Näin tunnistat narsistin sosiaalisessa mediassa

Narsisti viihtyy sosiaalisessa mediassa. Sosiaalipsykologi kertoo, mistä hänet voi tunnistaa. Lue koko juttu

Näin tunnistat narsistin sosiaalisessa mediassa

Sivut

Kommentit (36)

Laari

Hyvä juttu tehty. Eksäni lukeutuu narsisteihin ja ensimmäinen epäilykseni siitä heräsi, kun hänen noin 100 facekaveristaan 90 oli kansanedustajia/poliitikkoja, joita hän ei ole ikinä tavannutkaan ja loput 10 sukulaisia tai työkavereita. Onneksi hän on jo nyt ex, mutta ihan helpolla en päässyt eroon,  hän oli erittäin taitava manipuloimaan, uhkailemaan ja kiristämään.

• ylös 62
  • alas 38
Vierailija

Aika pienestä aloit kumppaniasi epäilemään. sata kaveria, joista 90 poliitikkoja. 

• ylös 59
  • alas 63
Sisältö jatkuu mainoksen alla
P

"Narsismiin viittaa se, jos ihminen julkaisee usein kuvia omaisuudestaan tai kertoo omasta arjestaan, treenaamisestaan ja ruokavaliostaan.".Öööö eli ollaan kaikki narsisteja, sillä mistä sitä sitte kertois, jos ei mistään noista:):):)

• ylös 31
  • alas 25
Psykologi

Tästäkin tekstistä tosiaan huomataan, että sosiaalisen median sivustot ja netti yleensäkin ovat paikkoja, joissa jokainen voi esiintyä asiantuntijana. Nuo diagnoosihommat voisi mielellään jättää ihmisille, joilla on siihen koulutus. VTM/YTM pääaineena sosiaalipsykologia ei ole tämän alan ammattilainen. Narsismia ei diagnosoida some-käyttäytymisen perusteella. Kun joka toisen ex-puoliso tai pomo alkaa olla narsisti, jotain on mennyt vikaan.

• ylös 49
  • alas 9
Aavo1

No höpö höpö taas. En ymmärrä kenen etua palvelee tämä suoranainen valehtelu narsistisen persoonallisuushäiriön yleisyydestä ja nuo "näin tunnistat narsistin" -artikkelit.

• ylös 32
  • alas 7
Vierailija

Narsisti käyttäytyy ikävästi itse sitä tiedostamatta ja on todella surullista, kun ihmiselämä on mennyt sillätavoin hukkaan. Silti haluaisin Psykologin selityksen, miksi ihmisestä tulee narsisti, koska sehän ei yleensä ole oma valinta?Eikö ole jotenkin niin, että pieni ihminen on tyhjä taulu, johon läheinen omalla kohtaamistavalla kehittää lapsesta omannäköise persoonan, tai väärällä kohtaamisella/ kohtaamattomuudella estää kehityksen. Olisi mielenkiintoista saada kommenttia!

• ylös 13
  • alas 12
Toinen vierailija

Diagnosointi tulee jättää ammattilaisille. Facebook-kavereiden on vaikea tietää, kertooko ihminen päivityksissään totuuden vai valehteleeko ex-puolisostaan. Ylenmääräinen tsemppipeukuttaminenkin, saati sitten pitkät ex-puolisoa ruotivat keskustelut FB-seinällä, lietsovat negatiivisia tunteita. Kun somemaanikon mielenterveys järkkyy, hän voi rakentaa itsestään kuvan "narskun" uhrina, vaikka todellisuudessa ex-puoliso pyrkisi aktiivisesti etsimään kiistatilanteisiin toimivaa ratkaisua. Eniten tällaisissa tapauksissa kärsii lapsi.

• ylös 26
  • alas 9
Vierailija

Kaikkien pitäisi kunnioittaa itseään, niin ettei joudu narsistien ja kaikenlaisten omituisten otusten vietäväksi. Eri mieltä saa olla - jopa samaakin mieltä - mutta hoviin ei missään nimessä pidä kuulua. Joskus on parempi vaan että tiet erkanevat, jos arvostusta ei löydy jommalta kummalta tai molemmilta.

• ylös 22
  • alas 2
peräseinä

kyllähän näitä löytyy. muutama seurattava nainen ainakin. nämä haalivat tuhansia kavereita ja elävät huomiosta joita saavat ukkomiehiltä. eräskin ei sitten millään uskonut kun ukkomies pyysi lopettamaan viestittelyn. alkoi jo ahdistaa miestäkin se jatkuva lirkuttelu ja huomion haku. ja kun tämä nainen oli itsekkin parisuhteessa. säälittävää.

• ylös 14
  • alas 5
Psykoterapeutti

Ihan asiallinen juttuhan tämä on. Diagnosoiminen on yksi juttu, terveen varovaisuuden ja huomiokyvyn viritteleminen toinen. Jälkimmäistä juttu palvelee hyvin. 

• ylös 22
  • alas 3
indikaattoriaukio

Melkein kaikki tietämäni someihmiset ovat enemmän tai vähemmän pihalla, todellisuus todella hämärtynyt ja narsistiset piirteet ilmiselvät.

• ylös 14
  • alas 8
CiliaT

Oma olo on ihan hyvä mittari: terve vuorovaikutus pyrkii vastavuoroisuuteen eikä vertailuun, jomman kumman arvon pönkitykseen. Aito ihminen on aito somessakin, hän osaa laskea leikkiä itsestään eikä rakenna elämästään julkisivua. Hänen ei tarvitse!
Ihan ajatuksia herättävä juttu siitä, mitä sieltä somesta oikein haetaan. Ei siihen naurettavaan mulla on isompi kuin sulla- pelleilyyn kenenkään oikeasti aikuisen ole pakko osallistua. Ei somessa eikä muualla.

• ylös 23
  • alas 3
Pissis

Voihan sitä kertoa/päivittää politiikasta, luetuista kirjoista ja urheilutapahtumista. Suosikkibändin puuhista. Vitsejä. Jakaa luontokuvia. Pyytää mielipiteitä tv-ohjelmasta. Ihan oikeasti: ketä kiinnostaa, miten muut treenaavat, syövät tai meikkaavat?

• ylös 23
  • alas 4
Kaiken kokenut396

Kaksi vuotta oon yrittänyt päästä eroon narsisti vaimostani.Hän nostaa koko ajan perättömiä syytteitä,solvaa Facebookissa koko ajan minua omalle hovilleen,en suostu olemaan uhri,oon asunut erillään jo vuoden,avioero on vireillä.Hän on aikonut kostaa kaiken kokemansa vääryyden.Hänellä oli ennen pakon omainen tarve olla Alibi-lehdessä kuukausittain,nyt Facebook tyydyttää hänen itsetuntoaan.

Vierailija

Tässä jutussa oli muutamia ihan tosiasioitakin, mutta suurin osa kirjoituksesta täysin väärää tietoa. Se, että hakee huomiota voi johtua muustakin kuin narsismista.. ihminen joka on rikki sisältä, ei arvosta itseään, on vielä katkeroitunutkin ja esim. Näistä syistä sortuu hakemaan huomiota ja peittämään omia heikkouksiaan kyseenalaisin keinoin - leimataan usein narsistiksi.

• ylös 14
  • alas 3
Vierailija

Tämä oli hyvä artikkeli, itsellänikin on kokemusta näistä tyypeistä. Kovan työn seurauksena onneksi olen päässyt niistä eroon.

Vierailija

En kyökkipsykologisoinnin perusteella löisi narsisti-leimaa kehenkään. Sain tästä erittäin tuntuvan varoituksen, kun oma sisareni pian äitimme kuoltua ilmoitti, että isämme on varmasti narsisti.

En vain tunne ketään yhtä itsekeskeistä ihmistä kuin siskoni itse on. Hän ei ole lainkaan somessa, mutta pelaa peliään uskonnollisissa piireissä, korostaa omaa hyväntekeväisyyttään ja sairauksiaan, haukkuu isäämme ja käyttää minua palvelijanaan.

Siskoni käytöksestä ystävilleni kertoessani olenkin saanut kuulla, että heidän mielestään hän vasta onkin se narsisti. Itse en näitä leimoja kuitenkaan asettaisi keneenkään, kun en ole asiantuntija. Meidän maallikoiden käsissä leimasta tulee haukkumasana, kun parempi olisi puuttua ihmisen itsekeskeisyyteen sen ilmenemismuodoissa.

• ylös 14
  • alas 2
Kenen joukoissa seisot

Eräs tuttuni haukkui monessa somekanavassa yrityksen, joka ei pystynyt palvelemaan häntä. Kun tälle tutulle ihan pari ihan ystävälliseen sävyyn kommentoi, että oli hyvä että yrityksesrä kertoivat etteivät tuotteet sopineet kuin että olisivat myyneet kaiken uhallakin, hän "masentui". Seuraavana päivänä suomessa oli video, jossa hän itkuisesti kertoi masennuksesta ja kuinka elämä on vaikeaa... Hänen kanssaan olisi aina oltava samaa mieltä, muuten olet häntä vastaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat