Vinkkejä tukikankaan käyttöön

Vinkkejä tukikankaan käyttöön

Lukittu

Minulle on vähän epäselvää silitettävän tukikankaan käyttö, miksi sitä tarvitaan? Miten osaan valita kuhunkin työhön sopivan laadun ja mihin sitä pitää laittaa?
Kysyy Kirsi Järvenpäästä.Lue koko juttu

Kommentit (4)

Kotikraatari

JOidenkin tukikankaiden liima alkaa ajan mittaan tulla kankaan läpi ja tekee pinnan suttuiseksi. Olen useimmiten silittänyt tukikankaan siihen osaan, joka ei näy, esimerkiksi kauluksen alavaraan. 

MItä useampi pesu ja silitys, sitä todennäköisempää on tukikankaan liiman 'vuotaminen'.  

Onko erilaisilla tukikankailla eroja tässä?

Pro

Itse kammoan liiman käyttöä, mutta joskus se on vain pakollista. Itse en ole saanut liimaa läpi, lähinnä liiman ongelma esim. miesten takeissa on se, että se vuosien jälkeen kupruilee, koska se irtoaa (sen saa prässäämällä yleensä kiinnittymään uudelleen). Tästä voi tehdä jotain johtopäätöksiä sen suhteen, että oikeassa tilauspuvussa ei juurikaan ole liimaa, vaan tuenta on hoidettu irtoliinoin ja teollisessa puvussa tuenta on tehty puoliliinalla ja pääosin liimakankaalla.

Ja tuosta höyrytyksestä: ehdottomasti liiman voi höyryttää, kun liimakangas on käännetty liimapuoli ylöspäin. Sen jälkeen antaa rauhassa kuivua ja sitten käyttää minne tarvitsee. Tämä koskee vain kangasliimoja, kuituliimoja ei kannata edes käyttää. Kun liiman höyryttää, niin se kutistuu yleensä aika paljonkin, joten se on jopa suotavaa tehdä ennen käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
KK

Paksuihin talvitakkikankaisiin taitaa kaikki liimapohjaiset tukikankaat olla ihan liian kevyitä. Aikoinaan opin käyttämään ns. jouhikangasta, joka ommeltiin kappaleiden nurjalle puolelle. Vaan eipä ole etsinnöistä huolimatta tullut jouhikankaita enää pitkään aikaan vastaan. Mistähän niitä voisi ostaa?

"Vierailija: KK" time="09.10.2012 klo 02:19"

"Paksuihin talvitakkikankaisiin taitaa kaikki liimapohjaiset tukikankaat olla ihan liian kevyitä. Aikoinaan opin käyttämään ns. jouhikangasta, joka ommeltiin kappaleiden nurjalle puolelle. Vaan eipä ole etsinnöistä huolimatta tullut jouhikankaita enää pitkään aikaan vastaan. Mistähän niitä voisi ostaa?"

Oletko kysellyt vaattureilta vaatturiliikkeistä, sieltä niitä vois saada ostaa.

Kotikraatari, tukikankaita on monenlaisia. Pääsääntö on että ohuille kankaille, ohuita tukikankaita ja paksuille kankaille paksuja. Joustaville neuloskankaille, collegelle, ohuelle viskoosille, ym. sopii joustava polyamidi tukikangas.

Täältä voit jotain lisäosviittaa saada tukikankaiden soveltuvuudesta eri materiaaleille.

http://www.ullaka.fi/tuotteet.html?id=63/

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat