Fustra

Kävin taas tällä viikolla fustrassa ja viimein taisin päästä jyvälle siitä, miten tuo maaginen nappi laitetaan kiinni, josta henkilökohtainen ohjaajani Noora Ekström niin ahkerasti muistuttaa. Tai ainakin tajusin, miksi kehon pitäminen oikeassa asennossa on minulle vaikeaa.

Minulla on nimittäin notkoselkä.

Kyseessä on sekä rakenteellinen että elettyjen vuosien mukanaan tuoma haaste. Tätä siis kaikki ne fyssarit ovat tarkoittaneet, jotka ovat sanoneet kauniisti, että minulla on "persoonallinen ranka"! Pakettiini kuuluu se, että niveleni, niskani ja alaselkäni ovat yliliikkuvat mutta yläselkä jumissa ja yläselän lihakset turhan heikot. Kuljen hieman etukenossa, sillä etureidet ovat vahvemmat kuin takareidet ja rintalihakset vahvemmat kuin yläselän lihakset.

Fustrassa tajusin, että minulla on notkoselkä

Notkoselkä tässä kokonaisuudessa aiheuttaa sen pulman, että esim. perinteisessä salitreenissä vaikkapa kyykätessä keskikehon tuki pettää helposti, ja silloin kyykky (jossa parhaimmillaan/pahimmillaan on tangossa muutama kymmenen kiloa) rasittaa alaselkää. Siis juuri sitä rangan aluetta, jossa minulla on osteoporoosin vuoksi kulumia nikamissa.

Pelkästään perimää en voi rakenteestani syyttää. Notkoselkä syntyy helposti, jos ajaa paljon ja tekee istumatyötä - ja minähän syyllistyn molempiin. Silloin lonkan koukistajat kangistuvat, askel lyhenee ja ryhti muuttuu etupainotteiseksi.

Tällä fustra-tunnilla pystyin pitämään hieman paremmin napin kiinni kuin aikaisemmin. Noora toki tuki minua ja korjasi asentoani joka välissä. (Fustra-ohjauksessa on jännää se, että ohjaaja koskee asiakkaaseen ja ohjaa kehoa oikeaan asentoon. Onneksi Noora kertoi tästä heti alkumetreillä, muuten olisin voinut hieman hämmästyä.)

Selän notko oikenee vähitellen...

Nyt tajusin, että napin kiinni pitämisessä olennaista on tuoda lantio eteen. Sen jälkeen kun yrittää ajatella kasvavansa pituutta ja laittaa vielä yläselän lavat yhteen niin - avot!

Tämä siis onnistui minulta ehkä muutaman kymmenen sekunttia kerrallaan, kun oikein keskityin. Ensi kerralla se saattaa onnistua useammin ja pitempään. Fustra-ohjauksessa käydään yleensä parikymmentä kertaa ennen kuin homma menee kehon muistiin, ja minulla on kuitenkin takana vasta kolme ohjauskertaa.

Kirjoitin ensimmäisen fustra-ohjaukseni fiiliksistä blogiini huhtikuun alussa. Koostin tuosta tunnista myös videon vlogiini Vlogiaan. Käypä kurkkaamassa, ellet ole vielä nähnyt sitä! Löydät kaikki fustra-kirjoitukseni tämän linkin takaa.

Mitä sinun alaselällesi kuuluu - onko linjoilla muita notkoselkäisiä?

Yhteistyössä: Balanssi

---
I've tried fustra personal training three times now. Fustra is a training method designed to help control the body and increase strenght and balance. 
At the beginning I found it difficult to keep the required basic position: to pull stomach in (both upper and lower stomach!), shoulders back, knees soft and to move hips to the front.
The correct position is challenging for me because my lower back forms an arc that's too deep. Thanks to my body structure it's difficult for me to keep the lower back straight.

This is typical for many of us who drive a lot and mainly sit during workdays.
Do you have challenges like this with your back or is it easy for you to keep your back straight?

Uräidin Ruuhkavuodet myös / Follow my blog also at:
Blogger | Facebook | Twitter | Instragram | Pinterest | Bloglovin | Blogipolku | Google+ | Vlogia

Kommentit (14)

Asiaa! Varmasti notkokin, mutta oiennut lordoosi eli suora ranka aiheuttaa hartiasärkyä. Täällä kamala ryhti. Ihailen muutenkin ihmisiä joilla hyvä ryhti, ovat ylväitä. Kun vaan muistaisi nämä opit.

Näytät upealta

Kävelykoulu - sepäs kuulostaa kiinnostavalta! Mitä se tarkoittaa? Nyt fustran myötä olen yrittänyt ajatella lantion asentoa ja napin kiinnivetämistä myös arjen keskellä, joka päivä kävellessä ja seisoessa. Siinä on muistunut aikoinaan lukioikäisenä mallikurssilla saamani opit (se on ainoa kävelyopetus, jonka olen koskaan saanut). Siellä opetettiin että kävellessä pitäisi kuvitella astelevansa nuoraa pitkin - silloin lantio työntyy eteenpäin ja askel on sopivan mittainen. Millaisen kävelykoulun sinä olet käynyt? Aihe kiinnostaa, koska myös minulla on tosiaan yliliikkuvat nivelet.

Täällä toinen notkoselkäinen - ja vielä kun riesana ovat yliliikkuvat nivelet, on soppa valmis. Itselleni on kävelykoulu tuonut monta valaistusta asiaan - ja aikoinaan kuntoutus. Silti - jos ei ole tarkkana, se muisti on täällä erittäin lyhyt ja välillä on tarkistettava, missä mennään.

Mulla on jostain syystä yksi alaselän nivelistä työntynyt ulos melkein sentin (itse epäilen raskauksia) ja diagnoosi on se, että ainoa mahdollisesti tepsivä keino on leikkaus. Vielä en siihen itse ole valmis, koska lopputulosta ei tiedä. Ikävää vaivassa on se, että kivun takia ei pysty enää tekemään oikeastaan mitään alaselkäliikkeitä. Ja se taas tietysti johtaa kierteeseen, että kipu lisääntyy kun lihakset heikkenee :/ Plääh, pitää vaan treenata muuta kroppaa, että se säilyisi ehjänä :)

Joo, kaikki kiropraktikosta ostepaattiin kokeiltu, mutta koska kyse on nikamasiirtymästä, ei niistä ole apua. Vaiva alkoi jo toistakymmentä vuotta sitten, sen kanssa oppii elämään. Onneksi vatsalihaksia pystyy tekemään ja hyvä kunto + jatkuva muun kropan treenaaminen ovat pitäneet toimintakyvyn suht hyvänä. Suosittelen kyllä kaikille aktiiviliikuntaa, joskus voi tulla eteen yllättäviä tilanteita ja silloin ei liikuntaan käytetty aika harmita yhtään.

Kiitos kiinnostavista kommenteistasi, olet antanut paljon ajattelemisen aihetta! Minäkin olen harrastanut pitkän matkan juoksua, takana on yksi maratoni ja muutama puolikas. Taitaa olla ihme että olen selvinnyt tähän ikään asti ehjänä... :P

Kiitos kiinnostavasta kommentistasi! Täytyypä jutella tästä seuraavalla fustra-tunnilla...
Tuo leuan asento on minulle tosi tyypillinen virheasento koska niskani on yliliikkuva. Moni fysioterapeutti on siitä huomauttanut. Pitäisi aina muistaa kuvitella että joku ikään kuin kiskoo minua takaraivolta ylös niin leuka painuisi oikealla lailla alemmas, eivätkä niskanivelet kuormittuisi. Mutta kun on koko ikänsä kulkenut väärässä asennossa, ne ovat jääneet kehon muistiin ja oikean asennon unohtaa niin helposti...

Hui - jopas on aikamoinen vaiva :/ Oletko koskaan kokeillut mitään vaihtoehtoista kivunlievitystä, esim. akupunktiota? Varmaan syvien vatsa- ja selkälihasten hallinta olisi sinullekin tärkeää, onko mitään keinoja, joilla pystyt treenata niitä? Millaisilla asioilla pärjäät arjessa? Tosi ikävää kuulla, että joudut kokemaan tuollaista kipua :( Tsemppiä!

tuitu

Notkoselkä, yliliikkuvuutta nivelissä, löysät olkapään nivelkapseli, skolioosi... Jep. Fustran aloitusta odotan kun kuuta nousevaa, kunhan olkapääleikkauksen jälkeen saan aloittaa kuntoutuksen.

Anonyymi

Hei, mielestäni ylemmässä kuvassa alaselässäsi on luonnollinen notko, joka siellä kuuluukin olla. Alemmassa sitä ei ole ja painopiste on takana, ikään kuin nojaisit taakse. Tästä tulee aikamoinen kuormitus alaselkään. Lantion alle työntö/kääntö suoristaa selkää, mutta selässä pitäisi olla luontainen kaari. Alimpien kylkiluiden tulisi olla suoliluun harjanteiden päällä, tällöin rintakehän/ylävartalon paino olisi samassa linjassa lantion kanssa. LIsäksi jalkapohjista linja tulisi kulkea lantion ja rintakehän kautta päälaelle asti. Ylemmässä kuvassa leuka on työntynyt eteen ja niskan asento on virheellinen. Alemmassa kuvassa se on parempi. Työskentelen liikunta-alalla ja olen kärsinyt notkoselästä ja hoidattanut sitä johtavien fyssareiden käsissä ja oppinut matkalla paljon siitä mm. nämä lantion alle työnnöt, jotka liikuntapiireissä kuuluvat valitettavan usein ohjeistuksiin, mutta todellisuudessa ei ole ainoa oikea ratkaisu vaikka sitä tunnutaankin viljeltävän ratkaisuna kaikkeen. :)

Anonyymi

tuo niskan assento ja leuan eteentyöntyminen ovat hyvin tavallisia "vaivoja" kaikille koneen ääressä työskenteleville... kaulan ja rintakehän lihakset ovat kireät ja niskan/yläselän lihakset jatkuvasti ylivenyttyneinä ja heikot. Itse käytän mielikuvaa, että tuon leukaa hieman lähemmäs kohti kaulakuoppaa, niin niskan asennon ohjaus on lempeä. Jäi vielä tuosta aiemmasta kommentistani sanomatta, että mielestäni ylemmässä kuvassa kylkikaaret ovat suoliluun harjanteiden päällä, joten siinäkin mielessä asento näyttäisi silmääni (ja huom vain tämän kuvan perusteella :)) juuri oikealta. Itse olen opettanut kauan myös lantion alle kääntöä, mutta kokemuksen myötä päästänyt siitä irti. Toki, jos selän notko on reipas niin turha notko sieltä tulisi saada pois ja silloin mielikuvana ohjeistan mielummin asiakasta kääntämään häntäluuta kohti kantapäitä en lantiota alle. Muuten voidaan mennä virheasennosta toiseen.

Mietin myös tuota ohjeistusta "tuo lavat yhteen". Näinhän oikean asennon tulisi olla, että lavat ovat ikäänkuin alhaalla, selän suuntaisesti. Helposti nousevat ylös, kun kehon etupuoli on liian kireä ja yläselän lihakset ovat heikot. Jos kuitenkin koko ajan tietoisesti pyrit tuomaan lapoja yhteen niin aiheutat itsellesi todennäköisesti kunnon jumituksen. Asennon korjaus on pitkäkestoinen projekti, koska kehon täytyy aueta ja vahvistua ja "tottua" uuteen asentoon vähän vähältä. Itse hajotin lantiorenkaan stabilaation liian nopealla lantion alueen avaamisella. Tähän kun yhdistettiin pitkäkestoinen juoksu niin katastrofi oli valmis. Pienin askelin ja vähän vähältä hyvä tulee :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestintäkonsultti. 13-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, kasvisruokaa, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää keski-ikäisen ja teinin elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin!
Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
2016
2015

Kategoriat

Instagram