10 vinkkiä: Kasvata itseäsi kuten lastasi
Lukittu

klo 9:00 | 6.11.2013
Lapsia kasvatetaan, jotta heistä tulisi onnellisia ja fiksuja. Mitä tapahtuisi, jos me aikuiset alkaisimme soveltaa perinteisiä lastenkasvatussääntöjä myös itseemme? Voisimmeko mekin paremmin? Lue 10 kasvatusvinkkiä ja kehity.Lue koko juttu
Sivut
1, Jos töissä saisin mennä jäähylle aina kun paineet kasaantuu olisin enemmän kuin iloinen... Koska eihän se jäähy (minusta ainakaan) tarkoita sitä että lapsen pitää miettiä mite paha on, vaan poistetaan lapsi tilanteesta jossa lapsi ei tiedä enää miten pitäisi toimia. Jäähy=aikalisä, voi rauhoittua ja sitten saa uuden tilaisuuden.
2. Siis jos päiväkoti-ikäinen haluaa pukeutua pakkasilla ballerina-mekkoon eikä haalariin niin äiti ei kunnioita eikä rakasta lastaan jos pakottaa pukemaan lämpimästi?
3. En tiedä minkä-ikäisistä puhut, mutta ainakin taaperot nauttivat siitä että heitä ihastellaan, että saavat positiivista huomiota, ja se että aikuiset nauraa on kyllä ihan parasta.
Ja loppuosakin... Joo, olen huumoritajuton kalkkis jo kolmekymppisenä, mutta minusta tämä juttu ei ole hauska, humoristinen eikä ahaa-ajatuksia herättävä.
No kyllä on aika kireällä pipo edellisellä kommentoijalla. Tämähän oli hauska. :D
Miksi niin usein, kun halutaan käsitellä lapsia, lapsuutta ja kasvatusasioita "huumorilla", ollaan niin negatiivisia. Tässäkin jutussa kirjoittaja on valinnut tosi kielteisen tavan ajatella asioita. Yritys hyvä, toteutus hohhoijaa.
Huumori voisi olla viisasta ja lempeääkin.
Jep, ei pidä ottaa elämää niin vakavasti, eikä blogeja, hauska :D
Hauska! Joskus sitä kunnianhimoisena kasvattajana todella unohtaa, että lapset ovat ensisijaisesti ihmisiä ja ehkä vasta toissijaisesti minun lapsiani.
Ihan loistava! Itse käsittelin (epä)johdonmukaisuuttani vanhempana tässä tekstissä http://www.projectmama.info/2013/04/johdonmukaisesti.html
Toi jäähypenkki töissä ois niin paras! Kollega "Mulla ois tässä tämmönen projekti sulle..." "NYT kuules loppu tommonen ja jäähylle siitä!"
Kiitos! Nyt saa lähtee nukkumaan hyvin nauraneena! Niin, ja koska nukkumaanmenoaika meni jo, niin huomenna täytyy tulla töistä suoraan kotiin, eikä kavereita koko iltana! ;)
Eihän tämä ollut negatiivinen, vaan kritisi lempeän ironisesti negatiivisia vanhempia? Vai onko minun huumorintajuni kieroutunut, kun tämä osui ja upposi niin että tirskun vedet silmissä (ja melkein housussakin).
Herätti ajatuksia. En tiedä minkälaisten tuntemusten tai ajatusten herättäminen on ollut tarkoituksena.Mielestäni ei ole verrattavissa olevia asioita Lapsen kasvatus ja Aikuisuus.
En pitänyt tästä, jos yritettiin hauskuuttaa ihmisiä niin . . . . huh, huijaa!Tämä oli, mielestäni, kirjoittajan omien turhaumien summa. Harmi, sillä otsikon perusteella ajattelin löytäväni jotakin hellää, sovittelevaa ja ihmistä arvostavaa.
Lapsuus ei ole rikos, esim. jäähy tulee rikkeestä . . . . en ole ikinä suosinut, enkä suosia jäähyjä missään muualla kuin siellä minne ne asianmukaisesti annettuina kuuluvat eli jääkiekkopeleihin.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille, rakastetaan toisemme ja itsemme ihaniksi <3
Minusta tämä oli hieno, ja huumori tässä nimenomaan lempeää. Viisain kirjoitus aikoihin.
Totta kai näitä kannattaa toteuttaa siinä tapauksessa, jos yhä aikuisena on yhtä keskenkasvuinen, lyhytpinnainen ja tietämätön kuin 3-vuotiaana.
Sarkastiseen luonteeseen uppoo! :D Huumoria parhaimmillaan! Moneen kommenttiin EHKÄ sopisi sanonta: -se koira älähtää, johon kalikka kolahtaa! ;)
Kiva ulostulo mutta ehkä hippasen provokatorinen ;)
Olen saanut vanhan ajan tiukan mutta rakastavan kasvatuksen aina siihen asti kun tulin teini-ikäiseksi. En siis todellisuudessa jaksa ottaa paineita noista asioista. Nimittäin se, että tietyt säännöt olivat olemassa ja jonkinasteinen hyvien tapojen kunniotuskin leijui ilmassa ovat aikuisiässä olleet pelkästään positiivsia asioita.
Suurin ero tähän päivään verrattuna on se, että lapset eivät saa olla lapsia riittävän pitkään. Tätä kehitystä ei tue sen enempää fysiologiset kuin sosiaalisetkaan seikat, vaan se on selvä heijastuma tämän päivän suomalaisen arvomaailmasta. Maailmasta, joka on kiistämättä päämäärähakuisempi, tehokkuuteen ja varallisuuteen (ainakin muun yhteisön silmissä) pyrkivä.
Tässä jutussa on oikeasti totuuden siemen. Voi kunpa aikuiset aikuisen oikeesti vaatisivat yhtä hyviä käytöstapoja itseltään kuin lapsiltaan!
Kunpa vaatisimme itseltämme, että emme kiroile, emme puhu toisista rumasti, emme hauku toisten vaatteita, emme muutenkaan kiusaa, noudatamme liikennesääntöjä, odotamme kärsivällisesti vuoroamme ja menemme ajoissa nukkumaan.
Käsi ylös, kuinka moni vaatii kaikkea tuota lapsiltaan, mutta ei itseltään? Minkä viestin lapsemme saavat: "Tee niin kuin minä sanon, ei niin kuin minä teen." Sehän toimii...
Hahahaa, mahtava kirjoitus! :D
Minusta tämä oli hauska ja hihittelin sille (vaikka ymmärrän yllä esitetyt asiavirheet kommenteissa, mutta silti... niin, ja minun tyttäreni juoksee yhä hellemekossa 100m matkan päiväkotiin. =D Ja kyllä, muut vanhemmat huomauttelevat minulle asiasta jatkuvasti =D ).
Ja tuo on muuten ihan paikkansa pitävä -- miksi lapset eivät saa lopettaa harrastuksia? Jos harmittaa 15 vuoden päästä, niin senkus aloittaa uudestaan uudella motivaatiolla varustettuna (jos ei harmittamisen pääpointtina ole valittamisen ilo, vanhempien syyllistäminen, tai omien suuruuskuvitelmien helliminen tyyliin: "Kyllä minustakin olisi tllut miljonääri-maradona mutta kun vanhemmat (valmentaja/opettaja/joku-muu-syyllinen) eivät ymmärtäneet nerouttani ja painostaneet jatkamaan".
Jankkaan 14 ja 12 vuotiaille aina että kaveruuksisissa/ystävyyksissä ,älä ikinä IKINÄ puhu pahaa kenestäkään seläntakana. Tai puhut niin että pystyisit puhumaan niin myös henkilön ollessa samassa huoneessa. Kritiikkiä saa toki antaa, mutta niin kuinka itsekin haluaisit sen saavan. Koska jos meillä 20 hengen työyhteisössä tehtäisiin noin(siis puhuttais SUORAAN niinkuin ajatellaan eikä KOSKAAN seläntakana) ,me voisimme tosi hyvin, ja työnantajan vuosituloskin olisi takuulla parempi . Eli mitenkäs se sanonta menee, rehellinen vihamies voittaa aina epärehellisen ystävän. (ja voittaakin ihan mennen tullen :)
Anna Sillanpää, olet ihana, super, mahtava - ja mitä niitä adjektiiveja on... Nauroin vatsani kipeäksi ja oloni nuoreksi ja virkeäksi. Kiitos!
Sivut