Halauksen puute sattuu

Kosketuksen puute on suomalainen kansantauti. Lähes kaikki haluaisivat halata enemmän. Pitäisikö sille tehdä jotain?Lue koko juttu

Halauksen puute sattuu

Sivut

Kommentit (89)

Olen pyytänyt joskus baarikumppania vain nukkumaan kanssani. Vastaus oli suora: "vitun pervo".

Indoktrinaatio on toiminut. Toisaalta, olen kokenut eläväni välimeren maissa enemmän kuin täällä. Siellä kauppiaskin koskettaa.

• ylös 52
  • alas 14
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Erittäin hyvä ja ajankohtainen kirjoitus tässä tunneköyhässä kulttuurissa,

jossa melkein kaikki tunteiden näyttö on kiellettyä.

• ylös 96
  • alas 20

Vuodet vieraassa kulttuurissa ovat opettaneet päästämään ihmisiä lähelle, koskettamaan ilman suurempia taka-ajatuksia. Kahvipöydässä, keskusteltaessa jne. Ensimmäinen vuosi oli vaikein, kun olin tottunut pitämään oman tilan. Hyvä kirjoitus!

• ylös 66
  • alas 17

"Halailu ei kuitenkaan automaattisesti aiheuta näitä positiivisia ilmiöitä. Wienin lääketieteellisen yliopiston mukaan halaamisen terveysvaikutukset astuvat voimaan ainoastaan silloin, jos halaavat ihmiset luottavat toisiinsa. Vieraan ihmisen halaaminen saattaa syödä kaikki halailun positiiviset vaikutukset ja aiheuttaa jopa stressiä.

Jos vieras ihminen halaa ei-toivotusti, oksitosiinia ei vapaudu. Näin voi tapahtua myös tuttujen ihmisten kanssa, jos halaus ei ole toivottu. Neurofysiologi Jürgen Sandkühlerin mukaan tällöin oksitosiinin sijaan saattaa vapautua stressihormoni kortisolia, sillä tarvitsemamme henkilökohtainen etäisyys on jätetty huomioimatta. Jokainen meistä tietää epämiellyttävän tunteen, jos tuntematon ihminen tulee liian lähelle."

Lähteenä käytetty: AVA: Medical University of Vienna

• ylös 75
  • alas 22

Osa neurologisesti epätyypillisesti ihmisistä, esimerkiksi aspergerin syndrooman kantajista, kavahtaa ainakin tuntemattomien kosketusta. Syynä voi olla tuntoaistin yliherkkys tai halu kontrolloida kosketusta.

• ylös 46
  • alas 21

En ymmärtänyt miten paljon oikeasti kaipaan kosketusta, ennenkuin kävin intialaisessa päähieronnassa. Hellien käsien koskettelusta tuli itku, kun muistin miltä se tuntui kun oli toinen jota sai koskettaa ja jolta sai sitä myös. Erostani on kymmenen vuotta.

• ylös 93
  • alas 21

Omalla kohdallani halaaminen on kaiken a ja o. Olen haliaddikti ja halaan aina kun on vähänkin syytä, ja välillä jopa ilman sitä ;) Halauksesta pystyy myös "lukemaan" ihmistä, halauksen aikana kun on lähes mahdoton valehdella tunteitaan. Mielestäni halauksesta välittyy toisen ihmisen tunnetila vahvemmin kuin mistään äänensävystä tai ilmeestä.

• ylös 56
  • alas 21

Lapsuudessani ei halailtu. Syliin kyllä pääsi, ja isän polvelle.Yli 20 vuotta keskieuroppaa on opettanut halaamaan. Alkuvuosina olin kuin suolapatsas jouduttuani halauksen kohteeksi. Poikaystäväni kaveripiiri halusi vain näyttää että "tykkää" minusta. Nykyisin halailen vähän  siellä sun täällä  ja olen rohjennut halata yli 80 v. äitiänikin. Maassa maan tavalla, niinhän se menee. Suomalaisen menttaliteetin huomaan kyllä edelleen. 

• ylös 46
  • alas 20

Nyt on kyllä niin suurta paskanjauhantaa ettei mitään rajaa. Ei ihminen nauti siitä että hän halaa tai koskettaa toista. Ihminen nauttii esimerkiksi suutelusta ja seksistä. Niihin totta kai sisältää koskettelua mutta se ei ole se pointti. Jos ihminen tulisi onnelliseksi kosketuksesta esimerkiksi brasiliassa eläisivät maailman onnellisimmat ihmiset

• ylös 20
  • alas 186
Vierailija

Nyt on kyllä niin suurta paskanjauhantaa ettei mitään rajaa. Ei ihminen nauti siitä että hän halaa tai koskettaa toista. Ihminen nauttii esimerkiksi suutelusta ja seksistä. Niihin totta kai sisältää koskettelua mutta se ei ole se pointti. Jos ihminen tulisi onnelliseksi kosketuksesta esimerkiksi brasiliassa eläisivät maailman onnellisimmat ihmiset

Nyt puhut kyllä vain omasta itsestäsi. Esim. romanialaisissa lastenkodeissa ja orpokodeissa lapsista tuli niin fyysisesti kuin psyykkisesti alikehittyneitä, kun heidät käytännössä hylättiin olemaan yksin sängyissään. Ruokaa ja lääkkeitä oli, huolenpitoa ja kosketusta ei.

Asiaa on kyllä sekin, että kaikki kosketukset eivät ole toivottuja vaan erittävät stressihormonia. Olen itse joutunut elämään koko elämäni käytännössä ilman kosketusta ja myös seksiä, mutta en ole tullut hulluksi enkä ole myöskään maksanut kosketus- tai seksipalveluista kenellekään. Kotona ei kosketeltu kuin rankaisumielessä tai kun äiti halusi vieraille näytellä hellää äitiä. Lisäksi jouduin pariin kertaan jo lapsena ahdistelluksi. Fyysinen omakuva kehittyi negatiiviseksi myös kodin henkisen ilmapiirin vuoksi - eli minä olin perheen rumilus ja vastenmielisyyttäni tuotiin ihan porukalla ilmi. Äidillä ja siskoilla piti olla jokin mittatikku, mihin nähden he olivat mielestään kauniimpia, kun oma itsetunto oli heikoilla. Aikuisena ei tullut vastaan yhtään miestä, joka olisi halunnut koskettaa hellästi tai edes selvin päin. Sellaiset eivät yhtään paranna halipulaa tai naisen seksuaalista itsetuntoa. Joten kun miellyttävät kosketukset ovat jääneet kokematta, olen mieluummin kokonaan ilman kuin tunnen sitä stressipiikkiä. Onneksi olen nainen. Miehille tämä olisi ilmeisesti kovempaa siitä päätellen, miten helposti miehet syrjäytyvät ja sortuvat huonoihin elintapoihin naisenpuutteessa.

• ylös 90
  • alas 19

On toki järkevä tuoda esille kulttuurissa, jossa kosketuksen suhteen ollaan vajaita, esille tilanteita joissa kosketus ei ole toivottua. Mutta jotenkin sain kommentteja lukiessani vaikutuksen, että oltiin heti lyömässä perusteluita ja puolusteluita pöytään, miksi kosketus ei kannata tai ole oikein. Johtuisko ehkä halipulasta?

• ylös 55
  • alas 23
Vierailija

No nyt kyllä trollin heitit. Taidat olla juuri tyypillinen halipulasta empatiakyvyttömäksi kylmäksi jääpuikoksi muuttunut suomalainen perus ihiminen. Voivoi, kyllä sinä voit muuttua jos vain rohkenet. Niin osasi äitinikin joka koski minua vain piiskaa antaessaan.. :(

• ylös 77
  • alas 20

Kummin päin se nyt olikaan? "Heikot yksin, vahvat sylityksin" vai "Vahvat yksin, heikot sylityksin, Kirjapaja." ?? Uskoisin, että ensimmäinen.. :/ hope so.

• ylös 19
  • alas 25

Jos sinulla ei ole ketään kuka halaisi, halaa itse itseäsi!!

Kunnon halaus ja taputtelua sekä silittelyä, todella rauhoittavaa ja lohduttavaa! Aivot eivät tiedä kuka halaa, pääasia on hali-ote, kädet ympärilläsi! Toimii!! :)

• ylös 60
  • alas 31

Täytyy sanoa, että ainut kenen kosketusta kaipaan on oma mies. Häneen kun nojaa niin kivut kaikkoaa ja on onnellinen olo. Jos pitäisi jotakuta muuta koskea, niin vaihtaisin maisemaa. Eläimet on asia erikseen, hevosta on ihana harjata ja koiria rapsuttaa.

• ylös 38
  • alas 22

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat