Apua, harrastaako isä seksiä? Näin suhtaudut ikääntyneen vanhemman uuteen suhteeseen

klo 16:00 | 29.7.2015
Keski-ikäisten lasten voi olla vaikea hyväksyä isän tai äidin uutta suhdetta - etenkin sen seksuaalista puolta. Unohda mieluummin ennakkoluulot ja keskustele vanhempasi kanssa. Lue koko juttu
Voi kontrollifriikit. Jos en voi kasikymppinä sekstailla rauhassa mieheni kanssa ilman, että jälkikasvuni tulee nolostelemaan ja kieltämään niin minut voi päästää päiviltä, kiitos. Mitä järkeä on vanhuudessa, jos silloin ei saa paneskella, juoda vinettoa ja vaikka sauhutella maria ilman holhousta? Jos on elänyt siihen saakka, on jo ansainnut oikeuden tehdä vähän syntiä, jos sitä siksi haluaa nimittää.
Ei isän uudessa suhteessa itseäni nuorempaan epämääräiseen naiseen muu häiritse kuin se, että ilmoitin isälle perunkirjoituksessa, etten halua isän eläessä perinnönjakoa vaatia koska kyse on hänen kodistaan. Uuden naisen ilmaantuminen aiheuttaa juridista ja kieltämättä myös emotionaalista sotkua. Ei ole koti ennallaan, isä on sopimuksemme rikkonut ja hävittänyt äidinperintöäni tajuamatta, mitä tekee. Voisin haastaa hänet siitä käräjille, vaan en viitsi. Eikä ole varaa.
Hänen oma isänsä teki täsmälleen samalla tavalla ja olen kuullut isäni valituksia asiasta kyllästymiseen saakka. Kun asiasta huomautin, sain sellaisen täysilaidallisen vasten kasvoja, että katsoin parhaaksi katkaista välit. Anteeksi hän ei ole pyytänyt tietääkseni koskaan mitään keltään, miksipä siis minultakaan. Nyt vasta ymmärrän, mitä kaikkea äiti joutui isän vuoksi kestämään ja silti oli tälle lojaali. Eikä isä ole edes juoppo, ainoastaan tyhmä ja raha-asioissa täysin holtiton.
Viis minä isäni seksielämästä. Se ei ole minulle mikään ongelma enkä joudu sitä katselemaan, kun onneksi on maantieteellistä etäisyyttäkin satoja kilometrejä. En varmaan näe isääni elossa enää koskaan. Se tuntuu pahalta silloin kun erehdyn sitä miettimään.
Aikuiset lapseni kestävät tämän paljon minua paremmin, koska isovanhemmat olivat aina sen verran etäisiä. Heistä on vain kiva, että pappa pomppii trampoliinilla alakouluikäisten uusien poikiensa kanssa.