Kommentit (20)

Mervi Keskinen

Tämä resepti opetettiin jo 70-luvulla oppikoulussa köksässä. Oon tehnyt useita vuosia piirakat tällä reseptillä. Paitsi nykyisin en, koska teen gluteenitonta ja maidotonta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ansku

Kuulostaa herkulliselta! Pitää koittaa. Leivon myös gluteenittomana ja maidottomana, korvaan vehnäjauhot gluteenittomilla jauhoilla ja piimän tilalle koitan laittaa maustamatonta soijajugurttia, se toimii hyvin resepteissä mm.kermaviilin korvikkeena...

• ylös 22
  • alas 24
LiskoNeito

Diabeetikko voi syödä sokeria, verensokeria nostaa hiilihydraatit, joita myöskin jauhot sisältävät, joten on melkein sama syötkö esim. voisilmäpullan vai ruisleivän, kummastakin sokerit kohoo ja joudut pistämään insuliinia. Sokerin voi tässäkin ohjeessa korvata esim. Canderel-makeutusjauheella, sen kanssa voi leipoa aivan kuten sokerillakin ja tilavuusmitoiltaan se korvaa sokerin yksi yhteen.

• ylös 10
  • alas 3
Aino

Merja - käytä "karppisokeria". Sen glykeeminen indeksi on 0 samoin kalorimäärä. Sen löytää ko. nimellä Prismoista.

Aino

Lisäys: karppisokeri maistuu samanlaiselle kuin tavallinen sokeri. Stevia-jalosteet kun minun mielestäni maistuvat pahalle.

Vierailija

Vaihda sokeri vaikka Steviaksi tai muuksi makeutusjauheeksi, mikä sopii diabeetikoille.

Vierailija

Pitää jättää syömättä, jos ei makeat sovi tai syödä vaikka kengän pohjaa. Siinäkin voi olla koiran kakkaa.

manta

Sokerin voi mielestäni aivan hyvin puolittaa ja kypsänä voi päälle ripotella keinomakeutusta jos tarvitsee. Diabeetikkojen äitinä tiedän että jossai määrin voi sokeria syödä. Kuitu tasoittaa sen imeytymistä joten jauhot voi vaihtaa kuitupitoisempaan.

Vierailija

Osaako joku sanoa voiko soodan korvata leivinjauheella? En pidä ruokasoodasta, se antaa sivumakua.

Vierailija

Löysinkin itse vastauksen :) "Jos taikinaan laitetaan happamia aineksia kuten piimää tai hedelmämehua, voi leivinjauheen sijasta käyttää pelkkää ruokasoodaa. Mitallinen ruokasoodaa vastaa kahta mitallista leivinjauhetta. Leivinjauheen voi aina korvata ruokasoodalla tässä suhteessa."

Turun koekeittiö

Laitoin 1.5 dl fariinisokeria ja 1.5 dl valkoista. Lisäksi korvasin voin 1.5 dl rypsiöljyllä. Päälle nirmisokerin sijaan ruskeaa sokeria. Rohkenen sanoa että hyvää tuli!

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat