Unelmatorttu

Ria Hafren

Semmonen 35+ vuotta olen leiponut unelmatortun perinteisen reseptin mukaan. Viimeisten 15 vuoden aikana sen leipominen liittyy mökkiin. Asuin 12 vuotta asunnossa, jossa oli kaasuhella. Sen uunissa oli liekit vain alhaalla, joten leipomukset se poltti alhaalta ja jätti raaksi päältä. Rakastan leipomista, joten leivoin mökillä. Siellä on 40 v. vanha hella, jonka uuni on erinomainen (kun tietää sen "personaallisuuden" :0).

Olessamme tyttäreni kanssa mökillä, haluan tietysti leipoa. Kun kysyn: "Mitä leipoisin?", on joka kerta tullut vastaukseksi: "Unelmatortun!". - Well... Minä herään tosi aikaisin itse mökissä (tyttäreni nukkuu saunakamarissa). Juon ensin kahvit. Sitten leivon Unelmatortun. Aika hankalaa on yksin saada levy käännettyä pelliltä sokeroidulle leivinpaperille, mutta en ole vielä koskaan tiputtanut koko hoitoa lattialle. Kreemiin, joka levitetään levylle, pitää ehdottomasti käyttää voita :0)! Reseptin mukaan voita tulisi olla 75 g. Tyttäreni rakastaa yli kaiken sitä "mömmöä" (niin kuin hän sanoo), joten laitan voita 100-120 g. Syömme molemmat harvoin pullaa tms., mutta Unelmatorttu on meidän molempien heikkous.

Kun tyttäreni tulee ylös mökkiin, hän hihkuu, kun näkee, että olen leiponut Unelmatortun. Hän syö ensin terveellisen aamiaisen. Jälkiruoaksi paksun palan Unelmatorttua :0).

Olemme nelistään mökillä 28. - 1.7. (tytär, tyttärentytär, Sintti-labbis ja minä). Sanoin tyttärelleni: "Ajattelin, että leivon mökillä..." - "UNELMATORTUN!!", hän hihkaisi.

Miten ihania muistoja ja ajatuksia yhdestä leivonnaisesta voikaan tulla...:0)!

Unelmoivin terveisin.  Ria

P.S. Jos joku haluaa Perinteisen Unelmatortun reseptin, laita viesti tänne. Reseptini on n. 50 v. vanha.

Kommentit (2)

Ria

Unelmatorttu

3 munaa

1 valkuainen

1,5 dl sokeria

3/4 dl perunajauhoa (50 g)

2 rkl kaakaojauhoa

2 rkl leivinjauhoa

Täyte

75 g voita

Runsas 1,5 dl tomusokeria

1 keltuiainen

2 tlk vaniljasokeria

Munat ja sokeri oikein kuohkeaksi ja valkoiseksi vaahdoksi. Jauhot lisätään. Levitetään pellille.

225 asteen uunissa 5-6 minuuttia (saa uunista riippuen olla tarkkana, ettei pala. Kun sopivan ruskea päältä, on valmis. Kipataan sokeroidulle leivinpaperille (sujuu kyllä helpommin jos joku auttaa :0).

Täyte: Voi ja tomusokeri vaahdoksi (oikein ihanan kreemiseksi). Lisätään keltuainen ja vaniljasokeri, ja levitetään jäähtyneelle levylle. Rullaa tiukaksi kääreeksi leivinpaperin avulla.

Säilyy monta päivää jääkaapissa.

Yo. on alkuperäisen reseptin mukaan. Jos laitan tyttäreni toivoman 100-120 g voita täytteeseen, lisään vähän tomusokerin määrää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat