Lukijan kirje: Minut on pantu sivuun

Lukittu

Työkaverit livahtavat palavereihin ja jättävät kertomatta töihin liittyvistä asioista. Mitä pitäisi tehdä?Lue koko juttu

Lukijan kirje: Minut on pantu sivuun

Kommentit (8)

Raili62

Tuttu tunne, mutta sisarussarjassa. Nuorimmaiseni en ollutkaan oikeastaan olemassa. Pidettiin ulkopuolisena ja annettiin kuva että minä haluan olla poissa. Minut sysättiin yksinäisyyteen ja vielä haudattiin elävänä äitini mukana. Elävänä haudattu ja sukunsa hylkäämä.

aquarius

Hei! Sinun pitää ottaa heti yhteys esimieheesi eli pomoon. Tämän esimiehen on syytä laittaa asiat oikeaan järjestykseen. Kuulutko alasi ammattiyhdistysliikkeeseen? Mikäli kuulut, ota yhteys pääluottamusmiehen kautta juristiin mikäli esimies ei suostu tekemään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
muffero

Been there. Viimeisessä työpaikassani kerroin pomolleni rehellisesti miksi olin ollut sairaslomalla, masennus. Siitä alkoi 'karsastus'. Sain istua yksin kahvitauolla, töitäni siirrettiin muille niin että loppujen lopuksi istuin peukaloitani pyöritellen. Kaiken huippu oli kun työsopimukseni loppui, työnantaja kysyi olisinko käytettävissä avustajana. Vastasin mielelläni kyllä. Enää en odota sitä puhelua, siitä on jo yli kymmenen vuotta.

margi
Vierailija: muffero

Been there. Viimeisessä työpaikassani kerroin pomolleni rehellisesti miksi olin ollut sairaslomalla, masennus. Siitä alkoi 'karsastus'. Sain istua yksin kahvitauolla, töitäni siirrettiin muille niin että loppujen lopuksi istuin peukaloitani pyöritellen. Kaiken huippu oli kun työsopimukseni loppui, työnantaja kysyi olisinko käytettävissä avustajana. Vastasin mielelläni kyllä. Enää en odota sitä puhelua, siitä on jo yli kymmenen vuotta.

Samoissa vesissä olen mädännyt, kerännyt kiviä reppuun. Kymmenen vuotta pätkätyötä tehneenä. Lopulta korkeimmassa pätkässäni ja asemassani tuli vastaan nonshaleeraamisen huippu esimiehen taholta, suoranaista kiusaamista. Siitä alkoi tyhjänpäälläolo, se oli viimeisin työpaikkani, josta on pian kymmenen vuotta. Aika parantaa haavoja, mutta haavat ovat tehneet varovvaiseksi ja tyhjänpäälläolo mahdottomaksi työllistyä. Mitä Sinä, muffero, olet tehnyt sitten ko. työsuhteen?  

Voimia meille kaikille, jotka "have been there". Kiitos Ohitusleikattu, kun otit aiheen esille. Olisi kiinnostava kuulla, kuinka asiasi etenee.

Ihmettelen maailman menoa

Tämän on koulukiusaamista aikuisten tasolla. Kaikki ovat kauhistuneita asiasta, mutta hiljaisesti kuitenkin hyväksytään.

margi
Vierailija: Ihmettelen maailman menoa

Tämän on koulukiusaamista aikuisten tasolla. Kaikki ovat kauhistuneita asiasta, mutta hiljaisesti kuitenkin hyväksytään.

Minun kohdalla juuri sitä, koulukiusaamista kirjaimellisesti. Olin opettaja. Esimieheni professori.

Minäkin lakkasin olemasta

Näin jutun vasta nyt, mutta ihan niin kuin minä olisin kirjoittanut sen. Olen yliopistopohjalta ollut omalla alallani kohta 35 vuotta. Työ on tarkkuutta vaativaa, mutta muistini pelaa paremmin kuin nuorilla, ja päättelykykynikin on kokemuksen ja luonteeni vuoksi parempi kuin monella kolleegallani. Pari kolme vuotta sitten työporukkamme kasvoi usealla uudella henkilöllä,  ja yhtäkkiä koko joukon vetäjä lakkasi tyystin puhumasta suoraan minulle. Kaikki asiat hän hoiti vain uusien kautta. Heiltä kyseltiin muun muassa arvioita tulevien töiden kestoista ja miten ne kannattaisi tehdä, vaikka heillä ei ollut vastaavista asioista vielä mitään kokemusta. Joitain tehtäviä minullekin annettiin, mutta sain kuulla niistäkin ikäänkuin 'vahingossa',  kun niistä kerrottiin uusille henkilöille. Olin aiemmin tehnyt tiettyjä tehtäviäni asiakkaan mielestä todella hyvin, mutta uudessa projektissa nekin annettiin ensikertalaisille. Sen tuloksena ne jouduttiin tekemään kalliisti kahteen kertaan, kun ne aluksi tehtiin väärin Mihinkään suunnittelupalavereihin minua ei otettu mukaan ja jos sivusta yritin johonkin puuttua, minua kuunneltiin väkinäisesti, mutta mitään keskustelua asioista ei kanssani syntynyt.

Jäin kaiken tämän vuoksi - ja tässä vain jäävuoren huippu kerrottuna - osa-aikaeläkkeelle ja nyt odottelen vielä hetken aikaa normaalin vanhuuseläkkeen alkamista.

Jos itse olisin palkkaamassa työntekijöitä, ottaisin ehdottomasti vaikka vain muutamaa vuotta vaille vanhuseläkeläisen töihin, sillä noista uusista nuoristakin on jo reilusti yli puolet kadonnut muihin hommiin, eli heidän kallis kouluttamisensa meni täysin hukkaan! Ainoastaan sairauspoissaoloissa nuoret näyttäisivät olevan huomattavasti 'ahkerampia' kuin tällainen vanha kalkkis 

luottamusmies

TYöpaikkakiusaamista. Se on lailla kielletty. Ota yhteyttä luottmusmieheesi. Jos selaista ei ole, juttele suoraan esimiehesi kanssa. Mikäli vaikuttaa sitä että pomosi on samassa veneessä, muistuta, että työsuojelu on työnantajan tärkeimpiä tehtäviä ja ett äasiaan puututtava heti.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat