Kommentit (8)

Annmarie

Kolikolla on kääntöpuolensa

Hyvä Pikku Myy, rakensitte ilmeisesti sopukustannuksin mökkinne appivanhempien kesämökkitontille. Se maistui teille silloin. Pääsitte nauttimaan suomalaisen unelmasta kohtuukustannuksin, oletan.

Mutta kolikolla on aina kääntöpuoli. Ja se on kuvaamasi nykytilanne.

Kaikki mitä sanot on varmasti totta teidän kulmastanne katsottuna, mutta koettakaa katsoa nykytilanteenne hyviä puolia. Niitäkin on.

Esimerkiksi teillä on edelleen edulliseen kokonaishintaan saatu mökki. Teillä on mökillänne kotimiehet ja silmälläpitäjät silloinkin, kun itse ette ole paikalla. Teidän mökillenne ei yhtä helposti murtauduta kuin yksinäiselle rantamökille. Teillä on niin halutessanne seuraa ja apua hätätilanteessa ja teillä on aivan mukavan mittainen hajurako kuitenkin, mikäli oikein ymmärsin.

Kuvaamasi ongelmat ovat aika paljon asennekysymyksiä. Voit joko antaa niiden häiritä tai sitten ei. Kannattaa ehkä ottaa asia puheeksi ystävällisesti toteamalla, että olen mökillä kuin kotonani, en meikkaa enkä pukeudu aina säädyllisesti, joten sillä varauksella ja katsojan vastuulla.

Sinä valitset nautitko mökistäsi vai tuleeko siitä sinulle hiertävä ongelma. Vieraammalla mökillä ei naapureista tiedä ollenkaan, voi olla mukavat tai sitten oikeat terroristimulkvistit.

Annmarie

Johanna

Ystävällisesti lopetatte appivanhempien viihdyttämisen! Jatkatte omia puuhia ohimennen tervehtien! Kyllä he älyävät että ei teidän luona tarvitse olla! Hehän voivat luulla teidän nauttivan/tarvitsevan heidän läsnäoloaan! 

Ei kahvia kutsumatta tule! ?

Tytär

Olen ollut miltei samanlaisessa tilanteessa, kuten sinä Pikku Myy, sillä erotuksella, että olimme vanhempieni mökkinaapureina.  Minusta tuntui melko mukavalta, kun äiti ja isä pistäytyivät silloin tällöin meillä ja saimme saunakutsuja heiltä.  Kuitenkin tapahtui paljon sitä, että he tahtoivat  "määräillä" ja mieheni ei tykännyt siitä.  Minä ahdistuin, kun jouduin olemaan tavallaan välikätenä.  Mökillä olo supistui näiden syiden vuoksi päivään tai pariin.  Olisin halunnut olla siellä enemmän, mutta jouduin uhrautumaan, että rauha säilyisi.  Nykyään olemme luovuttaneet mökin pojallemme ja hänen vaimolleen.  Enää ei ole meidän vastakkainasettelua. Sinulle sanoisin, että ottaisit puheeksi asian ihan suoraan. Kertoisit appivanhemmillesi miltä sinusta tuntuu.  Uskon, että he ymmärtävät ja antavat sinulle kaipaamaasi rauhaa.  Tsemppiä vaan!

Vierailija

Myytte sen nökin ja sanotte, että teillä ei ole rahaa eikä aikaa pitää mökkiä. Pari vuotta kärvistelette ja sitten sanotte, että mökkikuume iski ja ostatte jonkin toisen mökin, kun rahatilanne on parempi. Kukaan ei loukkaannu, eikä valhekaan ole pahin mahdollinen.

Vierailija

Jos itse lukisin omassa mäkissäni kirjaa ja appivanhemmat taas kerran tupsahtaisivat paikalle kutsumatta, niin toteaisin ystävällisesti, mutta tiukasti, että nyt haluaisin lukea kirjaani eteenpäin ja kahvit voidaan juoda myöhemmin, kun on sille hyvä hetki. Se, että alat pitää vastentahtoisesti aina seuraa appivanhemmillesi antaa heille sellaisen kuvan, että seura on tervetullutta ja se ei häiritse tai keskeytä mitään.

Pitää olla rehellinen (ei tyly); jos jokin asia on kesken, niin sen voi sanoa ja palataan sitten myöhemmin asiaan.

Ja siitä peseytymisestä, kyllä sinne rantaan voi mennä puolipukeissa, pitäisi appivanhempien itse tajuta tuleensa huonoon aikaan ja poistua, jos sinä olet pesulla ilkosillasi! Muutama sellainen kohtaaminen, niin varmaan vähenee vierailut ;)

Bellatsau
Seuraa 
Liittynyt18.3.2014

Ota vähän rennommin. Olette samaa perhettä, joten ei kai appivanhempia varten tarvitse laittautua. Olet mökilläsi vapaalla, saat toki lukea kirjaa - jos joku siitä närkästyy, niin se on hänen ongelmansa. Ja tuskin närkästyy, jos ystävällisesti sanot, että me haluamme nyt vähän rentoutua.

Bellatsau
Seuraa 
Liittynyt18.3.2014

Ota vähän rennommin. Olette samaa perhettä, joten ei kai appivanhempia varten tarvitse laittautua. Olet mökilläsi vapaalla, saat toki lukea kirjaa - jos joku siitä närkästyy, niin se on hänen ongelmansa. Ja tuskin närkästyy, jos ystävällisesti sanot, että me haluamme nyt vähän rentoutua.

Han_na

Isoäiti-ikäisensä en voi olla ihmettelemättä appivanhempiesi ymmärtämättömyyttä ja heikohkoa tilannetajua. Asia kannattaa ottaa kauniisti mutta kiertelemättä puheeksi. Ethän ole vaatimassa välejä katkolle tai muutakaan kurjaa, ihan vaan oman yksityisyytenne kunnioittamista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat