Syksy on kääntynyt lokakuulle ja vuoden pimein kolmannes on alkanut. Tämä tarkoittaa sitä, että nyt on aika kaivella heijastimet esiin kesälomilta. Tiesitkö, että jalankulkijaheijastin on suomalaisen maanviljelijän keksintö. Silti vain noin puolet suomalaisista käyttävät heijastinta säännöllisesti pimeällä liikkuessaan. Arvi Lehti kehitti heijastimen 1940 - 1950- lukujen taitteessa, koska kaipasi hevoskärryilleen lisänäkyvyyttä. Myöhemmin myös hänen poikansa jatkoi heijastimien kehitystyötä ajoneuvoheijastimien parissa. Jalankulkuheijastimet ovat yleisesti tunnettuja vain Pohjoismaissa ja Laitilassa toimiva yritys on tällä hetkellä maailman suurin jalankulkuheijastimia valmistava yritys. 

Liikenneturvan mukaan heijastimen puuttuminen näkyy selkeästi jalankulkijoiden henkilövahinkojen tilastoistoissa. Kuolemantapauksista joka neljännes tapahtuu pimeällä tai hämärässä ja uhreina on useimmiten iäkäs ihminen. Useimmiten voimme kuitenkin bongata heijastimen heilumassa pienen lapsen takin hihasta. Onnettomuustietoinstituutti tutki 24 jalankulkijan kuolemaan johtanutta onnettomuutta vuosien 2014 - 2016 aikana ja erilaisten mittareiden mukaan tästä joukosta joka viides uhri olisi voinut selvitä hengissä käyttämällä heijastinta. Onnettomuuksista lähes puolet sijoittui vuoden pimeimpään aikaan loka-tammikuulle. 

Varsinkin sateisella ja harmaalla syyssäällä autoilijan näkökulmasta olisi erityisen tärkeää, että kaikilla jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä heijastinasia olisi kunnossa. Syyskuinen, pimeä ja sateinen ilta kaupungissa, jalankulkija täysmustassa asussa ylittää suojatietä. Katuvaloista oli onneksi sen verran apua, että märän tuulilasin läpi näin mustan möhkäleen ajoissa ja ehdin jarruttaa juuri ennen suojatietä. Heijastimen kanssa olisin todennäköisesti havainnut jalankulkijan jo paljon aiemmin. Liikenneturvan mukaan lähivaloilla ajavan autoilijan kyky havainnoida jalankulkija ilman heijastinta voi maksimissaan olla noin 50 metriä, kun heijastimella varustettu jalankulkija näkyy jopa 350 metrin päähän. 

Erilaisten heijastimien sijoitteluun kannattaa myös kiinnittää huomiota. Esimerkiksi riippuva heijastin kannattaa sijoittaa niin, että se heiluu vapaasti polven korkeudella, silloin auton valokeila osuu siihen varmimmin. Heijastinmalleja on markkinoilla lukemattomia erilaisia. Lisäksi itse tehty heijastin toimii usein myös somisteena.  Varsinkin somisteheijastimien lisäksi suositellaan käytettäväksi EU-standardin mukaista heijastinta, jonka tunnistaa merkinnästä EN13356. 

Älä ole tänä syksynä pimeä vaan loistava! Haasta ystävät, työporukka tai perheesi mukaan heijastimen käyttöön ja järjestäkää esimerkiksi somessa kilpailu loistavimmasta heijastimesta #heijastinhaaste. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Voimarunoja kuvien kera. Pyrkimys pysähtyä ihan vain hengittelemään ja katsomaan ympärille avoimin mielin, nähdä elämän kauneus. Kannustaa luottamaan itseensä ja omiin kykyihin, tekemään unelmista totta <3

Hae blogista