Montako silmukkaa sukkiin?

Montako silmukkaa sukkiin?

Lukittu
Silmukoiden määrä villasukkiin voi aiheuttaa harmaita hiuksia. Sopiva määrä riippuu langasta, katso yleisimpien lankojen määrät.

Listasimme yleisimmät sukkalangat ja niillä neulottaviin villasukkiin tarvittavat silmukkamäärät.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (30)

mummelikin jo

tua, oisko teillä pieni lasku virhe vai mun käsiala sitte outo vai eikö kukaan tee villasukista jalkaan sopivia. näillä silmukka luvuilla, vaik tekis kuin piukkaa, tulee sellaisia sukkia mitkä pyörii jalassa ja on kengässä/saappaassa, missä sitten käyttääkin, ihan rutussa kun eivät ole jalan mukaiset. sukan mallikin pysyy kuosissa kun tekee istuvat sukat. ja ivampi käyttää esm noita ohuista langoista tehtyjä saapikkaissa, ilman että on myttyjä. ehkä olen väärässä mut esm nallella, puikot 2,5 tulee 48 silmukalla just sopivat sukat koolle 38-39 (kapeahko jalka)

Outi /Suuri Käsityö

Moikka,

Lista on koottu lankavalmistajien silmukkasuosituksista, en uskaltanut lähteä muuttelemaan lukuja. Sukkajutut on makuasioita, itse tykkään kanssa yleensa suosituksia piukemmista malleista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Nöppis
Vierailija: mummelikin jo

tua, oisko teillä pieni lasku virhe vai mun käsiala sitte outo vai eikö kukaan tee villasukista jalkaan sopivia. näillä silmukka luvuilla, vaik tekis kuin piukkaa, tulee sellaisia sukkia mitkä pyörii jalassa ja on kengässä/saappaassa, missä sitten käyttääkin, ihan rutussa kun eivät ole jalan mukaiset. sukan mallikin pysyy kuosissa kun tekee istuvat sukat. ja ivampi käyttää esm noita ohuista langoista tehtyjä saapikkaissa, ilman että on myttyjä. ehkä olen väärässä mut esm nallella, puikot 2,5 tulee 48 silmukalla just sopivat sukat koolle 38-39 (kapeahko jalka)

Noilla ohjeilla minä teen kyllä ihan napakan sukan. Esimerkiksi 7-veikalla, 3,5 puikot ja 48 silmukkaa, tulee napakat koon 37-38 sukat. Jos kokeilisin tuota sinun ehdotustasi nallella, saisin luultavasti aikaan sopivat sukat 1-luokkalaiselle. Itse olisin pitemminkin taipuvainen sanomaan, että noilla numeroilla ei tee 38:n sukkaa, ei vaikka tekis kuinka löysää! Mutta näin me ollaan erilaisia.

Tarjahelena

7 veikalla, 4 puikoilla (42 koko, 52 silmukkaa) tein juuri sukat ja varressa tuli niin tiukkaa, ettei puhettakaan, että olisi miehen jalkaan menneet, joten niistä tuli 37 sukat. Neulon kylläkin todella tiukkaa käsialaa.

Kyllästynyt lässyttäjiin

Yrittäkää ihmiset tajuta, et nää taulukot on vaa suuntaa antavia. Lopputulokseen vaikuttaa langan ja puikkokoon lisäksi se teidän oma käsialanne ja malli minkä mukaan teette. Tehkää se mallitilkku, vaik sen tekeminen nykyään ei ookkaa muodikasta ni saisitte oikeesti oikeen määrän silmukoita ja oppisitte tuntemaan oman käsialanne eri langoilla. Ei tarvis tälläsii sit tulla kenenkää itkemään, ku homma meni pieleen ku ei käyttäny omaa järkeään vaan teki sokeesti niinku netis luki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ongelma on ihan sun omassa käsialassas. Teen tän taulukon mukaan ja kumma juttu ku tulee oikein sopivia ja istuvia sukkia. Eikä muuten todellakaan pyöri jaloissa. Vika ei ole taulukossa vaan siinä, et kaikil on erilainen käsiala!!

Marimekkokukkahattutäti

Minä tein SeiskaVeikalla sukat 4 x 12 silmukkaa miehelleni (kenkä 45) ja pojalleni. Jalkaterän pituuden pyysin molemmilta ja hyvät tuli kummallekin. Käsialani on hyvin löysä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää ihmiset tajuta, et nää taulukot on vaa suuntaa antavia. Lopputulokseen vaikuttaa langan ja puikkokoon lisäksi se teidän oma käsialanne ja malli minkä mukaan teette. Tehkää se mallitilkku, vaik sen tekeminen nykyään ei ookkaa muodikasta ni saisitte oikeesti oikeen määrän silmukoita ja oppisitte tuntemaan oman käsialanne eri langoilla. Ei tarvis tälläsii sit tulla kenenkää itkemään, ku homma meni pieleen ku ei käyttäny omaa järkeään vaan teki sokeesti niinku netis luki.

Älä ole ilkeä. Ei täällä kukaan ole itkenyt... Ihan asiallista on keskustella neuleohjeista ja vertailla kokemuksia eri ohjeiden suhteen.

Vierailija

Minun käsialalalla näiden talukoiden mukaan tulee sopivat sukat. Just olen tekemässä Seiska veikalla 37 numeroiseen jalkaan ja siihen laitoin 48 silmukkaa ja hyvät tulee.

Kokeilemallahan saa sopivan kokoiset ja käytäntö opettaa. Tuon pohjamitan otan yleensä sukan saajalta, että tulee sopivan mittainen. Liian pitkä sukka on kengässä ikävä.

Vierailija

Todella hyvin paikkaansapitävä taulukko keskiverto neulekäsialalla. Jokaisen tekijän täytyy vain itse tiedostaa onko oma käsiala tiukkaa,löysää vai ns. Normaalia. Ja jos saajan jalka on keskivertoa kapeampi, leveämpi, rintavampi tms. Vaatii myös soveltamista. Siihen ei vain voi kukaan taulukkoja tehdä kukaan ja siksipä puhutaankin käsityöstä!

Aloittelija vasta.

7-veljes, 3,5 puikot.
Lastensukkiin 40 silmukkaa.
Naisten/nuortensukkiin 48 silmukkaa.
Miestensukkiin 56 silmukkaa.
Noilla onnistunut. Eniten kudon lasten ja naisten/nuortensukkia.

Itsellä suht tiukka ja tiivis ksäsiala, kuitenkin silmukat kulkee puikoilla hyvin.

Vierailija

Regia 6-säikeinen ja Austermann Step 6 ovat kylläkin samanvahvuisia kuin Novitan Nalle, eikä kuin Novitan Seitsemän veljestä, kuten taulukossa lukee

juupati juu

Eihän mikään perusohje kerro tarkkaa kokoa jokaisen käsialalle. Ainahan nämä on vain summittaisia arvioita. Tarkan koon saa kun neuloo mallitilkun ja mittaa siitä.

Vierailija

Hjerte ei ole langan nimi vaan valmistajan, joka on tanskalainen Hjertegarn. Firma valmistaa mm. Sock 4 ja Strömpegarn Magic -nimisiä lankoja, jotka ovat 4-säikeisiä ja 50 g:n kerässä on 210 m lankaa.

Vierailija

Kyllä nämä käsialat vaan vaihtelevat tosi paljon ihmisillä. Mä teen 7-veljeksestä 48 silmukalla ja 3mm puikoilla koon 40 sukat ja ovat sopivat, eivät yhtään tiukat. Mulla on löysä käsiala. Nallea joudun neulomaan 2mm puikoilla ettei tulisi vallan löysää.

Neulovainen

Minäkin suosittelisin toimitukselle, että voisitteko korjata, että tosiaan nuo 6-säikeiset langat ovat nallen paksuisia, eivätkä suinkaan seiskaveikan paksuisia? Esim step 6 :ssa on 100 grammassa 250m, nallessa on 260m, eli aika saman paksuisia ovat. Seiskaveikka on jo paljon paksumpi, siinä on vai 200m sadassa grammassa.

Vierailija

Tein juuri 3 puikoilla 44 s (mulla tiukka käsiala) ja ohjeen mukaan koko 26, mutta jalkaosassa menee melkein itselleni ja mun koko on 38. Ei toivoakaan, että vois lapselle laittaa jalkaan näitä sukkia. Noh kiilakavennusten jälkeen, kun tajusin asian niin heitin tekeleen roskiin ja aloitin alusta vähemmällä silmukka määrällä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat