Vitamiineja, kalaöljyä, kromia, sinkkiä... Komeileeko sinunkin kaapissasi kunnon arsenaali erilaisia ravintolisiä?

Sain hiljattain paljon hyviä vinkkejä kuivien silmien hoitoon. Kiitos niistä!

Osa kommentoijista vinkkasi erilaisista ravintolisistä, jotka vaikuttaisivat sarveiskalvojen kuntoon. Monissa näistä on esimerkiksi mustikkaa ja tyrniöljyä. 

Ensireaktioni oli: "Kiinnostavaa, mutta minähän välttelen ylimääräisiä pilleripurkkeja. Yritän saada kaikki tarvittavat ravintoaineet ruoasta."

Näinhän erilaisssa terveysvalmisteissa yleensä kehotetaan: "Osana monipuolista ruokavaliota." Ravintolisillä ei siis pitäisi korvata mitään osaa ruokavaliosta, vaan lisävitamiineilla ja omegakolmosilla voi halutessaan täydentää monipuolista ruokavaliota.

Kuinkahan moni meistä oikeasti syö suositusten mukaan, riittävän monipuolisesti?

Muutama vuosi sitten töissä naureskelimme tanskalaiskollegaa, joka kuulemma popsii aamuisin kokonaisen kourallisen erilaisia hivenaineita: on keltaisia, ruskeita, valkoisia ja jos jonkin sorttisia pillereitä ja tabletteja. Ja nämä siis pelkästään terveystuotteita, eikä mitään lääkkeitä. Tanskassa ilmeisesti ravintolisät ovat kovin pop.

Hymyni hyytyi, kun eräänä aamuna oikein ajatuksen kanssa kurkkasin omaan kaappiini ja tajusin, millaisia ravintolisiä olen viime aikoina testaillut "monipuolisen ruokavalioni" täydennykseksi: 

  • Magnesiumia. (Lihasten hyvinvointiin - koska urheilen. Testijakso on todistanut, että se auttaa myös vatsan toimintaan.)
  • Kalsiumia, sillä lääkäri on osteoporoosin takia määrännyt minulle kalsiumlisän. (Sinä aikana, kun olen syönyt lisäkalkkia, vereni kalsiumpitoisuus on noussut suositusten mukaiselle tasolle. Tarpeellinen siis.)
  • D-vitamiinia, samasta syystä. (Nämä kaksi ovat varmaan oikeasti ihan hyväksyttäviä täydennysvalmisteita. Testijakso on todistanut, että ilman lisä-D-vitamiinia olen selvästi väsyneempi ja flunssat iskevät helpommin.)
  • C-vitamiinia, sinkkiä ja kromia. (Yleiskunnon kohentamiseksi ja ihon hyvinvointiin. Ainakin sinkillä on testijakson aikana ollut todistettava vaikutus ihon hyvinvointiin.)
  • Tyrniöljy- tai puolukansiemenöljykapseleita. (Näillä on merkittävä teho silmien kuivumista vastaan, se on testissä käynyt selväksi. Kun kokeilin olla ilman, silmät ovat usein kuin hiekkapaperia.)

Aikamoinen cocktail, siis! Hmmm... Mitäköhän maksalleni kuuluu?

Ja onnistunko tällaisen satsin ansiosta saamaan - ei lisää terveyttä tai kauneutta - vaan jonkin syövän? Joidenkin tutkimusten mukaan kohtuuton ravintolisillä mässäily voikin kääntyä itseään vastaan.

Nautitko sinä ravintolisiä? Mitä ja miksi?

Uräidin Ruuhkavuodet myös / Follow my blog also at:
Facebook | Twitter Instragram | Pinterest | Bloglovin | Blogipolku | Blogit.fi  | Google+ | YouTube | Snapchat & Periscope: @ruuhkavuodet

Kommentit (15)

Etna

Monivitamiineja kullä. Balanceöljyä yrittänyt , mutten saa aLas. Nyt viikko ollaan syöty sitä smoothien seassa.

Kupla

Enpä juuri, koska mulla on imeytymishäiriö ja joudun oikeasti saamaan kaiken sen vähänkin ravinnosta. Mutta oletan osanneeni tulkita kroppaani oikein koska tutkitut arvot olivat todella hyvät puolentoista vuoden tsemppaamisen jälkeen. Joskus otan jotain c-vitamiinia jos ei talosta löydy appelsiinia koska uskon sen lume-vaikutukseen (hehe) että piristyisin muka heti ;) Mutta siis: en käytä mitään.

hyvä ruoka parempi mieli

En käytä juuri ollenkaan. Kuuriluonteisesti B - vitamiinia lääkärin ohjeistamana söin, kun oli veriarvot alhaalla. Myös D- vitamiinia olen joskus syönyt, mutta senkin olen jättänyt öisäämällä kalan syöntiä. Olen onnekas, terve ihminen että voin syödä monipuolista ruokaa. Se taannee vitamiinien ja hivenaineiden saannin ruoasta. Tosin mitään tarkempia testauksia ei ole tehty, että olisiko kropassani puutetta jostakin. Ymmärrän hyvin heitä, joilla on erilaisia rajoitteita ruoan suhteen. Sillloin voi tulla tilanteita, joissa ravintolisää tarvitaan.

http://neitinimeton.wordpress.com

Minä asun kovasti susirajan yläpuolella ja D-vitamiini kuuluu kaamoksessa tavalliseen päiväannokseeni. Syömme kalaa useita kertoja viikossa, mutta kun auringonvaloa ei talvella ole lainkaan, en saa tarpeeksi D-vitamiinia ilman pilleripurkkia.

Magnesiumia kausittain, kun urheilen paljon. Tiesitkö, että se kannattaa ottaa illalla ilman muita ruoka-aineita?

Tällä hetkellä tuntuu, että tarvetta taitaisi olla myös C-vitamiinille.

-päivi-

Kyllä syön :sinkki, seleeni, kromi (tänään aloitin), kollageeni, karoteeni näin keväällä ihon suojaksi, kun tykkään olla auringossa, d-vitamiini , magnesiumia (liikun tosi paljon) ja sit lääkkeet verenpainetbl ja nivelrikkotbl. Syön kalaa 2x vk, ja otan neitsyt oliiviöljyä noin 2x vk 1rkl,,syön myös avokadoa melkein päivittäin, tyrniä ja mustikoita joka aamu ja välillä chiasiemeniä, kun en kalaa syö. Siitä saa omegat.
Lasken aina uuden tuotteen ostettuani, etten ylitä päivittäisiä suosituksia.
Näillä sitä vaan mennään. Syön kyllä terveellisesti/monipuolisesti hedelmiä, kasviksia, vihanneksia ja marjoja sekä kuitujakin.

Majan Molla

En syö mitään, vaikka D-vitamiini olisi talvella varmaan tarpeen. Kalaa syön melkein joka toinen päivä ja oma keräämiä marjoja ainakin aamuisin usein myös välipalalla. Kasviksia joka aterialla syön. Lääkkeittä sen verran, että olisi varmaan asiallista lääkäriltä kysellä ennen lisäravinteita. Näin vaan mennään ja ainakin flunssat on mut ohittaneet.

Uuvikka

Moi, syön monipuolisesti ruokaa, mutta varmistan ravintoaineiden saannin joka päivä Neolifen kokoruokatiivisteillä. Tarkoittaa siis sitä, että tuotteiden raaka-aineet ovat kokonaisista ruoka-aineista. Huolehdin mm. viljan hyvien öljyjen (lipidit ja sterolit) saannista, sillä kaupan hyllyltä niitä en saa. Luulin ennen, että monipuolinen kotiruoka riittää, mutta olen huomannut isojakin muutoksia hyvinvoinnissani sen jälkeen, kun olen alkanut täydentää ruokavaliotani näillä lisillä. Jonkun aikaa Neolifen maitohappobakteereita käytettyäni huomasin, että laktoosivaivani olivat loppuneet. Uskon, että ruokateollisuus tekee meille karhunpalveluksen jalostamalla ruokia liikaa - tärkeät ravintoaineet puuttuvat monien ruokavaliosta.

DiamondLife

FitLine ollut osa meidän perheen arkea nyt reilun vuoden. Ja tulee olemaan niin pitkään kun minussa henki pihisee. Olen 46- vuotias ja en ole koskaan tuntenut oloani näin hyväksi ja energiseksi. Olen taustaltani himoliikkuja (lenkkeilyä, tanssia, laskettelua, rullaluistelua, nyrkkeilyä jne...) ja minulla on astma. Olen saanut astman oireisiini paljon helpotusta. Ravinnosta ei vain saa nykyään enää kaikkea mitä elimistö tarvistee. Laadukkaat, tutkitut ja turvalliset FitLinen tuotteet ja huippuimeytyvyys NTC:n avulla auttavat kehoa jaksamaan paremmin ja myös palautumaan yön aikana. Hyvää oloa 24/7. www.6355669.pmi-business.com

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 42-vuotias Aino on joogaopettaja ja viestintäkonsultti. 13-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää keski-ikäisen ja teinin elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin!
Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
2016
2015

Kategoriat

Instagram