Arkkitehdista bussikuskiksi Suomeen: ”Meidän oli pakko paeta”

klo 12:22 | 28.7.2015
Kazhal Ali Ibrahim oppi lapsena uskomaan, että nainen on yhtä arvokas kuin mies. Pakolaiseksi päätynyt arkkitehti ajaa nyt bussia Suomessa.Lue koko juttu
Kazhal Ali Ibrahim oppi lapsena uskomaan, että nainen on yhtä arvokas kuin mies. Pakolaiseksi päätynyt arkkitehti ajaa nyt bussia Suomessa.Lue koko juttu
Ladataan...
Olen turvapaikkaa vailla Suomessa. "Kiva" kuulla, että turvapaikan saaneilla on hyviä kokemuksia Suomen sossuista. Olen syntynyt Suomessa, suomslaisista vanhemmista, akateemisesti koulutettu, myös yksinhuoltaja. Lapsuudesta: Kun isäni joutui rekan ruhjomaksi, äitini huolehti yksin neljästä alaikäisestä. Ei ollut sossut vastassa koti valmiina,kun palasi kotiin pitkiltä sairaalareissuilta isää katsomassa. Eikä isän kuntoutusvuonna. Olin 6 v.
Tuosta on nyt 43 v. Itse sairastuin syöpään 4 v. sitten, soitin sossuun, kerroin meneväni leikkaukseen viikon päästä. Ilmaiseksi ei luvattu mitään apua. Kerroin, etten voi maksaa, että olin jäänyt työttömäksi, kolme alaikäistä lasta, yksinhuoltaja, ex-puoliso ei apuna millään lailla, ei sukua, yksi alle kouluikäinen... Rahaa ei tullut mistään koko kesänä, koska en kyennyt sairaudeltani edes työttömyyshakemuksia lähettämään, laskut erääntyivät. Hain tukea sossusta, kävin paikanpäällä kahdesti, ellei kolmesti, kukaan ei tullut auttamaan kotitöiden kanssa, kysymään, miten meillä voidaan, tarvitaanko apua... Sain rahaa kuitenkin. Kun itkin, sossu kysyi onko minulle sairaalan jälkeen tarjottu keskusteluapua.. Ei sitäkään. Syöpähoidot 2 kk.
Jouduin jalkaleikkaukseen syöpähoitojen jälkeen, kahdesti samana keväänä, kolmannen kerran vuoden päästä uudelleen. Paloin loppuun, lisäksi yhdelle lapsista tapahtui ikäviä asioita koulussa ja pojan kanssa. Lopputulos: hänet on sijoitettu kodin ulkopuolelle, vaihdettu masennuslääkitystä yhdestä viidenteen, vaikka ikää oli vasta 14 v., jotka aiheuttivat lisää ahdistusta, itsetuhoisuutta, persoonanmuutosta, 15 kg ylipainoa. Kunnan rahat eivät riittäneet perheen tukemiseen, mutta yksityisen sijoituskodin rahoittamiseen kyllä. Menetin lapsilisät, elatusmaksut, talo ostettu velaksi, olen työtön -työkyvytön... Taloa yritetty myydä. Vuokralle menoon tarvitaan vuokratakuut... Odotan nyt oikeudenkäyntiä missä olen syytettynä. Sama lapsi... Joka suunnittelee tulevaisuuttaan parin vuoden päähän sjjaishoidon rahoilla: kuukausirahat, itsenäistymisrahasto.. Pyytää tätä äitiä ajo-opettajakseen, vuoden päästää kun saa aloittaa, kysyy jo, saako lainata äidin autoa, se kun on tuttu ... Ja toisella kädellä antaa raskauttavia lausuntoja. Minulla ei ole enää mitään tulevaisuutta täällä. Nuorimmaiseni on aurinkoni, joka nousee joka päivä.
Ikävä kuulla, Tamare. Toivon voimia raskaassa tilanteessasi.