Oletko hylännyt itsesi?

Oletko hylännyt itsesi?

Itsensä hylkääminen, omien tarpeiden sivuuttaminen ja vahvuuteen sairastuminen johtavat usein uupumiseen ja jopa katkeroitumiseen. Silloin pelastaa terve kiukku ja viha.Lue koko juttu

Kommentit (16)

siipirikko

itsensä hylkääjä on tullut ensin hylätyksi ja ei ole pystynyt persoona muodostumaan, kun kaikki aika ja energia on kulunut mukautumiseen ja suorittamiseen, joten se omaitse ja persoona täytyy löytää vaikka kovienkin kokemuksien kautta mieluummin kuin eksyy lopullisesti ja katkeroituu ja kutistuu lopulta ilman itseksi tuloa.

2323

Ei aina tarvi olla tip top. Kuka sitä väsyneen tai sairaana nyt suorittaa. Istujia on paljon töissäkin. Jotkut työt ovat kausiluonteisia. Tykkäsin opettajasta joka oli myöhässä, mutta heti mentiin asiaan. Palaamme tähän asiaan . . . .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minä teen tätä joka päivä. Olen yksinhuoltaja ja kokopäivätöissä. Juoksen koko ajan työn, päiväkodin js leikkipuiston välissä. En koskaan tee mitään mikä minun mielestäni olisi kivaa enkä osta itselleni mitään paitsi pakolliset vaatteet. En pysty itselleni oikeuttamaan sitä että minulla itselläni olisi hyvä olla. Minulla on lapset ja on tärkeää että heillä on kaikki hyvin.

Mummi

Lapset ovat tietysti tärkeimmät ja heidän tarpeista on huolehdittava. Se kuitenkin loppuu aikanaan, tulee aika jolloin voit huolehtia myös itsestäsi ja tehdä jotain mistä itse pidät. Itse sain nuorena kolme lasta, nyt olen 55 v isoäiti. Rankat ajat ovat vain kaunis muisto. Kaikki mitä sijoittaa lapsiin, saa korkojen kanssa takaisin. Lapsiin kannattaa sijoitta. He ovat äidin tärkein omaisuus ja projekti. Nyt panostan vuorostaan lapsenlapsiin.

Pige

Jostain syystä nämä vahvuuteen sairastuneet ovat aina naisia. Voi tietenkin olla, että jonkun kohdalla onkin kyse kuvatunlaisesta prosessista, mutta saattaapa olla niinkin, että meidän yhteiskunnassa naiset yksinkertaisesti jätetään yksin suorittamaan ja ottamaan vastuuta. Siinä voi sitten ihan vapaasti valita, sortuuko vai selviääkö.

Kuski

Täällä kans yksinhuoltaja, kirjaimellisesti. Ja rekkakuski. Tarvitseeko enempää sanoakaan.. Elämä on yhtä suorittamista ja asioiden hoitoa.

HK

Eikö naista voi määrittää muun, kuin äitiyden kautta? Suorittaja voi olla myös sinkku tai lapseton puoliso. Myös mies! Luulisi mummoikäisen jo ymmärtävän, ettei kaikkea tarvitse toisten puolesta tehdä. -Eri asia on toki, kun omat lapset ovat pieniä ja tarvitsevat vanhemman hoivaa koko ajan.

Supervahva

Vahvuuteen sairastunut suorittaa, koska on oppinut, ettei voi luottaa kenenkään apuun. Kun riittävän monta kertaa on jäänyt yksin kriisin kesekellä, sairastuu vahvuuteen. Ei sen sen kummempia selityksiä vaadi. Yksin on pärjättävä kuitenkin. Niin se vaan on.

Human

Niillä loppuun asti raatajilla se vaan se yhteiskunta pyörii ja mediatodellisuuskaan ei usein muuta hyväksy. Ehkä median tehtävä olisi nostaa esiin muitakin arvoja ja antaa asennekasvatusta esimerkiksi ympäristöystävälliseen elämään.

ghattis

Nykyään kaikki ihmisten välillä ihan luonteenomaiset toimintatavat pyritään määrittelemään sairaudeksi tai diagnosoimaan. On epätrendikästä huolehtia vastuullisesti perheestään esimerkiksi kotiäitinä. Sen sijaan pitäisi ajatella vain itseään, toteuttaa omia mielihalujaan ja unelmiaan, elää hetkessä sitä omaa yhtä ainoaa elämäänsä. Kaikelle on aikansa ihmiselämän aikana. Huolehditaan itsestämme, mutta myös toisistamme. Itsekkäät elämänarvot eivät tuo onnellisuutta. Jos perheen perustaa, siitä pitää kantaa vastuu, eikä tavoitella omaa henkilökohtaista onnellisuutta lasten kantaessa seuraukset.

Vierailija

Mulla on vaikeuksia ymmärtää näitä kommentoijia, joille itsensä toteuttaminen ja lasten kanssa olo tai velvollisuuksien hoitaminen ovat eri asioita. Itseltäni ei ole yksikään hetki itseltä pois vaan nimenomaisesti elän täysillä tätä ihanaa ainutkertaista elämää vaippoineen, sotkuineen, töineen, ruuhkineen, kiireineen, ystävineen, perheineen, sukulaisineen ja nauruineen. Mutta toisaalta tunnistin itsessäni tuon suorittajan jo vuosia sitten ja päätin vaan lopettaa.

Meillä kaikilla on vaan yksi elämä aikaa olla onnellisia, joten kyllä se pitää tehdä just nyt, eikä esim. sitten kun pyykit on hoidettu. Parempi on olla onnellinen jo niitä pyykkejä tehdessään.

yksi tia,a-mummo,monien mummoj...

Artikkeli oli tosi hyvä ja koskettava, monen kommentit.Itse olen jo mummo ikäinen ja lapset omat perheet ,kodit ymm.Kera lapsen lapset.Asun yksin jo 20 vuottako? Koska asun yksin ja jalat viellä pelaa,tiedä pelaako pää?Lähipiiri ystävieni,siskoni,serkun kummin kaimat,sitä mieltä minulla aikaa voimia: Auttaa,hoitaa siivota,ostella sitä tätä heille. juhla pyhät voikin sitten levätä yksin ja kerätä niitä hyviä voimia heille.Kun  sanoin 7 vuotta sitten tyttärelleni: En jaksa hoitaa 3 lasta,minut hylättiin. Sama kun aloin vaatia vuosikymmeniä ystäviäni: Vuorin vieraissa,ei enää kaikki kätkeytyisi minun kotiin, vaihtoivat vain uusin ihmisiin ystäviin. Virikkeitä äiti -teressa roolissa,lähdin auttelee luku ja kirjotustaidottomia,vähemmistökultuuriin kuuluvia paperi ymm,luku apuna. Pohjaton kaivo ja heillä sama heidän juhlat,jätetään yksin.Olen kristitty,kristityille olen muslimi.tekosy jättää ykisn,kun ei tuota tahdottua tulosta. Tai vain väsyy,haluu omalla ajalla ,auttaa.Eikä vain lennosta kuin sotamies sotaan lähteä.Tässä 4 v.ojesin käden siskoni aviomiehelle 77v. asuvat eri osoite ja siskonkin ikä 75v. mutta 2min.metromatkan päässä toisistaan.Mies muistisairas ja 24h,rollatorissa istuu.Kun tauotta ilman virikettä,vain tulosta odottava,haluu vetäytyä.Myös valita,siivoko ,peseekö pyykin kantaako roskat ulos vapaaehtoisena palkatta.Kuulen moitteita,joku asia ei hyvin tehty ja kantaa,ne puutuvat tuoteet siskon miehelle.Alkaa väsyy,auttamisesta tulee taakka,kuin melkein samaa ystävälleni lähistö.On laitettava jarrut,välitettävä itsestä. Oliko 3 viikKon en mennyt siskon miehelle,en yhdelle onnettomalle ystävälleni?En vastannut heidän puhelut,koska sydäntä olisivat käyttäneet ja taas olisin auttamassa,avun tarpeen maksajana.Istuen tupakan vieressä,haisten tupakalle.Itse polttamatta 2vuotta ja yhä käytän nikotiin korvaushoitoja.Voin pahoin tupakan vieressä olo ymm.Niin 3 viikoa rauhaa,irti he avun tarvitsijat.Jo sisareni tutultani tiukkaa ostarimme: Mitä kiukuttelen,kun en mene hänen aviopuolison luokse ? Hän on niin yksinäinen ja kehoittanut tuttavaani menemään,koska itse ei jaksa. Näin siiten pelattiin syylistämistä,kosketettiin sydäntäni.Lopulta taas kerran voitti pelin ja menin käymään tuttavan kanssa sisareni puolison kotia.Sääli pyykämistä,lakanoiden vaihtoa ymm.Sentään olivat siivojan tilannet tulevaan jakäy kerran kuukausi kuulemma! kieltäydyin enää siivoamasta,valitus virsi maksaa siinä.En jaksa toisten koteja siivota.Ehkä kaikki on sitä,yrittää tulla läheislle,suvulle hyväksytyksi.Mutta kilttikin saa rahan kun oppii sanomaan,napakasti: EI.Ennenkaikkea voin katsoa itseäni peiliin ja alkaa huolehtii vain omasta itsestäni!

Anne

Niin onkin: Olen suorittanut, täyttänyt akateemiset paineet ja menestynyt töissäni. Ja huomaan, että olen tehnyt niin vain saadakseni ihmisarvoa tai edes jonkinlaista hyväksyntää. Satakaksikymmentä prosenttia pelissä jokaisena työpäivänä. Pärjäsin monta vuotta kahden tai viiden tunnin unilla. Monesti en ehtinyt nukkua lainkaan. Valmistelin seuraavan päivän opetustunnit ja laitoin kolme lasta kouluun - no, heitä odotti edes valmis aamupala katettuna. Ja välittömästi vajaan viidenkymmenen kilometrin ajomatka töihin. Sain jonkinlaista hyväksyntää töissä : Olin hyvä ja kannustava "opettaja" eli siis kanssakulkija ja minähän siinä opin enemmän kuin opiskelijat.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat