Onko kaikki äidin syytä? 15 vastausta kysymyksiin, joita et ole kehdannut terapeutilta kysyä

Onko kaikki äidin syytä? 15 vastausta kysymyksiin, joita et ole kehdannut terapeutilta kysyä

Lukittu

Rakastuvatko asiakkaat oikeasti terapeuttiinsa? Löytyykö ongelmien syy aina lapsuudesta? Kaksi psykoterapeuttia vastaa kysymyksiin, joita olet miettinyt.Lue koko juttu

Kommentit (4)

taijanen

Onneksi on paljon terapeutteja, joilla ei ole tuota tarvetta piilottaa todellista minäänsä ja elämäänsä. Heiltä löytyy kuvat lapsista ja kertomukset kissoista :) Humanistisenkin suunnan terapeutteja on, jos sellainen tuntuu sopivammalta! Usein myös traumaterapeutit riisuvat tuon neutraaliustavoitteen pois ja tulevat avoimempina paikalle, sillä se tuntuu kovin rikkinäisistä potilaista monasti turvallisemmalta. Kannattaa siis etsiä itselle sopivaa terapeuttia, eroja on valtavasti!

Psykoterapeutti

Ratkaisukeskeinen terapeutti on kiinnostunut asiakkaan tavoitteista eikä anna neuvoja tai etenkään ratkaisuja. Mitä tarkemmin tavoitteet määritellään sitä helpompi on asiakkaan itse keksijä ideoita ja ratkaisuvaihtoehtoja. Terapeutin tavoite on olla mahdollistaja ei ratkaisija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti

Juurikin näin. Tämä koskee myös ratkaisukeskeisiä lyhytterapeutteja. Itse valmistuin aiemmin tänä vuonna ratk.kesk.lyhytterapeutiksi, ja pisti kyllä silmään tässä tekstissä heti tuota että "terapeutti ei anna neuvoja, ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti on asia erikseen", koska hyvässä muistissa on koulutuksen opit, varsinkin näin vastikään valmistuneena, ja minulle kyllä muodostui hyvin selkeäksi käsitys siitä että meidän ratk.kesk. lyhytterapeuttienkaan tehtävä ei ole neuvoa miten asiakkaan kannattaisi elämänsä elää tai asioissa edetä. 

Tapsaantero

Näin itsekkin (lyte5 Helsingin psykoterapeuttinen instituutti)ryhmässä opiskelleena asian ymmärssin, että lyte ei Anna ohjetta miten asiaks menettelee ongeman kanssa, vaan yrittää saada asiakkaan itsensä löytämään ongelmalleen ratkaisun. ( lyte = lyhytterapeutti)

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat