Kommentit (12)

Vierailija

Käsittämätötä epäitsekkyytä. Täyttä elämää. Voi varmasti sanoa jälkeenpäin, että elämäntyö on tehty täysillä. Eikä varmasti kaduta yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kauhistelija

Eräälle miehelle oli ihmetelty/ kauhisteltu kun heillä oli 12 lasta. Hän vastasi että eihän se mitään;

-veljelläni on 19 lasta

Siihen ihmettelijä toteaa että ne ainakaan ei ole samalla vaimolle!

Johon mies vastaa että:

Ei, toki. Meillä on eri vaimot!

Mirkkuliinu

Wow! Upeeta! Itsekin haaveillut suurperheen äitinä olemisesta,mutta niin vaan haaveet kaatuu ja elämä muuttuu. Sairastelujen yms myötä. Sentään olen saman ihmisen kanssa,jonka kanssa 7luokalla alettiin vispiläkauppaa käymään. Nyt kylläkin jo 25vuotta siitä seiskaluokasta aikaa,mut yhtä hömppiä pllaan edelleen.

Elina

Olipa ihanaa luettavaa! Suuri kunnioitus tätä pariskuntaa kohtaan, voin vaan ihailla tuota sinnikkyyttä ja epäitsekkyyttä. Onnellisia eläkepäiviä tälle pariskunnalle.

T. Yhden vauvan äiti

Vierailija

Tämä on onnelinen tarina lestadiolaisesta suurperheestä. Muunkinlasia valitettavasti on. Niitä, joissa  vanhemmat eivät jaksa eivätkä osaa olla vanhempia, ja silti vauvoja tulee aina vaan. Niitä, joissa vanhempi sairastuu psyykkisesti tai alkoholisoituu...   Lastensuojelussa työskennelleenä tiedän tämän.

Tämä juttu oli kertomus suurperheestä vanhempien näkökulmasta. Millaisia mahtaisivat olla kaikki 17 lapsen omaa tarinaa?

Yhden lapsen äiti

Olen lähinnä tyrmistynyt. En voi ymmärtää, miksi lapsia tehdään joka "otrille". Minusta tämä osoittaa lähinnä välinpitämättömyyttä ja itsekkyyttä. Kuten äiti tässä jutussa miettii, "olenko huomioinut kaikki lapset samalla tavalla". Jos tällaista joutuu itseltään kysymään, vastaus on, että hoiva on loppunut aina uuden vauvan synnyttyä hoivattavaksi. Tämä Kodinkuvalehden kirjoitus  on varmasti kaunisteltu versio todellisuudesta.

Mies on tässä hyväpalkkainen lääkäri ja lapsilisää tulee verottomasti pienipalkkaisen naisen palkkaa vastaava määrä. Eivät kaikki lestadiolaiset ole tohtoreita, maistereita tai muita akateemisia hyväpalkkaisia vaan joukossa on paljon pienituloisia tavallisia ihmisiä ja heille syntyy lapsia samaan malliin. Olen monesti joutunut miettimään , millä nämä pienipalkkaiset elättävät ja kouluttavat katraansa?  

huh huh

Perheen isä kertoo: "Minä en 17 lapsen jälkeenkään tiedä murrosiästä mitään." Ei tuollaisessa laumassa voi lapsella olla edes murrosikää - hän on vain pelkkä numero, jonka täytyy totella, toimia ja hoitaa pienempiä. 

Ei kukaan äiti (tai isä), jolla on 17 lasta, voi millään huomioida lapsia eikä antaa aikaansa. Kyseessä on lapsitehdas. Lapsenlapsiakin jo 70! Ihan uskomatonta. Eihän heidän nimiään tai syntymäaikojaankaan voi tämä pariskunta muistaa, muusta puhumattakaan. Olisi todella mielenkiintoista kuulla näiden 17 oman lapsen mielipide perhe-elämästä lapsuudessa/nuoruudessa. Jutut varmasti eroaisivat vanhempiensa antamasta kuvasta, siitä olen täysin varma.

Yhden lapsen äiti

Eiköhän se ole terveempi lapsen kasvaa laumassa kuin yksin telkkarin ääressä. Perhe on maailman tärken, eikä se tarkoita vain vanhempia vaan myös sisaruksia ja isovanhempia ja muita jokapäiväisessä elämässä mukana olevia rakkaita ihmisiä.

Ollaan läsnä

Kuten äiti tässä jutussa miettii, "olenko huomioinut kaikki lapset samalla tavalla". Jos tällaista joutuu itseltään kysymään, vastaus on, että hoiva on loppunut aina uuden vauvan synnyttyä hoivattavaksi

Edellä lainatun kaltaisille kirjoittajille sanoisin pari asiaa.
Miksi hoiva loppuisi vauvan synnyttyä? Isompi lapsi ei tarvitse jatkuvaa hoitamista ja viihdyttämistä vanhemmaltaan.
Hän kaipaa vanhemman turvallista läsnäoloa, että tarvittaessa saa sitä hoivaa mitä tarvitsee. Ei maailma pyöri kenenkään yksittäisen ihmisen ympärillä.
Uskon että lapsella on ollut syvä luottamus kuinka hän tarvittaessa saa syliä ja lohtua. Sitten on taas voinut vipeltää sähläämään sisarusten kanssa.
Meillä on ala-asteikäinen lapsi. (Edellinen on yläasteella.)Hän sanoi kipeästi osuvan kysymyksen:
Miks mua pienenä huomattiin enemmän? Mun kanssa pitäis puhua
Että ei se ihan oo menny putkeen vaikka en ole suurperheen äiti. Liiaksi me vanhemmat ollaan oltu netissä ja tehty omiamme.

Juster

Haloo.. Etkö todellakaan muista 70:N ihmisen nimeä. Suosittelen käymään lääkärissä koska hyvin todennäköisesti sairastat dementiaa tai jotain muuta vakavaa sairautta.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat