Menetätkö herkästi yöuneesi? Minulla on hieman samoin.

Oli aika palauttaa taas muistiin muutama kikka, joiden avulla aikoinaan opin nukahtaman nopeasti. Löysin nämä keinot muutama vuosi sitten, kun minulla oli pidempi jakso, jolloin nukkumatti oli toistuvasti hukassa, ja unen tuloa piti odotella kieriskellen jopa tunnin verran.

En halua käyttää melatoniinia enkä mitään muitakaan nukahtamislääkkeitä. Lähdin siis hakemaan apua luonnollisemmista konsteista.

1. Huolet "unilaatikkoon" ja jalkaterät kylmiksi

Olen harrastanut kahdeksan vuotta joogaa, ja neljä vuotta sitten tutustuin joogamuotoon, joka tällä hetkellä tuntuu omimmalta: kundaliinijoogaan. Ostin myös aihepiiriä käsitteleviä kirjoja, joista yhdessä oli monenmoisia kiinnostavia vinkkejä lähtien joogasarjoista aina resepteihin asti.

Tässä kirjassa (Kundaliini Yoga: The Flow of Eternal Power) on yksityiskohtaiset ohjeet nukahtamiseen. Osaa niistä noudatan edelleen, vaikka osa onkin päässyt unohtumaan.

Kirjassa esimerkiksi neuvotaan venyttelemään kevyesti ennen nukahtamista sekä käymään läpi päässä vilisevää ajatusvirtaa ja sulkemaan ajatukset yksitellen "unilaatikkoon", jossa ne odottavat seuraavaan aamuun.

Itselleni tuon opuksen paras nukahtamiskeino on ollut neuvo, jonka mukaan jalkaterät tulisi pestä jääkylmällä vedellä juuri ennen sänkyyn menoa. Olen huomannut, että jalkojen viilentäminen on itselleni uskomattoman tehokas tapa rauhoittaa keho.

Joskus olen viime aikoina testaillut kylmän veden sijaan Dermosilin geelityynyjä, jotka viilennän jääkaapissa. Joka tapauksessa sänkyyn mennessä varmistan, että jalkaterät ovat peiton ulkopuolella. Jos peitto on niiden päällä, en nykyään enää saa unta.

2. Korvat tukkoon ja silmät peittoon

Minä olen nykyään meidän perheessä joskus ensimmäisten joukossa sängyssä. Muut perheenjäsenet kulkevat aamulla vain muutaman kilometrin matkan kouluun ja töihin, kun taas itselläni aikaa työmatkalla kuluu yhteen suuntaan yli tunti. Kun minun pitää vielä aamulla ennen lähtöä ulkoiluttaa koira, on syytä painua aikaisin pehkuihin.

Ellen ole aivan rättipoikki, ei uni tule, kun muu perhe vielä hälisee oven takana. Siksi olen ottanut avukseni pari apuvälinettä: olen testannut Dermosilin jääkaapissa viilennettäviä silmätyynyjä ja - mikä tärkeintä - laitan aina korviin korvakittiä. Niiden avulla on mahdollista sulkea ulkomaailma pois mielestä ja painua uneen.

3. Liikuntaa ja iltapalaa oikeaan aikaan

Oman kokemukseni mukaan vielä kolme tuntia ennen nukahtamista voi ja kannattaa harrastaa liikuntaa. Kun kroppa on mukavasti uuvuksissa ja suihkunraikas, ei unta tarvitse kauaa houkutella.

Lisäksi unen tuloon vaikuttaa se, milloin ja mitä on syönyt iltapalaksi. Itselläni nukahtamisen ja iltapalan välillä saisi olla vähintään kaksi tuntia, muuten keho keskittyy nukkumaanmenoaikaan vielä ruoan sulattamiseen.

4. Syvä hengitys vasemman sieraimen kautta

Mikäli en vielä pääse suloiseen horrokseen, kun jalat ovat viileät ja silmät sekä korvat peitossa, kokeilen unen tuloon auttavaa hengitystekniikkaa. Opin myös sen em. joogakirjasta.

Hengitystekniikkaan kuuluu, että sängyssä on maattava oikealla kyljellä niin, että vasen sierain on vapaana. Aluksi on hyvä ottaa muutama, syvä hengenveto molempien sierainten kautta. Sen jälkeen tulisi tukkia oikea sierain ja hengittää syvään noin kymmenen hengenvetoa vasemman sieraimen kautta.

Jo kymmenen hengitystä tällä tavalla vie yleensä kevyeen horrostilaan. Siinä vaiheessa voi vapauttaa oikean sieraimen ja jatkaa syvää, rauhallista hengitystä molempien sierainten kautta.

Kannattaa kokeilla - tämä hengitystekniikka on ainakin minulla toiminut lähes aina!

Millaisia keinoja sinä käytät nopeuttaaksesi unen tuloa?

Kommentit (6)

salli eväste
1/6 | 

Nää oli tosi hyvät! Toi jalkaterät pois peiton alta toimii mulla. Nykyään en enää pelkää et joku tarras sängyn alta mun jalkoihin.
Hengitän tosi syvään, pidätän hengitystä hetken ja tyhjennän keuhkot tosi hitaasti. Kun keskittyy hengittämiseen, ei tarvitse tehdä se kuin muutaman kerran zzzzz.

Aino Pajukangas
Liittynyt9.9.2015

Mukavaa, jos näistä oli apua! =) Varmaan tuon vuorohengityksen salaisuus onkin juuri tuossa hengittymiseen keskittymisessä. Tosin joogien mukaan eri sieraimilla on erilaiset tehtävät, vasemman kautta hengittely rauhoittaa ja viilentää jne. Mutta siihen voi uskoa, ken haluaa :)

Kirjoitan blogia 13-vuotiaan tyttäreni kanssa: Sulassa sovussa

Blogimme myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin

Vierailija
2/6 | 

Minulla uni ei varmasti tule, jos varpaat ovat peiton ulkopuolella. Makuuhuoneen ilma saa olla viileähkö mutta sitten pitää peiton olla lämmin ja villasukat jalassa :) Jos varpaita palelee koko ajan niin en varmasti saa unta :)

Vilukissa

Mulla ihan sama, että pitää ehdottomasti olla villasukat jalassa, kun menen nukkumaan. Jos ilman sukkia, niin en yhtään pysty rauhoittumaan. Pakko nousta ylös hakee villasukat. Just ennen nukahtamista kuitenkin potkin sukat pois jalasta. Mutta mulla huono ääreisverenkierto, jolloin yleensä aina villasukat jalassa muutenkin. 

Aikasemmin olen testannut 4-8-7 hengitystä. Se joskus auttaa rauhoittumaan nopeammin. Täytyy kokeilla tuota vasemman sieraimen kautta hengittelyä. 

Vierailija
3/6 | 

Minun rituaalini: minulla jalassa pitää olla sukat, mutta muutoin ei vaatteita ja minun on oltava selällään, herään myös aina tuosta asennosta :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestinnän ammattilainen. 14-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää äidin ja tyttären elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Bloggaajiin saat yhteyden tästä. Seuraa blogia tästä.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016
2015

Kategoriat