Lue 12 asiaa, joita henkisesti vahvat ihmiset eivät tee

Lue 12 asiaa, joita henkisesti vahvat ihmiset eivät tee

Lukittu

Jokaisessa on jotain vahvaa ja jotain heikkoa. Näistä asioista tunnistat ihmisen, joka on syvimmiltään henkisesti vahva.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (38)

Mari L

Ei surkuttele sitä miten muut ovat heitä kohdelleet eikä olosuhteita. Olisko tämä pätenyt myös Aushwitchisissa? Surkuttelun ja olosuhteiden tasoja on monenlaisia. Alkuosan väitteet tuntuvat hieman kovilta. Loppuosassa olen kyllä samaa mieltä. Joskus ihmisten käytös on vaan sitä luokkaa ettei sitä voi noin vain unohtaa ja ohittaa ellei ole tunteeton robotti. Samoin kuin eivät anna pois voimaansa. Joskus vaan on ihminen sellaisessa tilanteessa esim. työelämässä että on pakko olla määrättävänä. Se ei kerro heikkoudesta se voi kertoa myös hyvyydestä tai tietämättömyydestä miten tilanteessa tulisi toimia. Oikeasti hyvät, vahvat ihmiset ovat rehellisiä, eivät esitä näkemyksiä tilanteista vaan totuuden ja pistävät itsensä taka-alalle. Hyvyys, ahkeruus, epäitsekkyys ja rehellisyys niitä pitäisi tässä maailmassa korostaa enemmän.

MMTTTTK

Kiitos Mari kommentista. Tässä 12 kultaisessa säännössä oli ihan kammottavan individualistisia ajatuksia. Kyllä totuuden merkitystä pitäisi korostaa enemmän. 

MUTTA: Tällaiset kultaiset ohjenuoret sopivat nykypäivään, jossa kaikki on kaupallista. Ja arvoista tärkein: minäminäminä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
nainen50

Listahan on täynnä asiaa ja niin totta. Näitä käyttää ihminen joka voi sanoa olevansa oman elämänsä herra, tai ainakin tulevansa sellaiseksi. Miksi pitäisi olla taka-alalla? Kummallista. Tässä ei ollut mitään kaupallista eikä mitään minäminäminää. On vain se oma elämä, josta itse määrää. Tunnistan listasta itseni enkä silti ole itsekäs.

DariaK

Jos haluat ottaa tulevaisuutesi omiin käsiisi ja nauttia elämästä, astu pois mukavuusalueeltasi ja kokeile siipiäsi. Usko ja luota, ne kantavat. 

Jone

"Aito itsenäisyys on sisäistä vapautta olla ja toteutua."

Jos elämänhallinta ja oma itsenäinen elämä kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti tutustua Alkuajatus-nimiseen kirjaan.

mv

Kyllä tuntuvat järkeenkäyviltä. Mutta näkisin myös, että henkisesti vahva ihminen on sellainen, jolla riittää empatiaa ja ymmärrystä myös niille, jotka eivät -syystä tai toisesta- kykene olemaan näin vahvoja ja itsenäisiä. Todella henkisesti vahva ihminen suuntaa katseensa itsestään kanssaihmisiin ja on ystävällinen, auttavainen, rohkea ja rakentava. Ja rehellinen.

Erjis
Vierailija: Mari L

Joskus ihmisten käytös on vaan sitä luokkaa ettei sitä voi noin vain unohtaa ja ohittaa ellei ole tunteeton robotti. Samoin kuin eivät anna pois voimaansa.

Joskus vaan on ihminen sellaisessa tilanteessa esim. työelämässä että on pakko olla määrättävänä. Se ei kerro heikkoudesta se voi kertoa myös hyvyydestä tai tietämättömyydestä miten tilanteessa tulisi toimia.

Oikeasti hyvät, vahvat ihmiset ovat rehellisiä, eivät esitä näkemyksiä tilanteista vaan totuuden ja pistävät itsensä taka-alalle. Hyvyys, ahkeruus, epäitsekkyys ja rehellisyys niitä pitäisi tässä maailmassa korostaa enemmän.

Minä luin kyllä tekstin niin, että siinä sanotaan ihan samaa mitä sinäkin. Ilmaisuilla lienee kirjoittajalle eri merkitys, tai sitten itse luen ne erilailla.

Tottakai työelämässä ollaan määrättävänä, mutta en minä lukenut ohjetta niin, että määräyksiä pitää jättää noudattamatta (mikä on sitäpaitsi laitointa ja irtisanomisperuste).

Minä luin "Ei anna muiden määräillä" niin, että ei anna huonon pomon määrittää tunteitaan, pilata omaa päiväänsä tai elämäänsä. Tällainen ihminen tekee hommansa kyllä, juuri kuten kirjoitit, ahkerasti, hyvin ja nurkumatta silti. 

Ja samoin minusta tosi huonoa kohtelua voi kohdata ja työyhteisöissä kohtaa aina - mutta kun on tarpeeksi ikää tullut, näkee, että se kertoo lähinnä kohtelijan pienuudesta ihmisenä. Ei se mene ihan korvasta toiseen ja ulos, mutta aika paljon.

Loistavia ohjeita työyhteisöihin. Aika harva kaipaa ohjeita keskitysleireille, joten sinänsä minusta hyvä lista.

Silinterihattu

Ai jos joku on esim selvinnyt pahoinpitelystä, mutta palaa siihen mielessään, ei hän ole henkisesti vahva? Minusta se on vahvuutta, että on selvinnyt hengissä ja kohtalaisen järjissään jostain kamalasta, traumaattisesta kokemuksesta.

Atte

Itseasiassa keskitysleiriolosuhteissa mielen vahvuus, joita kohtuullisen ansiokkaasti yllä on listattuna, tulee oikeuksiinsa. Näiden kokemusten pohjalta on on oma koulukuntansa, logoterapia, synytynyt. Tämä siis Vikor E. Franklinin omien keskitysleirikokemusten perusteella nähtyään minkälaiset ihmiset ja minkälainen suhtautuminen ympäristöön auttoi kestämään ja pysymään "ihmisenä" niissäkin täysin epäinhimillisissä olosuhteissa. Riippuvuuksien, märehtemisen ja olosuhteiden joihin ei voi itse vaikuttaa, ei kannata antaa pilata omaa elämää. Kukaan ei voi määrätä, mitä itse kukin ajattelee ikioman päänsä sisällä :) http://fi.wikipedia.org/wiki/Logoterapia

Tanjuska

Nelson Mandela on paras esimerkki henkisesti vahvasta ihmisestä: 27 vuotta valkoisten sortajiensa sellissä vankilasaarella syystä, että halusi ihmisarvoista kohtelua Etelä-Afrikan mustille. Presidenttinä käski antamaan anteeksi apartheid-ajan vääryydet, ja pyrki kohtelemaan tasa-arvoisesti heikko-osaisia ja alempiarvoisia.

Nurkuja

Tämä listaus on niin yritysmaailman pomojen luomaa hapatusta, jotta saadaan työntekijät tekemään niska limassa töitä huonoissa oloissa nurkumatta ja pomoja arvostelematta, eli olemaan typeriä hissukoita.

Blakemore

"Ei surkuttele sitä miten muut ovat heitä kohdelleet eikä olosuhteita. Olisko tämä pätenyt myös Aushwitchisissa?"

Auttoiko surkuttelu Auschwitzissa?

Tunnistan itseni

Tämä on kyllä hyvä kommenti :D Hyvä vertauskuva juuri siitä, kun jos yrittää selittää millaista on olla henkisesti vahva ihminen, ni toiset alkavat heti valittaa miten näkevät omalta kannaltaan kaikki kohdat vääriksi.

Henkisesti vahva ihminen, vaikka ei pitäisikään kaikkia kohtia oikeina, voi hyvin kertoa oman mielepiteensä tai näkemyksensä, mutta enemmän tai vähemmän on noiden kaikkien pointtien puolella. Juuri sitä mitä Erjis puhui.

Kun sanotaan että vahva ihminen ei katso menneisyyteen, monet ottaa sen aina näin "'vahva' ihminen ei muista eikä uskalla muistella mennyttään", vaikka todellisuudessa se tarkottaa sitä, ettei vahva ihminen vello koko ajan voivoitellen, kuinka ennen oli kaikki hyvää, tai kaikki oli huonoa ja pelkää että milloin taas uusi huono aikakausi alkaa.

Veikko Nurminen

Oswiecemissä ihmiset, jotka selvisivät, keskittyivät toimimaan niin, että pysyivät hengissä mahdollisimman pitkään. Suunnittelivat tulevaisuuttaan, eivät märehtineet menneisyyttään. Ihminen on käsittämättömän sopeutuva.

Unholyeye
Vierailija: Blakemore

"Ei surkuttele sitä miten muut ovat heitä kohdelleet eikä olosuhteita. Olisko tämä pätenyt myös Aushwitchisissa?"

Auttoiko surkuttelu Auschwitzissa?

:D

Siellä käynyt

Toisaalta... jos aina on minä, minä, minä... eikä ota muita huomioon. Kai sellaista kutsutaan itsekkääksi kusipääksi? Niitäkin kun on tullut tavattua. Jos on huonolla itsetunnolla varustettu ihminen, niin nämä ohjeet ovat kyllä ihan tarpeen. Se potku persuksiin saavuttaakseen nämä vaan tarvitaan...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa keskitysleiriolosuhteissa mielen vahvuus, joita kohtuullisen ansiokkaasti yllä on listattuna, tulee oikeuksiinsa. Näiden kokemusten pohjalta on on oma koulukuntansa, logoterapia, synytynyt. Tämä siis Vikor E. Franklinin omien keskitysleirikokemusten perusteella nähtyään minkälaiset ihmiset ja minkälainen suhtautuminen ympäristöön auttoi kestämään ja pysymään "ihmisenä" niissäkin täysin epäinhimillisissä olosuhteissa. Riippuvuuksien, märehtemisen ja olosuhteiden joihin ei voi itse vaikuttaa, ei kannata antaa pilata omaa elämää. Kukaan ei voi määrätä, mitä itse kukin ajattelee ikioman päänsä sisällä :) http://fi.wikipedia.org/wiki/Logoterapia

Jatkan vielä

Ja tuo "ei välitä asioista mille ei voi mitään" on paras vinkki: liian, siis aivan liian, usein näkee ihmisiä, kun valittavat, että ei ole rahaa, tai suuttuvat liikenneruuhkasta, tai kun ei ole tarpeeksi hyvän näköinen, plaa plaa plaa.

En ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää valittaa asioista, joille ei sillä hetkellä voi yhtään mitään. Minusta ongelmia on kahdenlaisia: sellaisia joille voi jotain, ja sellaisia joille ei voi mitään. Ensimmäisen ratkaisu on se, että tekee sen millä voidaan asialle jotain, ja toisen ratkaisu on se että turha sitä ongelmaa nyt on rueta vatvomaan kerta toisensa jälkeen päässä, jos kerran asialle ei voi tehdä mitään!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat