Kommentit (2)

Gustaf

Olen seurannut usemmankin ystävän ja sukulaisen muistisairastumista. Oireet alkavat useimmiten vähitellen ja salakavalasti. Mutta silti en uskaltaisi lyödä vetoa ystävättäresi muistisairaudesta, Matkalainen.

Ainakin juttelisin ensin hänen kanssaan aivan suoraan ja sumeilematta. Voihan olla, että ystävättäresi on vain epävarma autoilija tai heikolla suuntavaistolla varustettu. Moni eksyy vain pyörähtäessään kerran ympäri.

Olet oikeassa siinä, että muistisairauden varhainen toteaminen ja lääkitys voivat pelastaa monta vuotta täysipainoiselle elämälle. Siksi rohkaisenkin sinua ottamaan asian puheeksi ystävättäresi kanssa. Hän todennäköisesti loukkaantuu ja aluksi kieltää asian, mutta koeta saada hänet yksinkertaiseen muistitestiin. Katsokaa vaikka yhdessä Julianne Mooren elokuva Still Alice. Se avaa jokaisen silmät.

Jajavainen

Olen itse (vielä) lievästi huonomuistinen ja tämä johtuu sairaudestani mikä aiheuttaa muistin heikentymistä.
En kuitenkaan koe olevani helposti reitiltä eksyvä enkä tiedä liittyykö moinen edes muistisairauteen. Voihan se olla, että kirjoittajan ystävä on vain arka ajamaan ja etsimään tuntematonta paikkaa, jonka seurauksena pelkää eksyvänsä.
Itselläni muistiongelmat aiheuttavat enimmäkseen hajamielisyyttä ja kaikenlaisia unohteluja, jotka saattavat olla suht huomattavia. Joidenkin mielestä nuo voisivat olla korjattavissa, jos keskittyisin asioihin hartaammin. En kuitenkaan usko sen olevan sillä selvä, koska huomaan itsekin muistavani asioita huonommin kuin ennen sairauttani.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat