Vierailija

Siitä, onko Jumalaa olemassa, meillä on erilaisia näkemyksiä. Me kuitenkin tiedämme, että Jeesus on oikeasti elänyt henkilö. Usein väitetään, että Jeesus on Jumala tai Jumalan poika ja Jeesus olisi näin opettanut seuraajilleen. Tämä ei pidä paikkaansa.

Alkukristityt uskoivat, että Jumala on yksi. Tätä käsitystä lähtivät monimutkaistamaan sellaiset henkilöt kuin Justinus Marttyyri (n. 100-162) ja kirkkoisä Tertullianus (n. 150-230). Nykyisen kaltaista kolminaisuusoppia ei kuitenkaan ollut olemassa ennen 300-lukua. Jeesus Nasaretilainen (rauha hänelle) ei halunnut häntä palvottavan, eikä milloinkaan opettanut olevansa Jumala tai Jumalan poika tai Jumalan inkarnaatio missään muodossa.

Aikoinaan kirkon sisälle syntyi vakavia konflikteja Jumalan persoonasta, joka johti sitten Nikean kirkolliskokouksen vuonna 325. Tällöin Nikean kaupunkiin kokoontui jopa 2048 kirkon miestä, joista yli 700 piti Jumalaa Yhtenä. Pakana keisari Konstantinus, jolla ei ollut edes tietoa kristinuskosta, kallistui kuitenkin kolminaisuusopin kannattajien – joita oli vain 318 – puolelle. Jumalan ykseyteen uskoville koitti huonot ajat ja heidät julistettiin kiroukseen.

On myös tärkeää huomata, että kristinuskoon kääntyi paljon pakanoita ja he tietysti säilyttivät osan vanhoista uskomuksistaan Jeesuksen (rauha hänelle) uskontoon kääntyessäänkin.

Raamatussa ei mainita sellaista sanaa, eikä käsitettä kuin kolminaisuus, eikä mikään Raamatussa tue sitä. Päinvastoin Raamattu ilmoittaa vain Jumalan olevan yksin Herra ja Luoja ja Jeesuksen (rauha hänelle) olleen ihminen.

Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain yksi ainoa Jumala. (1. Kor. 8:4)

Herra, kaiken sen mukaan, mitä me olemme korvillamme kuulleet, ei ole sinun vertaistasi, eikä ole muuta jumalaa kuin sinä. (1. Aik 17:20)

Minä olen Herra, eikä muuta jumala ole. (Jes. 45:18)

Minä, minä yksin olen Herra, ei ole muuta pelastaja kuin minä. (Jes. 43:10-11)

Herra on Jumala niin taivaassa kuin maanpäällä eikä toista Jumalaa ole (5. Moos. 4:39)

Tiukan monoteismin puolesta ja trinitarismia vastaan puhuu myös ainakin seuraavat jakeet: 5. Moos 6:4, Jes 44:6, 5. Moos 4:35, 2. Moos 8:10, 2. Sam 7:22, 1. Kun 8:23, 1. Aik 17:20, Ps 86:8, Ps 89:6, Ps 113:5, Hoos. 13:4, Sak. 14:9.

Kun Jeesukselta (rauha hänelle) kysyttiin, mikä käsky on kaikkein tärkein, hän vastasi:

Tärkein on tämä: `Kuule Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra…’ (Mark. 12:29)

Trinitaarit siis laiminlyövät koko Raamatun tärkeintä käskyä.

Raamatussa ilmoitetaan myös, että Jeesus (rauha hänelle) tuli vain välittämään viestin Jumalalta. Hän on vain Välittäjä, Lähettiläs, Profeetta. Hän ei ole, eikä voi olla Vapahtaja tai Pelastaja.

”Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus” (Tim.2:5)

Jeesus (rauha hänelle) pitää itseään selvästi Jumalasta erillisenä.

“Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.” (Joh 14:1)

Herää kysymys, eikö Raamatussa silti ole kolminaisuusoppia tukevia jakeita, kuten niitä, joissa Jeesusta (rauha hänelle) kutsutaan Jumalan pojaksi. Näin ei ole, sillä heprean kieliset sanat “bar” ja “ben”, jotka on käännetty “[Jumalan] poika”, eivät tarkoita kirjaimellisesti poikaa, vaan mitä tahansa seuraajaa tai seuraavaksi tulevaa. Voidaan jopa sanoa “ben shanah”, vuoden ikäinen poika tai esimerkiksi jos jossain sadussa tai sarjakuvassa olisi “salamoiden poika” tai “mansikoiden poika”, voisi hänestä käyttää hepreassa näitä termejä – eikä kukaan suomen kielessäkään ajattele näiden ilmausten tarkoittavan kirjaimellisesti jonkun poikaa – sen enempää 1-vuotiaan poikaa kuin mansikoiden ihmislihaksi tullutta poikaa.

Jos Jeesus (rauha hänelle) ansaitsee palvontaa, koska hänellä ei ollut isää, eikö Adam (rauha hänelle) ansaitsisi palvontaa kaksin verroin, sillä hänellä ei ollut isää, eikä äitiä?

On myös mielenkiintoista huomata, että Raamatussa monia muitakin – kuten Hesekieliä ja enkeleitä – kutsutaan “Jumalan pojiksi” yhtä lailla. “Jumalan poikuus” ei siis suinkaan ole mikään Jeesuksen (rauha hänelle) yksinoikeus.

Yksikään Jumalan muistakaan profeetoista ei ole todennut mitään, mikä viittaisi Jumalan olevan kolminainen, eikä hyväksynyt jonkin palvomista Jumalan rinnalla.

Toteaahan Jeesus (rauha hänelle) toisaalta:
Minä ja Isä olemme yhtä (Joh. 10:30)
Mutta samassa Evankeliumissa vain kahden jakeen – 17:21-23 – sisällä Jeesus (rauha hänelle) viittaa viidessä paikassa hänen, Jumalan ja hänen seuralaistensa olevan yhtä.

Eli jos joku pitää Jeesusta (rauha hänelle) Jumalana, on hänen väistämättä pidettävö myös hänen seuralaisiaan jumalina.

Riippumatta siitä, uskooko Jumalaan ja omaako mitään suhdetta Jeesukseen (rauha hänelle), on Jeesus (rauha hänelle) oikeasti elänyt ihminen – joka uskoi Jumalaan. Jeesuksen (rauha hänelle) on ei ole ihmisten keksintöä. Kolminaisuusoppi sen sijaan on.

Kommentit (10)

Vierailija

Hei

haluaisin kommentoida tätä äskeistä kirjoitusta, koska itse mietin samaa asiaa. Olen samaa mieltä siitä, että kristinuskon ei tulisi korostaa Jeesusta Jumalan poikana vaan profeettana. On selvää, että on vain yksi Jumala, jota Jeesus itse kunnioitti Jumalana. 

Etsin itse sellaista uskonnollista Raamattuun pohjautuvaa ryhmää, jossa voisin kunnioittaa Jumalaa Jumalana ja Jeesusta profeettana, mutta sellaista ei taida olla olemassa.  

Jos joku tietää tällaisen niin olisin iloinen ehdotuksesta :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hei

haluaisin kommentoida tätä äskeistä kirjoitusta, koska itse mietin samaa asiaa. Olen samaa mieltä siitä, että kristinuskon ei tulisi korostaa Jeesusta Jumalan poikana vaan profeettana. On selvää, että on vain yksi Jumala, jota Jeesus itse kunnioitti Jumalana. 

Etsin itse sellaista uskonnollista Raamattuun pohjautuvaa ryhmää, jossa voisin kunnioittaa Jumalaa Jumalana ja Jeesusta profeettana, mutta sellaista ei taida olla olemassa.  

Jos joku tietää tällaisen niin olisin iloinen ehdotuksesta :)

Jeesus on Jumalan yksi persoona - ja kristinuskossa on nimensä mukaisesti kyse Kristuksen seuraamisesta!

 Kukaan ei mene Jumalan luo muuta kuin Jeesuksen kautta.  Jeesus on siis tietenkin ollut olemassa jo alusta asti -  ennen kuin tuli ihmisen muodossa maan päälle.

Ja Jeesuksen alentaminen profeetaksi on suorastaan loukkaavaa.

Jeesus Jumalan Poikana on siis myös vertauskuva ja paljon Jumalan olemusta kuvaavaa symboliikkaa sisältävä nimitys.  Jumala on rakastava Taivaallinen Isä meille jokaiselle.

Pyhä henki on kolmas persoona - Hän joka avaa Raamatunkin ymmärrettäväksi uskoville kristityille.  Mutta kyseessä ei ihmismatematiikka, sillä tässä matematiikassa kolme on yhtä kuin yksi.

Jehovat eivät tunnusta Jeesuksen jumaluutta ja siksi heitä ei edes lasketa varsinaisesti kristityiksi

- ja tämän ketjun aloittajan edustaman aivan toisen uskonnon taas voi arvata suluissa näkyvistä toistoistaan...

Älkää menkö eksytyksiin - sillä Jeesus on tie, totuus ja elämä - kuten Raamatussa sanotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kaikille muslimeille, jehoville ja muille Jeesuksen tosiolemuksen kieltäjille  - suosittelen aitoa sydämestä lähtevää Jumalan etsintää, niin kohtaat myös Jeesuksen Vapahtajanasi ja totuus Jeesuksesta Kristuksena valkenee sinullekin.

Kaikille, jotka eivät tunne kristinuskon alkeitaan, suosittelen vaikkapa Alfa-kursille osallistumista, seurakuntiin hakeutumista tietysti ja mieluiten vielä vapaat suuntaukset - ja tietenkin myös TV7:n nettiarkistoineen sekä netin; youtuben yms. kristilliseen opetukseen tutustumista, esim. Cafe Raamattu, David Pawson, Kalevi Lehtinen jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikille muslimeille, jehoville ja muille Jeesuksen tosiolemuksen kieltäjille  - suosittelen aitoa sydämestä lähtevää Jumalan etsintää, niin kohtaat myös Jeesuksen Vapahtajanasi ja totuus Jeesuksesta Kristuksena valkenee sinullekin.

Saat itse tietenkin uskoa, mihin haluat, mutta älä ihmeessä käy käskemään muita siinä, miten heidän pitää elää omaa elämäänsä tai mihin uskoa. Varmaan sinun elämääsi tuo rikkautta, että saat uskoa. Mutta uskonnottomat eivät kyllä jaksa kuunnella tuollaista höpötystä, että ovat "Jeesuksen tosiolemuksen kieltäjiä" tai muutenkaan tuollaista hölynpölyä. Jos joku ei pyydä sinua kertomaan omia mielipiteitäsi, saattaisi olla viisaampaa olla tuputtamatta omia käsityksiä muille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille muslimeille, jehoville ja muille Jeesuksen tosiolemuksen kieltäjille  - suosittelen aitoa sydämestä lähtevää Jumalan etsintää, niin kohtaat myös Jeesuksen Vapahtajanasi ja totuus Jeesuksesta Kristuksena valkenee sinullekin.

Saat itse tietenkin uskoa, mihin haluat, mutta älä ihmeessä käy käskemään muita siinä, miten heidän pitää elää omaa elämäänsä tai mihin uskoa. Varmaan sinun elämääsi tuo rikkautta, että saat uskoa. Mutta uskonnottomat eivät kyllä jaksa kuunnella tuollaista höpötystä, että ovat "Jeesuksen tosiolemuksen kieltäjiä" tai muutenkaan tuollaista hölynpölyä. Jos joku ei pyydä sinua kertomaan omia mielipiteitäsi, saattaisi olla viisaampaa olla tuputtamatta omia käsityksiä muille.

Jeesus nimenomaan käskee seuraajiaan jakamaan ilosanomaa, evankeliumia. On ikävä ajatus kristitystä, etä kukaan kärveltyisi turhaan helvetissä - ja vain koska minäkään en ole jakanut pelastussanomaa riittävästi.

Kokeile niin huomaat, ettei ole hölynpölyä, kun kohtaat aidosti elävän Jeesuksen.

Ja eikö mielipiteistä keskustelu olekaan keskustelupalstojen tarkoitus?!

Vierailija

Eikö tällaista asenteellista keskustelua voisi käydä jollain muulla keskustelupalstalla? Tietääkseni Kodin kuvalehti on uskonnollisesti sitoutumaton? Uskokoon kuka tahansa mihin joulupukkiin tai helinäkeijuun tahansa, mutta pitäköön omat mielipiteensä ominaan.

Vierailija

Minun mielestäni uskonto, jeesus ja jumala ovat erinomainen ja tärkeä keskusteluteema sellaisessa yleisaikakauslehdessä kuin Kodin kuvalehti.

Älä sinä tuputa omia asenteellisia kantojasi! Uskonnollinen sitoutumattomuus ei tarkoita uskontokeskustelun välttämistä. Keskustelun sensurointihan on kannanotto, ei sitoutumattomuutta.

Uskon ja tiedän, että meitä on monia, jotka toivomme tällaista keskustelua elämän tärkeistä kysymyksistä. Usko ja uskonto ovat kysymyksistä tärkeimpiä!

Vierailija

Jeesus Kristus on Tie totuus ja elämä, Hän on ainoa joka voi meidät synneistämme vapahtaa, siksi Häntä kutsutaan myös Vapahtajaksi.
Kohta koittavan pääsiäsien sanoma on, Jeesus kuoli ristillä meidän edestämme että me voisimme saavuttaa rauhan Jumalan kanssa.
Omilla hyvillä teoillamme emme selviydy taivaaseen asti.

Vierailija

Jeesus on poika . Synnitön . Rakkaudesta meihin syntisiin Jumala antoi oman Poikansa sovittajaksi ettemme joudu kadotukseen. Pääsemme taivaaseen . Ihan vaan armosta . Syntisen onni . Pelastus Pojassa.

Kirkkoon kuulumaton

Kaikki uskonnot ovat ihmisten keksimiä ja edelleen kehittämiä. Monissa uskonnoissa on samantyyppisia periaatteita,toisten kunnioittamisesta. Armollisuudessa, auttamisesta ym. Minusta tämäntyyppinen keskustelukin vastenmielistä. Kun miettii maailman nykyistä kaikenlaisten uskonnollisina kiistoineen ja ääri-ilmiöineen, olisi varmaan parempi, kun ryhdyttäisiin saarnaamaan suvaitsevaisuutta ja ateismia. Elää ja antaa muidenkin elää, niin kauan kun ei loukkaa ketään.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat