Kesän jälkeen olen harrastanut liikkuvuutta ja lihaskuntoa lisäävää liikuntaa keskimäärin kuusi kertaa viikossa - enemmän kuin koskaan elämässäni. Yllättäen kuitenkin myös lihakseni ovat olleet useammin ja pidempään kipeämmät kuin aikoihin.

Luin loppukesällä palautumiseen liittyen kiinnostavan jutun Mind Body Green -verkkojulkaisusta, jossa monta kohtaa pitää paikkansa myös omalla kohdallani. Osa näistä näkökohdista saattaa tuntua itsestäänselviltä, mutta itselleni ne tuottivat ahaa-elämyksiä.

Tajusin, että lähes aina syynä on jokin näistä, jos tuntuu että lihakset kipeytyvät ja palaudun hitaammin:

 1. Liian vähän vettä

Erityisesti joogaohjaajakoulutuksessa Mallorcalla mutta myös myöhemmin, kun olen harjoitellut ja ohjannut lämpimissä tiloissa, tämä on suurin syy heikkoon palautumiseeni.

Jos normaalistikin minun olisi hyvä juoda vähintään pari litraa vettä päivässä, intensiivinen harjoitus lisää nesteentarvetta moninkertaisesti. Helppo tapa tarkistaa nestetasapaino on ikivanha: tarkkailla vessassa käydessä virtsan väriä. Mikäli se on jotain muuta kuin haalean oljenväristä, minun kannattaa lisätä vesimäärää.

Hikoilu poistaa lihaksista kuona-aineita mutta samalla, kun kehosta poistuu nestettä, voi menettää lihasmassaa.

2. Liikaa istumista

Tämä on syy, johon sorrun joka arkipäivä. Istumisen jäykistävät vaikutukset lihaksiin ja sidekudoksiin huomaan jo, jos unohdun koneen ääreen muutamaksi tunniksi.

Ei turhaan sanota, että jopa puolen tunnin välein päätetyöläisen olisi hyvä pitää jaloittelutauko.

3. Liian vähän unta

Myös tämä on itselleni perussynti. Kun teen 5-päiväistä päivätyötä, käytän työmatkaan yli tunnin suuntaansa, ohjaan viikossa useamman tunnin joogaa, teen omaa joogaharjoitusta aamuisin reilun tunnin sekä kävelytän koiran aamuin illoin, unelle jää väistämättä turhan vähän aikaa.

Tiedän, että keho uudistuu ja lihakset rakentuvat levossa. Sanotaanhan joogassakin, että loppurentoutus on joogan tärkein asento eli asana, sillä sen aikana harjoituksen vaikutukset laskeutuvat elimistöön.

Ei turhaan ole uutisoitu, että kuuden tunnin yöunet vastaavat valvottua yötä. Taistelen tämän ongelman kanssa joka ilta, mutta en ole vieläkään keksinyt, mistä saisin vuorokauteeni lisää tunteja tai mitä jättäisin pois.

4. Liian paljon raskasta liikuntaa

Paljonko on paljon liikuntaa? Yritän aina kertoa oppilailleni, että joogassa on kuunneltava kehoa, mutta toisinaan minulla itselläni on haasteita samassa asiassa.

Innostuin päivittäisestä joogaharjoituksesta kesäkuun koulutuksessa niin paljon, että jatkoin harjoituksia kuusi kertaa viikossa. Harjoitukseni on voimakasta vinyasa flow -joogaa, joka vastaa kunnon treeniä oman kehon painolla.

Joskus heinäkuun puolella aloin epäillä, että tämäntyyppinen harjoitus on hieman liikaa kuusi kertaa viikossa, jos mittarissa on jo vuosia yli 40, eikä nuku tarpeeksi.

Vasta viime aikoina olen alkanut kuulostella kehoani aamuisin ja tunnustella, onko tänään voimakkaan harjoituksen vai pehmeämmän, palauttavan joogatuokion aika.

Omaan kehoonsa kannattaa suhtautua rakastavasti, eikä vaatia siltä liikaa. Olen itse huomannut, että yksi täydellinen lepopäivä, 3-4 voimakasta harjoitusta sekä 2-3 lempeämpää on minulle hyvä yhdistelmä.

Miltä sinun kehosi tuntuu liikunnan jälkeen?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestintäkonsultti. 13-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää keski-ikäisen ja teinin elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin!
Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
2016
2015

Kategoriat