimme myös monia muita, henkisiä ja konkreettisia työkaluja, jotka ovat lisänneet merkittävästi onnellisuuttani.

Jos haluat tietää lisää, ota yhteyttä! Kerron mielelläni niistä tarkemmin.

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestinnän ammattilainen. 14-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää äidin ja tyttären elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Bloggaajiin saat yhteyden tästä. Seuraa blogia tästä.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016
2015

Kategoriat