Kommentit (7)

Jaana

Minulla on parhaiten mieleen jäänyt mummun lihapullat ja perunamuusi, jotka mummun piti muusata keskenään lautasellani, vielä silloinkin kun olin iso. Perinne oli myös että mummun vispipuuro syötiin aina Paratiisi-lautasilta, sen perinteen olen omallekin perheelleni luonut. Ei tulisi mieleenkään syödä esimerkiksi soppaa paratiisiastioista, ne ovat vain ja ainoastaan vispipuuroa varten :)

Myös äidin maustekakku- ja viinerireseptit tuovat melkein kyyneleet silmiin,kun niitä teen. Maku tuo mieleen talvi-illat, kun sisareni kanssa tultiin pulkkamäestä ja äiti oli leiponut joko maustekakkua tai viinereitä.

hanski

Rakkaimpia lapsuuden muistoja on kun olen syönyt keittiön pöydän ääressä äidin tekemää levylihapiirakkaa, joka on vieläkin yksi suurimmista herkuistani, joka maistuu täydelliseltä vain äidin tekemänä. Muistan erityisen hyvin kontrastin kotoisen ja vähän vaatimattoman levylihapiirakan (ketsupilla, vaikka nykyään olen täysi sinappi-ihminen) sekä äidin kertoman prinsessa Ruusunen-tarinan välillä. Tarina oli täynnä taikaa, äiti oli kotona, keskittyi minuun, oli tehnyt levylihapiirakkaakin välipalaksi koulun jälkeen. 

Merja

Helteisenä kesäpäivänä serkukset mummolan pöydän ääressä syömässä hämäläistä talkkunaa. Kylmää piimää, talkkunajauhoja ja mustikoita vain lautaselle ja hyvää oli.

Parempi mieli

Mamman tekemä makaroonivelli,mikään paha ei voinut tavoittaa kun sai tuota ihanaa velliä syödäkseen.Äiti teki sunnuntaisin porsaankyljyksiä ja perunamuussia,parempaa ruokaa aina viikonloppuna. Äiti leipoi myös ihania Bebejä ja banaanileivoksia.

mun mummoni

Mummon uunituoreet karjalanpiirakat. Päälle vahapäällysteisestä pallojuustosta 2 juustosiivua sulamaan ja isosta pötköstä leikattu cotler-viipale vielä päälle. Piirakan paiston jälkeen laitettiin karjalanpaisti uuniin hautumaan iltaa varten. Lauantai-iltana paisti otettiin uunista vasta, kun kaikki olivat saunoneet ja Lauantaitanssit alkoi telkkarista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat