Lukijan kirje: Kuinka päästä katkeruudesta?

Lukijan kirje: Kuinka päästä katkeruudesta?

Lukittu

Ex-vaimoa harmittaa, että mies ryhdistäytyi vasta eron jälkeen. Miksi ei avioliiton aikana!Lue koko juttu

Kommentit (5)

mammeli vaan

Jotkut tarvitsevat potkun persauksille.Yhtä hyvin olisi myös voinut käydä kuten minulle.Erosimme ja mies jatkoi juomista lopulta yrittäen itsemurhaa.Nyt sitten laitoksessa vammaisena hoidettavana.Ystävät ovat hylänneet.

Ole onnellinen lastesi puolesta,että heillä on isä.Sure asia loppuun,hautaa menneet ja yritä keksiä harrastuksia ja toimintaa,kenties uusi rakkaus löytää tiensä sinunkin elämääsi sitä kautta.Katkeruus on turhaa ja syö energiaa.

Ihmettelen

Ulkoiset tekijätkö sinulla vaikuttaakin - varakas, raitis ja hoikistunut??? Eikö ihminen itsessään merkinnyt mitään? Iloitse siitä mitä sinulla on nyt itselläsi ja siitä, että lapsillanne on tuollainen isä. Elettyä elämää et voi muuttaa, mutta tämän hetken ja tulevaisuuden kyllä.

En voi mitään, mutta tuli vähän ulkokultainen olo kun luin kirjettäsi. Sinulla on ihan samat mahdollisuudet ITSE  ihan kaikkeen siihen mitä exäsi on tehnyt eronne jälkeen. Olla raittiina, petustaa yritys, hoikistua ja hankkia uusi puoliso - et elä exäsi elämää vaan omaasi!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Eronnut mies

Tuohan on melkein kuin omasta elämästäni. Edesmennyt avioliittoni oli todella huono. Ex-vaimoni syyllisti minua milloin mistäkin, kehitti riitoja pikkuasioista, halusi päättää kaikesta lapsen kasvatuksessa - jopa niin, että ulkomaanmatkoja sun muita hänen kotkotuksiaan perusteltiin "lapsen tarpeilla". Myös seksuaalisuuttani vähäteltiin. Erilaiset "ulkokultaiset" asiat merkkasivat hänelle myös liikaa ja koin, että minä olin hänelle enimmäkseen väline hänen elämänsä toteuttamiseen. Koin, että hän oli minua kohtaan erittäin epäreilu. No, yksi keino miehelle päästä "henkisesti pois" on vetää viinaa...

Alkoholin käyttö ei minunkaan suhteessani asioita parantanut, päinvastoin. Erohan siitä tuli. Nykyisin juon vähemmän, voin paremmin henkisesti ja fyysisesti sekä olen uudessa parisuhteessa kivan naisen kanssa. Vaihtamalla siis parani. Tuntuu kuitenkin, että exäni on katkeroitunut minulle kun asiani ovat hyvin. Hän ei kuitenkaan missään vaiheessa ole ymmärtänyt omaa osuuttaan huonossa liitossamme. Se on nykyään kuitenkin vain hänen ongelmansa.

Suosittelen alkuperäiselle kirjoittajalle perinpohjaista itseensä tutustumista (vaikka terapeutin avulla), omien vikojensa tunnustamista edes itselleen ja uuden elämän etsimistä sekä eteenpäinmenoa. Ehkä se katkeruus sitä kautta hellittää.

Toista ei pitäisi koskaan syyttää kaikesta. Juuri se katkeroittaa. Parisuhteessa kun on kaksi toimijaa eikä kumpikaan ole syytön tai yksin syyllinen kaikkeen. Metsä tunnetusti vastaa niin kuin sinne huudetaan.

Väsynyt

On hyvin, hyvin vaikeaa osata olla oikeanlainen miehelle. Vaikka mitä tekisit - olet yleensä mukava oma itsesi, yrität toimia myös miestä ajatellen, pidät itsesi kunnossa, harrastat yksin mutta yrität myös harrastaa miehesi kanssa, yrität ratkoa asioita keskustellen, kysyt mielipidettä, seksi luistaa jne. -, mikään ei riitä. On mahdotonta tietää, mitä lähes puhumaton mies haluaa. Halut näkee lähinnä siinä, että han juo joka viikonloppu ja koko viikonlopun. Mikään yhteinen - ei edes lapsen kanssa - kiinnosta.

On melko kohtuutonta tulla vaimon jätettyään syyttämään vaimoa kaikesta mahdollisesta, kun ei alkuunkaan antanut mitään mahdollisuutta. Vaimon suuttumiset ja huutamiset (kun yksinkertsisesti ei mikään selviä, juopottelu jatkuu ja taakka tulee liian raskaaksi kantaa) nostetaan synneistä suurimmiksi ja lopulta eron syyksikin, vaikkei niitä monesti tapahtuisikaan. Kysehän on loppujen lopuksi vain siitä, että mies kyllästyy ja haluaa uuden naisen (joka on yleensä jo valmiiksi katsottukin). Toki joskus vaimokin toimii samoin.

On tylyä yleistää miesten käytöstä, tiedän. Mutta kolme samantapaista läpi käytyäni ja lähipiirin parisuhteita seurattuani en enää kykene uskomaan enkä luottamaan. Minä olen näköjään erittäin huono ihmistuntija miesten suhteen. Ainakaan en keksi, miten heitä voisi ymmärtää ja miten suhteen heidän kanssaan voisi saada toimimaan.

Väsynyt

Ja mitä tulee kliseeseen, että erossa on aina kaksi osapuolta, tutkimuksetkin ovat sen osoittaneet epätodeksi. Joskus on kyse vain toisen osapuolen haluista eikä puolisolla ole asiaan juurikaan vaikutusta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat