Sivut

Kommentit (73)

Emilia

Harkitsen vielä 47-vuotiaana uuden työn hakemista oltuani samassa työpaikassa 15 vuotta. Miten erotun positiivisesti ja pääsen haastatteluun? Nuoruuteni tein pätkätöitä ja olin työttömänäkin, eikä se ollut mikään oma valintani.

Kysymys Anittalle

1. Poikani on irtisanottu eräästä firmasta koeajalla. Syytä kysyttäessä oli vastaus vaan ”kokonaisuus”. Onko tuo vastaus laillinen? Hän sai ottaa tuohon tilaisuuteen tukihenkilön ja pyysi minua.  Hän on syntynyt vuonna 1992
2. Toisessa vastaavassa firmassa hänen vakituinen työsopimus muutettiin kutsuttaessa töihin, syytä ei sanottu kunnollista. Hygienia oli muka syy. Olimme vähän ihmeissämme. 
3. Itse olen 53 v nainen ja tehnyt yhteensä reilu 5 v samalla työnantajalla, mutta eri toimipisteissä.
Olen koko tuon ajan ellen kauemminkin hakenut vakituista työtä sitä saamatta. Olen siis uudellenkouluttanut itseni osastonsihteeriksi ja valmistunut 6/10 Nyt olen ollut samassa sairaalassa noin 3 vuotta, mutta eri toimipisteissä ja nyt samassa työpisteessä maaliskuussa tulee 2 v. Juuri allekirjoitan 7 työsopimusta,  jotka kestävät 6.6.15 asti. Kannattaako lähteä merta edemmäs kalaan, kun tuo työpaikka on asuinpaikkakunnalla.
Nämä nyt ei suoranaisesti ole työnhakukysymyksiä, mutta liittyy jotenkuten siihen mielestäni.

Yli 50

Kannattaako kysyä työnantajalta, että miten suhtaudutte kokemukseen/ikään? Kannattaako iästä puhua oma-aloitteisesti ollenkaan?

yt

Meillä alkoivat yt:t. Kannattaako minun tehdä jotain valmiiksi jo nyt, että työllistyisin nopeammin, jos potkut tulee?

Kirsi

Miten perhekysymyksiin kannattaisi vastata? Olen 30-vuotias, mutta lähiaikojen suunnittelmissa ei ole lastenhankinta vaikka potentiaaliset työnantajat sitä pelkäävätkin. Vaikka perhekysymyksien kysyminen on kyseenalaista, tuntuisi oudolta olla vastaamatta, koska sekin saattaa vaikuttaa negatiiviselta työnantajan silmissä.

Anitta Niemelä - HRM
Seuraa 
Liittynyt3.8.2015

Hei paluumuuttaja,

älä anna periksi. Minusta ei pidä yleisesti paikkansa, että ulkomailla saatua työkokemusta ei arvosteta. Yritä miettiä yrityksiä, joille sinun työkokemuksesi olisi arvokasta ja ota sinne suoraan yhteyttä. Esim. Suomessa toimiviin ulkomaisiin yrityksiin tai tahoihin missä voisit hyödyntää saamaasi kielitaitoa ja kulttuurin/kulttuurien tuntemusta. Hyödynnä myös verkostoasi (ystäviä, tuttuja, sukulaisia, naapureita yms) ja etsi siten suoria vinkkejä työvoiman tarpeesta. Muista myös sosiaalinenmedia, esim. LinkedIn. Se on todella tärkeä työnhaussa.

Anitta Niemelä - HRM
Seuraa 
Liittynyt3.8.2015

Hei Kirsi,

perhekysymyksiä ei suoraan saa kysyä, mutta aina voit itse aktiivisesti kertoa elämästäsi ja suunnitelmistasi. Jos kuitenkin sinulta suoraan kysytään, sinulla on oikeus kieltäytyä. Itse kuitenkin kannatan sitä, että kaikissa tilanteissa hakija pyrkii kertomaan itsestään, motiiveistaan ja tilanteestaan mahdollisimman avoimesti. 

Anitta Niemelä - HRM
Seuraa 
Liittynyt3.8.2015

Hei "yt",

yt-aika on yleensä lähes 2 kk pitkä ja epävarmuus jopa sietämätöntä.  Mihin kannattaa keskittyä: siihen mikä on elämässä pysyvää kuten ehkä perhe, ystävät, omat harrastukset. Ja kehittää itselle sopivia selviytymiskeinoja, kuten keskustelut, liikunta, päiväkirjan pitäminen tai jotain ihan muuta. (Tästä tilanteesta neuvoja oli myös Kodin Kuvalehden nro 18 sivuilla 40-41.)

Voisit tehdä vaikka varasuunnitelmaa valmiiksi jos se auttaa sinua: millaisen työn haluaisin jatkossa, mitkä ovat osaamiseni, voinko harkita lisäkoulutuksen hakemista, mitä voin tehdä talouden suhteen jne. Jos joka tapauksessa haluat pois nykyisestä yrityksestä, silloin kannatan hakujen aloittamista. Muussa tapauksessa minä odottaisin vielä "rauhassa". 

Anitta Niemelä - HRM
Seuraa 
Liittynyt3.8.2015

Hei yli 50vee!

Miksi puhuisit iästä? Korosta niitä asioita, jotka ovat vahvuuksiasi, osaamisiasi tai muita asioita, jotka ovat olennaisia ko. yrityksen tai tehtävän suhteen. Ikä on sitä harvoin. Ikä ei saa olla valintakriteeri, jolloin suotta saatat rekrytoijan hankalaan asemaan ja "selkä seinää vasten".

Anitta Niemelä - HRM
Seuraa 
Liittynyt3.8.2015

Hei kysyjä,

tarkista tilastoista mitä saat selville alan palkoista.

Jos sinulla on aikaisempaa kokemusta alalta tai jostain tehtävästä, voit käyttää sitä referenssinä. Myös työntekijäliitot julkaisevat palkkatilastoja. Itse olen nähnyt ainakin Sefen tilastoja. Ja voit vaikka soittaa liittoosi, jos sellaiseen kuulut.

Jos palkkatoive on hankala asia esimerkiksi koska tehtävän vaativuus on epäselvä tai  palkkaus koostuu provisioista tms, voit hakemukseen kirjata toiveen keskustella palkkatoiveesta kun tiedät enemmän tehtävästä ja muista eduista. Haastattelussa voi myös kysyä yrityksen ehdotusta/tarjousta.

Vakituiseksi?

Pääsin työkokeiluun kolmen vuoden työttömyyden jälkeen. Miten siellä osaa osoittaa olevansa tarpeeksi hyvä, että kannattaa työkokeilun jälkeen palkata vakinaiseksi työntekijäksi?

laura

Meillä irtisanottiin töiden loppumisen vuoksi, mutta työnantaja pitää kiinni irtisanomisajan työvelvoitteesta. Työnantajan mielestä töitä ei siis ole, mutta töihin pitää tulla!! On kyllä motivaatio korkealla. Millä ajalla haen töitä, jos töihin pitää tulla koko irtisanomisaika? Mitä seuraamuksia lain mukaan tulee kieltäytymisestä?

Anitta Niemelä - HRM
Seuraa 
Liittynyt3.8.2015

Hei Emilia,

mieti ensin mitä haluat uudelta työpaikalta ja missä osaamistasi voitaisiin arvostaa. Suuntaa sen jälkeen toimenpiteitä tavoitteesi suuntaan. Paras tapa erottua on aktiivisuus. Ota suoraan yhteyttä kiinnostaviin työpaikkoihin ja pyri tapaamisiin sitä kautta. Jos olet hakemassa julkisesti avoinna olevaa paikkaa, tee näin: Soita ensin ja jätä positiivinen mielikuva. Laita hakemukseen vahvuutesi ja motivaatiosi juuri heille ja tähän työhän. Soita perään ja seuraa haun etenemistä. Kaiken työn tavoite on päästä haastatteluun.

Anitta Niemelä - HRM
Seuraa 
Liittynyt3.8.2015

Hei nimimerkki Kysymys Anittalle!

Ensinnäkin haluan todeta, että minulla ei ole juristin koulutusta. Vastaan nyt 33 vuoden käytännön ja kurssitusten antamalla tiedolla.

1. Nähdäkseni koeaikana sekä työntekijä että työnantaja voi purkaa työsuhteen ilman syytä. Perusteeksi usein sanotaan koeaikapurku. Syy ei saa kuitenkaan olla syrjivä tai muuten epäasiallinen.

2. Työsopimuksen ehtoja saa nähdäkseni lain mukaan muuttaa yhteisestä sopimuksesta tai esimerkiksi sopeutusta koskevan yt:n jälkeen irtisanomisen vaihtoehtona.

Juridiikka on yksi asia ja usein vähän kinkkinen. Jos hän itse voi jollain tavalla vaikuttaa siihen, että on itselle sopivassa työssä, jossa viihtyy, uskon myös työsuhdeasioiden muuttuvan paremmiksi.

3. Kannattaako lähteä vakituiseen? Kirjaa plussat ja miinukset, ratkaise sen mukaan. Mitä arvostat eniten, mieti sen kautta.    

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat