Kommentit (7)

Ria Hafren
Seuraa 
Liittynyt17.8.2015

Hienoa Päivi!

Olen elämäni aikana tavannut useita äitejä, joilla on ollut vaikeuksia saada poikansa pellolle. Yksi ex-poikaystäväni asui eronneen äitinsä kanssa vielä 30-vuotiaana.

Tapaamieni äitien (ja itseni) myötä on tunne, että tytär on helpompi saada itsenäistymään. Tyttäreni asui puoliksi minun ja puoliksi isänsä (ex-mieheni) luona. Tyttäreni tultua ylioppilaaksi 19-vuotiaana, hän funtsi, että haluaa opiskella matkailualaa. Rikas isä tarjoutui kustantamaan hänelle opiskelun kaikkineen Sveitsin tai Englannin alan yliopistossa. Muistan ikuisesti sen, kun tyttäreni kutsui minut kahville heinäkuussa 1997. Se kesä oli helteinen. Istuimme Svensaka Teaternin kahvilan terassilla. Hän kertoi minulle (vähän pelokkaasti) isän tarjouksesta, ja omista ajatuksistaan. Hän sanoi, että hän haluaa itsenäistyä sekä minusta, että isästään. Että hän haluaa hankkia oman asunnon, ja mennä töihin. - Minä sanoin: "Jee! Teet viisaan päätöksen! Sinun täytyy tehdä niin kuin sinusta tuntuu  hyvältä ja oikealta! - Kuukautta myöhemmin hänellä oli pieni vuokrakämppä ja työpaikka :0)!

Tarja

Minulla on nyt 2 jo aikuista poikaa. Meillä oli aina ihan itsestään selvää, että kotoa muutetaan pois kun aikuistutaan. Molemmat muuttivat n. 20v pois luotani. Toki heitä autan  ja neuvon, mutta on lapselle karhunpalvelus jos hyysätään kotosalla. Molemmilla on vakkarityöpaikat ja omat (velkaiset) asunnot. Mutta kuitenkin tieto, että kotona on varaventtiili tapahtuupa mitä tahansa. En ymmärrä näitä hentomielisiä äitejä, jotka nyyhkivät kun lapset lähtevät kotoa. Minä hurrasin itse mielessäni - nyt on vihdoinkin aikaa itselle.... olin ensin reilut 10v lasten kanssa niin, että mies matkusti työkseen kokoajan ja eron jälkeen yksinhuoltajana. Eli sidottu lapsiin tiukasti heidän lapsuuden ja nuoruuden, joka oli kyllä hienoa aikaa, mutta en sitä kyllä kaipaa. Lapsen kotoamuutto on normi elämän kiertokulkua!

AnnieRouva

Hienoa, Päivi!

Olet tehnyt mainion työn poikasi kanssa, vaikka voin kuvitella, ettei se ollut ihan helppo ratkaisu.
Vanhempien ei ole tarkoitus huolehtia aikuisista lapsistaan ikuisesti, heitä hyysäten ja päämäärättömän pyörimisen mahdollistaen. Aloitekyvyttömyys tai kykenemättömyys hoitaa omia asioita kumpuaa siitä, että niitä asioita ei ole tarvinnut hoitaa, kun ruoka tippuu nenän alle ja pyykit peseytyvät itsestään, ja katto pysyy pään päällä vaikkei vuokrarahoja tarvitsekaan maksaa.
Mielenterveysongelmat tai muu sairaus on tietysti asia erikseen, eivätkä kaikki valitettavasti pärjää aivan omillaan, mutta useimmat pärjäävät, kun on pakko alkaa hoitaa omia asioitaan. En minäkään nuorena "osannut" hakea töitä, ennenkuin hain. Enkä osannut avata tiliä, ennenkuin avasin. En osannut tehdä montaakaan asiaa, ennen kuin niiden kanssa joutui naamakkain, kokemus opettaa ja onnistumiset motivoivat. Seuraavaksi opeteltavien listalla on elämä vauvan kanssa (laskettuun aikaan kaksi viikkoa). Etukäteen voi tietää vain teorian, käytännön opettaa uusi perheenjäsen...

Siis; kaikki pisteet sinne, hyvin toimittu! Kotona on tosiaan hyvä olla ns. turvapaikka, jos maailma murjoo, mutta ei aikuisen ihmisen tarvitse vanhempansa asunnossa ja rahoilla loisia.

Vierailija

On hyvä tukea lapsia, että pääsevät itsenäistymään, koska joillakin aikuistuminen on vaikeampaa kuin muilla. Jotkut tarvitsevat tönäisyn, jotta osaavat lähteä rakentamaan omaa elämäänsä. Ulkopuolisena yritän kuitenkin olla liikaa arvostelematta peräkammarinpoikia ja heidän vanhempiaan, kun en tiedä taustoja. Se, että aikuinen lapsi asuu kotona ei aina tarkoita sitä, että hän asuu kotonaan äidin paapomana. Se ei myöskään aina tarkoita sitä, että lapsi ei ole itsenäinen.

Maaseudullahan on ollut hyvin tavallista, että sukupolvet asuvat samalla tilalla tai jopa samassa talossa. Monessa kulttuurissa se on "normaalia". Mielestäni Suomessa pidetään liian tiukasti kiinni "normaalista" elämänkulusta. Erilaisuutta ja poikkeavuutta arvostellaan helposti. Asiathan ei aina mene "normaalin elämänkulun" mukaan. 

kk452

Teit aivan oikein lintuemokin potkaisee lentoon valmiit poikaset pesästä. Äidin tärkein tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi. Ja lapset kiittävät myöhemmin aivan varmasti.

Perustulo

Monen kotiin jäämistä haluavan nuoren taustalla, voi olla joku vakava sairaus. Esim. autoimmuunisairaudet tekevät voimattomiksi ja turvallisuushakuisiksi, joten ihan noin suoraviivainen, kuin yllämainitut, en olisi.

Heidän kohdallaan homma toimi noin, muttei kaikkien kohdalla. Vanhemmat voivat tehdä korvaamatonta vahinkoa, jos nuorella on terveysongelmia, pitäisi aina miettiä tarkkaan ja tapauskohtaisesti.

Tärkeintä olisi tietysti, että jokaisella suomalaisella, olisi se perusturva yhteiskunnan puolesta kunnossa, ettei kukaan joutuisi kadulle kerjäämään.

KK

Äidin tärkein tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi, eli siis ohjata lasta koko ajan niihin valmiuksiin joita tarvitaan elämään omillaan. Lintuemokin tuuppaa poikasensa ulos pesästä kun omat siivet kantavat. Ei aikuisia pidä hyysätä vaikka omia lapsia olisivatkin. Kyllä tuntisin itseni epäonnistuneeksi jos 3 tytärtäni eivät  olisi lähteeneet heti ylioppilaaksi valmistumisten jälkeen omilleen. Kukaan heistä ei ole valittanut ja hyviä äitejä ovat ja osaavat hoitaa kotinsa ja työnsä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat