Käsityöklinikka

Käsityöklinikka

Lukittu

Silmukat solmussa ja kaavat kurtussa? Jäikö joku kohta ohjeissamme mietityttämään? Kysy toimitukselta apua.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (45)

päivi

Hei, löysin ottamani kopion Karityölehdestä, jossa on kuva a-linjaisesta ulsterista (koot 40-50). Valitettavasti kopiossa ei näy vuosi eikä numero, ainoastaan maininta, että takki on sivuilla 5-6. En löytänyt kaavahaustanne (joka on ihan huippujuttu sinänsä). Onko mahdollista, että voitte auttaa, mistä lehdestä malli löytyisi.

Outi Hakkarainen, Suuri Käsityö

Moikka!

Autamme aina, jos joku muistaa, missä kyseinen malli on ollut. Mutta valitettavasti emme ehdi käymään läpi vanhoja lehtiä sen tarkemmin. Toivottavasti kirjaston kokoelmat ovat kattavat, tai joku muu keskustelija sattuu muistamaan mallin. Onnea etsintöihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Marianne

Hei, olen ollut Suuren Käsityölehden uusintatilaaja viime keväästä asti.  Juuri tulleessa numerossa oli kuva Ritva Fallan suunnittelemasta ulkoilutakista numerossa 1/2012.  Minulla ei valitettavasti ole sitä numeroa.  Onko mahdollista tilata, eli onko kappaleita vielä saatavissa?

Johanna

Suuri Käsityölehti 10/2012, Parvi koossa - tilkkupeiton ohje!

Hei, ohjeeseen on varmasti jäänyt virheellisesti koot tuumissa. Todella hankala jos pitää muuttaa kaikki tuumat (esim 1 7/8 tuumaa) senteiksi. Voisitteko julkaista ohjeen (tai vain leikkaussuunnitelman) täällä nettisivuilla senteissä. Peitto oli aivan ihana ja se olisi hauska tehdä!

Ritva Törmä, Suuri Käsityö

Tilkkupeittomallit ovat  -Iso ilo pienistä tilkuista -kirjasta. Siinä ohjeet ovat tuumamitoilla. Emme lähteneet muuttamaan mittoja senteiksi, sillä virhemahdollisuus olisi ollut aika suuri. Lisäksi tilkkuilijat käyttävät usein tuumamittoja, tilkkutyöalustoissa on tuumamitat.  1 7/8 tuumaa on senteissä noin 4 senttiä ja 8 milliä. Millimetrien mittaaminen on leikattaessa hankalaa, tuumilla pääsee parempaan tarkkuuteen, siis tässä tapauksessa. Mutta tietenkin pitää omistaa vähintäinkin tuumamittanauha tai -alusta.

Isoäiti

Lapsenlapseni toivoo sellaista keppihevosta, jonka kaavat löytyvät Suuren Käsityölehden numerosta, jonka kannessa on Arja Koriseva. Myös kepparin kuva on siinä kansilehdellä. Minun pitäisi nyt löytää tämä lehti, mutta en tiedä ilmestymisvuotta enkä numeroa. Toivon saavani apua tätä kautta!

Hei

Maaliskuun numerossa on ohje Prinsessa Estellen nuttu. Lanka tuntuu vain olevan hakusessa. Olisiko teillä ohjeita antaa, mistä löydän ja voinko jostain tilata Sublime Baby Cashmere Merino Slik -lankaa. Kiitos jo etukäteen ;)

Voi että kun taas harmittaa, koska uuden lehden upean vetoketjumekon (ohje6) koot loppuvat 46. Olisin niin mielellään sen tehnyt, mutta en voi kun olen 50 kokoa, minun pitäisi käyttää lainapeitettä. Mitenköhän tuon kaavan suurentaminen onnistuisi? Olen vasta yhden mekon tehnyt itse, siitä tuli heti lempivaatteeni ja nyt olisi kova into tehdä lisää.

Kaipaisin kovasti peruskaavoja vauvojen ja lastenvaatteisiin. Sellaisia on vaikea löytää. Haussa on ihan perus bodyn, potkuhousujen, housujen ja paitojen ohjeet vauvoille ja leikki-ikäsille. Lapsille on kiva ommella, kun kangasta kuluu vähän, mutta vaatteita tarvitaan usein uusia.

Ainakin 5. kerroksella neulotaan sama silmukka 5 kertaa (oikein,nurin,oikein,nurin ja oikein) eli siinä lisätään 4 silmukkaa.  Tämä kommentti ohjeen hätäisen lukemisen jälkeen.  En ole ko. jakkua neulonut.

Yritetäänpä uudestaan, sillä en löydä aikaisemmin lähettämääni viestiä täältä.

Lehdessä 3/2013 on malli numero 32 pilkkujakku. Puuttuuko mallineuleesta silmukoiden lisäys tai sitten en vain ymmärrä sitä?

Vastasin aamulla 20.6. klo 7.55 juuri tähän ongelmaan.  Eli ainakin 5. kerroksella neulotaan sama silmukka 5 kertaa (oikein,nurin,oikein,nurin ja oikein) eli siinä lisätään 4 silmukkaa.

Hei! Piirsin uudesta lehdestä (7/2013) topin kaavoja (malli nro 3). Kaavoissa oli merkintä että vetoketju vasemmalle. Kun luin ohjetta niin missään siinä ei ollut mainintaa vetoketjusta. Ei tarvikkeissa eikä sitten itse ohjeessa. Kuuluuko toppiin vetoketju vai ei?

Hei!
Mallissa on ajateltu, että vinoon leikattu kangas joustaa niin, että sen saa päälle. Lisäksi koko pitäisi valita niin, ettei se ole liian tiukka. Yöllä vetoketju on ikävä. Jos haluat mallista napakan ja enemmän päiväkäyttöön tarkoitetun, sivuun kannattaa laittaa vetoketju.

T .Outi , Suuri Käsityö.

Hei, 7/2013 lehdessä on omat käsityöt palstalla kuva Aikuisten potkupuvusta, milloin tämä ohje on ollut lehdessä? Vai onko nimitys tuo?

Haalari haulla löysin useamman ohjeen ja suuntaan kirjastoon.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat