Hätäkeskuspäivystäjä Iida, 31, on valmis mihin tahansa puheluun ja sanoo lopuksi saman lauseen jokaiselle soittajalle

klo 9:25 | 11.2.2021
Hätäkeskuspäivystäjä Iida Rintala päättää nopeasti, miten voi parhaiten auttaa hengenvaarassa olevia, yksinäisyydestä kärsiviä, rintakivuista puhuvia tai niitä, jotka eivät muista, miten elvytetään.Lue koko juttu
Pari kertaa olen elämäni aikana, olosuhteiden pakosta, joutunut soittamaan hätäkeskukseen ja apua olisin ihan oikeasti tarvinnut. Ei silloin ollut ketään Iidan tyyppistä puhelimessa, olikohan edes oikea hälytyskeskus, onko niitä muita? Apu jäi siis silloin, pahoin seurauksin, saamatta. Toivottavasti nykyisin on toisin ja tämäkin lehtijuttu pitäisi oikeasti paikkansa.
Vuodenvaihteessa jouduin vaihtamaan sekä kännykkää että puhelinliittymää, koska hajotessaan vanha kännykkä lukitutti vanhan prepayed- liittymän sim-kortin, jonka puk-koodit ovat hukassa.
Ostin myyjän suosittelemana Alkatelin perusluurin, jossa oli niin herkkä näppäimistö, että se soitteli monta kertaa itsekseen hälytyskeskukseen. Tuli nopea luurin vaihto vanhempaan ja luotettavampaan malliin.
Nolottaa niin kovasti! En tiedä mitä pilapuheluita ovat hälytyskeskuksessa luulleet saavansa joltain hullulta sekopäältä.
Nykyiseen numeroon tulee jatkuvasti edellisten käyttäjien viestejä mm. ulkomaan huojauspuheluja ja erilaisia viestejä salasanoista tilausvahvistuksiin siihen tahtiin, että luulen numeronkin kohta vaihtuvan, kun edellisten omistajien jatkuvat viestit täyttävät muistin.