Tällä viikolla silmäni ovat taas olleet kuin tikkuja täynnä. Syitä on paljon: kuiva sisäilma ja runsas oleskelu sisätiloissa ja liian lyhyet yöt – ainakin muutamia mainitakseni.

Luin jonkin aikaa sitten kiinnostavan jutun silmien hyvinvointiin vaikuttavista arkisista asioista. Olen sen jälkeen testaillut näitä neljää juttua ja huomannut, että niillä on oikeasti vaikutusta.

1. Jumppaa silmiä säännöllisesti

Jos istun pitkiä aikoja tietokoneella, olen ottanut tavaksi pysäyttää ruutuun tuijottamisen keskimäärin kerran tunnissa ja tehdä joitain silmiä virkistäviä liikkeitä. Niitä on paljon (esimerkiksi täällä on hyviä vinkkejä.)

Jo pelkkä silmien sulkeminen ja räpyttely hetkeksi rentouttavat silmiä.  Hyvää tekee myös kaukaisuuteen tuijottelu tai se, että siirrät katseen vuorotellen kauas vasemmalle, oikealle, alas ja ylös.

2. 20/20-sääntö ruudulla

Päätetyö kannattaa keskeyttää vielä useammin, jos silmät kuivuvat herkästi. Erään ohjeen mukaan kannattaa pitää 20 sekunnin tauko ruudun tuijottelussa aina 20 minuutin välein, niin silmät saavat levätä. Tämä suojelee silmiä ruutujen siniseltä valolta.

Olen huomannut, että itselläni tämä 20 minuutin taukoväli toimii hyvin ainakin minulla, silmäni kun ovat niin kovin kuivat.

3. Vältä suonia supistavia silmätippoja

Minä taidan olla silmätippojen suurkuluttaja, olenhan testannut läpi suurimman osan apteekin hyllystä löytyvistä silmätipoista. Olen blogissani vertaillut tippoja pariinkin otteeseen täällä ja täällä.

Hiljattain luulin löytäneeni ihmeavun kroonisesti punoittaviin silmiini, kun keksin ostaa silmätippoja, jotka supistavat silmien verisuonia. Ne kyllä toimivat tehokkaasti, eli punoitus häviää silmistä nopeasti.

Supistavat tipat eivät kuitenkaan tuo pitkäaikaista apua, sillä niissä on usein vaikuttavana aineena tetrytsoliini, joka vähentää kyynelnesteen eritystä silmissä.  Näin ollen hetken kuluttua silmät ovat taas entistä kipeämmät. 

4. Katso, mitä pistät suuhusi

Olen tänä vuonna huomannut, kuinka iso vaikutus ruokavaliolla on ihon, hiusten ja myös silmien hyvinvointiin. Ihoni näyttää sameammalta ja silmäni ovat kuivemmat, jos syön paljon esimerkiksi sokeria.

Sen sijaan ihoni, hiukseni, kynteni ja limakalvoni kiittävät, jos muistan syödä runsaasti tuoreita kasviksia ja hedelmiä, erityisesti mustikoita, kylmäpuristettuja öljyjä, siemeniä ja pähkinöitä.

Millaisilla asioilla on vaikutusta sinun silmiisi?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestinnän ammattilainen. 13-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää äidin ja tyttären elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Bloggaajiin saat yhteyden tästä. Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2018
2017
2016
2015

Kategoriat