Kotimatkalle lähdimme melko myöhään iltapäivällä. Kello taisi olla jo yli kaksi. Pakkasin matkaevääksi hedelmiä ja pari täytettyä patonkia ja vettä juomaksi. Ja alkuun suunta navigaattorin mukaan kohti kotia ja ensin Ranskan Rivieran rannikkoa pitkin kohti Monacoa ja sitten kohti Italiaa. Italiassa radio soitti ihania italialaisia iskelmiä. Maisemat olivat huikeat: Välimeri pilkotti aina välillä kunnes auto kääntyi kohti Milanon suuntaa ja kohti pohjoista. Italiasta San Berdaniinon kautta Sveitsiin ja sieltä Itävaltaan, jossa yövyimme. Löysimme mukavan pienen hotellin, jossa oli vanhalla puolella tilaa. Iso huone ja nariseva sänky. Ennen kaikkea ensin suihkuun ja sitten; Itävallassa kun olimme niin pakkohan illalliseksi oli ottaa kunnon Wienersnitzelit ison oluttuopin kera. Tämän jälkeen uni maistui.

Aamulla hyvän aamupalan jälkeen suuntasimme kohti Saksaa. Jätimme jäähyväiset Alppien lumihuipuille ja suuntasimme kohti pohjoista. Navigaattori ajelutti meiltä ylimääräisellä lenkillä; se kun ei tahtonut uskoa, että halusimme suorinta tietä kohti pohjoista. Teimme vain pari pientä pysähdystä matkan aikana: tankkaukset ja pakolliset vessareissut ja lounaaksi gulassikeittoa. Matka taittui reippaasti ja jo ennen kello viittä olimme Lyypekissä Cittigrosmarketissa pakollisilla ostoksilla. Olutta ja siideriä kotiin kesäjuomaksi. Kun vannoi, että ei tuo tölkkien pantteja takaisin Saksaan niin sai panttihyvityksen jo kassalla: olutlaatikko maksoi 6 euroa ja siiderilaatikko 8 euroa. Yöksi ajoimme Oldenburgiin ja illalla nautimme illallisen paikallisessa kreikkalaisessa ravintolassa.

Seuraava päivä meni Tanskan ja Ruotsin läpi ajaessa. Onneksi oli hyvä ilma. Tukholmaan saavuimme hyvissä ajoin ja siellä laivaan ja koti oli jo taas askeleen lähempänä. Kyllä tuo kolmen päivän autossa istuminen kävi melkein työstä: niin poikki oli kotiin tullessa.

Kommentit (0)

Seuraa

Keski-ikäisen naisen mietteitä unelmien toteuttamisesta, matkustamisesta ja arkipäivän elämästä. Matkailua Välimeren tuntumassa, ostoksia, kokkailua ja muuta tavallisen naisen elämää.